• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskie tory przy KWK Katowice

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
#1
Czy ktoś z Was jest w posiadaniu informacji, albo może zna kogoś kto mógłby wiedzieć kiedy zaorano tory wąskotorowe pomiędzy KWK Katowice a stacyjką przy Lubuskiej na Bogucicach? Z map ORSIPu wynika że zniknęły gdzieś pomiędzy 1988 a 1992r. ale nadal pozostały pomiędzy samą KWK a szybem Ryszard. A kiedy mógł zniknąć i ten odcinek? Mam kilka zdjęć, ale już po przebudowie i przedłużeniu zelektryfikownego toru pod samą kopalnię.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.017 23 2
#2
No nie taką "stacyjką", bo to były Katowice Wschodnie z siedmioma torami zdawczo-odbiorczymi kopalni "Katowice", a od toru głównego Paulina - Szopienice (wzdłuż niego) odchodził jeden tor do drogi ładunkowej. :)
Umowę bocznicową z KWK rozwiązano 31.12.1987 r. i był to początek likwidacji tak samego toru do kopalni, jak i Katowic Wschodnich. :confused:
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#6
Najprawdopodobniej całość torów 785mm łącznie ze wspomnianą stacją Katowice Wschodnie rozebrano do końca 1988. Na zdjęciach z pociągiem piaskowym z wiosny 1989 na szybie Bogucice nie ma już śladu toru wąskiego. Kopalniane lokomotywy 2x WLs150 i 1x WLs180 zostały sprzedane pod koniec 1987 roku, tym samym KWK Katowice nie miała już na stanie żadnych lokomotyw na tor 785mm.
Jako ciekawostkę dodam, że w latach 1985-89 dobrych kilkanaście razy przejeżdżałem Al. Roździeńskiego w bezpośrednim sąsiedztwie bocznicy KWK Katowice, i bardzo często gdzieś w okolicach wiaduktu nad ul. Markiefki stała samotna lokomotywa WLs150/180 oczekująca na zatrudnienie.
Od pewnego momentu już jej nigdy nie było, wtedy zastanawiałem się dlaczego, teraz już wiem, że było to po 1987 roku i likwidacji wąskotorowej bocznicy. Ot, takie tam drobne wspomnienie z dzieciństwa :)
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
#7
Ja miałem jeszcze ciekawiej bo miałem okna prosto na te tory i widok z 24 piętra :) WLs-ka jeżeli stała zaparkowana to stała na przeciwko nastawni, często też stała ze składem węglarek. Mam starą fotkę na której widać ją przy nastawni. Ja myślę że te tory zniknęły dużo później, są jeszcze na mapach z lat 1992 - 2004. Tylko że kończyły się przed mostem na Bohaterów Monte Cassino. Nie pamiętam z którego roku, ale mam fotkę na której jest już przedłużony zelektryfikowany tor i układają nad nim sieć, spróbuję się dowiedzieć od kumpla z którego roku to było bo miał opisane na tyle zdjęć jak je skanowałem. Tylko nie spisałem sobie głupi głupek... O którą fotkę z pociągiem piaskowym Ci chodzi? Słyszałem ploteczkę że wąskotorówka na placu drzewnym jeździła aż do zamknięcia kopalni, skoro sprzedali WLs-ki to co by tam jeździło?
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#8
No to widok miałeś imponujący :)
Plac drzewny (jak i sama kopalnia) obsługiwany był przez kolej 630mm, i ta kolej oczywiście funkcjonowała do końca istnienia kopalni. Po powierzchni jeździły tam lokomotywy typu WLp85.
Zdjęcia pociągu piaskowego na szybie Bogucice znajdują się w monografii "Węzeł kolejowy Katowice".
A ten tor 785mm w stronę mostu Monte Cassino to jest wątpliwe, mapy mapami, pewnie nie były aż tak często aktualizowane, ale oczywiście nie będę się upierał, bo nieużywany tor mógł trochę poleżeć. Patrząc na mapy to ten tor musiał by mijać szyb Bogucice od północy, a jak wspomniałem na zdjęciach nic tam nie widać.
A o co chodziło z tym przedłużeniem toru PMP-PW? W jakim celu było to zrobione i do którego miejsca ten tor przedłużono?
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
#9
To zerknę na tą fotkę jak książka dotrze do mnie. Pierwotnie ten tor kończył się kozłem oporowym na wysokości nastawni, po likwidacji wąskotorówki został połączony z resztą torów kopalni i przedłużony pod samą kopalnię. Możliwe że ta fotka była zrobiona w okresie pomiędzy likwidacją wąskich torów a budową normalnotorowego odcinka prawie dokładnie w miejscu wąskotorowego. Potem odstawiali na nim skład do przewozu kamienia. Fotka o której pisałem poprzednio się wyjaśniła, jest z 2000 roku i nie układają trakcji tylko zdejmują :)
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
#13
Tak wyglądał pierwotny układ z wąskotorówką, wydaje mi się że na mapie jest błąd bo kozioł stał z prawej strony nastawni, (zaznaczony na czerwono) a za nim stała tajemnicza czarna skrzynia :) Przynajmniej tak to wyglądało ode mnie z okna.

Screenshot_2018-10-07 Geoportal Województwa Śląskiego ORSIP.jpg

Po zaoraniu wąskotorówki, likwidacji tej krótkiej bocznicy i przebudowie, tor pod drutem został przedłużony (chyba) pod samą kopalnię, dodali na nim dwa semafory i połączyli rozjazdami z pozostałymi torami. W oddali przy drzewach widać skład wagonów samowyładowczych do przewozu kamienia w miejscu wąskich torów. Ten tor też się kończył przed Bohaterów Monte Cassino, tak jak wąski tor po likwidacji Katowic Wschodnich.

003 — kopia.jpg

015 - kopia.jpg

Zdjęcie z likwidacji trakcji 2000r.

004 — kopia.jpg

I zdjęcie z WLs-ką przy nastawni, autora nie znam:

50986168_378470466281325_7220174791506919424_n.jpg

Jeszcze mały OT, może ktoś w Was zna numer trzeciej SM42 która stacjonowała pod kopalnią? Dwa numery mam 2302 i 2508, do szczęścia brakuje mi trzeciego :)
 

Załączniki

Podobne wątki