• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UMF - modele lokomotyw serii SM48

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#1
Pewnie już o tym gdzieś słyszeliscie ale wprowadziłem na stałe do oferty UMF lokomotywę SM48 w H0. Podobnie jak w TT lokomotywa ma wszystkie detale z tym, że w zwiazku z wiekszymi możliwościami wyznaczonymi przez skalę części wygladają ładniej i wszystko lepiej się składa z racji wielkości. Poniżej fotka blachy:


Dawca potrzebny do lokomotywy to BR120 Roco - potrzebne wózki i silnik.
W międzyczasie zamówiłem kolorowe kalki u Alegratki z dodatkowymi numerami.
Wspólnie z WM-Modelem zaplanowaliśmy, że lokomotywa będzie miała specjalnie zaprojektowaną eletronikę opartą na mikroprocesorze - jeśli sie uda. Bedziemy mieli wtedy wszystkie możliwe światła gdyż planuje zastosowanie delodera ZIMO 21 pinowego.

Temat będzie słuzył zaprezentowaniu relacji z budowy, na wszelkie pytania też w nim odpowiem.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#2
Pierwszy etap prac, poskładanie ramy i osprzetu podwieszonego do niej jak i łoża silnika oraz wsporników płytki elektronicznej. Rama ma podwójną podłogę aby zwiększyć sztywność:


Poniżej fotki z innch perspektyw obrazujące całość i troche detali. Należy zwrócić uwage na to, że lokomotywa siedzi dość nisko w tej chwili z powodu braku kołków ustalających wysokość ramy nad wózkami. Kołki takie same jak w BR120 Roco.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#9
Po kolei:
-instrukcja jest dostępna online na stronie UMF,
-jeszcze nie czas na zapisy, musze dokończyć lokomotywę - wymierzyć elektronikę, troche poprawić balchy (to ostatnie to kosmetyka, żeby było ładniej).
-wózki nie sa prawidłowe, z tych od BR120 trzeba zdemontować cylindry hamulcowe, przyciąć zgarniacze (noże które wpychają z toru) razem z rurkami piasecznic. Te w SM48 są inne, zestaw zawiera imitacje rurek albo można wykonać z drucika samemu. Bez tych modyfikacji wózki nie mają możliwości obrotu pod ramą - sa za duże.
-pewnie, że warto aby ktoś to składał, ale ja nie mam czasu. Ode mnie będa kompletne zestawy.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#11
Sprzedaj bo z tego co widziałem te odlewy nie nadaja sie do n ieczego, kaszanka :D

Mam do was pytanie, ma ktoś z was do sprzedania wózki do BR120? Może być cały dół ale za rozsądną cenę. Jesli ktoś na to zapraszam na PW.
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.309 16 0
#12
Ja mam odlew na licencji JanKola i i nie jest on taką kaszaną, co nie oznacza, że blachy nie wygladają lepiej.
Co do wózków to też gdyby kotoś miał chętnie się dogadam.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#14
Witam was po bardzo długiej przerwie spowodowanej notorycznym brakiem czasu na cokolwiek i moją kochaną uczelnią :devil:
Poprzednim razem skończyłem na ukształtowaniu budy po którym przyszedł czas na wlutowanie wręg.

Potem kształtowanie czół i ich wlutowanie.

W tym momencie modelarz staje przed najtrudniejszym zadaniem w budowie lokomotywy, wykonaniem zaokrągleń.
Powyższy problem obrazują fotki, odpowiednio: zalutowanie otworu uprzednio wzmocnionego stelarzem z pasków blach (są całością z czołem), wyszlifowanie wszystkiego na płasko i zaokraglenie krawędzi.


Później zrobiłem trochę zabudowy ścian bocznych, szafki, żaluzje itp.


Po dolutowaniu gratów z boku można zabrać się za dach, najpierw trzeba wywalić wzmocnienie w miejscu komina chłodniczego, potem wlutowujemy komin.

Drugim charakterystycznym elementem dachu jest wydech w kształcie ślimaka.

Czas na powrót do ramy. W poprzedniej części relacji wspomniałem, że lokomotywa nie stoi jeszcze na wspornikach wózków. Owe wsporniki mają kształt kołków, taki sam jak w BR120 Roco.
Ja podszedłem do tematu sprytnie, wykorzystałem śruby M4 uciąte na odpowiednią długość i zeszlifowane na końcach na porządany kształt. Zaznaczę tutaj, że elementy wykonałem ręcznie przy pomocy dremela, bez tokarki. Śruby potem wkręciłem w otwory w ramie.


Poniżej fotka wózka z obciętymi na wymiar maskownicami, oryginalny wózek jest za długi a rurki piasecznic są nie tego kształtu. Później zostaną dodane rurki takie jak maja być.

Na koniec jeszcze parę detali, żaluzja, reflektor, skrzynka na pomoście, siatka wydechu, haki i antena na dachu budki maszynisty.



Na koniec marna fotka całości jeszcze przed dolutowaniem elementów dachu itp.

Niedługo dojdzie parę fotek obrazujących kompletny dach z detalami oraz całą lokomotywę.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#16
Nie da się zrobić nic uniwersalnego w związku z kolizją z silnikiem. Jest dość duży i trzeba zrobić płytkę konkretnie pod ten mode. Tak jak planowaliśmy będzie ze scalakiem, wszystkie możliwe światła. Dek 21 pinowy w budzie albo pod płytką.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#17
Masz pewne i stałe źródło wtyczek 21pin ?
Płytkę frezujcie - tak, jeżeli to możliwe, aby była "w całości" z punktami do lamp na końcach.
Jak najmniej kabli (czyt.bajzlu w loku).
:D
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Reakcje
2.413 7 1
#18
Będzie w całości, jesli będzie zajdzie konieczność rozdzielenia płytki na dwie czśsci to połaczymy je taśmą. Płytki będa w standardzie nie gorszym niż te w TT do SM42 i SM48.
 

Podobne wątki