• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Transporter wąskotorowy Tw6a w H0e

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#1
Kiedyś wydawało mi się, że transporter wąskotorowy będzie jednym z ostatnich modeli jakie zrobię - są przecież transportery Liliputa, a po za tym i tak w składzie transportery są mało widoczne. Jednak szybko okazało się, że model Liliputa poza liczbą osi nie ma nic wspólnego z transporterami stosowanymi na PKP. Ma natomiast wiele wad utrudniających jego eksploatację: duże opory ruchu, przeskalowaną (prawdopodobnie) wysokość, a na dodatek jest zbyt długi do przewozu większości węglarek czteroosiowych - nawet przy zastosowaniu najkrótszej zwory wózki węglarki nie znajdują się pośrodku transporterów. Co jest niezgodne z rzeczywistością, a w połączeniu z wcześniej wymienionymi wadami znacząco zwiększa tendencję do wykolejeń, szczególnie w dłuższych składach.
Nie pozostawało więc nic innego, niż budowa modelu: na pierwszy ogień poszedł Tw6a. Największym problemem okazały się koła. Z racji specyficznej budowy wózka cała konstrukcja jest bardzo wrażliwa na przeskalowanie zestawów kołowych i w zasadzie wymusza stosowanie kół o profilu RP 25 zarówno w transporterze, jak i w przewożonych wagonach normalnotorowych. Niestety koła o średnicy 5,2 mm są dość trudno dostępne - po długich poszukiwaniach trafiłem w końcu na koła do amerykańskiego taboru o średnicy 33 cali w skali N i takie planuje zastosować w wersji ostatecznej. W prezentowanym poniżej prototypie zamontowane są koła od wagonów wąskotorowych produkowanych kilka lat temu przez firmę Hugwa & wiygN, ale z racji ich słabej dostępności jest to rozwiązanie tymczasowe.

Sam prototyp dość daleki jest od ideału - z czterech wytrawionych wózków udało złożyć się tylko jeden. Ale w większości wypadków jest to wina błędów projektowych, które powinno dać się łatwo usunąć.

Wysokość transportera (mierzona od główki szyny do poziomu górnej części ramy stanowiącej torowisko dla wagonu normalnotorowego) jest zgodna z wymiarami oryginału (420 mm, w skali H0 4,83 mm). W przypadku modelu Liliputa wysokość ta wynosi ok. 6 mm, co w zasadzie wyklucza mieszaną eksploatację obu tych typów. Dodatkowe problemy mogą wystąpić, jeżeli ktoś zbudował rampę do załadunku sugerując się wysokością modelu Liliputa. Różnica jednego milimetra może utrudnić wyładunek wagonów normalnotorowych.

Model dostępny będzie jako zestaw do samodzielnego montażu, jak dobrze pójdzie to w okolicach września. Specjalne podziękowania dla Krzyśka Młodzikowskiego za "wsparcie dokumentacyjne", które zdecydowanie przyśpieszyło pracę nad modelem.

W następnym odcinku: 60W. :)
 

Załączniki

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#5
No, nie wiem kuźwa, ile trza mieć samozaparcia do walki z tak filigranowymi pierdółkami.. :D

Kompatybilności z transporterami Liliputa, cóż, nie sposób uzyskać, martwi mnie trochę ten fakt, gdyż powstające rampy (o ile takie są) były pewnie pod ich wysokość konstruowane. Się okaże, jak sprawy dalej się potoczą, możliwe że zmieni się standard.. na typowo polski.. :)
 
OP
OP
M

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#7
Dzięki! :) Ale fajne to będzie dopiero 8 takich w składzie. Montaż jest dość uciążliwy, bo trochę mnie poniosło z detalami, no i sama konstrukcja też specjalnie nie ułatwia zachowania kątów prostych. No i na pewno można ten model wykonać lepiej niż moje (g)lutowanki... ;-) Jak konstrukcja nieco dojrzeje, to wystąpię oficjalnie o wpisanie do normy wysokości rampy.
 
OP
OP
M

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#10
projectps napisał(a):
Marcin Wojda napisał(a):
....Jak konstrukcja nieco dojrzeje, to wystąpię oficjalnie o wpisanie do normy wysokości rampy.
byle sie nie zaczelo - której normy ... :oops:
No na razie to norma (rozumiana jako sformalizowany zbiór zaleceń) jest tylko jedna, czy coś mnie ominęło?
hugwa napisał(a):
Marcin Wojda napisał(a):
...w którym poniosło Cię jeszcze bardziej
No może trochę... ;-) Na razie składanie idzie dość sprawnie, ale montaż wózków może okazać dość brutalnym zderzeniem z rzeczywistością.
 
OP
OP
M

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#12
Drugi prototyp w zasadzie ukończony - niestety źle naniosłem poprawki i wózki wyszły gorzej jak w pierwszej wersji. Jeden częściowo zmontowałem, aby przetestować model w ruchu. Próby wypadły obiecująco, transporter przechodzi przez 15-stopniowe rozjazdy Roco (ale przez rozjazdy 18-stopniowe niestety nie przejedzie). Początkowo zakładałem wykonanie otwieranych klap, zlutowałem nawet działający prototyp, ale końcowy efekt był nieciekawy, a wzrost pracochłonności znaczny, więc klapy będą montowane na stałe.
 

Załączniki

K

Kpt.Nemo

Gość
#13
Gdyby Marcin startował w tymże roku na mistrzostwach w Posen, ma tytuł w ręku, wiem co mówię bo dziś se na żywo obejrzałem transporter, i byłby to prawdziwy mistrz, w odróżnieniu od "gluciarzy" którzy zgarniają tytuły kawałkiem przeciętnej skrzynki, z torem i trawą.

Howgh.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#14
Skrzynka jak skrzynka. Ale niektóre z modeli lokomotyw jakie w Posen otrzymują nagrody, i to te w pierwszej trójce, to jak dla mnie są tak mocno dyskusyjne, że w swojej kolekcji mam lepsze modele robione na moje zamówienie, niż niektóre z tamtych.
Naturalnie, trzeba oddać, że są tam i takie, co zasługują na najwyższe faktycznie zachwyty.
 
OP
OP
M

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#15
Nie, no do prawdziwego mistrzostwa to mi jeszcze sporo brakuje. Tym bardziej, że właściwości jezdne trzeciego prototypu ciągle pozostawiają sporo do życzenie. Już nawet stosunkowo nieduże niedoskonałości torowiska mogą powodować piękne "katastrofy kolejkowe" (zob. foto). Ale wiem co poprawić, albo przynajmniej tak mi się na razie wydaje... :) Czwarty prototyp już wkrótce.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#16
Może jakieś odsprężynowanie? Nie mam na myśli oczywiście repliki działających w tej skali resorów,
ale jakieś wkładki uelastyczniające wózek lub ostoję (np. coś a'la resorak matchboxa).
 
OP
OP
M

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#17
Pewnie by się przydało, tylko że w środku jest bardzo mało miejsca. Na razie poprawiłem konstrukcję tak, aby łatwiej można było osiąnąć odpowiednią precyzję montażu - błędy w wyśrodkowaniu wózków względem osi podłużnej ramy transportera nie powinny przekraczać 0,1 mm, co w obecnym wariancie jest trudne do osiągnięcia. Kluczowe jest też posiadanie zwór o odpowiedniej długości łączących transpotery w przypadku przewozu wagonów czteroosiowych, tu różnice rzędu 1 mm mają już znaczący wpływ na stabilność zestawu. Zwory takie będą w zestawie dla popularnych wagonów normalnotorowych (Eaos, Eanos, Res).
 
OP
OP
M

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#19
No to jeszcze dziesięć takich i będziemy w domu. :) Ale to już z kolejnej wersji blach, bo przy okazji montażu Zvolack wykrył kilka błędów w projekcie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 10
S
Wąskotorówka 13
Wąskotorówka 4
Z
Wąskotorówka 58
Wąskotorówka 3

Podobne wątki