Witam,
Pomyślałem sobie, że utworzę wątek gdzie będę wrzucał wszystko chronologicznie, a opisy będą tym razem krótsze bo spisywanie wszystkich szczególików bardzo długo mi wcześniej zajmowało.
Dla porządku chronologicznego linki do poprzednich moich relacji:
1. Cyfryzacja BR 288 ex V188 za pomocą ESU LokSound 5 micro - relacja
2. Przeróbka parowozu BR 012 - ESU LokSound z 2 głośnikami, oświetlenie kół i kabiny, silnik bezrdzeniowy - relacja
Dzisiaj nowa przeróbka:
BR 038 z dekoderem dźwiękowym Zimo MS490, oświetleniem przednim LED i konwersją na epokę 4.
...znany wcześniej jako BR 38 oraz P8, a w Polsce jako Ok1.
Model pochodzi ze startsetu 939981 z roku 2009 (numer boczny 38 2655) i oprócz instalacji dekodera Zimo MS490 (nowość z końca roku 2020) razem z głośnikiem 10x15mm, zainstalowałem również jasny LED z przodu (w tendrze już LED był zamontowany fabrycznie, to dziwny model bo oryginalnie z przodu żarówka, a z tyłu LED SMD o barwie zimnej - pewnie dlatego że tender wannowy jest taki sam jak w BR 52 Fleischmanna). Jest to dość rzadki model bo jedyny z tendrem wannowym w wersji DB i z fabrycznie "postarzonymi" wiązarami. Strona Fleischmann'a błędnie informuje że jeszcze były takie modele jak 716601 i 716671, ale tak naprawdę Fleischmann nie wyprodukował ich mimo zapowiedzi, pewnie dlatego że w tym samym roku Minitrix zapowiedział swoją nową konstrukcję BR 38 z dźwiękiem (która wygląda moim zdaniem jak zabawka jeśli chodzi o detale kotła).
Chciałem mieć na makiecie parowóz typu push-pull (Wendezug) i to taki, który jeszcze był na stanie kolei DB w roku 1969 jaki odwzorowuję na makiecie, dlatego zmieniłem numery parowozu na 038 637-5 (już pod koniec służby nie jeździł jako Wendezug, ale wciąż prawdopodobnie miałby techniczne możliwości). Względem oryginału nie zgadzają się w rezultacie "detale" na górze kotła (bo bywały różne w P8), ale ten model i tak ma złą szerokość drzwi kabiny (bo dach w oryginale był skrócony jeśli był tender wannowy a tu Fleischmann zostawił tak jak mieli już w formie wtryskowej i dorobili tylko drzwi co jest błędem, poza tym brakuje też detali pod kabiną przy kołach. Więc zmian było by dużo aby ten model był poprawny, dlatego ograniczyłem się tylko do zmiany numerów z 38 2655 na 038 637-5.
"Technika produkcji" nowych tabliczek 038 637-5, jaką zastosowałem, to druk UV na naklejkach samoprzylepnych z czarnego tworzywa (całe czarne, również na krawędziach, więc nie trzeba było podmalowywać) - ponieważ miałem dostęp swego czasu do drukarki UV. Co prawda mimo deklarowanych parametrów bodajże 1400 ppi udało się ustawić tylko dwa razy mniejszą jakość wydruku, ale wciąż wygląda całkiem nieźle - zresztą będzie widać poniżej. Przede wszystkim nie chciałem tutaj tabliczek trawionych ponieważ tabliczki np. firmy Kuswa są w kolorze srebrnym, a w epoce 4 w DB w parowozach mocowano tabliczki z cyframi po prostu namalowanymi na biało (a logo DB zostawało najczęściej w kolorze srebrno-metalowym).
Program dźwiękowy kupiłem bezpośrednio od Georga Breuera z bremoha.de , oparty o nagrania prawdziwego P8 - ponieważ ze wszystkich schematów P8 tam najbardziej podobało mi się brzmienie wydmuchów pary.
Rezultat tradycyjnie można obejrzeć na poniższym filmiku, tym razem pierwszy raz w jakości 4K i 60 kl/s.
Ogromne podziękowania dla Żony za nagrywanie oraz cierpliwość i wyrozumiałość bo ten scenariusz do nagrania one-shot był najbardziej wymagający z dotychczasowych aby wszystko poszło zgodnie z planem.
Zdjęcia z konwersji.
Może kogoś zainteresuje: porównanie wielkości Zimo MS490 z ESU LokSound 5 micro 58813 (wersja na kablach):
wnętrze kabiny przed wycinaniem plastiku skalpelem i lekkim podszlifowaniem metalowego wkładu w kotle (bardzo przydał się zestaw mini pilników diamentowych Vallejo T03004 który mam od niedawna):
i po wycięciu wszystkiego tak aby zmieścił się duży głośnik i dekoder:
Głośnik użyłem ESU 15x10 z zestawu ESU LokSound 5 micro, którego nie użyłem do poprzedniej przeróbki BR 012. Udało się wkleić jeden dodatkowy segment aby był trochę wyższy, do tego aby się zmieścił zaokrągliłem dwie krawędzie (a wewnątrz w tych miejscach zalałem klejem aby było szczelniej bo już zaczęło prześwitywać):
cały głośnik:
Diody LED na front użyłem takiej samej Optosupply jak w pierwszej przeróbce BR 288, trochę ją poucinałem po bokach aby się zmieściła i dolutowałem rezystor SMD 750 Ohm aby świeciła bardzo jasno (bo do świateł dolnych dość słabo doprowadzane jest światło w tym modelu):
Wszystko polutowane i widać głośnik, a dekoder jeszcze nie włożony:
a tu już z włożonym dekoderem:
Wyszło, że światła dolne świeciły fajnie, ale światło górne świeciło za mocno, poprawiłem to umieszczając wewnątrz tuż za prowadnicą światła trzy warstwy taśmy dwustronnej, aby światło było doprowadzane do góry tylko plastikową prowadnicą która też tam jest:
Oprócz tego przedni LED był na tyle jasny, że przebijał też do tyłu i było widać że coś świeci pod kotłem, poradziłem sobie (podobnie jak to robiłem przy BR 288) za pomocą wyciętego fragmentu czarnej miękkiej wytłoczki z tworzywa sztucznego. Nawet nie otwierałem modelu, wsunąłem to pod kocioł na środku po jednej i drugiej stronie po jednym takim kawałku i dosunąłem w stronę światła aby je zasłonić. Ten kawałeczek czarnej wytłoczki widać poniżej na górze zdjęcia:
Ustawienia CV
Tylko spis, można te wartości porównać z tym co napisali w instrukcji Zimo. Zauważyłem, że lepiej było czytać niemiecki PDF Zimo bo w angielskim np. ustawienia wydmuchów pary kazali robić zupełnie inaczej.
(legenda: def - domyślnie w instrukcji, def proj - domyślnie w projekcie Georga Breuera)
#7 = 4
#65 = 58
= wersja oprogramowania 4.58 (nie ma rzeczy z instrukcji zaznaczonych jako "Ab SW-Version 5.00")
#60 light dimming with PWM
def proj 114
set 0
#57 voltage reference
def 0 adaptive voltage
def proj 255 = 25.5V
set 0
#9 EMF frequency
def 55
def proj 0
set 95
#2 Start voltage
def 1
set 20
#5 Max speed
def 0 == 255
def proj 100
set 55
#6 Medium speed
def 1 = 0.33
def proj 61
set 34
#3 Acceleration
def 2
def proj 64
set 7
#4 Deceleration
def 1
def proj 12
set 12
#267 Chuff sound frequency according to “virtual Cam sensor“ at SpeedStep 20-30 (or 20-25)
def 63
def proj 110
set 50
CV #354 Steam chuff frequency at speed step 5
def 11
def proj 0
set 36
Tak to wygląda u mnie w apce z21:
Zdjęcia jak to finalnie wyszło (na filmiku youtube, który już wkleiłem wyżej, widać lepiej):
Tym razem była to trochę prostsza przeróbka i nie musiałem nawet otwierać tendra, ale wciąż było kilka ciekawych wyzwań. W końcu lokomotywa fajnie jeździ po latach (mam ją od 2018 roku) bo z oryginalnym dekoderem Fleischmann'a musiała się najpierw "rozjeździć" (teraz nie ma tego problemu i od razu jeździ super). Do tego w starym poprzednim oryginalnym dekoderze jeśli w centralce z21 włączony był protokół RailCom to w ogóle nie jeździła (zamiast jazdy bardzo powoli mikro-przesunięciami reagowała na polecenia), pomagało tylko wyłączenie RailCom w ustawieniach centralki z21. Tak więc teraz jest dużo lepiej i dokładnie tak jak planowałem.
Pozdrawiam!
Pomyślałem sobie, że utworzę wątek gdzie będę wrzucał wszystko chronologicznie, a opisy będą tym razem krótsze bo spisywanie wszystkich szczególików bardzo długo mi wcześniej zajmowało.
Dla porządku chronologicznego linki do poprzednich moich relacji:
1. Cyfryzacja BR 288 ex V188 za pomocą ESU LokSound 5 micro - relacja
2. Przeróbka parowozu BR 012 - ESU LokSound z 2 głośnikami, oświetlenie kół i kabiny, silnik bezrdzeniowy - relacja
Dzisiaj nowa przeróbka:
BR 038 z dekoderem dźwiękowym Zimo MS490, oświetleniem przednim LED i konwersją na epokę 4.
...znany wcześniej jako BR 38 oraz P8, a w Polsce jako Ok1.
Model pochodzi ze startsetu 939981 z roku 2009 (numer boczny 38 2655) i oprócz instalacji dekodera Zimo MS490 (nowość z końca roku 2020) razem z głośnikiem 10x15mm, zainstalowałem również jasny LED z przodu (w tendrze już LED był zamontowany fabrycznie, to dziwny model bo oryginalnie z przodu żarówka, a z tyłu LED SMD o barwie zimnej - pewnie dlatego że tender wannowy jest taki sam jak w BR 52 Fleischmanna). Jest to dość rzadki model bo jedyny z tendrem wannowym w wersji DB i z fabrycznie "postarzonymi" wiązarami. Strona Fleischmann'a błędnie informuje że jeszcze były takie modele jak 716601 i 716671, ale tak naprawdę Fleischmann nie wyprodukował ich mimo zapowiedzi, pewnie dlatego że w tym samym roku Minitrix zapowiedział swoją nową konstrukcję BR 38 z dźwiękiem (która wygląda moim zdaniem jak zabawka jeśli chodzi o detale kotła).
Chciałem mieć na makiecie parowóz typu push-pull (Wendezug) i to taki, który jeszcze był na stanie kolei DB w roku 1969 jaki odwzorowuję na makiecie, dlatego zmieniłem numery parowozu na 038 637-5 (już pod koniec służby nie jeździł jako Wendezug, ale wciąż prawdopodobnie miałby techniczne możliwości). Względem oryginału nie zgadzają się w rezultacie "detale" na górze kotła (bo bywały różne w P8), ale ten model i tak ma złą szerokość drzwi kabiny (bo dach w oryginale był skrócony jeśli był tender wannowy a tu Fleischmann zostawił tak jak mieli już w formie wtryskowej i dorobili tylko drzwi co jest błędem, poza tym brakuje też detali pod kabiną przy kołach. Więc zmian było by dużo aby ten model był poprawny, dlatego ograniczyłem się tylko do zmiany numerów z 38 2655 na 038 637-5.
"Technika produkcji" nowych tabliczek 038 637-5, jaką zastosowałem, to druk UV na naklejkach samoprzylepnych z czarnego tworzywa (całe czarne, również na krawędziach, więc nie trzeba było podmalowywać) - ponieważ miałem dostęp swego czasu do drukarki UV. Co prawda mimo deklarowanych parametrów bodajże 1400 ppi udało się ustawić tylko dwa razy mniejszą jakość wydruku, ale wciąż wygląda całkiem nieźle - zresztą będzie widać poniżej. Przede wszystkim nie chciałem tutaj tabliczek trawionych ponieważ tabliczki np. firmy Kuswa są w kolorze srebrnym, a w epoce 4 w DB w parowozach mocowano tabliczki z cyframi po prostu namalowanymi na biało (a logo DB zostawało najczęściej w kolorze srebrno-metalowym).
Program dźwiękowy kupiłem bezpośrednio od Georga Breuera z bremoha.de , oparty o nagrania prawdziwego P8 - ponieważ ze wszystkich schematów P8 tam najbardziej podobało mi się brzmienie wydmuchów pary.
Rezultat tradycyjnie można obejrzeć na poniższym filmiku, tym razem pierwszy raz w jakości 4K i 60 kl/s.
Ogromne podziękowania dla Żony za nagrywanie oraz cierpliwość i wyrozumiałość bo ten scenariusz do nagrania one-shot był najbardziej wymagający z dotychczasowych aby wszystko poszło zgodnie z planem.
Zdjęcia z konwersji.
Może kogoś zainteresuje: porównanie wielkości Zimo MS490 z ESU LokSound 5 micro 58813 (wersja na kablach):
wnętrze kabiny przed wycinaniem plastiku skalpelem i lekkim podszlifowaniem metalowego wkładu w kotle (bardzo przydał się zestaw mini pilników diamentowych Vallejo T03004 który mam od niedawna):
i po wycięciu wszystkiego tak aby zmieścił się duży głośnik i dekoder:
Głośnik użyłem ESU 15x10 z zestawu ESU LokSound 5 micro, którego nie użyłem do poprzedniej przeróbki BR 012. Udało się wkleić jeden dodatkowy segment aby był trochę wyższy, do tego aby się zmieścił zaokrągliłem dwie krawędzie (a wewnątrz w tych miejscach zalałem klejem aby było szczelniej bo już zaczęło prześwitywać):
cały głośnik:
Diody LED na front użyłem takiej samej Optosupply jak w pierwszej przeróbce BR 288, trochę ją poucinałem po bokach aby się zmieściła i dolutowałem rezystor SMD 750 Ohm aby świeciła bardzo jasno (bo do świateł dolnych dość słabo doprowadzane jest światło w tym modelu):
Wszystko polutowane i widać głośnik, a dekoder jeszcze nie włożony:
a tu już z włożonym dekoderem:
Wyszło, że światła dolne świeciły fajnie, ale światło górne świeciło za mocno, poprawiłem to umieszczając wewnątrz tuż za prowadnicą światła trzy warstwy taśmy dwustronnej, aby światło było doprowadzane do góry tylko plastikową prowadnicą która też tam jest:
Oprócz tego przedni LED był na tyle jasny, że przebijał też do tyłu i było widać że coś świeci pod kotłem, poradziłem sobie (podobnie jak to robiłem przy BR 288) za pomocą wyciętego fragmentu czarnej miękkiej wytłoczki z tworzywa sztucznego. Nawet nie otwierałem modelu, wsunąłem to pod kocioł na środku po jednej i drugiej stronie po jednym takim kawałku i dosunąłem w stronę światła aby je zasłonić. Ten kawałeczek czarnej wytłoczki widać poniżej na górze zdjęcia:
Ustawienia CV
Tylko spis, można te wartości porównać z tym co napisali w instrukcji Zimo. Zauważyłem, że lepiej było czytać niemiecki PDF Zimo bo w angielskim np. ustawienia wydmuchów pary kazali robić zupełnie inaczej.
(legenda: def - domyślnie w instrukcji, def proj - domyślnie w projekcie Georga Breuera)
#7 = 4
#65 = 58
= wersja oprogramowania 4.58 (nie ma rzeczy z instrukcji zaznaczonych jako "Ab SW-Version 5.00")
#60 light dimming with PWM
def proj 114
set 0
#57 voltage reference
def 0 adaptive voltage
def proj 255 = 25.5V
set 0
#9 EMF frequency
def 55
def proj 0
set 95
#2 Start voltage
def 1
set 20
#5 Max speed
def 0 == 255
def proj 100
set 55
#6 Medium speed
def 1 = 0.33
def proj 61
set 34
#3 Acceleration
def 2
def proj 64
set 7
#4 Deceleration
def 1
def proj 12
set 12
#267 Chuff sound frequency according to “virtual Cam sensor“ at SpeedStep 20-30 (or 20-25)
def 63
def proj 110
set 50
CV #354 Steam chuff frequency at speed step 5
def 11
def proj 0
set 36
Tak to wygląda u mnie w apce z21:
Zdjęcia jak to finalnie wyszło (na filmiku youtube, który już wkleiłem wyżej, widać lepiej):
Tym razem była to trochę prostsza przeróbka i nie musiałem nawet otwierać tendra, ale wciąż było kilka ciekawych wyzwań. W końcu lokomotywa fajnie jeździ po latach (mam ją od 2018 roku) bo z oryginalnym dekoderem Fleischmann'a musiała się najpierw "rozjeździć" (teraz nie ma tego problemu i od razu jeździ super). Do tego w starym poprzednim oryginalnym dekoderze jeśli w centralce z21 włączony był protokół RailCom to w ogóle nie jeździła (zamiast jazdy bardzo powoli mikro-przesunięciami reagowała na polecenia), pomagało tylko wyłączenie RailCom w ustawieniach centralki z21. Tak więc teraz jest dużo lepiej i dokładnie tak jak planowałem.
Pozdrawiam!
Ostatnio edytowane: