• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

V Ogólnopolska Wystawa Makiet Nostalgia Za Parą - listopad 2015 Trójmiasto

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#41
„Co mnie nie zabije to mnie wzmocni” ten cytat zaczerpnięty z wystąpienia Escherichi coli na Międzynarodowym Meetingu Bakterii Chorobotwórczych był moim mottem przy pracy w kanale rewizyjnym. Gdy wieczorem cały w smarze zajrzałem do biura siedzieli tam jeszcze Naczelnik z Gawrylukiem i z uśmiechem sobie gaworzyli.

- No wreszcie! – krzyknął szef na mój widok – Chyba nie wszystko jeszcze pan kulego nam tu opowiedział. Zniknęliście nam w tych czeluściach hali napraw na kilka dni! Już prawie wszyscy o was zapomnieli.

Oczywiście mógłbym strzelić focha na takie dictum ale prawda jest taka, że sam szukałem ujścia moim pozytywnym emocjom, które we mnie pozostały po powrocie i na wspomnienie o NZP.

-Hm - zacząłem elokwentnie - Rzeczywiście zapomniałem jeszcze opowiedzieć o bardzo ważnej rzeczy, która ukaże wielkość przedsięwzięcia jakim była NZP. Chodzi mi o ruch kolejowy. Do przygotowania rozkładu jazdy poproszono specjalistę z Torunia. Dzięki maksymalnemu wykorzystaniu możliwości przepustowych dwutorowej magistrali i jej jednotorowego odgałęzienia do Maciejowic uruchamiano 160 pociągów w czasie jednej sesji. Minimalne opóźnienia w ruchu powodowały powstawanie dużych zatorów, których rozładowanie czasem wymagało nawet zmiany kolejności przejazdu pociągów. To było duże wyzwanie i dawało mnóstwo pozytywnych emocji.
Dwutorowa magistrala zaczynała się tuż za Parowozownią Ostrów. Pierwszą zaś stacją było Padowo.

Dalej znajdowały się wspomniane wcześniej Raciborowice, gdzie pełniłem dyżur, a następnie przystanek osobowy Budziszewo. Dalej znajdował się Szadek – jedna z najpiękniejszych stacji na sieci Polskich Kolei Podomowych.
Szadek dworzec.jpg

Szadek perspektywa.jpg

Szadek zabudowania.jpg

Udało mi się złapać w obiektywie bliźniaczki z ZNTK „Kwachy”.
Kwachowe Ludmiły Szadek.jpg

Byk z Rumunem Szadek.jpg


Dalej magistrala biegła obok bazy samochodowej....
Baza samochodowa 1.jpg

Baza samochodowa 2.jpg

Baza samochodowa 3.jpg

Baza samochodowa perspektywa 2.jpg

Baza samochodowa perspektywa.jpg


...... do zupełnie nowej stacji „Mareczki”.

Mareczki dworzec.jpg


Chociaż stacja ta jest w budowie uwagę zwraca jej wielkość i układ. Równolegle do stacji pasażerskiej biegną towarowe tory przyjazdowo-wyjazdowe. Wspomniany układ torowy najpewniej będzie zmieniany. Nie poznałem co prawda RTS-u ale patrząc na semafory to wszystkie tory są dwukierunkowe, podczas gdy na obu końcach stacji są tylko pół-trapezy.

Mareczki wjazd.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#42
Mareczki głowica południowa.jpg


Przy stacji są dwie bocznice oraz ładownia ale przyznam, że manewry właśnie z powodu wspomnianych pół trapezów są trudne.

Mareczki rampa.jpg


Drugim dowodem na trwającą modernizację jest zupełnie nowa nastawnia dysponująca, która wyklucza jeszcze nie zdemontowane pędnikowe napędy zwrotnicowe. Strasznie jestem ciekaw jak wszystko będzie wyglądać po zakończeniu modernizacji.

Mareczki nast wyk.jpg

Mareczki nast dysp.jpg


- A tu jeszcze inne smaczki
Luzak przed Arturowem.jpg

Most blachownicowy.jpg

Most kratownicowy.jpg


- Czyli kulego, spędziliście tam miły i pracowity zarazem czas?

- O tak szefie! Przed wyjazdem trochę się martwiłem faktem, że całość imprezy ma się odbyć w galerii handlowej. Spodziewałem się, że zablokowanie głównego przejścia wzbudzi u zwiedzających więcej irytacji niż zainteresowania. Stało się zupełnie inaczej (dość napisać, że @Paweł R ze zdziwienia by szeroko otworzył usta jakby widział z jakim zaciekawieniem przyglądały się makietom tłumy zwiedzających). Trzeba jednak przyznać, że rygorystyczne podejście dyrektora „Salsy” do regularnego ruchu pociągów miało duży udział w sukcesie. Dwutorowa magistrala i bardzo dobrze dopasowany do niej rozkład jazdy zapewniały regularny ruch pociągów. I tak oto udało się dokonać czegoś niezwykłego: wilk był syty i owca cała czyli widzowie tłumnie odwiedzali wystawę miło ją komentując, a my jeździliśmy po kolejowemu, z rozkładem jazdy. To był wspaniale spędzony czas. A tak przy okazji panie dyrektorze. Czy jest szansa aby w przyszłym roku oprócz Poznania dostać także delegację do Rumii?

- Tak byście tylko kulego jeździli i jeździli. A może skoro jest tam Nostalgia Za Parą, to ktoś starszy by pojechał, ktoś, kto bardziej to doceni….

- Ale ja bardzo doceniam – przerwałem szefowi.

- No ale może tak byście kulego pomyśleli o mnie?

- No to może byśmy pojechali obaj – postanowiłem nie dać za wygraną.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#45
W zasadzie minął już miesiąc od pierwszego weekendu spotkania, a za kilka dni minie miesiąc od drugiego weekendu i choć trochę głupio zamieszczać teraz relację z imprezy, to... mimo wszystko doszedłem do wniosku, że zdjęcia z fajnych wydarzeń, spotkań zawsze miło się ogląda, wspominając spędzony na nich czas, toteż pragnę się podzielić nimi z Wami. Zdecydowanie brakło możliwości i czasu aby zrobić to wcześniej. Problem był już widoczny przy zdjęciach "Bonanz".

Spotkanie było świetne! Myślę, że nie było osoby, która byłaby niezadowolona lub zadowolona w umiarkowanym stopniu. Towarzystwo doborowe! Zgrana ekipa Nostalgii Za Parą, Toruńskiej Makiety Modułowej, koledzy z Polski (również z naszego forum): @Acid Rain 1973 z nowym kolegą z Łodzi, @bstok70 z Białegostoku, @Arturro i @Arti55 z Warszawy, @Artur i Filip z Błoń, Kacper z Tatą z Międzyrzecza, Martel z córką Olą z Braniewa oraz Pan Ryszard z małżonką z Rybnika. Nie wiem czy kogoś pominąłem, jeśli tak, to bardzo przepraszam. W takim towarzystwie nawet ciężka praca to sama przyjemność!

Zanim przejdę do zdjęć, chciałbym jeszcze pokrótce podziękować. W pierwszej kolejności organizatorowi - za podjęcie trudu organizacji tego spotkania - dziękuję bardzo za stworzenie możliwości spotkania się z tyloma wspaniałymi osobami podzielającymi tą samą pasję. Dalej chciałbym podziękować wszystkim uczestnikom - ekipie Nostalgi Za Parą - za wspólnie wylewany pot przy składaniu, transporcie i rozkładaniu makiety - wszystkim uczestnikom za wspaniałą zabawę, dobrą współpracę, miłe rozmowy, wymianę doświadczeń i wiedzy. Podziękowania kieruję także do Panów od kolejki ogrodowej w skali 1:10 z Pecnej koło Poznania.

Teraz część zasadnicza. Czasu na zdjęcia było bardzo mało, toteż nie ma ich za wiele, ale czasem w "wolnych" chwilach co nie co udało się utrwalić:

DSC_0019.JPG

DSC_0021.JPG

DSC_0024.JPG

DSC_0029.JPG

DSC_0154.JPG

DSC_0213.JPG

DSC_0214.JPG

Dodatkowo wspólne zdjęcie ekipy Nostalgii Za Parą, Panów z Pecnej i wsparcia z TMM-u ;):

DSC_0186.JPG

Koniec pierwszego weekendu i takie zdjęcie ekipy, która została do końca :gwizd::

DSC_0227.JPG

Kolejka ogrodowa była tylko w pierwszy weekend. W drugi weekend jej miejsce zastąpiła makieta przyjezdnych. Na szczęście co niektórzy zdążyli przejechać się kolejką :ROFL::

DSC_0187.2.JPG
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#46
Jak już mowa o kolejce, to może kilka zdjęć eksponatów (podziękowania dla Panów z kolejki za pomoc i wyrozumiałość :)).

No to po kolei ;):

- Tkt48-143

DSC_0073.JPG

DSC_0078.JPG

DSC_0074.JPG

DSC_0076.2.JPG

DSC_0085.2.JPG

DSC_0089.2.JPG

- Ok1-359

DSC_0143.JPG

DSC_0140.JPG

DSC_0136.JPG

DSC_0139.JPG

DSC_0147.JPG

DSC_0145.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#48
- Ty45-379

DSC_0118.JPG

DSC_0121.JPG

DSC_0122.JPG

DSC_0131.JPG

DSC_0128.JPG

I jeszcze takie trzy:

DSC_0125.JPG

DSC_0126.JPG

DSC_0152.JPG

Wspaniałe modele! Powiem tylko, że ma być ich więcej :gwizd:, bo autorowi wciąż chodzą, a raczej jeżdżą po głowie również inne wspaniałe maszyny ;), które stacjonowały niegdyś w parowozowni w Wolsztynie.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#52
Jak już prezentuję tabor produkowany za granicą, to pójdę za ciosem i trochę "ponurkuję" :gwizd::

Zaczęło się to tak o_O:

DSC_0301.JPG

Nie minęła nawet chwila, a już dyżurny ruchu Popow zaczął zbierać materiał zdjęciowy dla komisji wypadkowej ;).

Dalej szło chyba gładko :).

DSC_0302.JPG

DSC_0303.JPG

DSC_0317.JPG

DSC_0316.JPG

DSC_0318.2.JPG

DSC_0339.JPG

DSC_0341.JPG

DSC_0349.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#53
"Okularnik" jest obecnie używany przez spółkę PKP Intercity. Na makiecie można było zobaczyć także inny tabor używany przez tą spółkę:

DSC_0313.JPG

DSC_0308.JPG

DSC_0345.JPG

DSC_0350.JPG

Wspomnianej spółce zdecydowanie brakowało taboru. Oprócz wypożyczonej z PKP Cargo EU07, również "Suka" została oddelegowana do prowadzenia pociągu ekspresowego Berlin-Warszawa-Express:

DSC_0346.JPG

DSC_0348.2.JPG

DSC_0355.2.JPG

Było też trochę taboru towarowego:

DSC_0307.2.JPG

DSC_0309.2.JPG

Nie tylko VI-epokowy tabor jeździł po makiecie - był też tabor z V epoki:

DSC_0342.2.JPG

Nie brakowało też taboru z IV epoki, a uważne oko dojrzy nawet tabor z epoki II:

DSC_0245.2.JPG

III epoka wcale nie była gorsza i też miała swoich przedstawicieli:

DSC_0340.2.JPG
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#56
Semafor wjazdowy posterunku bocznicowego Błonie:

DSC_0240.JPG

DSC_0241.JPG

Posterunek odgałęźny R2, który razem z posterunkiem odgałęźnym Gutowiec, tworzył mijankę pomiędzy Raciborowicami i Arturowem:

DSC_0246.3.JPG

Dwa ujęcia z modułu stacji Szadek, której oryginał leży na magistrali węglowej:

DSC_0363.JPG

DSC_0365.JPG

No to może na koniec kilka zdjęć uczestników podczas odprawy. Jak widać humorek dopisywał ;):

DSC_0289.JPG

DSC_0287.JPG

DSC_0284.JPG

Już na sam koniec - pół żartem, pół serio - w sobotę po zakończeniu jazd rozkładowych testowaliśmy na makiecie tabor zasilany z akumulatorów i sterowany radiowo :gwizd:, a mowa o:

DSC_0362.JPG

Dla wyjaśnienia - na zdjęciu uwieczniono sytuację, w której o mało co nie doszło do katastrofy w ruchu lądowym :ROFL:. Szkoda, że nie mam zdjęcia, które pokazywałoby jakim zainteresowaniem cieszyły się te dwa pociągi :p. Proszę sobie wyobrazić tłum uczestników biegnących wzdłuż makiety za tymi pociągami :D. Zobaczyć TAKĄ radość na twarzach - bezcenne :gwizd:. Dziękujemy modelmanii za wypożyczenie taboru do testów ;).

Już jest koniec i nie ma już nic... no jeszcze coś będzie ;).

Bardzo żałuję, że nie mogłem być z Wami cały weekend. Niestety są rzeczy ważne i ważniejsze :niepewny: i tym razem spotkanie przy makiecie było ważne, ale nie ważniejsze. Bardzo miło wspominam ten czas, spędzony w waszym zacnym gronie. Z wspomnień szczególnie miło wspominam służbę jako dyżurny ruchu stacji Padowo. Powiem szczerze, że już dawno pełnienie służby jako dyżurny nie sprawiło mi to takiej przyjemności jak wtedy, kiedy miałem zaszczyt współpracować z dyżurnym ruchu posterunku odgałęźnego Raciborowice, którym był @bstok. Michale, wielkie, wielkie dzięki za to co robiłeś (y)! Twoje podejście do sprawy, do służby! było doprawdy inspirujące, motywujące, a profesjonalizm z jakim to robiłeś powalił mnie na kolana :cool:. Jak to młodzi mówią ;): SZACUN! Oby dane mi było jeszcze kiedyś móc z Tobą współpracować :gwizd:.

Tym optymistycznym akcentem kończę relację ze spotkania. Do zobaczenia na kolejnych wystawach w Toruniu i Trójmieście! Przy tej okazji pragnę życzyć wszystkim forumowiczom wesołych, radosnych, pogodnych, ciepłych, rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego nowego roku! Niech obfitują w zdrowie, a także nowe "zabawki" ;)! Niech Gwiazdor będzie w tym roku bogaty :D! Serdecznie pozdrawiam :).
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
#57
z wielu fajnych zdjęć pozwoliłem sobie na zacytowanie tego ujęcia

- ta uchwycona przez Kolegę Remaja12 nierówność jest kapitalna - pytanie :- a nie powinien przy torze być ustawiony znak "pochylnik"?
to pytanie do Naczelnika Bostoka bo to chyba jego rejon drogowy ?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#58
z wielu fajnych zdjęć pozwoliłem sobie na zacytowanie tego ujęć, ta uchwycona przez Kolegę Remaja12 nierówność jest kapitalna - pytanie :- a nie powinien przy torze być ustawiony znak "pochylnik"?
to pytanie do Naczelnika Bostoka bo to chyba jego rejon drogowy ?
Naczelnik nic o tym nie wie (na szczęście) - to moja i Gawryluka sprawka, że tory biegną w taki sposób. Natomiast znaków profilu podłużnego nie stosuje się na liniach zelektryfikowanych. O ile wiem mają one znaczenie głównie przy trakcji parowej (trzeba odpowiednio dobrać ciśnienie pary w kotle aby przede wszystkim nie zabrakło jej przy jeździe pod górę lub nie było za dużo przy jeździe w dół).
Z wspomnień szczególnie miło wspominam służbę jako dyżurny ruchu stacji Padowo. Powiem szczerze, że już dawno pełnienie służby jako dyżurny nie sprawiło mi to takiej przyjemności jak wtedy, kiedy miałem zaszczyt współpracować z dyżurnym ruchu posterunku odgałęźnego Raciborowice, którym był @bstok. Michale, wielkie, wielkie dzięki za to co robiłeś (y).
Przyjemność, a w tajemnicy dodam, że i wzruszenie były po mojej stronie :love:. Przyznaję też, że wybierając się do Rumii miałem nadzieję na współpracę... Twoje zaangażowanie w przenoszenie zasad prawdziwej kolei na modelarstwo obserwuję na filmach od dawna (y) i się zachwycam :)
Wesołych Świąt wszystkim !
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#59
Natomiast znaków profilu podłużnego nie stosuje się na liniach zelektryfikowanych.
Michał, a gdzie Ty to wyczytałeś? W instrukcji Id-1 (D1) z 2005 roku, w paragrafie 19 jest taki zapis:

15. Tablice z oznaczeniami pochylenia podłużnego umieszcza się na wysokości około 1,75 m ponad poziomem główki szyny w następujący sposób:
1) na liniach niezelektryfikowanych tablice dotyczące sąsiednich odcinków zawiesza się na wspólnym słupku ustawionym na krawędzi torowiska, z prawej strony linii,
2) na liniach zelektryfikowanych tablice umieszcza się po obu stronach linii, zwrócone oznaczeniami w kierunku maszynisty na najbliższym słupie trakcyjnym w stosunku do wyznaczonego miejsca ustawienia znaku pochylenia podłużnego, przy czym na słupie trakcyjnym:
a) betonowym - tablicę można malować bezpośrednio na powierzchni słupa,
b) metalowym - zawiesza się tablicę wykonaną z blachy lub tworzywa,
3) w przypadku konieczności umieszczenia dwóch znaków drogowych na jednym słupie trakcyjnym, oznakowanie pochylenia podłużnego wykonuje się pod znakiem kilometrowo - hektometrowym.

Czy to już jest nieaktualne?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#60
Michał, a gdzie Ty to wyczytałeś?
Niestety nigdzie. To moja wiedza "zasłyszana" od znajomego mechanika, który tłumaczył mi, że inny sposób sterowania i moc elektrycznych lokomotyw uczyniły te znaki niepotrzebnymi. Przepraszam, nie chciałem być siewcą kłamstwa. Znak profilu zostanie ustawiony. Tylko nie mówcie Gawrylukowi , bo go zapewniałem, że wszystko jest Ok.
 
Ostatnio edytowane: