• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Ucyfrowienie pierwszej lokomotywki

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
No właśnie ja bym zrobił czerwone połączone z białymi, z 3 wyjście bym wykorzystał do podświetlenia przedniej kabiny albo obu, żeby można je było gasić.
Bez dodatkowych komplikacji. Ale nie moja lokomotywa więc wolę dopytać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Taki prosty "myk". Gdzie żarówki to oświetlenie czołowe, gdzie ledy to kabina.Trzeba dodać tylko dwie diody. Oswietlenie kabiny dział odwrotnie,czyli gdy Fx aktywny to zgaszone, gdy nieaktywny to świeci.
Standardowo, czerwone, podłączasz do białych z drugiej strony. Możesz jednak poświęcić jedno dodatkowe wyjście funkcyjne i stosując "myk", który wcześniej pokazałem dla kabin, zastosować dla czerwonych.Umożliwi to ich wygaszenie.
Rozumiem, że powinno to wyglądać tak: F 0 przód i tył to wyjścia świateł przednich i tylnych dekodera, a F 1 to dodatkowe wyjście funkcyjne (np. AUX 1). Oczywiście zamiast AUX 1 można użyć AUX 2 (luźny przewód fioletowy w dekoderach ESU). Kolory przewodów na rysunku według normy dla dekodera 8-pinowego.

Swiatla.jpg


Rozumiem też, że wciskając F 1 (AUX 1) wygasza się światła czerwone, ale nie ma możliwości włączenia czerwonych bez świateł białych? I pytanie: czy gdy białe światła też są na LEDach, to układ będzie taki sam, tzn. zamiast żarówki można dać LED i rezystor szeregowo?
No właśnie ja bym zrobił czerwone połączone z białymi, z 3 wyjście bym wykorzystał do podświetlenia przedniej kabiny albo obu, żeby można je było gasić.
Ja jednak wolę mieć możliwość wyłączenia czerwonych. Jeżeli bardziej zależy nam na realizmie niż na bajerach, to znacznie istotniejsza jest możliwość wyłączenia czerwonych świateł gdy lokomotywa ciągnie pociąg, niż bajer w postaci oświetlenia kabiny. W rzeczywistości niedopuszczalne jest, by w lokomotywie prowadzącej pociąg świeciły się tylne czerwone światła. Podobnie niedopuszczalne jest, żeby w środku składu na jakimś wagonie świeciły się światła końcowe.

I jeszcze jedno: w Polsce w IV epoce białe światła w dzień nie były obowiązujące (nie stosowało się sygnału Pc 1 w ciągu dnia). Ale przy jeździe lokomotywy luzem, z tyłu musiały być światła czerwone. Tak więc samo wygaszenie czerwonych przy włączonych białych światłach z przodu załatwia tylko pierwszą sprawę: jazda pociągu ze składem. Do jazdy lokomotywy luzem potrzebna jest możliwość zaświecenia czerwonych świateł z tyłu lokomotywy bez włączenia przednich białych świateł. Dlatego ja w swoich modelach wykorzystuję do niezależnego sterowania czerwonymi światłami dwa dodatkowe wyjścia funkcyjne.
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
Rozumiem też, że wciskając F 1 (AUX 1) wygasza się światła czerwone, ale nie ma możliwości włączenia czerwonych bez świateł białych?
Dokładnie tak. Uproszczenia kosztują, nie mozna zbyt wiele wymagać od dwóch diod.

czy gdy białe światła też są na LEDach, to układ będzie taki sam, tzn. zamiast żarówki można dać LED i rezystor szeregowo?
Naturalnie mogą być ledy zamiast żarówek.

Jak chce się wszystkie światła PKP,to potrzeba 10 (jak pamiętam) wyjść dekodera. Można jednak iść na uproszczenia, np manewrowe tylko z jednej strony. W tej sytuacji, na białe, zamiast 6 wyjść,wystarczą 4. To samo z czerwonymi, rezygnacja z jazdy po torze niewłaściwym to 2 zamiast 4 wyjść. Można dodac dekoder świateł PKP ale przyznam, że gdybym miał to robić, to raczej dałbym dodatkowy dekoder funkcyjny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Myślałem aby światło w kabinie zapalało się przy białych światłach czyli jedzie do przodu pali się kabina
Tylko, że podczas jazdy normalnie w kabinie światło jest zgaszone, bo przeszkadza w obserwacji szlaku. Widzę, że dla kolegi kobik21 na prawdę bajery są ważniejsze od realizmu. :(
 
Reakcje
23 1 0
Ale żeby mozna było regulować światło w kabinie to wymaga to więcej pracy jak pisali to koledzy wyżej. Jak na pierwszy raz uważam że i tak wymagam wiele od siebie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
A co tu regulować? Światło w kabinie jest albo włączone, albo wyłączone. Ja miałem na myśli to, że Kolega woli bajer w postaci oświetlenia kabin od realistycznej możliwości wyłączenia świateł czerwonych. A technicznie jedno i drugie jest tak samo proste/skomplikowane (niepotrzebne skreślić), co wyjaśnił kolega r-mik.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Problem się pojawia jeśli chciałbym to i to
Owszem i dlatego, jeżeli chcemy prosto, to trzeba wybrać. Ja bym wybrał odłączane (albo całkiem niezależnie sterowane; do tego trzeba dwóch dodatkowych wyjść funkcyjnych, jakie dekodery zwykle mają) czerwone światła, a Kolega wybrał oświetlenie kabiny. I dlatego stwierdziłem, że Kolega woli bajer od realizmu.
Możemy zrobić białe i czerwone razem, a oświetlenie obu kabin wyłączane.
Białe i czerwone razem to standardowe rozwiązanie. Dyskutujemy o tym, czy, wykorzystując dodatkowe wyjście (lub dwa) funkcyjne, zrobić oświetlenie kabin, czy odłączane światła czerwone. I widzę, że Kolega Adam też woli bajer w postaci światła w kabinie.
Hmmmm wolałbym osobno białe i osobno czerwone, jak się świeci biale to nie świeci się czerwone plus oświetlenie kabin
Do tego potrzebne są co najmniej dwa dodatkowe wyjścia funkcyjne. Jedno można wykorzystać do odłączania świateł czerwonych według schematu kolegi r-mik, a drugie do oświetlenia kabin też według pomysłu kolegi r-mik. Można też wyjścia funkcyjne wykorzystać do świateł czerwonych, a kabiny oświetlać razem ze światłami białymi (światła białe z przodu i kabina świecą się zawsze razem), ale, jak pisałem wyżej, to nie jest realistyczne.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.161 68 6
Przed chwilą pisałeś co innego? W takim razie musisz zrobić połączenia według tego co podał wcześniej r-mik.
Ewentualnie kupić inny dekoder z większą ilością wyjść funkcyjnych, wtedy możesz mieć wszystko osobno włączane. Przy 3 wyjściach możliwości są mocno ograniczone.
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
Hmmmm wolałbym osobno białe i osobno czerwone, jak się świeci biale to nie świeci się czerwone plus oświetlenie kabin
Trochę się zgubiłem, ma być prosto. Prosto, znaczy z pewnymi ograniczeniami.
To jak z kupowaniem, jak ma być tanio i dobrze, kupuje się dwa razy,za pierwszym razem tanio,za drugim dobrze :)

Proponuję, zrobić najprostszą wersję (na stole, nie w lokomotywie, już to proponowałem). Po tym, bardziej rozbudowana wersję. Po tych działaniach, wyciągnąć wnioski, "co chciałbym?", "co potrafię?",
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Robimy to na co pozwala dekoder 8 pin
Są różne dekodery 8-pinowe. ESU ma dwa dodatkowe wyjścia (AUX 1 i AUX 2), jedno na zielonym przewodzie we wtyczce, drugie na dodatkowym, luźnym przewodzie fioletowym. Nie znam dokładnie dekodera, jaki ma kolega kobik21, ale zdaje się, że ten akurat ma tylko jedno dodatkowe wyjście funkcyjne. :(
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 14

Podobne wątki