• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

UMF - konwersje modeli taboru

DRACULA

Aktywny użytkownik
Fleischmann wykonał model BR38 z trzema rodzajami tendra :
- 2'2T21,5 klasyczny pierwowzór dla BR38 na DRG/DR/DB/PKP
- 2'2T30 wannowy stosowany do BR38 już jako BR038 w epoce IV na DB
- 2'2T31,5 tender od BR39
( i ten jest w konwersji Ranger'a )
( bliższych szczegółów zastosowania tego tendra do BR38 na DB nie znam ale można się domyslać że po likwidacji serii BR39 - dodatkowe 10m3 wody było powodem wymiany tendrów na niektorych BR38 ).
Przy czym oba tendry 2'2T21,5 i 2'2'T31,5 są konstrukcji pruskiej na wózkach Diamond ... co może wprowadzić w błąd .



Na zdjęciu prawidłowy tender do konwersji na Ok1 PKP.
s-l1600.jpg
 
Ostatnio edytowane:

J1974H0

Znany użytkownik
Fleischmann wykonał model BR38 z trzema rodzajami tendra :
- 2'2T21,5 klasyczny pierwowzór dla BR38 na DRG/DR/DB/PKP
- 2'2T30 wannowy stosowany do BR38 już jako BR038 w epoce IV na DB
- 2'2T31,5 tender od BR39
( i ten jest w konwersji Ranger'a )

Na zdjęciu prawidłowy tender do konwersji na Ok1 PKP.
Jako ciekawostkę nadmienię, że w necie widziałem tylko jedno zdjęcie Ok1 z innym tendrem niż ogólnie stosowane w tej serii parowozów na PKP po WWII, mianowicie to zdjęcie:

OK1-156 w Katowicach, foto z roku 1938. A więc niedługo przed wybuchem II wojny światowej.
(ze zbiorów dr. Scheingrabera).

sl-pr-P8-PKP-Ok1-156.jpg


Ale ten tender (pomijając epokę) też jest inny, niż ten użyty w konwersji kolegi Konrada.

Konwersje parowozów to nie taka prosta sprawa.Oprócz umiejętności modelarskich potrzebna jest też wiedza na temat budowy parowozów.
Trzeba poświęcić spora czasu na szukanie zdjęć w necie oraz dobrać odpowiedniego dawce do konwersji.
A w tym przypadku dawca ma tender nieprawidłowy. I cały model staje się przez to fikcją.
Zgadza się. Ale jak to się mówi, nasz klient, nasz pan. Nie wiemy - być może dawca modelu zgodził się na użycie takiej, a nie innej bazy... co nie znaczy, że w firmie UMF nie wiedzą jaki tender powinien być zastosowany.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Tender także nie jest od parowozu Ok1 (22D2).
A w tym przypadku dawca ma tender nieprawidłowy. I cały model staje się przez to fikcją.
Zgadza się. Ale jak to się mówi, nasz klient, nasz pan. Nie wiemy - być może dawca modelu zgodził się na użycie takiej, a nie innej bazy... co nie znaczy, że w firmie UMF nie wiedzą jaki tender powinien być zastosowany.
I po co ja tutaj potrzebny, sami zadajecie pytania, sami sobie na nie odpowiadacie :)
Dla kolegów którym krwawią oczy mam wiadomość, że kolega który zamawiał konwersję zdecydował się na wymianę go na "prawidłowy" pod falą nacisków. Bo przecież parowóz cały swój żywot jeździł z jednym tylko tendrem pod względem numeru i typu, prawda?;)

Dziękuję kolegom SM03-422 oraz Bipa966. Dzięki wam mogłem uzupełnić i odchudzić gdzie trzeba instalację. Da się to zrobić też na gotowym parowozie.
WP_20190124_15_34_37_Pro.jpg WP_20190124_15_35_13_Pro.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Bo przecież parowóz cały swój żywot jeździł z jednym tylko tendrem pod względem numeru i typu, prawda?
Niestety, nie. W Polsce (ale nie tylko u nas) parowozom często przy kolejnych naprawach głównych, a nieraz i przy innej okazji, zamieniano tendry. I to nie tylko na inny egzemplarz tego samego typu, ale również na inny typ. Tak więc nie można założyć, że jeżeli mamy zdjęcie parowozu z określonego dnia, to zawsze wcześniej i później ten parowóz jeździł z tym samym tendrem, co na zdjęciu.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Niestety, nie. W Polsce (ale nie tylko u nas) parowozom często przy kolejnych naprawach głównych, a nieraz i przy innej okazji, zamieniano tendry. I to nie tylko na inny egzemplarz tego samego typu, ale również na inny typ. Tak więc nie można założyć, że jeżeli mamy zdjęcie parowozu z określonego dnia, to zawsze wcześniej i później ten parowóz jeździł z tym samym tendrem, co na zdjęciu.
W Polsce był także rotacyjny system naprawy kotłów, tak, że często, gęsto parowóz przyjeżdżał z jednym a wyjeżdżał z innym kotłem... Z tendrami to zauważyłem, że były serie parowozów gdzie podmiany na inny typ były sporadyczne (i sądzę, że Ok1, do tej grupy należy...) oraz serie gdzie podmiany na inny typ to była codzienność... np. Ty4...
 
OP
OP
Ranger

Ranger

Znany użytkownik
Model zaprojektowano pod BR44 Roco. Cena zestawu 800zł na razie. Jeśli powstaną części dodatkowe, dedykowane do zestawu to cena wzrośnie.
 

Podobne wątki