• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UMF - modele wagonów cystern typu 29R

Ranger

Znany użytkownik
#1
Z dużym opóźnieniem ale ukazała się cysterna 29R w H0 od UMF. Wagon bardzo prosty do składania, 2 h i już stoi gotowy na stole. Zapraszam do odwiedzania strony UMF na której dowiecie się więcej o tym wagonie. Jakimś dziwnym trafem nie wytrawiłem pomostu koncowego który oczywiście będzie w zestawie:D Wagon dostępny na wózkach 1XTa i na wózkach UIC.

DSC00551.JPG DSC00552.JPG DSC00554.JPG DSC00555.JPG DSC00557.JPG
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#2
Do zbiornika 29R dodałem na końcu kryzę do ogrzewania. Jeszcze tylko górne pokrywy i zawory i 'zapmniany' pomost. Potem będziemy robić wstępny sondaż zapotrzebowania.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#3
W związku z zakończeniem prav nad pierwszą serią cystern Rt500 mam przyjemność zaprezentować ukończoną cysternę 29R.
DSC01634.JPG DSC01635.JPG DSC01637.JPG DSC01638.JPG DSC01639.JPG DSC01640.JPG DSC01642.JPG

Zapraszam na stronę w celu poczytania o cysternie. Należy zaznaczyć, że cystern ma KKS, dostępne są kalki z trzema numerami w IVep. Kalki umożliwiają wykonanie cysterny w całej rozciągłości IVep. Wszystkich chętnych zapraszam na PW bądź e-mail.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#5
Z przyjemnością prezentuję najnowsze malowanie 29R:
DSC04421.JPG DSC04448.JPG
Najważniejszą nowością w cysternach jest fakt, że wszystkie odpowiedzialne i delikatne części tj. górny pomost, drabinki, barierki, schodki, instalacja zostały zastąpione częściami wykonanymi ze stali kwasoodpornej.
Obecnie da się je pogiąć jedynie umyślnie lub upuszczając cysterna na ziemię.
Cena wagonów 29R od teraz będzie wykosić 449zł pomimo zmiany technologii i polepszenia jakości wyrobu. Dotyczy to wszystkich malowań.
Link do galerii.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#6
ZBIERAMY CHĘTNYCH NA KOLEJNĄ SERIĘ WAGONÓW 29R. CENA TO 449ZŁ BEZ WZGLĘDU NA MALOWANIA. W WAGONIE SĄ INSTALOWANE SERYJNIE STALOWE BARIERKI, POMOSTY, DRABINKI ITP.
CHĘTNYCH ZAPRASZAM NA PW.
 
#7
A ja chciałbym się zapytać, czy model cysterny typu 29R wygląda rzeczywiście tak, jak na poniższych zdjęciach, czy może jednak coś zostało już w tzw. międzyczasie, w konstrukcji tego modelu zmienione ?
Bo jeśli nie zostało zmienione, to konstrukcja modelu jest niestety całkowicie niezgodna z rzeczywistością...
Oczywiście mam na myśli konstrukcję wagonu, a nie "dekorację" w postaci oznaczeń i malowania.
Cysterny typu 28R i 29R miały konstrukcję samonośną, w której zbornik odgrywał rolę elementu przenoszącego również siły wzdłużne. Dlatego też, w części środkowej wagonu (pomiędzy belkami skrętowymi) nie było żadnych podłużnic, ani poprzecznic (!), a elementy układu hamulcowego montowane były za pośrednictwem wsporników do zbiornika wagonu.
Oczywiście to, co napisałem powyżej, nie ma być może najmniejszego znaczenia dla wielu kolekcjonerów modeli taboru PKP, ale zastanawiam się dlaczego musi być tak, że nawet w modelach małoseryjnych, wykonywanych praktycznie ręcznie, muszą występować tego rodzaju niezgodności w stosunku do oryginału?
Dziwię sie również, że nikt do tej pory nie zwrócił uwagi na tak fundamentalną niezgodność tego modelu z oryginałem.
W modelach wielkoseryjnych mamy najczęściej do czynienia z kompromisem technologicznym lub ekonomicznym, a tutaj... ?
 
Ostatnio edytowane:

Dabas

Aktywny użytkownik
#10
naprawdę wymaga to aż trzech znaków zapytania? Nie znam się, nie jestem ekspertem do spraw konstrukcji wagonów, natomiast na stronie firmy Transchem, która używa wagonów 29R mona znaleźć schemat wagonu 29R na którym widać pod zbiornikiem widać wzmocnienie konstrukcji, podłużnice na której opiera się zbiornik. Nie wiem jak jaśniej przekazać tą obserwacje którą chciałem się podzielić i która moim zdaniem nawiązywała do wypowiedzi pana Krzysztofa Koja.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#12
Aby rozwiać wątpliwości napiszę parę słów. Oryginał nie ma belek wzmacniających, instalacja jest podwieszona na specjalnych płaskownikach przyspawanych do dna zbiornika.
Model nie ma instalacji bo nie widać jej jeśli się nie patrzy poniżej poziomu szyn. Na pewno się jej nie zobaczy prowadząc pociąg na makiecie.

Dwie belki podłużne służą wzmocnieniu konstrukcji która mając jedynie dwie ścianki mogłaby być za wiotka. Zbiornik nie jest klejony do ramy na całej długości a przykręcany dwoma śrubami. Takie rozwiązanie zapewnia możliwość wymiany ramy lub zbiornika w przypadku uszkodzenia jednego lub drugiego. Podłużnic nie widać z pozycji widza. Jeśli komuś bardzo przeszkadza to może jej nie montować lub po prostu wyciąć cążkami z gotowego wagonu. Warto czasami pomyśleć o kwestiach związanych z pewnymi uproszczeniami (w tym przypadku wzmocnieniem) w modelach zamiast pisać od razu, że konstrukcja modelu jest całkowicie niezgodna z rzeczywistością.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#14
Te rysunki są bardzo pobieżne i dotyczą najstarszej wersji wagonu (budka hamulcowego, wózki UIC itd). Nie wiem tylko w czym ma to pomóc. Pan Krzysztof Koj ma rację, tych belek nie powinno być ale i tak zostaną.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#15
Najnowsze wersja wagonów 29R.
Cysterny mają stalowy pomost i drabinki. Dostały również instalację.
Mają odlewane wózki. Dzięki temu obniżyliśmy środek ciężkości wagonu. Teraz zbiornik jest pusty a całą masę robi sama konstrukcja wagonu.
Zapraszam do oglądania.
DSC06119.JPG DSC06120.JPG DSC06121.JPG
 

Podobne wątki