Dodam jeszcze na gorąco kilka słów o kolejce Tremesna-Osloblaha. Resztę postaram się opisywać w "Wycieczkach i podróżach".
W szopie stała lokomotywa U46 002.
Warto więc śledzić stronę kolejki
http://www.osoblazsko.com/pl/ i wybrać się tam w momencie, kiedy trasę obsługują dwa parowozy U57 001 i U46 002.
Wczoraj parowóz U57 001 wyruszał z Tremesnej do Osoblahy o 10.45 (przyjazd o 12.03), a wyjazd w drogę powrotną z Osoblahy do Tremesnej zaplanowany był na 15.10 (przyjazd 16.41). Dodatkowo pomiędzy stacjami kursuje tą samą trasą wagon ciągnięty spalinówką. Można więc w jedną stronę przejechać się pociągiem ciągniętym parowozem, a z powrotem spalinówką. Z takiej opcji skorzystałem. Bilet w jedną stronę za przejazd parowozem kosztuje 120 Koron lub można zapłacić złotówkami - 20 zł i nabywałem go w pociągu. Przejazd spalinówką to koszt 37 Koron - również kupowałem w pociągu, płaciłem Koronami. Czas przejazdu parowozem to ok. 1 godzina i 20 minut, po drodze zatrzymuje się na 7 przystankach, w tym jeden dłuższy postój wykorzystywany do sesji fotograficznych. Czas przejazdu lokomotywy 705.9 jest krótszy i wynosi ok. 50 minut. Sama trasa liczy ok. 20 km i obfituje w liczne zakręty (ilość łuków 102, najmniejszy promień łuku 75 m.)
Podróż umilić można sobie wizytą w pivnim vagonie, który znajduje się w składzie.
Ja wybrałem połączenia : Tremesna 10.45 - Osoblaha 12.03 , Osoblaha 13.50 - Tremesna 14.37.
Stacji w Tremesnej trzeba szukac w okolicy kościoła , w Osoblasze -jadąc od strony przejścia granicznego w Pomorzowiczkach skręcić w lewo (przeciwnie niż na centrum miasta).
Nie ma problemu z ludźmi obsługującymi kolejkę - można wejść do szopy w Osoblasze , jak również zapoznać się z parowozem wchodząc do budki kiedy już stoi przygotowany do drogi powrotnej.
A oprócz przygody koleją warto podjechać kilkanaście kilometrów w stronę Karlovej Studanki czy Jesenika i powłóczyć się trochę po lasach czy wybrać się na Pradziada.