• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskie tory za granicą

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#42
Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút (760mm). Kolej wąskotorowa, której stacja początkowa znajduje się nieopodal słynnego jeziora Balaton na Węgrzech. 28.07.2018. Foto: Michał Izydorczak
DSC_0627.jpg
DSC_0697.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
#47
https://www.facebook.com/1493212577...002602208503/2314000735542023/?type=3&theater
Opis ze strony:
Miłośników kolei może zainteresować stacja kolei wąskotorowej, stanowiąca początek linii do miejscowości Suljukta w Kirgistanie. Jest to jedyna zelektryfikowana linia kolejowa w Tadżykistanie i Kirgistanie, wykorzystywana do przewozu piasku. Z kopalni odkrywkowej w Kirgistanie przewozi się urobek, który w Proletarsku przeładowywany jest na wagony szerokotorowe, ekspediowane następnie do hut szkła w Uzbekistanie. Biorąc pod uwagę napięte relacje miedzy Tadżykistanem a Uzbekistanem i Kirgistanem dziwić może, że linia kolejowa przetrwała blisko trzy dekady od upadku ZSRR. Jej los nie jest jednak pewny. Na przykład w marcu 2017 roku nie realizowano na niej przewozów (trwały rozmowy tadżycko-kirgisko-uzbeckie dotyczące ich wznowienia).

Warto zwrócić uwagę na lokomotywy wąskotorowe. Są to elektrowozy typu ПЭУ1 (промышленный электровоз узкоколейный тип 1 «первый») ("przemysłowy elektrowoz wąskotorowy typu 1"), budowane w latach 1977-1984 przez Dniepropietrowski Zakładzie Budowy Elektrowozów. Większość maszyn z Tadżykistanu nie jest sprawna i służy za dawcę części w lokomotywowni Proletarsk.
50930245_2314000778875352_7203668789806759936_o.jpg
51024601_2314000738875356_5279833430463348736_o.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#52
Trzeba przyznać, że nasi odwieczni przyjaciele (przepraszam za sarkazm, nie zamierzam nikogo obrazić) pomimo swojej roli jaką odegrali w historii, a w szczególności w historii najnowszej mają dar opieki nad zabytkami kultury technicznej, a już nad wąskotorówkami w szczególności. Przeżyłem niezapomniane piękne chwile na wąskim torze w górach Harzu dwukrotnie.
Niestety Nordhausen zawsze będzie kojarzyć mi się z miejscem złowrogim i owianym tragiczną historią. W ramach mojej pracy zawodowej miałem zaszczyt poznać wybitnego Człowieka (zasłużonego i wyjątkowego Człowieka Nauki, związanego z mechaniką konstrukcji, mechaniką płyt i powłok, prawdziwego arcymistrza w wielu dziedzinach nauki i wiedzy, prawdziwego Humanistę, zmarłego niedawno w wieku prawie 100 lat, celowo nie piszę nazwiska, bo być może Rodzina Zmarłego nie życzyłaby sobie tego), który był więźniem najpierw KL Auschwitz, a później KL Mittelbau-Dora (Nordhausen). Pracował tam przy montażu rakiet V2. Tylko cudem ocalał. Jego kommando, przy zbliżających się frontach, przeznaczone było do zagłady. Opowieści i historie z KL Mittelbau-Dora, które opowiadał wiekowy pan Profesor, słuchałem z zapartym tchem. Wybaczcie ale zawsze ilekroć próbuję zobaczyć jakiś pierwiastek dobra u naszych zachodnich sąsiadów, mam w tyle głowy ich uczynki. Niestety.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#53
W dniu 1 maja 2019 roku, odwiedziliśmy z żoną kolejkę Cranzahl - Oberwiesental czyli Fichtelbergbahn. Kilka zdjęć ze stacji Kretscham-Rothensehma. W roli głównej parowóz typu VIIK altbaulok 99 1741-0 (1741 - to numer naszego peiksa, ciekawe czy coś jeszcze zostało z niego na Wyspach Cooke'a).
 

Załączniki

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#55
Stacja Oberwiesental w dniu 5 maja br. To były akurat moje urodziny - małżonka dzielnie i cierpliwie znosiła moje kłusowanie z aparatem po stacji. Na uwagę zasługuje historyczny dienstwagen doczepiony do planowego pociągu. Takie smaczki często goszczą na niemieckich wąskotorówkach. Tego dnia pociąg planowy prowadzony był parowozem typu VII K (neubaulok) serii 99 1772. Obsługa pociągu byłą wyjątkowo sympatyczna i cierpliwie znosiła moją kulawą niemczyznę.
 

Załączniki

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#56
Ubiegłej niedzieli czyli 12 maja 2019 r miało miejsce otwarcie sezonu na Orawskiej kolejce leśnej. Było elegancko , parowo no ale niestety przyszła burza , grad i niestety załatwiła imprezę. Ale infrastruktura , tabor jest przedni , no i nie daleko od granicy Polski. Popełniłem taki filmik, który może odda klimat lesnej źeleznicy...

 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#60
Parowóz którym jechałem i uwieczniłem na filmie to U34.904 Joy o numerze bocznym "2" kolejki CHZ. Jest to najstarszy parowóz w muzeum z 1906 roku , oczywiście "Madziarski" . Uchował się w jednym z tartaków bo był przysypany trocinami. W latach 2010-2011 za kwotę ponoć 47000 euro został odrestaurowany. Co ciekawe to zbiornik na wodę ma w ostoi . W zimie na koniec karnawału organizowane są corocznie "Fasiangove jazdy" akurat te uwiecznione na filmie były raczej mało śnieżne.


chz.JPG
 

Podobne wątki