• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa Wózek 25Tn

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#4
Na ostatnim zdjęciu (0118) widać 4 maźnice (mam nadzieję że prawidłowo rozpoznałem i nazwałem ten element). Czy nie prościej było wykonać jeden model i odlać go cztery razy zamiast lutować cztery razy to samo ? No chyba że każda część czymś tam się różni. Jeśli jednak są jednakowe (jak mi się wydaje) to czym to jest spowodowane ? Kosztami odlewów ?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#5
Przeciez to sa odlewy. Nawet wlewki Adam zostawil dla jasnosci. A poza tym co jest zlego w lutowaniu 4x tego samego? Ja lutowalem 26x to samo i zyje. Bo kosztowalo mnie to 0 zlotych.
20161120_184440.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#6
Już kilka elementów do platformy typu 424Z i 412Z zrobione ,i można odlewać,
Z tego zdania wnioskuję, że skoro "można odlewać" to to są tzw. "matki", które posłużą do wykonania formy i odlania detali.

A co jest złego w lutowaniu 26x tego samego za 0 złotych ? Ano nic. Tylko że czas to pieniądz więc te 0 jest dyskusyjne z punktu widzenia księgowości :D

Ale skoro można wykonać 1 detal i go powielić 40 razy to jest to chyba mniej pracy niż wykonać 4 detale i je powielić 10 razy.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#7
Kolego Tempest. Raczej odwrotnie niż napisałeś. Wykonać 4 detale i powielić 10 razy to jest mniej pracy niż wykonać 1 detal i powielić go 40 razy. Ja to tak pojmuję, ale niech się w tym temacie wypowiedzą Ci którzy te odlewy wykonują.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#8
Może masz rację kolego Reno0 ale to chyba zależy też od stopnia skomplikowania detalu. Taka maźnica nie wygląda na wielce pracochłonną ale już jakaś sprężarka owszem. Więc wykonanie 4 modeli sprężarek aby odlać je w jednej formie zamiast w czterech pojedynczych wydaje mi się nieekonomiczne jeśli chodzi o czas poświęcony na ich wykonanie. Faktycznie nie uwzględniłem tu koszów wykonania 40 form zamiast 10, które musi wykonać odlewnia i to na pewno więcej może kosztować. Ja nie mam żadnego doświadczenia w odlewaniu więc czekam na odpowiedź Adama.
 
OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#9
Tak jak napisał kolega Jan ,taniej i szybciej jest odlać maźnice w takim układzie ,ja potrzebuje ich 80szt czyli 20tzw.choinek ,i jeszcze jedno robi się jak najmniej form do odlania wszystkiego na jeden wózek .Do wózka 25Tn np jest przygotowany model wieszaków układu hamulcowego jako jeden element, ale on po odcięciu niepotrzebnych elementów będą dwie różne wersje tego wieszaka ,po prawy i lewy różni się.
 
OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#11
Formy są gumowe , tańsze, ale jest skurcz wymiarów o około 5%,i są silikonowe droższe ale bez skurczu.
Tu można sobie obejrzeć proces odlewania
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#12
Będę nadal drążył temat.

Czyli woskowe odlewy zalewa się specjalną gumą, powstaje forma do której wlewa się roztopiony metal, wosk się topi i przez jakieś otwory wypływa i na koniec powstaje maźnica zatopiona w gumie, którą należy usunąć przy pomocy jakiegoś płynnego specyfiku ? Ale w jaki sposób z Twojej maźnicy "matki" powstał ten woskowy wzorzec ? To też musiała być jakaś forma do której wlany został wosk.

EDIT: i jeszcze w kwestii skurczu. Forma gumowa ma skurcz 5%, mosiądz też ma pewnie jakiś skurcz czyli "matka" musi być większa o skurcz formy i metalu ?

EDIT EDIT: Ale skoro w środku formy gumowej jest "choinka" to co się tam ma skurczyć ?
 
OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#13
Z matki robi się formę ,z tej formy odlewa się z wosku element ,potem wszystko zalewa się specjalnym gipsem ,potem do pieca na wypalenie ,wosk się wytapia, i na miejsce po wosku wlewa się płynny mosiądz