• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UMF - modele lokomotyw serii SM48

Ranger

Znany użytkownik
#1
Pewnie już o tym gdzieś słyszeliscie ale wprowadziłem na stałe do oferty UMF lokomotywę SM48 w H0. Podobnie jak w TT lokomotywa ma wszystkie detale z tym, że w zwiazku z wiekszymi możliwościami wyznaczonymi przez skalę części wygladają ładniej i wszystko lepiej się składa z racji wielkości. Poniżej fotka blachy:


Dawca potrzebny do lokomotywy to BR120 Roco - potrzebne wózki i silnik.
W międzyczasie zamówiłem kolorowe kalki u Alegratki z dodatkowymi numerami.
Wspólnie z WM-Modelem zaplanowaliśmy, że lokomotywa będzie miała specjalnie zaprojektowaną eletronikę opartą na mikroprocesorze - jeśli sie uda. Bedziemy mieli wtedy wszystkie możliwe światła gdyż planuje zastosowanie delodera ZIMO 21 pinowego.

Temat będzie słuzył zaprezentowaniu relacji z budowy, na wszelkie pytania też w nim odpowiem.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#2
Pierwszy etap prac, poskładanie ramy i osprzetu podwieszonego do niej jak i łoża silnika oraz wsporników płytki elektronicznej. Rama ma podwójną podłogę aby zwiększyć sztywność:


Poniżej fotki z innch perspektyw obrazujące całość i troche detali. Należy zwrócić uwage na to, że lokomotywa siedzi dość nisko w tej chwili z powodu braku kołków ustalających wysokość ramy nad wózkami. Kołki takie same jak w BR120 Roco.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#9
Po kolei:
-instrukcja jest dostępna online na stronie UMF,
-jeszcze nie czas na zapisy, musze dokończyć lokomotywę - wymierzyć elektronikę, troche poprawić balchy (to ostatnie to kosmetyka, żeby było ładniej).
-wózki nie sa prawidłowe, z tych od BR120 trzeba zdemontować cylindry hamulcowe, przyciąć zgarniacze (noże które wpychają z toru) razem z rurkami piasecznic. Te w SM48 są inne, zestaw zawiera imitacje rurek albo można wykonać z drucika samemu. Bez tych modyfikacji wózki nie mają możliwości obrotu pod ramą - sa za duże.
-pewnie, że warto aby ktoś to składał, ale ja nie mam czasu. Ode mnie będa kompletne zestawy.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#11
Sprzedaj bo z tego co widziałem te odlewy nie nadaja sie do n ieczego, kaszanka :D

Mam do was pytanie, ma ktoś z was do sprzedania wózki do BR120? Może być cały dół ale za rozsądną cenę. Jesli ktoś na to zapraszam na PW.
 

DarekW

Znany użytkownik
#12
Ja mam odlew na licencji JanKola i i nie jest on taką kaszaną, co nie oznacza, że blachy nie wygladają lepiej.
Co do wózków to też gdyby kotoś miał chętnie się dogadam.
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#14
Witam was po bardzo długiej przerwie spowodowanej notorycznym brakiem czasu na cokolwiek i moją kochaną uczelnią :devil:
Poprzednim razem skończyłem na ukształtowaniu budy po którym przyszedł czas na wlutowanie wręg.

Potem kształtowanie czół i ich wlutowanie.

W tym momencie modelarz staje przed najtrudniejszym zadaniem w budowie lokomotywy, wykonaniem zaokrągleń.
Powyższy problem obrazują fotki, odpowiednio: zalutowanie otworu uprzednio wzmocnionego stelarzem z pasków blach (są całością z czołem), wyszlifowanie wszystkiego na płasko i zaokraglenie krawędzi.


Później zrobiłem trochę zabudowy ścian bocznych, szafki, żaluzje itp.


Po dolutowaniu gratów z boku można zabrać się za dach, najpierw trzeba wywalić wzmocnienie w miejscu komina chłodniczego, potem wlutowujemy komin.

Drugim charakterystycznym elementem dachu jest wydech w kształcie ślimaka.

Czas na powrót do ramy. W poprzedniej części relacji wspomniałem, że lokomotywa nie stoi jeszcze na wspornikach wózków. Owe wsporniki mają kształt kołków, taki sam jak w BR120 Roco.
Ja podszedłem do tematu sprytnie, wykorzystałem śruby M4 uciąte na odpowiednią długość i zeszlifowane na końcach na porządany kształt. Zaznaczę tutaj, że elementy wykonałem ręcznie przy pomocy dremela, bez tokarki. Śruby potem wkręciłem w otwory w ramie.


Poniżej fotka wózka z obciętymi na wymiar maskownicami, oryginalny wózek jest za długi a rurki piasecznic są nie tego kształtu. Później zostaną dodane rurki takie jak maja być.

Na koniec jeszcze parę detali, żaluzja, reflektor, skrzynka na pomoście, siatka wydechu, haki i antena na dachu budki maszynisty.



Na koniec marna fotka całości jeszcze przed dolutowaniem elementów dachu itp.

Niedługo dojdzie parę fotek obrazujących kompletny dach z detalami oraz całą lokomotywę.
 

Załączniki

OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#16
Nie da się zrobić nic uniwersalnego w związku z kolizją z silnikiem. Jest dość duży i trzeba zrobić płytkę konkretnie pod ten mode. Tak jak planowaliśmy będzie ze scalakiem, wszystkie możliwe światła. Dek 21 pinowy w budzie albo pod płytką.
 

martinezo

Znany użytkownik
#17
Masz pewne i stałe źródło wtyczek 21pin ?
Płytkę frezujcie - tak, jeżeli to możliwe, aby była "w całości" z punktami do lamp na końcach.
Jak najmniej kabli (czyt.bajzlu w loku).
:D
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
#18
Będzie w całości, jesli będzie zajdzie konieczność rozdzielenia płytki na dwie czśsci to połaczymy je taśmą. Płytki będa w standardzie nie gorszym niż te w TT do SM42 i SM48.
 

Podobne wątki