• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ustawienie semaforów

Reakcje
91 0 0
#1
Witam Kolegów.
Jestem w trakcie budowy makiety, zatrzymałem się przy montażu semaforów kształtowych. Może któryś z Was pomoże mi je rozmieścić, nie musi być realistycznie ale chciałem kilka postawić w miarę rozsądnych miejscach. Plan stacji przedstawiam poniżej.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#2
Cześć :D :D .A jaki zarząd i jaka epoka? Czy same semafory, czy kształtowe tarcze zaporowe i manewrowe też? Czy lokomotywownia to tylko szopa czy pozaklasowa z halami naprawczymi np dla EZT-ów. Czy układ torowy jest już zatwierdzony? Wynika z niego, że tory dojazdowe do lokomotywowni są wspólne z torami do stacji towarowej, a to ograniczy przepustowość linii i utrudni dyspozytorowi lokomotywowni ustawianie lokomotyw (nie wspomnę o czasem trudnej - jak np w nastawni BŁ7 w Białymstoku - współpracy między nastawniczym a dyspozytorem ;) ). Dlaczego stacja towarowa jest czołowa - jak "oblecieć"skład pociągu przyjeżdżającego?
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#3
Strasznie dużo pytań. Zarząd PKP,przełom III i IV epoki, same semafory, lokomotywownia to tylko szopa, tory już przyklejone do deski ,a wszelkie niepoprawności wynikają z małej ilości miejsca.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#4
Ponieważ Koledzy: Tomek K, Andrzej Harassek i Paweł Piotr już śpią :roll: , a mnie świerzbi aby coś napisać (co uważam, że jest słuszne, ale czasem jest torpedowane przez wspomnianych Kolegów :roll: ) to wezmę i napiszę (zaraz potem się wyłączam :D ) Od strony zachodniej: wjazdowy semafor dwuramienny z niezależnymi ramionami, tuż za głowicą rozjazdów semafory wyjazdowe w kierunku zachodnim przy torze 1 - jednoramienny, przy torze 3 dwuramienny z zespolonymi ramionami. na tych samych torach przed wschodnią głowicą, czyli w kierunku wschodnim tor 1 i 3 takie same semafory: dwuramienne z zespolonymi ramionami.Tuż za rozjazdami tarcza ostrzegawcza ze strzałą i przed rozjazdem (na górze w rogu) dwuramienny z zespolonymi ramionami. Wjazdowy od strony wschodniej: dwuramienny z zespolonymi ramionami. Aż się płakać chce, że ma nie być tarcz zaporowych przy wyjeździe z szopy. A że przy semaforach wyjazdowych ze stacji towarowej (wszystkie dwuramienne z zespolonymi ramionami) nie będzie tarcz manewrowych, to już serce pęka :( . Co oni -znaczy się maszyniści - w IV epoce na radio będą jeździć? Może chociaż karzełkowe tarcze manewrowe świetlne? :D
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#5
Wielkie dzięki, postaram się to jeszcze nanieść na rysunek, i sprawdzimy czy wszystko zrozumiałem. Mam tylko jedno pytanie, ponieważ posiadam w zbiorach nabyte kiedyś semafory pojedyncze w ilości 7szt, to czy dużym blędem byłoby zastąpienie nimi niektórych 2 ramiennych, a tarcz zaporowych i manewrowych poszukam w sklepach i się zastanowię .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#6
bstok70 napisał(a):
Ponieważ Koledzy: Tomek K, Andrzej Harassek i Paweł Piotr już śpią
Nie spali, przynajmniej nie ja, ale od czasu do czasu trzeba zająć się też czymś innym, niż odpowiadanie na forum.

Porady kolegi bstok70 są z grubsza ok. Tarcza ostrzegawcza po wschodniej stronie, za rozjazdami, odnosząca się do semafora osłaniającego rozjazd w prawym, górnym rogu, nie ma wielkiego sensu, bo odległość od niej do tego semafora jest za mała. I tak pociąg zatrzymany przed tym semaforem zablokowałby rozjazdy w stacji. Ja bym z tego semafora w ogóle zrezygnował, a wyjazdy ze stacji uzależniłbym także od tej zwrotnicy i od możliwości dalszej jazdy. Podobnie semafor wjazdowy od strony wschodniej powinien stać na prawo od tego rozjazdu na górze i powinien on sygnalizować zarówno wjazd na stację, jak i jazdę na wprost, wzdłuż górnej krawędzi makiety (jak rozumiem, tam jest planowany tor).

Semafory jednoramienne zamiast dwuramiennych stasowało się w zasadzie tylko jako wyjazdowe na liniach znaczenia miejscowego, więc od biedy mogłyby być użyte na tej makiecie, właśnie jako wyjazdowe z tego toru głównego dodatkowego, prawidłowo nazwanego przez kolegę bstok70 torem nr 3.

Jeśli chodzi o "stację towarową", to domyślam się, że koledze stolnikowi chodziło po prostu o grupę torów za- i wyładunkowych. Przy takim układzie torowym raczej niemożliwe jest potraktowanie tych torów jako torów przyjazdowo-odjazdowych. Zresztą nie stosuje się łączenia funkcji torów głównych (przyjazdowo-odjazdowych dla pociągów) z funkcją ładowania i rozładowywania wagonów. Na te tory wagony są podstawiane w trybie jazd manewrowych, a pociągi są przyjmowane (i wyprawiane) ze szlaku wyłącznie na tory 1 i 3. I tu mamy problem: do tego celu (rozformowanie pociągu i potem manewry w celu podstawienia wagonów na tory ładunkowe) można praktycznie wykorzystać jedynie tor 3 (tor 1 powinien zostać wolny dla przebiegów, nazwijmy je, tranzytowych), który w dodatku jest bardzo krótki. O ile jest to jeszcze możliwe, sugerowałbym wykorzystanie całej długości segmentu na wydłużenie torów stacyjnych i dołożenie jeszcze co najmniej jednego lub dwóch torów głównych dodatkowych (przebiegowych). Wtedy dopiero można jakoś sensownie rozplanować układ torów lokomotywowni i ładowni. Wiem, że tory już są przyklejone, ale może jednak da się jeszcze coś zrobić?
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#7
Dzięki kolego Andrzeju, poniżej predstawiam zdjęcia tego co jest zrobione, więc raczej przedłużenie torów stacyjnych i zwiększenie ich ilości raczej jest niewykonalne (wymiary pokoju).
Założeniem moim była pętla, aby zabawa była możliwa w kilka chwil,więc tory 1 i 3 muszą jednak zostać tak ja są, co do lokomotywowni oraz stacji towarowej to mogę jeszcze zmienić, choć żałuję że nie zwróciłem się wcześniej do fachowców.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#9
A dałoby się wsadzić zdjęcie prawego końca makiety, z całą pętlą widoczną? Mam pewien pomysł, ale muszę zobaczyć, jak ta strona wygląda żeby stwierdzić, czy jest to realne. Niezależnie od tego myślę też o małej modyfikacji torów bocznych (lokomotywownia i tory ładunkowe). A może jest też plan tej prawej strony?

No, kolega zgaduje moje myśli :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#11
No tak, już po wstawienia tego drugiego zdjęcia w poprzednim poście zauważyłem, że z tą pętlą to już nic nie zdziałamy. Mam jednak pomysł na dołożenie jednego (a może nawet dwóch) toru głównego dodatkowego i wydłużenie nieco dotychczasowych torów 1 i 3 (dzięki zastosowaniu rozjazdów krzyżowych i lekkiej modyfikacji geometrii stacji). Dołożyłem też perony: w pierwszej wersji jeden wyspowy i jeden jednokrawędziowy, w drugiej - dwa jednokrawędziowe. Proponuję też tor wyciągowy z prawej strony (z lewej nie ma miejsca z powodu toru idącego wiaduktem). Dzięki temu łatwiej będzie podstawiać wagony na tory ładunkowe, ale wymaga to też zamiany miejscami tych torów z lokomotywownią. Na drugim rysunku wariant z dwoma dodatkowymi torami (ale już mi się nie chciało powtarzać rysunku modyfikacji reszty torów). Gdzieś jeszcze dobrze byłoby upchać budynek stacyjny, ale nie wiem, gdzie.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#12
:D Witam :D
Andrzej Harassek napisał(a):
Tarcza ostrzegawcza po wschodniej stronie, za rozjazdami, odnosząca się do semafora osłaniającego rozjazd w prawym, górnym rogu, nie ma wielkiego sensu, bo odległość od niej do tego semafora jest za mała. I tak pociąg zatrzymany przed tym semaforem zablokowałby rozjazdy w stacji.
Tak z grubsza właśnie jest w Moim Kochanym Białym. Ale piszę o tym tylko po to, żeby pokazać, że różne różności na sieci PKP są możliwe i to na stacjach bez urządzeń przekaźnikowych, z poczciwą sygnalizacją kształtową.
 
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#14
I właśnie o ten budynek stacyjny i jeszcze kilka elementów które planowałem
w tym miejscu mi chodzi. Pomysł Andrzeja jest świetny tylko przy zastosowaniu go nie będę mógł wykazać się niczym więcej poza układaniem torów i ich szutrowniem , a poza tym chciałbym wykorzystać zwrotniki zakupione kiedyś u Zbyszka Kluby a z tego co wiem do rozjazdów krzyżowych takowych nie ma. Spróbuję przygotować i przedstawić plan sygnalizacji na podstawie istniejących torów i wskazówek kolegów z uwzględnieniem tarcz zaporowych i manewrowyc nad których brakiem Michał ubolewał. Jeżeli któremuś z kolegów wadłby do głowy jakiś pomysł odnośnie dolnej części staci którą mogę znienić to info bardizo mile widziane
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#15
:D Stolnik, przepraszam, że w Twoim wątku, ale pytanie powstało tu.
Andrzej Harassek napisał(a):
I faktycznie tarcza ostrzegawcza stoi w odległości kilkudziesięciu czy stu kilkudziesięciu metrów przed semaforem?
No tak jakby z grubsza :D . Chodziło mi o to, że odstęp między tarczą przelotową przy semaforze drogowskazowym a smeforem wyjazdowym, do którego się odnosi jest na tyle krótki, że wagony pociągów towarowych stoją na rozjazdach w razie zatrzymania przy semaforze wyjazdowym. Nigdy na oczy nie widziałem regulaminu stacji B-stok Centralny. Spodziewam się, że w ogóle nie jest przewidziane wypuszczenie pociągu na ten tor bez otwarcia semafora wyjazdowego. A w ogóle to chyba wiele się zmieniło w związku z częsciowym zamknięciem stacji towarowej i górki rozrządowej, przerzucenia się na rozrząd płaski itd. Dawniej nie było przebiegu dla pociągów towarowych po tych torach z toru głównego, tylko po torach głównych dodatkowych tylko dla ruchu towarowego. Te były osłoniete semaforami bez tarcz przelotowych.
I na koniec: Widząc schemat wydawało mi się, że odległość tego pojedynczego rozjazdu od stacji jest na tyle duża, że jest to już inny okręg nastawczy (zwrotnicowy?) stąd chęć ustawienia tam semafora. Widząc zdjęcia WYCOFUJĘ SIĘ z propozycji ustawienia zarówno tarczy jak i semafora.
PS Jeszcze kilka moich wpadek i założę sobie suwak na paszczękę (lub gumkę recepturkę na palce) aby już nie mącić (gadać lub klepać w klawiaturę) :| , ale ta pokusa....... :roll:
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#17
stare tory napisał(a):
Ktoś kiedyś powiedział że najlepiej się uczyć na błędach,ktoś inny że lepiej na cudzych błędach,więc dlaczego nie uczyć się na Twoich .
:D A skoro tak, to się trzymajcie! Jakby teraz gdzieś coś Wam się wpychało w planowanie lekko garbatego (Żona mnie pociesza, że rzymskiego ;) ) to będzie to mój nos!

stolnik napisał(a):
z uwzględnieniem tarcz zaporowych i manewrowyc nad których brakiem Michał ubolewał.
Stowarzyszenie miłosników tarcz manewrowych kształtowych "Chaberek" zachęca do podtrzymywania pamięci o tych zanikających sygnałach. Tę zrobiem sam z Conrada i Minikola, a zdolny jestem mocno umiarkowanie.
 

Załączniki

  • 202,8 KB Wyświetleń: 558
OP
OP
stolnik
Reakcje
91 0 0
#20
Witam
Jestem na etapie składania semaforów dwuramiennych i tarcz, z racji kosztów są one do samodzielnego montażu, więc pewnie trochę czasu mi to zajmie, jak tylko zamontuję na makiecie to przedstawię na zdjęciach
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 22
Planuję 79

Podobne wątki