A ja chciałbym się zapytać, czy model cysterny typu 29R wygląda rzeczywiście tak, jak na poniższych zdjęciach, czy może jednak coś zostało już w tzw. międzyczasie, w konstrukcji tego modelu zmienione ?
Bo jeśli nie zostało zmienione, to konstrukcja modelu jest niestety całkowicie niezgodna z rzeczywistością...
Oczywiście mam na myśli konstrukcję wagonu, a nie "dekorację" w postaci oznaczeń i malowania.
Cysterny typu 28R i 29R miały konstrukcję samonośną, w której zbornik odgrywał rolę elementu przenoszącego również siły wzdłużne. Dlatego też, w części środkowej wagonu (pomiędzy belkami skrętowymi)
nie było żadnych podłużnic, ani poprzecznic (!), a elementy układu hamulcowego montowane były za pośrednictwem wsporników do zbiornika wagonu.
Oczywiście to, co napisałem powyżej, nie ma być może najmniejszego znaczenia dla wielu kolekcjonerów modeli taboru PKP, ale zastanawiam się dlaczego musi być tak, że nawet w modelach małoseryjnych, wykonywanych praktycznie ręcznie, muszą występować tego rodzaju niezgodności w stosunku do oryginału?
Dziwię sie również, że nikt do tej pory nie zwrócił uwagi na tak fundamentalną niezgodność tego modelu z oryginałem.
W modelach wielkoseryjnych mamy najczęściej do czynienia z kompromisem technologicznym lub ekonomicznym, a tutaj... ?