• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Unimog RC

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#1
Witam wszystkich serdecznie.
Zainspirowany (to mało powiedziane, raczej zarażony, ale niech będzie) postanowiłem powalczyć na podwóreczku RC - zdominowanym przez mistrzów gatunku, wprawdzie, ale myślę, że łokciami zrobię sobie trochę miejsca tutaj. Uczę się wszystkiego dopiero i stąd wątek. Nie powstał on po to, by chwalić się warsztatem i umiejętnościami, bo takowych jeszcze nie posiadam. Podkreśliłem jeszcze, bo mam zamiar posiąść. I dlatego liczę na pomoc starszych i mądrzejszych.

Dość ględzenia. Jadziemy z koksem.

Na warszat wziąłem straż pożarną Merca Unimoga. Dlaczego? Bo jest terenowy, bo nie było chwilowo w sprzedaży Zetrosa, który jest jeszcze bardziej terenowy, bo można nauczyć się oświetlenia specjalnego, bo akurat zawodowo chwilowo zetknąłem się z naszą dzielną powiatową strażą pożarną i miałem okazję zajrzeć do ich hermetycznego świata, a jest on wcale ciekawy.

Zacząłem od licznych konsultacji i co tu kryć - nie ruszyłbym bez pomocy kolegi Pado. Zatem zamówiłem trochę bebechów, trochę miałem własnych zakupionych pod kątem fallerowania aut.

Do szczęścia potrzebne są:
- Unimog
- drugi Unimog, bo ten się kruszy, może nie przetrwać transformacji
- a jak mi zabraknie cierpliwości to być może i trzeci Unimog...
- silnik z przekładnią i osią (zakupiony w Antares Hobby na drugim końcu świata)
- oś przednia skrętna faller car system (rozmiar dobiorę później) (lub herpa - gorsze rozwiązanie dla aut terenowych)
- serwomechanizm z sol--expert-group
- płytka montażowa raster 1,27 do diod smd i ew. rezystorów
- diody białe ciepłe, czerwone, niebieskie i żółte (pomarańczowe) typu 0402 i 0603 (wyboru dokonam jak je zobaczę i przymierzę)
- gniazdo zasilania faller system (3 piny)
- przełącznik suwakowy
- kable 0,24mm (kupiłem i sprawdzę ,czy się nadadzą) i nawojowe z silnika / cewki grubości włosa (jak to określił mój mentor)
- oczywiście odbiornik (Rx43D 2,4 GHz) - podobno to cudo steruje miganiem świateł. w razie czego mam z Antares Hobby moduł świateł specjalnych.
- nadajnik zgodny z DSM2 / dsmx (zdecydowałem się na spektrum dx6i - konstrukcja nie najlepsza, ale dla moich potrzeb aż za dobra - z pamięcią do 10 pojazdów - być może do emerytury zapełnię tę listę, plany mam)
- akumulator LiPo 3,7 V - dobór wielkości a co za tym idzie mAh w trakcie...

Jako że na mojej makiecie, której jeszcze nie ma, choć mam nadzieję, że powstanie, będą śmigały sobie autonomiczne falleropodobne konwersje, zdecydowałem siena zastosowanie systemu kontroli jazdy w oparciu o podczerwień (IR) zakupionego w Antares Hobby (AHIRM-3). I tutaj kłopot, bo w zasadzie w RC, by móc jeździć po makiecie powinienem zmieścić diody na plecach każdego z aut, by nie wjeżdżały w nie fallery... może pomieścimy.

No to jazda.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#2
No to czekam na dalszą relację z niecierpliwością ;) Zwłaszcza fotograficzna. Dobre zdjęcia krok po kroku mówią więcej jak tysiące słów ;)
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#4
Rozbieramy gada. Kawałek po kawałku. Kłopotliwe to i na dzień dobry widzę, że modele Herpy, które demontowałem były trwalsze. Cóż. Kilka detali w swym okrucieństwie połamałem - będę kleił.
Muszę przyznać, że aparat w telefonie kłamie - model jest o niebo ładniejszy w naturze niż na foto.

DSC_0013.JPG DSC_0014.JPG DSC_0015.JPG
DSC_0016.JPG DSC_0017.JPG DSC_0018.JPG
\ DSC_0020.JPG DSC_0021.JPG
DSC_0022.JPG
[DOUBLEPOST=1510095864,1510095225][/DOUBLEPOST]Bateria wchodzi jakby stąd była
DSC_0023.JPG
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.567 386 20
#5
Muszę przyznać, że aparat w telefonie kłamie - model jest o niebo ładniejszy w naturze niż na foto.
To nie aparat kłamie, tylko zrobiłeś nieostre zdjęcia i dlatego model wygląda gorzej niż w rzeczywistości. Opanuj drżenie rąk przy naciskaniu spustu migawki, to i zdjęcia będą ostre...
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#6
Obie osie zmontowane. Czekamy na serwo na przód. Tył spróbuję zamontować na ramę.
DSC_0025.JPG
[DOUBLEPOST=1510099321][/DOUBLEPOST]
To nie aparat kłamie, tylko zrobiłeś nieostre zdjęcia i dlatego model wygląda gorzej niż w rzeczywistości. Opanuj drżenie rąk przy naciskaniu spustu migawki, to i zdjęcia będą ostre...
Heh... Emocje mną targają stąd drżenie :D
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#7
No i się zaczęły schody. A ledwie zacząłem.
Podpiąłem sobie oś przednią, a jakże. Lekko - może o 1mm podniosłem zawieszenie, ale nie chciałem za głęboko ingerować w istniejącą ramę. Środek ciężkości przez to idzie w górę, ale spróbuję i tak dociążyć sztabą stalową od spodu całe auto. jest za lekkie i wywrotne.
Tylną oś z silnikiem podkleiłem do ramy odpowiednio dociętej. Tu również lekko podniosłem zawieszenie - z kolei by utrzymać poziom. Decyzję o tym, czy obniżyć czy podnieść auto podejmę jak dostanę w ręce serwo. Ale...
Silnik w obudowie z plastiku - jak na zdjęciu - a w zasadzie koło zębate straciło przyczepność z osią, na której są umocowane koła.. Praktycznie w chwilę po testowym uruchomieniu... W zasadzie postawiony bryknął przodem w niebo niczym Vanilla Ice na swoim zielonym ścigaczu... Pokręcił się chwilę jak wariat (z uwagi na mega duże obroty - rozumiem, że aparaturą będzie można regulować obroty i jeździć powoli? czy konieczne będzie stosowanie przekładni?)
Ma ktoś pomysł jak ponownie w tym wypadku scalić oś z zębatką?
Wpuszczenie kleju nie ma sensu - nie ma dojścia, smarowanie osi też chyba nie da efektu a może przykleić os do plastikowej obudowy, a zębatka napędzana ślimakiem będzie kręcić się dalej...
Dodam, ze to samo wydarzyło się z innym silniczkiem z tej partii. P-O-M-O-C-Y.
link do silnika
https://www.ebay.com/itm/Car-System...347082?hash=item1eca51568a:g:neYAAOSwpDdU5PPc
s-l16002.jpg s-l1600.jpg

poniżej stan obecny:

DSC_0038.JPG
DSC_0035.JPG

Po namyśle stwierdzam że jednak obnizę zawieszenie...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#9

piotrkk

Użytkownik
Reakcje
211 0 0
#10
Może zrobić nowy uchwyt do silnika i ośki, bardziej wytrzymały albo ten jakoś ratować, jakoś ściskając pozycjonując trwalej silnik.
Chociaż nie wiem czy to ma sens. Ja pisałem o moich doświadczeniach z przekładniami w wyżej cytowanym moim wątku.

Do srebrnej Renówki użyłem 1:324 od kkpmo, a do kolejnego modelu, Scanii, użyłem 1:252 też od kkpmo.
Mam teraz zalegające 3 sztuki 1:120 i na 99% nigdy ich nie użyję. Są za szybkie, że tak to określę jak na moje potrzeby, a nie wyobrażam sobie 1:90 :)

Te silniczki mają za mały moment obrotowy i żeby wygenerować jakąś moc potrzebują większych obrotów.
Tym bardziej, że też potrafią nie trzymać obrotów, a przynajmniej może się to nie pokrywać z opisem sprzedawcy.
Zrobiłem pomiary obrotów wzgl. napięcia i wyszło mi, że te :120 obracają się 2 x za szybko wzgl. deklaracji sprzedawcy.
Co do rozbieżności obrotów, to niestety dostałem takie potwierdzenie od kkpmo, że tak może się zdarzyć (od nich kupowałem)
Niestety było już 3 miesiące po zakupie i nie mogłem ich zwrócić.

Zakupiłem :252 i :324 i są ok. Do mojej Scanii pasuje :252, choć może wolałbym ten wolniejszy.
A w Renówce ten :324 jest wolny, choć głośnawy mimo smarowania, ale przynajmniej trochę lepiej się jeździ podczas "manewrów".

Do tego Unimoga moim zdaniem minimum to jest :324. Zresztą to też zależy jaki silnik tam jest.
Zobacz w moim wątku filmik tej Renówki jak jeździ, rakieta to nie jest, więc pewnie do terenowego Unimoga będzie w sam raz lub nawet jeszcze za szybki. Tam chwilami używam 100% mocy.


I w ogóle podawanie samego przełożenia to lipa, bo są różne silniki.
Powinna być też zawsze informacja o ilości obrotów przy np. 3,7V , bo tyle jest na ogniwie 1s.
I wtedy było by coś wiadomo (pomijając nieszczęsne kwestie rozbieżności).
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#11
Dziękuję za odpowiedź. Czytałem Twój wątek oczywiście ale silniki kupowałem wcześniej pod fallera i teoretycznie układem regulacji prędkości niweluje się braki w przełożeniu. Sprawdzę to. Faktycznie dla terenówki niskie obroty byłyby lepsze... Jeśli układ nie zadziała to wymienię silnik i po sprawie.

Dotarły diody smd. Teraz będzie się działo....
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#14
Wymiana silnika na 1:90 I chyba o niższych obrotach, bo po podpięciu baterii jedzie w miarę normalnie, a nie jak wariat na prochach...
Silnik ustawiłem poziomo i odwracam polaryzację by mi tyłem nie jeździł. Poziomo dlatego że chcę ułożyć baterię poziomo i jak najniżej w budzie. W innym wypadku musiałbym przejść na mniejszą co skutkowało y krótszą zabawą albo wciskać pionowo po jednej stronie co zaburzyłoby środek ciężkości. Sądzę że przy tak lekkim pojeździe miałoby to znaczenie.
Plusem tego rozwiązania jest poprawa właściwości terenowych - obudowa silnika ustawionego w pionie mogłaby haczyć przy pokonywaniu przeszkód. Zmniejsza kąt ramowy. Minus to wyższy środek ciężkości i większa ingerencja w budę. DSC_0061.JPG 15102721532221172893416.jpg
[DOUBLEPOST=1510272745,1510272186][/DOUBLEPOST]Serwo z kolei planuję ustawić pionowo prostopadle do osi podłużnej pojazdu i ukryć w tylnej części kabiny. Dzięki temu jest szansa na ludzików w środku.
Będzie lekka a symetria ale trudno.
Montaż jak kupię - za radą Kolegi Pado - tester serw I sprawdzę jak to działa i jakie niesie ze sobą komplikacje.
Aparatura dsmx już kupiona i w zasadzie mógłbym popróbować poruszać serwem przez odbiornik ale za diabła nie wiem jak się do tego zabrać...
1510272232423415906543.jpg
Tak na marginesie - ten unimog zdaje się być wprost stworzony do tego typu przeróbki.
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#15
weź kabel grubości włosa mówili... weź go przylutuj do diody, mówili... włosy q...a mam grubsze niż ten drucik, że o diodzie nie wspomnę - ledwie ją widzę, a to przecież 0603...
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#16
Idźcie w diabły miniaturzyści... dla wprawy polutowałem 2 diody 0805 - żółte - może gdzieś wykorzystam. Umęczyłem się potwornie... zachciało się światełek w aucie.
Ale sparowałem odbiornik z nadajnikiem i sprawdziłem jak działa serwo. Mogę montować...
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#17
Witam ponownie. Jednak o ile elektronika to nie mój konik o tyle samo dłubanie pasowanie i kombinowania idzie mi lepiej.
Serwo skrętu kół przednich zamontowane i co najważniejsze działa. Pora dopasować kabinę i budę.
DSC_0075.JPG DSC_0074.JPG
[DOUBLEPOST=1510442113,1510440741][/DOUBLEPOST]Chwila pracy i wycinki gotowe. Serwo minimalnie nie mieści się w kabinie ale będzie niewidoczne. W przypadku unimoga Busha w wersji np z paką byłoby je widać. Wtedy trzeba by je umieścić prostopadle do osi auta jak to wcześniej planowałem.
Budę też muszę mieć dopasować do serwa. Zatem do roboty. DSC_0078.JPG DSC_0076.JPG
Tak na marginesie wojskowa wersja Unimoga oraz Zetrosa zamówione...
[DOUBLEPOST=1510443098][/DOUBLEPOST]No dobra... Kabina I buda siedzą na swoich miejscach... Jednakże bez kleju finalnie się nie obejdzie... Chciałem maksymalnie możliwie wykorzystać fabryczne wciski ale się nie da przy tym ustawieniu silnika i serwa.
15104429724281256657058.jpg 15104429980851839620505.jpg

Poszukuję wersji Zetrosa straży pożarnej jakby ktoś miał na zbyciu...
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#18
Mówcie mi per "Wielki Elektroniku"... Układ sterowania silnikiem ma wyprowadzone kabelki pod odbiornik i ledy stopu i wstecznego. Silnik podłączę jak określę kierunki kręcenia...
DSC_0081.JPG
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#19
Pająk zmontowany i co najważniejsze działa. Strach pomyśleć co się stanie jak przyjdą ledy i układ świateł specjalnych...
15104488650581271110320.jpg
[DOUBLEPOST=1510449803,1510448972][/DOUBLEPOST]Jakoś upchałem wszystko. Pozostaje redukcja kabli do niezbędnego minimum i uporządkowanie w środku. Ale to później.
Cały czas do zrobienia pozostaje wnętrze kabiny oraz oledowanie wozu. 1510449723832447274946.jpg
Pora na jazdę testową...
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#20
No i proszę. Dumny jak paw ze swego dzieła jestem. Kto by pomyślał że tak daleko znajdę... Bez pomocy kolegów z forum Unimog jeździłby po drucie. Dzięki, zwłaszcza dla Szymka. Pozostaje oświetlić i dopieścić.
W wolnych chwilach będę wykańczał bestię ale też ruszam z nowym wątkiem druk 3d + rc...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 31

Podobne wątki