Witam wszystkich forumowiczów. Pozwalam sobie zadać pytanie w formie ankiety celem próby skromnego sprawdzenia zainteresowania taborem kolei dawnego PMP-PW. Około rok temu rozpocząłem rozmowy z Panami z UMF w kwestii produkcji niewielkiej partii wagonów 15W w barwach PMP-PW KPP Kotlarnia. Efektem tych działań są różne prototypowe dzieła prezentowane na stronie producenta w dziale drukowania i modelowania 3D. Oto one:
Jeśli dziś koleje piaskowe funkcjonowałyby w formie ze swojej świetności przyćmiłaby dzisiejszych prywatnych przewoźników. Przeszło 3000 wagonów do przewozu piasku w 4 kopalniach, których zasięg ograniczał się do naszego regionu budzi podziw do dziś. Zdaję sobie sprawę, że 15W we wszystkich swoich odmianach, czy 22W, to modele dość niszowe. Dlatego w ankiecie umieściłem również pytanie w kwestii wagonów 401V. Nie piszę tutaj konkretnie o żadnej z odmian wagonu 401V, bo należałoby wybrać taki, który będzie najprostszym do adaptacji na największą ilość przewoźników. Wagony piaskowe do dziś lub niedawna eksploatowała spora ilość przewoźników:
- przede wszystkim PMP-PW i kopalnie piasku: KPP Kotlarnia, KPP Szczakowa, KPP Kuźnica Warężyńska, KPP Maczki-Bór. Poniżej Ty51-136 prowadzi załadunek piasku na polu Ortowice KPP Kotlarnia, lata 80-te.
- Kopalnia Piasku Kotlarnia, będąca pozostałością po jednym z zakładów PMP-PW i wozi piasek do dziś na skład piasku budowlanego - most Wojciech.
- DB Schenker, który wyrósł na fundamentach Kopalni Piasku Szczakowa, która jak dobrze wszyscy miłośnicy kolei wiedzą woziła piasek BR232, M62, TEM2... dziś DB wozi piasek tylko TEM2 i sporadycznie T448p na dwa mosty rozładunkowe. Jeszcze wcześniej 2E, czy 3E.
- CTL powstały na bazie KPP Maczki-Bór do dziś wożą piasek na szyby Witczak, Agata i Wentylacyjny KWK Wujek.
- o dziwo nawet PKP Cargo Service woził piasek na szyb Witczak KWK Bobrek-Centrum, a i odpady na Haldex. Przewozy odbywały się różnymi lokomotywami, bo ST44, SM42 w tym 6Dg, SM31, TEM2. Poniżej ST44-1204 na stacji Zygmunt August w 2012 roku.
Jest też kwestia PTKiGK Zabrze, PTKiGK Rybnik... i wielu innych epizodów, jak choćby Pol-Miedź Trans, która transportowała piasek ze swojego pola w Oborze na mosty swoich kopalń. Możliwości modelarzy dla wagonów 401V są ogromne, jednak należy też pamiętać o przedmiotowych 15W, bo i one znajdowały się niemal w każdym zakątku górnośląskiego przemysłu.
Zachęcam do dyskusji i wyrażenia opinii na temat opisany tutaj bardzo ogólnie.
Jeśli dziś koleje piaskowe funkcjonowałyby w formie ze swojej świetności przyćmiłaby dzisiejszych prywatnych przewoźników. Przeszło 3000 wagonów do przewozu piasku w 4 kopalniach, których zasięg ograniczał się do naszego regionu budzi podziw do dziś. Zdaję sobie sprawę, że 15W we wszystkich swoich odmianach, czy 22W, to modele dość niszowe. Dlatego w ankiecie umieściłem również pytanie w kwestii wagonów 401V. Nie piszę tutaj konkretnie o żadnej z odmian wagonu 401V, bo należałoby wybrać taki, który będzie najprostszym do adaptacji na największą ilość przewoźników. Wagony piaskowe do dziś lub niedawna eksploatowała spora ilość przewoźników:
- przede wszystkim PMP-PW i kopalnie piasku: KPP Kotlarnia, KPP Szczakowa, KPP Kuźnica Warężyńska, KPP Maczki-Bór. Poniżej Ty51-136 prowadzi załadunek piasku na polu Ortowice KPP Kotlarnia, lata 80-te.
- Kopalnia Piasku Kotlarnia, będąca pozostałością po jednym z zakładów PMP-PW i wozi piasek do dziś na skład piasku budowlanego - most Wojciech.
- DB Schenker, który wyrósł na fundamentach Kopalni Piasku Szczakowa, która jak dobrze wszyscy miłośnicy kolei wiedzą woziła piasek BR232, M62, TEM2... dziś DB wozi piasek tylko TEM2 i sporadycznie T448p na dwa mosty rozładunkowe. Jeszcze wcześniej 2E, czy 3E.
- CTL powstały na bazie KPP Maczki-Bór do dziś wożą piasek na szyby Witczak, Agata i Wentylacyjny KWK Wujek.
- o dziwo nawet PKP Cargo Service woził piasek na szyb Witczak KWK Bobrek-Centrum, a i odpady na Haldex. Przewozy odbywały się różnymi lokomotywami, bo ST44, SM42 w tym 6Dg, SM31, TEM2. Poniżej ST44-1204 na stacji Zygmunt August w 2012 roku.
Jest też kwestia PTKiGK Zabrze, PTKiGK Rybnik... i wielu innych epizodów, jak choćby Pol-Miedź Trans, która transportowała piasek ze swojego pola w Oborze na mosty swoich kopalń. Możliwości modelarzy dla wagonów 401V są ogromne, jednak należy też pamiętać o przedmiotowych 15W, bo i one znajdowały się niemal w każdym zakątku górnośląskiego przemysłu.
Zachęcam do dyskusji i wyrażenia opinii na temat opisany tutaj bardzo ogólnie.
Załączniki
-
248,7 KB Wyświetleń: 688
Ostatnio edytowane: