• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UMF - modele wagonów węglarek typu 601W

Dabas

Aktywny użytkownik
#21
W Świecie Kolei 7/2006 jest artykuł "Szerokotorowe wagony towarowe na szlakach PKP" gdzie można znaleźć informacje że wagony 601W służą (a przynajmniej służyły) jako wagony ochronne/sprzęgowe na przejściu granicznym Swisłocz(BC)/Siemanówka
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#22
Wagony opisane w artykule, służą lub służyły jako sprzęgowe na torze normalnym. Są wykorzystywane jako wagony pośrednie między taborem 1520 mm przestawionym na tor 1435, a innym taborem normalnotorowym. Jedyne zastosowanie tych wagonów na torze szerokim, o jakim dziś dowiedziałem się z postu Rangera, to na LHS. Ale po co tam wagony ochronne? Między lokomotywą a składem cystern?
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#23
Dokładnie. Kiedyś stosowano wagony węglarki jako wagon ochronny miedzy lokiem a wagonami i na końcu składu. Dzisiaj węglarki zeszły na drugi plan a jako osłonowe stosuje się puste cysterny na początku i końcu składu.
 
1

12g

Gość
#25
Dokładnie. Kiedyś stosowano wagony węglarki jako wagon ochronny miedzy lokiem a wagonami i na końcu składu. Dzisiaj węglarki zeszły na drugi plan a jako osłonowe stosuje się puste cysterny na początku i końcu składu.
Nie wiem jak na LHSie, ale na torze normalnym w Polsce niestosuje sie, przynajmniej od 4 lat, wagonów ochronnych. Pomijam przypadki gdy przewozi się wagony ze sprzegami SA3 gdzie wagonych ochronne muszą być.
 

RS11

Znany użytkownik
#26
Nie wiem jak na LHSie, ale na torze normalnym w Polsce niestosuje sie, przynajmniej od 4 lat, wagonów ochronnych. Pomijam przypadki gdy przewozi się wagony ze sprzegami SA3 gdzie wagonych ochronne muszą być.
nie ma obowiązku stosowania ale w zimie 2013 widziałem skład orlenu z cysterną 2-osiową jako ochronny.
 
1

12g

Gość
#28
nie ma obowiązku stosowania ale w zimie 2013 widziałem skład orlenu z cysterną 2-osiową jako ochronny.
A skąd wiesz że to był wagon ochronny? Było na nim napisane?

Przepisy nie wymagają stosowania wagonów ochronnych, za wyjątkiem przewozu materiałów wybuchowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#30
Ta platforma służy jako wagon sprzęgowy, bo cysterny szerokotorowe (tu po przestawieniu na wózki 1435 mm) mają tylko sprzęgi SA-3.
 

RS11

Znany użytkownik
#31
A skąd wiesz że to był wagon ochronny? Było na nim napisane?

Przepisy nie wymagają stosowania wagonów ochronnych, za wyjątkiem przewozu materiałów wybuchowych.
- spokojnie, jest napisane...Wagon ochronny nad cyfrą 5, w zimie widziałem z cyfrą 3. Orlen miał/mam chyba 12-13 sztuk 2-osiowych cystern które były jako ochronne.
Wagon ocgronny.jpg
 

Daniel

Aktywny użytkownik
#32
PKP Cargo też ma "Wagony Ochronne" stoą z Ruskimi cysternami na Zakładach Chemicznych w Alwerni i to chyba jest nim Węglarka niebieskie malowanie PKP Cargo Eaos, jak dobrze pamiętam.Jak tam będę to cyknę fotkę, może nawet jutro:)
 

RS11

Znany użytkownik
#33
Może warto wydzielić wątek o wagonach ochronnych... widać wątek może być ciekawy

Ta platforma służy jako wagon sprzęgowy, bo cysterny szerokotorowe (tu po przestawieniu na wózki 1435 mm) mają tylko sprzęgi SA-3.
a to nie jest tak że ten wagon sprzęgowy służył za ochronny- wtedy kiedy obowiązywał przepis o wagonach ochronnych. Dziś mówimy już tylko sprzęgowy?
Mam kilka zdjęć właśnie takich pociągów z gazem lub amoniakiem, zrobionych np w latach 2006 czy 2007 kiedy obowiązywał przepis a w pociągu ani śladu wagonu ochronnego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#34
Nie znam dokładnie historii i obecnych przepisów dotyczących stosowania wagonów ochronnych. Oczywiście, taki wagon mógł pełnić jednocześnie rolę ochronną (oddzielenie wagonów z materiałami niebezpiecznymi od reszty składu), jak i pośredniczenia między taborem ze sprzęgami SA-3 i śrubowymi. Wagony ochronne były stosowane także w składach zestawionych tylko z wagonów normalnotorowych (gdzie nie ma potrzeby używania wagonów sprzęgowych) i były to wtedy normalne wagony, bez sprzęgów SA-3, a z drugiej strony wagony sprzęgowe są używane niezależnie od tego, czy konieczna jest ochrona, czy nie, np. w składach wagonów krytych 1520 mm, wiozących zwykłe towary (nie niebezpieczne). To, że na wagonie jest napisane "Wagon ochronny" nie musi oznaczać, że pełni on taką rolę.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#35
Pomijając powyższe posty nic nie wnoszące do tematu pragnę poinformować, że węglarka 601W jest już w H0 w cenie 165zł/zestaw.
Niedługo pokażę gotowy model. Można już składać zamówienia na zestawy. Dostępne będą kalki na IV i Vep.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#38
Węglarka poskładana, podczas montażu wystąpiły pewne niedogodności nie mające jednak wpływu na ogólny wygląd wagonu. Ot drobne niuanse które dopracuje aby wagon składał się jak marzenie ;)
Tymczasem pierwsza galeria i konfrontacja 601W PKP Cargo H0 i 601W TT PKP. Miłego oglądania.
DSC03728.JPG DSC03730.JPG DSC03734.JPG DSC03737.JPG DSC03740.JPG DSC03741.JPG DSC03742.JPG DSC03747.JPG DSC03753.JPG DSC03754.JPG DSC03760.JPG DSC03761.JPG
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#39
Posiada ktoś z was koledzy fotografie węglarek 601W w IVep. oraz zdjęcia Vep. wagonu ochronnego? Za wszelką pomoc chętnie się odwdzięczę. Kompletuje oznaczenia dla tego wagonu dla wersji z prostymi ścianami.
Mam już kompletne i sprawdzone oznaczenia dla VI, Vep dla wagonów zwykłych. Ochronnemu brakuje jeszcze dat napraw i rewizji. IVep leży i kwiczy ;)
Z karty katalogowej można opracować oznaczenia ale nie raz PKP udowadniało, że karta sobie z oni sobie.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#40
Ja zrobiłem kilkanaście szczegółowych zdjęć tych węglarek jakieś 3 lata temu, a więc już epoka VI. Jeżeli potrzebowałbyś to chętnie je udostępnię.
Ostatnio znowu widziałem skład takich wagonów (nie dalej jak dwa tygodnie temu) - akurat pociąg stał na stacji Szczecin Dąbie i zastanawiałem się czy nie cyknąć kilku fotek, ale ostatecznie stwierdziłem mi się nie chce :cool:

Co do modelu - ogólnie bardzo mi się podoba. Cena jak na model niemasowy i o tak dużych gabarytach także bardzo przystępna. Natomiast miałbym kilka uwag do jego wózków, bo to akurat mój konik i lubię gdy są wiernie odtworzone.

W Twoim modelu wózki niestety są dość płaskie, tzn. widać przestrzenność, ale same maźnice moim zdaniem są zbyt płaskie. Poza tym brak w nim choćby najmarniejszej imitacji układu hamulcowego i to razi już na pierwszy rzut oka. Nie podoba mi się także brak poprzecznej belki łączącej boki (ich szczyty) od strony czół wagonu, ale rozumiem że to wymóg wynikający z konieczności umiejscowienia tam gniazda sprzęgu.
Poza tym uwag nie mam. Jeśli uda się poprawić to o czym napisałem, to będę chętny na 2 wagony z epoki Va.

PS. A czy zauważyłeś, że wagony 601W mają dwa typy (odmiany) wózków 3 osiowych? Wcześniej na to nie zwracałem uwagi, ale właśnie ostatnio to stwierdziłem przyglądając się tym wagonom w Szczecinie. Być może konkretna odmiana wózka odpowiada partii produkcyjnej lub okresowi produkcji wagonów - tego nie wiem, ale też nigdy wcześniej nie zgłębiałem jakoś szczególnie historii tych wagonów.
 

Podobne wątki