• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UMF - modele taboru kolei piaskowych

Kupiłbym...

  • 15W PMP-PW

    Votes: 7 36,8%
  • 401V PMP-PW

    Votes: 6 31,6%
  • 401V CTL

    Votes: 2 10,5%
  • 401V PMT

    Votes: 2 10,5%
  • 401V DB

    Votes: 1 5,3%
  • 401V Kotlarnia

    Votes: 1 5,3%

  • Ogółem głosujących
    19
  • Ankieta zamknięta .

BoGneR

Aktywny użytkownik
#1
Witam wszystkich forumowiczów. Pozwalam sobie zadać pytanie w formie ankiety celem próby skromnego sprawdzenia zainteresowania taborem kolei dawnego PMP-PW. Około rok temu rozpocząłem rozmowy z Panami z UMF w kwestii produkcji niewielkiej partii wagonów 15W w barwach PMP-PW KPP Kotlarnia. Efektem tych działań są różne prototypowe dzieła prezentowane na stronie producenta w dziale drukowania i modelowania 3D. Oto one:
DSC04625i.jpg DSC04625.jpg DSC04626.jpg DSC04627.jpg

Jeśli dziś koleje piaskowe funkcjonowałyby w formie ze swojej świetności przyćmiłaby dzisiejszych prywatnych przewoźników. Przeszło 3000 wagonów do przewozu piasku w 4 kopalniach, których zasięg ograniczał się do naszego regionu budzi podziw do dziś. Zdaję sobie sprawę, że 15W we wszystkich swoich odmianach, czy 22W, to modele dość niszowe. Dlatego w ankiecie umieściłem również pytanie w kwestii wagonów 401V. Nie piszę tutaj konkretnie o żadnej z odmian wagonu 401V, bo należałoby wybrać taki, który będzie najprostszym do adaptacji na największą ilość przewoźników. Wagony piaskowe do dziś lub niedawna eksploatowała spora ilość przewoźników:

- przede wszystkim PMP-PW i kopalnie piasku: KPP Kotlarnia, KPP Szczakowa, KPP Kuźnica Warężyńska, KPP Maczki-Bór. Poniżej Ty51-136 prowadzi załadunek piasku na polu Ortowice KPP Kotlarnia, lata 80-te.
07.jpg

- Kopalnia Piasku Kotlarnia, będąca pozostałością po jednym z zakładów PMP-PW i wozi piasek do dziś na skład piasku budowlanego - most Wojciech.
WojciechWItek.jpg

- DB Schenker, który wyrósł na fundamentach Kopalni Piasku Szczakowa, która jak dobrze wszyscy miłośnicy kolei wiedzą woziła piasek BR232, M62, TEM2... dziś DB wozi piasek tylko TEM2 i sporadycznie T448p na dwa mosty rozładunkowe. Jeszcze wcześniej 2E, czy 3E.
0T448p-096.jpg

- CTL powstały na bazie KPP Maczki-Bór do dziś wożą piasek na szyby Witczak, Agata i Wentylacyjny KWK Wujek.
TEM2-021.jpg

- o dziwo nawet PKP Cargo Service woził piasek na szyb Witczak KWK Bobrek-Centrum, a i odpady na Haldex. Przewozy odbywały się różnymi lokomotywami, bo ST44, SM42 w tym 6Dg, SM31, TEM2. Poniżej ST44-1204 na stacji Zygmunt August w 2012 roku.
05.jpg

Jest też kwestia PTKiGK Zabrze, PTKiGK Rybnik... i wielu innych epizodów, jak choćby Pol-Miedź Trans, która transportowała piasek ze swojego pola w Oborze na mosty swoich kopalń. Możliwości modelarzy dla wagonów 401V są ogromne, jednak należy też pamiętać o przedmiotowych 15W, bo i one znajdowały się niemal w każdym zakątku górnośląskiego przemysłu.

15W-230.jpg 15W_046.jpg

Zachęcam do dyskusji i wyrażenia opinii na temat opisany tutaj bardzo ogólnie.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Merlin

Moderator Działu Makieta i moduł oraz Tabor
Zespół forum
BGM
H0e
#2
Tabor kolei piaskowych, to ciekawa sprawa, szczególnie dla osób mieszkających w ich pobliżu ;) Sam wziąłbym dwa, a może nawet trzy wagony, jednak wszystko jest zależne od ceny, jaką producent będzie chciał za wagon :)
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
#3
Jeżeli model byłby dobrej jakości, to ja wziąłbym na pewno kilkanaście sztuk i to obojętnie, 15W albo 401V, ale tylko epoka IV i malowanie PMP-PW :)
 

Ranger

Znany użytkownik
#4
To teraz coś ode mnie jako producenta.
Wagon będzie wykonany w technologii odlewów mosiężnych i żywicznych.
Cały dół tj. rama, bufory, ramiona KKS, rolki będą z mosiądzu.
Kosz węglowy odlejemy z żywicy poliuretanowej. Dzięki temu połączeniu wagon będzie ciężki, nisko położony środek ciężkości.
W zależności od malowań oznaczenia wykonamy tampodrukiem lub kalkomanią.
Koszt wagonu w naszym pudełku firmowym to 200zł.
Proszę o przemyślane deklaracje. Nie wykonamy wagonów jeśli nie zbierzemy zamówień na min. 40 wagonów. Pierwotnie z Grześkiem pisaliśmy o 20 wagonach ale kooperanci nie zgodzili się na tak małą ilość.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
#5
Jeżeli model będzie dobry jakościowo i będzie miał przyzwoite właściwości jezdne to sprzedaż nawet 50 sztuk nie będzie problemem :)
Ja podtrzymuję swoją deklarację kupna powiedzmy 15 sztuk pod warunkiem że będzie najpierw wykonany prototyp do wglądu i oceny jakości wykonania.

Skład TEM2 z rolkowcami - bezcenny :)
 

Ranger

Znany użytkownik
#7
A dlaczego jakość miałaby być nieodpowiednia? Czy na któryś z modeli UMF można narzekać pod względem jakości wykonania?
Niestety Ty51 z powodu wielu innych modeli które trzeba zrobić utknął.
Na szczęście teraz będę miał więcej czasu i uda mi się złożyć prototyp.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
#9
Ależ ja absolutnie nie podważam jakości modeli UMF, mimo że nie posiadam ich osobiście :)
I zakładam, że wszystko będzie ok, i wtedy biorę deklarowaną ilość. Ale mimo wszystko chciałbym zobaczyć (przynajmniej na zdjęciach) model przed zakupem, choćby pod kątem poprawności oznaczeń.

Tak przy okazji pytanie do posiadaczy modeli UMF, jakie są ich właściwości jezdne?
 

Ranger

Znany użytkownik
#11
Modele na pewno będą miały różne numery. Pewnie w partiach po 20-30 sztuk tego samego numeru.
Oczywiście pokażę model prototypowy przez zebraniem ostatecznych zamówień. Inaczej byłoby to niepoważne z mojej strony ;)
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Aktywny użytkownik
#15
Myślę, że na chwilę obecną realizacja projektu 15W jest na tyle daleko posunięta, że mówimy przede wszystkim o tym typie. W ankiecie ująłem również pozostałe, aby zweryfikować, czy z racji okresu wycofania 15W nie będzie na tyle niszowym pojazdem, że jedyną opcją piaskarki będzie 401V. Na szczęście widzę, że zainteresowanie jest, jak i szansa ukończenia realizacji pierwotnego pomysłu. Ja sam przy koszcie wagonu rzędu 200zł wziąłbym na dwa razy po 5-6 wagonów. Jeśli dostępne będzie więcej, a budżet na to pozwoli, to może i kolejne.
 
#17
Po co deklaracje kto i po ile weźmie? Rynek jest obfity w PKP więc może być ciężko brać 5szt na raz ...
Na chwilę obecną jest 17os - jak każdy weźmie jedną to już Panie Ranger masz Pan 17x200 !
Ja znam conajmniej dwie osoby które tu nie czytają a kupią min 1 szt - to daje 19os.
Ja bym chciał 2-3szt ...
Myślę że 40szt bez problemu zejdzie :)
Dodam jeszcze, że wg mnie 401V lepiej wpisuje się w rynek z powodu ilosci przewoźników, więcej osób kojarzy te wagony.
Ja bym zagadał z Rybnickim Światem Modeli. Można by tego typu wagony dołaczyć do oferty "Polskie koleje prywatne"
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
#18
Tomek zakup 1-2 szt. nie załatwia sprawy. Wiesz, że one jeździły tylko w zwartych składach i tylko zakup jakiejś ilości udającej cały pociąg ma sens. Nie wyobrażam sobie na makiecie krótszego składu niż 10-12 wagonów tego typu.

Jeśli o mnie chodzi to tak na prawdę jestem zainteresowany wagonami 401V ale chcę, żeby projekt ruszył. Deklaruję zakup 2 szt. 15W Postawię sobie gdzieś na bocznicy ;-)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#20
Jeśli mogę dodać coś od siebie to myślę ze wraz z projektem wagonu 15W powinien równolegle powstać projekt wagonu 22W, który jest w zasadzie odmianą wagonu 15W wyposażoną w hamulec ręczny na pomoście. Oba typy wagonów występowały w jednym składzie i zwykle w proporcjach 1:4 lub 1:5 czyli w składzie zestawionym z 10-12 wagonów zwykle były 2 wagony typu 22W.
Co do deklaracji zakupu to jest mi trudno powiedzieć cokolwiek bez zobaczenia przynajmniej ukończonego prototypu i ustalenia z jakimi funkcjonalnosciami będzie produkowany. Nie będe ukrywał że wagony rolkowe do przewozu piasku aż się proszą żeby ich modele wykonać z funkcją samoczynnego rozładunku, ale tutaj chyba trzeba by wykonać pudło z metalu żeby miało dostatecznie duża masę a ściany czołowe trzeba by wykonać jako podwójne żeby w nich mogły sie chowac bez zacięć ścianki czołowe podłogi. Takie rozwiazanie mam w niezbyt skalowym modelu dydaktycznym wagonu 401V z Politechniki Śl. Przewidywana cena 200zł może do zaakceptowania w przypadku 1-2 wagonów w przypadku koniecznosci zakupu przynajmniej 10 sztuk już staje się miemałym problemem. Dla mnie pewnym rozwiązaniem tego problemu mogła by być mozliwość zakupu modeli do samodzielnego zmontowania i pomalowania zwałaszcza że mam do tego możliwości i umiejętności.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki