• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Traxx BR285 PIKO LOTOS + dekoder ESU LokPilot v 4.0

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#1
Witam, jako początkujący w DCC mam do Was kilka pytań dotyczących instalacji dekodera ESU LokPilot v 4.0 w modelu lokomotywy BR285 PIKO (ten Traxx w malowaniu Lotosu). Otóż moje pytania brzmią:

1. Czy powinienem zdjąć z dekodera tę założoną nań fabrycznie przezroczystą koszulkę?
2. Czy jak wepnę dekoder niewłaściwie to czy może coś mu się stać?
3. Czego nie robić aby nie upalić deka? Jedną z ważniejszych zasad to nie dopuścić do kontaktu deka z wszelkimi metalowymi elementami loka.

Wrzućcie proszę kilka informacji na wymienione wyżej problemy, będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam,

Kamil
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.920 119 22
#2
Chociaż moje doświadczenie w tym temacie nie jest duże, to ale myślę że jestem w stanie Ci pomóc.

Ad. 1
Nie. Ochroni ona dobrze elementy dekodera przed dotykaniem do różnych części modelu, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń dekodera, elektrycznych czy mechanicznych.

Ad. 2
W przypadku dekodera mającego 8 pinów, a takim dysponujesz, odwrotne wpięcie nie spowoduje jego uszkodzenia, a tylko nie będą świeciły się reflektory modelu. Zwróć uwagę, że przy jednym z rogów gniazda na płytce modelu powinieneś mieć jakiś znaczek, na przykład gwiazdkę. Podobnie wtyczka dekodera na jednym z rogów powinna coś takiego mieć (ale nie zawsze to jest). Odwróć tak wtyczkę, by te znaczki zgadzały się kierunkiem.

Ad. 3
W zasadzie odpowiedziałeś sobie sam. Możesz dla pewności wykonać z kartonu takie pudełko otwarte od góry, które wsadzisz do modelu a w nie sam dekoder. Wtedy dekoder Ci nie będzie wewnątrz latał we wszystkie strony, oraz nie będzie miał jak dotknąć metalowych elementów wnętrza modelu. Wielcy producenci stosują czasem takie rozwiązanie. Ale jak masz kaszulkę na dekoderze, to małe szanse na kontakt z czymś metalowym.
Uważaj na zwarcia wewnątrz modelu. W jednym moim modelu, zwarcie na płytce w układzie świateł spowodowało trwałe uszkodzenie dekodera.
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#3
dzięki wielkie CoCu! :) dziś zainstaluje deka i obadam jak to działa :) ale zanim jeszcze puszczę loka to sprawdzę lokiem w analogu czy na wajchach zwarcia jakiego nie ma, czy polaryzacja działa jak należy.

PS: na płyteczce delikatnie odszczypała mi się ścieżka na płytce bazowej loka, żeby tylko tam jakie zwarcia nie powstawały :/

PS2: większość z nas wie jakie silniki znajdują się w modelach PIKO Hobby. Czy tam nie trzeba usuwac jakichś kondensatorów czy tych miedzianych sprężynek (chyba oporniki jakies)?
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
320 0 0
#4
Bardzo praktyczne jest przyklejenie dekodera na dwustronnej taśmie montażowej. Dekoder nie przemieszcza się, i jest dobrze izolowany od podłoża.

W lokach PIKO zdecydowanie polecam wylutowanie kondensatorów i dławików (to te sprężynki).
Kiedyś spaliłem wyjścia w dwu Lenz'ach zanim zorientowałem się o co chodzi...

Jeśli jakaś ścieżka odczepiła się od płytki (ciekawe czemu). możesz przykleić ją np. cyjanoakrylem.
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#5
czyli wylutowac te miedziane sprężynki i te płaskie okrągłe pchełki tak? Wrzuce później jeszcze zdjęcie żeby się upewnić czy o te elementy chodzi. Dzięki!
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.702 62 3
#6
Uściślająć. Gwiazdka na płytce z gniazdem NEM652 oznacza, w którym miejścu powinien znaleźć się styk nr 1 czyli przedód pomarańczowy.
Usunięcie "sprężynek" dławików, musi być zastąpione przewodami. Usunięcie kondensatora wiąże się z pozostawieniem w tym miejscu przerwy.
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#7
czyli należy usunąć tylko te sprężynki i wstawić przewody tak? Z dekiem wszystko bedzie ok?
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
611 7 0
#8
W miejsce "sprężynek" wstawiasz kawałek zwykłego druta , a kondensatory usuwasz w diabły - w ich miejsce nie dajesz nic.
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#9
Załączam zdjęcie Pikowskiego loka, akurat to nie jest BR285 Lotos, ale silnik ten sam. Usuwamy te sprężynki oraz te jasnobrązowe "pchełki" tak?
 

Załączniki

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
611 7 0
#10
Te "sprężynki" mają dwa wyprowadzenia - w to miejsce dajesz kawałek druta ( na upartego możesz odwinąć z jednej strony drucik i zalutować go po uprzednim oskrobaniu )
Te "pchełki" usuwasz - czasami PIKO daje też "pchełkę" bezpośrednio na silniku .
Jeśli jest to też usuń.
Taka propozycja - zrób zmiany o których pisaliśmy i pstryknij fotkę z efektów swojej pracy.
Ocenimy czy dobrze i wtedy możesz montować dekoder :D

Trax PIKO całkiem inaczej wygląda inside :D
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#11
Panowie, ta lokomotywa ma gniazdo dekodera, więc producent przewidział współdziałanie pchełek i sprężynek z dekoderem. Nie przesadzajcie. Moje lokomotywy Piko jeżdżą w DCC z pchełkami i sprężynkami. :)
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#12
no właśnie tak się zastanawiałem, przecież lok przygotowany jest pod ucyfrowienie. Teraz to juz nie wiem czy przerabiać czy nie...
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
320 0 0
#13
Blue napisał(a):
Panowie, ta lokomotywa ma gniazdo dekodera, więc producent przewidział współdziałanie pchełek i sprężynek z dekoderem. Nie przesadzajcie. Moje lokomotywy Piko jeżdżą w DCC z pchełkami i sprężynkami. :)
A możesz dokładniej określić z jakimi dekoderami.
Ja miałem problemy z Lenz'em, a po usunięciu drobnicy już ich nie było. Próbowałeś może loki PIKO z ESU?
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#14
wychrzanię te badziewia i wrzucę fotkę jak to wygląda. Wtedy też poproszę Was Panowie o ocenę czy jest ok. Dziękuję za rozwinięcie tematu.
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
305 10 1
#15
Dobra, na zdjęciu widać jak wygląda cały układ elektryczny po zakupie lokomotywy. Powiedzcie mi które konkretnie rzeczy wyrzucić. Sprężynki na pewno, zastępując fragmentem drucika, a te pchełki? Uciąć?
 

Załączniki

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#16
Jeśli chcesz mieć jeżdżącą lokomotywę - nic nie przerabiaj i włóż dekoder, jak Pan Bóg i producent przykazał. Jeśli Twoim celem jest popsucie czegoś i utrata gwarancji - łap lutownicę i psuj, a potem pytaj, co zepsułeś i jak możesz to naprawić.

Używałem dwóch dekoderów (w tym Lenz Gold) w lokomotywie Piko Hobby bez psucia fabrycznej elektryki i nie miałem problemów.
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#17
Mam kilka loków PIKO zarowno z serii hobby jak i expert wszytkie śmigają na dekach lenza, elektryka bez przeróbek
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.327 469 107
#18
Aż strach odkopywać po takim czasie....:X3:. Ale zakupiłem tą lokomotywę parę tygodni temu i zastanawiam się jaki ona ma silnik.
Zaznaczam, że chodzi o model z ostatniego wypustu więc być może coś pozmieniali względem dawnych wydań.

Mianowicie czy w tym modelu jest silnik 3 czy 5 biegunowy? Bo jeśli 3-polowy to użyję Lenz-a gdy z ponoć jest to najlepszy dekoder do SM42 od PIKO a więc zakładam że właśnie najlepszy do silników 3-polowych.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 2

Podobne wątki