• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Ustawienie tarcz manewrowych

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#1
Mam pytanie odnośnie ustawienia tarcz manewrowych (światło niebieskie i białe). Oczywiście wiem, że ustawia się je po prawej stronie toru, do którego się odnoszą. W przypadku braku skrajni ustawia się karzełki. Czy ktoś jednak zetknął się z sytuacją, że tarcze manewrowe umieszczono wyjątkowo po niewłaściwej, lewej stronie toru? Może ktoś wykonał zdjęcia takiej tarczy po niewłaściwej stronie? A może nie na takiego przypadku na PKP? Pzdr, Piotr
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#2
Czy ktoś jednak zetknął się z sytuacją, że tarcze manewrowe umieszczono wyjątkowo po niewłaściwej, lewej stronie toru? Może ktoś wykonał zdjęcia takiej tarczy po niewłaściwej stronie? A może nie na takiego przypadku na PKP?
Zgodnie z przepisami nie ma prawa takich tarcz być na PKP i ja takich nie widziałem, ale różne dziwne rzeczy się zdarzają...
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#4
W wyjątkowych przypadkach, za zgodą PKP PLK S.A. dopuszcza się
I jak czytam takie coś, to od razu wyświetla się dla mnie sygnał "S1" połączony z czerwonym pasem "przerażenie"...Kiedyś, za normalnej kolei było coś takiego jak "Regulamin Techniczny Stacji" - a w nim wszystko opisane jak w 10-ciu przykazaniach...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.360 33 1
#5
Heloł. Głowice semaforów są duże i jeżeli mają więcej niż trzy komory (moja własna obserwacja) nie mogą funkcjonować jako karzełki, które ustawia się w międzytorzu, bo wchodzą w skrajnię (taki trzykomorowy semafor stojący w międzytorzu jest na stacji WKD Warszawa Śródmieście i przez to, że jest tylko trzykomorowy pokazuje nieprawidłowy sygnał wyjazdu). Tarcze manewrowe są jedno lub dwukomorowe i zawsze się mieszczą poza skrajnią w międzytorzu. Dlatego ustawianie tarcz po niewłaściwej stronie wydaje się kompletnie niepotrzebne. Punkt, który przytoczyłeś jest frapujący. Jedyne co przychodzi do głowy to kwestia widoczności tarczy ale z drugiej strony wystarczy, że będzie ją widział manewrowy stojący na schodkach ostatniego wagonu.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#6
Michał, bzdury piszesz! A semafor 5-o komorowy w wersji karzełkowej to jaki jest.... dwie trójki złączone razem. Wystarczy popatrzeć - Ie4 par. 4 pkt 8.B.h. A tarcze manewrowe po lewej zdarzają się czasem, "warunków miejscowych nie przeskoczysz".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#7
A może lepiej wygrzebać obowiązującą instrukcję, a nie jakąś stronę internetową? Tak brzmi § 8 "Instrukcji sygnalizacji Ie-1 (E-1), którą można ściągnąć ze strony PLK. Nie znalazłem tam postanowienia, dopuszczającego ustawienie Tm z lewej strony toru, a inne, niż przepisowe ustawienie sygnalizatora dotyczy wyłącznie semaforów, sygnalizatorów Sz i tarcz ostrzegawczych, z wymogiem umieszczenia we właściwym miejscu wskaźnika W 15 (ust. 7).

§ 8. Zasady umieszczania sygnalizatorów
1. Na stacji oraz na szlaku jednotorowym sygnalizatory są umieszczane (ustawiane lub zawieszane) po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W uzasadnionych przypadkach przy torze głównym dodatkowym, semafor może być zawieszony nad torem, do którego się odnosi. Tarcze ostrzegawcze ustawia się według zasad określonych w ust. 4 i 5.
3. Na szlaku dwutorowym sygnalizatory umieszcza się po zewnętrznej stronie torów.
4. Na szlaku o liczbie torów większej niż dwa przy torach skrajnych sygnalizatory umieszcza się po zewnętrznej stronie torów, zgodnie z ust. 3, natomiast przy torach nieskrajnych - po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy.
5. W przypadku równoległego zbliżenia na szlaku dwóch lub więcej torów należy przestrzegać następujących zasad:
1) na odcinku, na którym tory leżą obok siebie, sygnalizatory umieszcza się według zasad określonych w ust. 3 i 4,
2) na odcinkach, na których tory są oddalone od siebie, sygnalizatory umieszcza się według zasad określonych w ust. 1, 3 i 4.
6. Zasady określone w ust. 3-5 dotyczą zarówno umieszczania sygnalizatorów na szlaku, jak i semaforów wjazdowych na zapowiadawczym posterunku ruchu.
7. Jeżeli warunki miejscowe nie pozwalają na umieszczenie semafora, sygnalizatora sygnału zastępczego lub tarczy ostrzegawczej zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-5, to sygnalizator ten może być umieszczony w innym miejscu.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, w miejscu, w którym powinien znajdować się sygnalizator, umieszcza się wskaźnik W 15.
9. Sygnalizatory powtarzające powinny być umieszczane po tej samej stronie toru, co semafor, do którego się odnoszą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#9

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#11
A czy wszystko trzeba podać na tacy? Czy informacja, że ze strony PLK można instrukcję ściągnąć, nie powinna być wystarczająca dla średnio inteligentnego człowieka?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.360 33 1
#12
Michał, bzdury piszesz! A semafor 5-o komorowy w wersji karzełkowej to jaki jest.... dwie trójki złączone razem. Wystarczy popatrzeć - Ie4 par. 4 pkt 8.B.h. A tarcze manewrowe po lewej zdarzają się czasem, "warunków miejscowych nie przeskoczysz".
.
Chodziło mi o to, że z jakiegoś powodu głowice sygnałowe semaforów karzełkowych nie są wyższe niż 1310mm. Podejrzewałem, że ma to związek ze skrajną stacyjną. Tu co prawda do dolnego brzegu pudła wagonu jest 1100mm ale może można doliczyć fakt, że tor jest nieco powyżej podstawy karzełków. Oczywiście, że wiem, że głowice sygnałowe można ustawić obok siebie (Drogi Nauczycielu - straciłeś wiarę we mnie ? :cry:) ale nadal nie przekraczają wysokości trzech komór. To co jest na WKD związane jest z tym, że międzytorze jest bardzo wąskie. I mimo to, nie zrobili karzełka czterokomorowego tylko postawili pojedynczą głowicę z trzema komorami i zamiast sygnału S10 wyświetla się S5. Tam gdzie na WKD mieści się semafor na maszcie (np przed wjazdem na stację Warszawa Śródmieście WKD) sygnały wyświetlanie są prawidłowo.
1613991357010.png



Skrajnia PKP.gif
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#13
A czy wszystko trzeba podać na tacy? Czy informacja, że ze strony PLK można instrukcję ściągnąć, nie powinna być wystarczająca dla średnio inteligentnego człowieka?
No cuż Kolego.:)
Nie każdy z nas jest długoletnim (emerytowanym) pracownikiem Polskich kolei. Nie każdy z nas wie co i gdzie szukać?
Jeżeli już się decydujesz podać jakąkolwiek informacje to staraj się podawać ją precyzyjnie, aby ci którzy się o nią pytają nie mieli żadnych wątpliwości.:niepewny:;) W innym przypadku takie informacje nie mają żadnego sensu i lepiej nic nie pisać, niż pisać informacje nie pełne. To forum wręcz jest zalane fake newsami.:mad:To co dla Ciebie (także dla mnie) jest oczywiste, wcale takie oczywiste nie musi być "dla średnio inteligentego człowieka". Wiecej empatii dla innych mniej" inteligentnych' (młodszych) kolegów z forum;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#14
Nie każdy z nas jest długoletnim (emerytowanym) pracownikiem Polskich kolei. Nie każdy z nas wie co i gdzie szukać?
Trzeci raz powtórzę: już w pierwszym wpisie napisałem, że należy szukać na stronie PLK - czy to naprawdę za mało? To wszystko w tej sprawie.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#15
Michał! Zrobili prawidłowo bo zasadniczo nie ma karzełków wyższych niż trzy komory, a na podwójny nie ma miejsca. Jeśli jednak gdzieś by się trafił to jest to "radosna twórczość" bez podstaw w przepisach. Co do sygnału S5 zamiast S10 to wydaje mi się, że jest to jedyne rozsądne wyjście. Karzełek ma tylko trzy światła: pomarańczowe, czerwone i białe. Sygnał S5 nie jest błędem bo daje możliwość "podjazdu" pod następny semafor, a podanie na tamtym semaforze sygnału "Wolna droga" trzeba traktować jako specyficzne "warunki miejscowe" - trzeba założyć, że maszynista ruszając nie widzi następnego semafora, a jeśli stwierdzi że wskazuje "Wolna droga" to znaczy, że został podany już po minięciu semafora pierwszego.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 3

Podobne wątki