• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskie tory za granicą

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#42
Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút (760mm). Kolej wąskotorowa, której stacja początkowa znajduje się nieopodal słynnego jeziora Balaton na Węgrzech. 28.07.2018. Foto: Michał Izydorczak
DSC_0627.jpg
DSC_0697.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
#47
https://www.facebook.com/1493212577...002602208503/2314000735542023/?type=3&theater
Opis ze strony:
Miłośników kolei może zainteresować stacja kolei wąskotorowej, stanowiąca początek linii do miejscowości Suljukta w Kirgistanie. Jest to jedyna zelektryfikowana linia kolejowa w Tadżykistanie i Kirgistanie, wykorzystywana do przewozu piasku. Z kopalni odkrywkowej w Kirgistanie przewozi się urobek, który w Proletarsku przeładowywany jest na wagony szerokotorowe, ekspediowane następnie do hut szkła w Uzbekistanie. Biorąc pod uwagę napięte relacje miedzy Tadżykistanem a Uzbekistanem i Kirgistanem dziwić może, że linia kolejowa przetrwała blisko trzy dekady od upadku ZSRR. Jej los nie jest jednak pewny. Na przykład w marcu 2017 roku nie realizowano na niej przewozów (trwały rozmowy tadżycko-kirgisko-uzbeckie dotyczące ich wznowienia).

Warto zwrócić uwagę na lokomotywy wąskotorowe. Są to elektrowozy typu ПЭУ1 (промышленный электровоз узкоколейный тип 1 «первый») ("przemysłowy elektrowoz wąskotorowy typu 1"), budowane w latach 1977-1984 przez Dniepropietrowski Zakładzie Budowy Elektrowozów. Większość maszyn z Tadżykistanu nie jest sprawna i służy za dawcę części w lokomotywowni Proletarsk.
50930245_2314000778875352_7203668789806759936_o.jpg
51024601_2314000738875356_5279833430463348736_o.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#52
Trzeba przyznać, że nasi odwieczni przyjaciele (przepraszam za sarkazm, nie zamierzam nikogo obrazić) pomimo swojej roli jaką odegrali w historii, a w szczególności w historii najnowszej mają dar opieki nad zabytkami kultury technicznej, a już nad wąskotorówkami w szczególności. Przeżyłem niezapomniane piękne chwile na wąskim torze w górach Harzu dwukrotnie.
Niestety Nordhausen zawsze będzie kojarzyć mi się z miejscem złowrogim i owianym tragiczną historią. W ramach mojej pracy zawodowej miałem zaszczyt poznać wybitnego Człowieka (zasłużonego i wyjątkowego Człowieka Nauki, związanego z mechaniką konstrukcji, mechaniką płyt i powłok, prawdziwego arcymistrza w wielu dziedzinach nauki i wiedzy, prawdziwego Humanistę, zmarłego niedawno w wieku prawie 100 lat, celowo nie piszę nazwiska, bo być może Rodzina Zmarłego nie życzyłaby sobie tego), który był więźniem najpierw KL Auschwitz, a później KL Mittelbau-Dora (Nordhausen). Pracował tam przy montażu rakiet V2. Tylko cudem ocalał. Jego kommando, przy zbliżających się frontach, przeznaczone było do zagłady. Opowieści i historie z KL Mittelbau-Dora, które opowiadał wiekowy pan Profesor, słuchałem z zapartym tchem. Wybaczcie ale zawsze ilekroć próbuję zobaczyć jakiś pierwiastek dobra u naszych zachodnich sąsiadów, mam w tyle głowy ich uczynki. Niestety.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#53
W dniu 1 maja 2019 roku, odwiedziliśmy z żoną kolejkę Cranzahl - Oberwiesental czyli Fichtelbergbahn. Kilka zdjęć ze stacji Kretscham-Rothensehma. W roli głównej parowóz typu VIIK altbaulok 99 1741-0 (1741 - to numer naszego peiksa, ciekawe czy coś jeszcze zostało z niego na Wyspach Cooke'a).
 

Załączniki

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#55
Stacja Oberwiesental w dniu 5 maja br. To były akurat moje urodziny - małżonka dzielnie i cierpliwie znosiła moje kłusowanie z aparatem po stacji. Na uwagę zasługuje historyczny dienstwagen doczepiony do planowego pociągu. Takie smaczki często goszczą na niemieckich wąskotorówkach. Tego dnia pociąg planowy prowadzony był parowozem typu VII K (neubaulok) serii 99 1772. Obsługa pociągu byłą wyjątkowo sympatyczna i cierpliwie znosiła moją kulawą niemczyznę.
 

Załączniki

prepik

Znany użytkownik
#56
Ubiegłej niedzieli czyli 12 maja 2019 r miało miejsce otwarcie sezonu na Orawskiej kolejce leśnej. Było elegancko , parowo no ale niestety przyszła burza , grad i niestety załatwiła imprezę. Ale infrastruktura , tabor jest przedni , no i nie daleko od granicy Polski. Popełniłem taki filmik, który może odda klimat lesnej źeleznicy...

 

prepik

Znany użytkownik
#60
Parowóz którym jechałem i uwieczniłem na filmie to U34.904 Joy o numerze bocznym "2" kolejki CHZ. Jest to najstarszy parowóz w muzeum z 1906 roku , oczywiście "Madziarski" . Uchował się w jednym z tartaków bo był przysypany trocinami. W latach 2010-2011 za kwotę ponoć 47000 euro został odrestaurowany. Co ciekawe to zbiornik na wodę ma w ostoi . W zimie na koniec karnawału organizowane są corocznie "Fasiangove jazdy" akurat te uwiecznione na filmie były raczej mało śnieżne.


chz.JPG
 

Podobne wątki