• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Uniwersalne gniazda dla sygnalizatorów

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#1
Na modułach FREMO częśto stosowane są tzw. "Wattenscheider" Signalschacht czyli standardowe gniazda, w które można zamontować dowolny sygnalizator - semafor, tarczę ostrzegawcza, świetlny, kształtowy.
Albo nie montować nic:
DSCF1128.jpg


Gniazda te stsouje się głównie do tarcz ostrzegawczych, czasem do semaforów wjazdowych (które powinny byc w znacznej odległości od głowicy jeśli potrzebne są manewry).
Chodzi o to, żeby móc bardziej elastycznie układać moduły szlakowe, a dedykowane moduły z tarczą lub semaforem tego nie ułatwiają.
Stosując uniwersalne gniazda można swój sygnalizator zamontować bez problemu (pod warunkiem posiadania odpowiedniej długości kabla sterującego) do cudzego modułu.
Chodzi o to, aby mechanicznie zawsze pasowało.
Szczegóły wraz z rysunkami technicznymi sa oczywiście na stronie FREMO:
http://www.fremo-net.eu/339.html
a tutaj różne zastosowania:
http://www.pfeiftafel.de/signalschacht/index.html

Ja chciałbym przedstawić próbę zamontowania polskiej tarczy ostrzegawczej firmy KLUBA do takiego uniwersalnego gniazda.
Gniazdo zrobione jest z profilu zamkniętego 35x35x2 mm, który posiada wewnątrz drewienko bądź blaszkę dokręcane śrubą aby ścisnąć wkładkę z sygnalizatorem:
DSCF3087.jpg
Profil montuje się obok toru tak, a sygnalizator powinien być zabudowany we wkładce,
która jest ceownikiem 30x20x2 mm o długości 18 cm.
Wymiary ceownika są dobrane tak, aby zmieścić 2 napędy Viessmana oraz ewentualnie elektronikę sterującą (istnieją też zunifikowane połączenia elektryczne, ale tym się nie będę na razie zajmować, to jest potrzebne do SBL itp).

Problemem jaki napotkałem jest płytka z opornikami i diodą - jest zbyt duża, a złącze wyprowadzone jest w bok a nie w dół.
Płytkę można trochę ściąć na bokach, piny po ich mechanicznym rozdzieleniu odlutować i na ich miejsce wlutować piny proste:
DSCF3085.jpg


Teraz już się mieści i można użyć jednej śrubki aby mechanicznie zespolić sygnalizator, płytkę i wkładkę ceownikową:
DSCF3090.jpg DSCF3091.jpg
Niestety jest mały problem - sygnalizator jest ciut za daleko od osi toru, te uniwersalne gniazda zakładają że sygnalizator będzie pośrodku.
Wygląda na to, że najlepiej zaprojektować i wykonać nową płytkę z opornikami.

Ale na razie tarcza, po zamaskowaniu wierzchu wkładki trawą, jest gotowa na najbliższą fremoimprezę:
DSCF3100.jpg
DSCF3101.jpg