• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskie typy ... i typki.

JacekZet

Znany użytkownik
#43
No cóż, zatem pofantazjowałem i przypisałem niewłaściwe tłumaczenie ... a tak ładnie mi pasowało :(
Zatem mamy do czynienia z lokomotywami odkrywkowymi, no chyba lepiej niż nadkładowymi ?, bo pracują na kopalniach odkrywkowych, kropka.
I to by się zgadzało, bo np. reklamy firmy Hanomag przedstawiające takie niższe typy lokomotyw określają je mianem lokomotyw hutniczych, od miejsca zastosowania. (przykładowych zdjęć nie zamieszczam, bo przedstawiają parowozy normalnotorowe)

Tylko niekiedy stosowano też nazwę lokomotywy tunelowe, co chyba miało podkreślić ich możliwość wjazdu do niższych tuneli ?
Ta z kolei nazwa mi nie odpowiada, jak już pisałem, gdyż na wielu liniach kolejowych są tunele i to nieraz bardzo długie a pokonujących je lokomotyw jakoś tak się nie nazywa. Ja przynajmniej nie jestem w stanie takiego określenia przylepić do np. EP09 wyjeżdżającej z tunelu linii średnicowej w Warszawie ;)
Abraumlokomotive - lokomotywa do wywożenia urobku z kopalni, czyli nadkładu i kopaliny właściwej - możemy używać nazwy lokomotywa wywozowa.
Co do lokomotyw "tunelowych" to chyba chodzi o wjazd w różne miejsca załadunku w hutach czy elektrowniach typu leje zsypowe zaprojektowane pierwotnie dla obsługi ręcznej.
 

torowy

Znany użytkownik
#44
Huta Jedność 5 vel Hutnik 4010?

Hutnik w ogródku przed tłuszczańską stacją. Trafił na prowizoryczną lokalizację tylko na chwilę, a prowizorka trwa już 3 rok.

Huta Jedność 5 - parowóz pracował w Hucie Jedność w Siemianowicach Śl. Spotkałem się też z oznaczeniem Hutnik 4010 (www.tluszcz.pl). Co oznacza 4010 nie udało mi się ustalić.

Teraz otrzymał nowe oznaczenie, co widać na obrazku: Tłuszcz 1.

tluszcz_1.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
#47
Nie do końca tak jest. Był ustawiony na zbiorniku p-poż, gdy go przywieziono do Tłuszcza. Ponieważ lokalizacja parowozu kolidowała z budową drogi, więc okolo 3 lata temu został ustawiony na środku parkingu. Po wybudowaniu drogi miał trafić na środek ronda. Rondo zbudowano, ale parowóz nie został na nim ustawiony. Stoi na tej prowizorce, między samochodami i nikt nie wie, czy i kiedy zmieni się lokalizacja parowozu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa Kolej wąskotorowa 66

Podobne wątki