• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Wózki wagonowe typu 4ANg

KAROLeski2

Aktywny użytkownik
#1
Panowie... pomocy.

Poszukuję zdjęć lub dobrych rysunków wózków wagonowych typu. 4ANg. Gdzieś wyczytałem, że jest to zmodyfikowana odmiana 4ANc przystosowana do prędkości 160km/h i wyposażona dodatkowo w hamulec elektrodynamiczny.

Według wielu źródeł, były one montowane w prototypach wagonów typu 127a i 127Aa.

Jak one wyglądały? Nigdzie nie mogę znaleść...:(
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#2
Z tego co ja wiem wozki 4ANc byly dostosowane do 160 km/h bez dodatkowych akcesoriow. Czy jestes pewiem, ze chodzi o hamulec elektrodynamiczny, a nie elektromagnetyczny? Jezeli chodzi o elektromagnetyczny, to tak za bardzo nie ma jak go zamocowac na tym wozku. A jezeli masz na mysli elektrodynamiczny, to jak on mialby byc realizowany?
 
OP
OP
KAROLeski2

KAROLeski2

Aktywny użytkownik
#3
Masz rację... chodzi o hamulec elektromagnetyczny.

Cytat z artykułu o wagonach typu: 127a i 127Aa:
" Wózki. Prototypy wagonów 127A i 127Aa zostały wyposażone w wózki typu 4ANg do jazdy z prędkościami 160 km/h. Mają one hamulec klockowy i elektromagnetyczny hamulec szynowy. Rozstaw osi wózka wynosi 2500 mm, średnica okręgu tocznego kół - 920 mm"

Wszędzie szukam rysunków lub zdjęć tego wózka a nigdzie nie mogę znaleść.
-------------------
Źródło:
content://com.sec.android.app.sbrowser/readinglist/0917172811.mhtml
 
#4
Panowie... pomocy.

Poszukuję zdjęć lub dobrych rysunków wózków wagonowych typu. 4ANg. Gdzieś wyczytałem, że jest to zmodyfikowana odmiana 4ANc przystosowana do prędkości 160km/h i wyposażona dodatkowo w hamulec elektrodynamiczny.

Według wielu źródeł, były one montowane w prototypach wagonów typu 127a i 127Aa.

Jak one wyglądały? Nigdzie nie mogę znaleść...:(
To wszystko prawda, chociaż - jak słusznie zauważył Kolega Meggido - wózki 4ANc były (z założenia) dostosowane do prędkości 160 km/h, bez żadnego dodatkowego wyposażenia hamulcowego, a wózki typu 4ANg wyposażone były dodatkowo w hamulec elektromagnetyczny (a nie elektrodynamiczny).

Spowodowało to konieczność wzmocnienia konstrukcji ostoi wózka 4ANc, ze wzgledu na inny rozkład sił występujących podczas działania elektromagnetycznego hamulca szynowego. Zmiany te nie wpłynęły jednak zasadniczo na zewnętrzny wygląd wózka 4ANg, w stosunku do wózka 4ANc (oczywiście poza widoczną pod wózkiem płozą hamulca elektromagnetycznego).
Wyglądało to tak:
1.4ANg.jpg
2. 4ANg.jpg
 
OP
OP
KAROLeski2

KAROLeski2

Aktywny użytkownik
#5
Bardzo dziękuję za informację Panie Krzysztofie o to mi chodziło.

Jeszcze jedno pytanie...
Jak w tych wózkach był rozwiązany temat prądnicy? Czy podobnie jak w wózkach 4ANc była montowana do ramy wózka i poprzez wałek Kardana napędzana była bezpośrednio z osi, czy jakoś inaczej to rozwiązano?
Dysponuje Pan może jakimś rysunkiem lub zdjeciem?
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#6
Pradnice nie byly i nie sa napedzane walkiem Cardana. Nie posiada on przegubow Cardana czyli popularnych przegubow krzyzakowych, a jedynie przeguby elastyczne metalowo-gumowe.
 
OP
OP
KAROLeski2

KAROLeski2

Aktywny użytkownik
#7
Ok, nie fachowo to nazwałem...;)

Chodzi mi o sam wygląd takiego wózka z pradnicą...
Wózek 4ANc z prądnicą wygląda tak (odwrócony):
05fce661ccfeed5073236f5153ab9139.jpg

(Źródło: google grafika)

Pytanie mam czy wózek 4ANg miał tak samo rozwiązany napęd prądnicy?
Na zdjęciach i rysunku od Pana Krzysztofa tego elementu nie widać, a chciałbym to jednak mimo wszystko wyjaśnić jak to bylo rozwiązane w wagonach 127a... w miarę możliwości oczywiście.:)
 
#8
Ok, nie fachowo to nazwałem...;)

Chodzi mi o sam wygląd takiego wózka z pradnicą...
Wózek 4ANc z prądnicą wygląda tak (odwrócony):
Zobacz załącznik 418007
(Źródło: google grafika)

Pytanie mam czy wózek 4ANg miał tak samo rozwiązany napęd prądnicy?
Na zdjęciach i rysunku od Pana Krzysztofa tego elementu nie widać, a chciałbym to jednak mimo wszystko wyjaśnić jak to bylo rozwiązane w wagonach 127a... w miarę możliwości oczywiście.:)
W wagonach typu 127A i 127Aa (ze względu na ogrzewanie nawiewne) zastosowano prądnicę prądu przemiennego typu Gzd 612a, o mocy 6kW , a więc inną niż w budowanych wówczas równolegle seryjnych wagonach z rodziny 111A i 112A. Jednak napęd prądnicy rozwiązany został w taki sam sposób, tzn.za pośrednictwem wału napędzanego od czopa osi.
Wyglądało to tak:

127Aa_H. Kniat.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 12
Prawdziwa kolej 5
Prawdziwa kolej 8
Prawdziwa kolej 21
Prawdziwa kolej 0

Podobne wątki