• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje z różnych stron świata na naszych fotografiach

teigrekty2

Znany użytkownik
#24
Wyprawa do Pittsburgha, w Pennsylvanii. Pittsburgh to ogromne przemysłowe miasto, położone w południowo-zachodniej części stanu. Przydomek jaki nadano temu miastu, to "Steel City"=Stalowe Miasto" i Metropolia znana jest przede wszystkim z produkcji stali. Dla kogoś jak ja, uważającego że dym z koksowni, czy kreozot z pokładów kolejowych to perfumeria-w takim miejscu będzie całkiem zadowolony. Miasto położone jest w zachodniej części gór Appallachów, na styku trzech dużych rzek; Allegheny i Monongahella, które początkują rzeke Ohio. Teren jest trudny, z wieloma głebokimi wąwozami, za tem cały region jak i same miasto obfituje w piękne stalowe mosty kolejowe i skomplikowane objazdy i podjazdy. Niegdyś była tu także równie ciekawa sieć tramwajowa. Tramwaje jeździły po wyznaczonych torowiskach, oraz po niemalże polnych drogach, na których ledwo co widoczne były główki szyn. Dzisiaj niestety ta piękna pajęczynka należy do przeszłości i trzeba troche znać miasto aby znaleść te ślady ciekawszych czasów. Nadal jednak są tu tramwaje, bazowane luźno na LRV (Light Rail Vehicle). 20171112_095109.jpg
Wyjazd z centrum nad rzekę Monongahella. 20171112_095207.jpg 20171112_095228.jpg 20171112_103701.jpg
Jedna z wielu kolei przechodząca nad, lub pod torami tramwajowymi. Ta jeśli się nie myle, należy obecnie do W&LE. 20171112_095918.jpg
Złapany komplet lokomotyw W&LE w innym miejscu.
20171112_104652.jpg

Zbiegające się linie czerwona i niebieska, my jedziemy w strone centrum i za kilkanaście sekund obie linie zbiegną się na tym samym poziomie. 20171112_104655.jpg 20171112_115911.jpg
Następny skład z centrum wjeżdżający na przystanek Station Mall. 20171112_120800.jpg
...I z powrotem do centrum na byłym moście kolejowym. Linia skręcająca ostro w lewo jest obecnie nie używana.
 

Misiek

Znany użytkownik
#25
Kiczowaty obrazek.
Czeska Tatra K2, o ile się nie mylę, dostarczona w czasach Jugosławii, przetrwała oblężenie Sarajewa, mija Most Łaciński. Wcześniej zwany "Gawriłow most". Od Gawrilo Principa, jak nietrudno się domysleć ;)
Muzeum na rogu to muzeum historii Bośni, z lat panowania Austro-Węgier.
IMG_25084.JPG


Inna Tatra w bardziej handlowej części Sarajewa (Parlament, Hotel Holday, dwa centra handlowe po przeciwnych stronach skrzyżowania)
IMG_25067.JPG


Kolejne Tatry i Düwag GT8 (sprowadzony z Turcji) - na torach wzdłuż rzeki Miljacki (trochę wcześniej niż Most Łaciński).
IMG_25122.JPG

IMG_25228.JPG

IMG_25226.JPG

(na budynku widać ślady po kulach)

IMG_25121.JPG

IMG_25233.JPG


Wzdłuż Miljacki jest jeden tor, tramwaje zawracają wzdłuż "starówki (Baščaršija) i wracają naokoło ulicą a jakże, Marszałka Tito.
Tory się schodzą ponownie w okolicy gdzie zrobiłem zdjęcie niebieskiej Tatry.
Układ linii jest nieskomplikowany. Łącznie 6 numerów, które obsługują kluczowe miejsca: Starówkę, Dworzec kolejowy i 10kilometrowy odcinek "nowego Sarajewa" w kierunku lotniska. Na lotnisko tramwajem się nie dojedzie. Jest chyba jeden autobus, ale olałem, wolałem trolejbusem plus niedługi spacerek przez osiedle.
Jazda Tatrą - super, trzęsie na niezbyt równych torach. Trolejbus tez jest super. Wsiadasz do numeru 103 a w środku wisi tabliczka 106 ;-)

Bilet jednorazowy kosztuje 1,60 marki bośniackiej (KM - marka konwertybilna) - w prostym przeliczeniu x2 = 3,20zł.
Bilety okresowe są tylko dla mieszkańców, I jest zabawnie - na każdy środek transportu (tramwaj, autobus, trolejbus) jest inny rodzaj biletu. A jak się kupuje u kierowcy trolejbusu lub motorniczego to płaci się 1,80KM, w autobusach nadal 1,60KM.

Jak ktoś zbiera egzotyczne bilety to chyba zachowałem, mogę odstąpić ;)

A, jeszcze jedna Tatra na ul. Marszałaka Tito
IMG_25074.JPG
 
Ostatnio edytowane:

oelka49-26

Aktywny użytkownik
#26
Wagon w żółtym kolorze na czwartym zdjęciu posiada jeszcze typową cechę wagonów z Sarajewa - ryflowane ściany w pasie podokiennym. Oryginalnie odbierak był na drugiej sekcji a nie z przodu jak obecnie.
 

Misiek

Znany użytkownik
#27
Ciąg dalszy bałkańskich tramwajów, tym razem Belgrad.
Düwag GT6 linia "3", otrzymany z Bazylei (jest o tym powyżej wątku, oraz na tablicach na dachu tramwaju). Przystanek Savski Trg (plac Sawski) - na przeciwko zamkniętego "starego" dworca kolejowego.
IMG_25495.JPG

Duwag ma super dźwięk przy hamowaniu ;)
A środku plastikowe siedzenia, w doczepie - drewniane.
Zresztą w całej komunikacji są plastikowe siedzenia, nie ma "futerka".

Tatra KT4 startuje z przystanku Brankov most - to jest okólna linia 2 - objeżdża centrum Belgradu.
IMG_25672.JPG


Inny KT4 też linii "3" na przystanku Vukow Spomenik (Pomnik Vuka Karadžić-a, nie mylić z Radovanem)
Z tyłu widać wejście do belgradzkiego "metra".
IMG_25591.JPG


Hiszpański CAF linii "12" startuje z przystanku Savski Trg, ale w kierunku Nowego Belgradu (przez Stari most na rzece Sawie). Pętla końcowa to Blok 45. "Blok" to nazwa z numerem większości osiedli mieszkaniowych w/na Nowym Belgradzie.
IMG_25702.JPG

W tym CAF jest klimatyzacja i tablice z objaśnieniami przystanków. W pozostałych typach tramwajów i w autobusach są zapowiedzi głosowe, których nie można usłyszeć przez dźwięk silnika (zwłaszcza w Tatrze KT4).
Ale przy otwartych oknach, przy 33stopniach Celsjusza na zewnątrz da się wytrzymać. Zwłaszcza jak się KT4 rozpędzi na długiej prostej ;)

BTW autobusów - znajomy typ ;-)
IMG_25676.JPG


20180828_131134.JPG

20180826_101906.jpg


Mimo wyświetlaczy, sporo autobusów ma numer lini przyklejony na zwykłej kartce A4 na przedniej szybie ;)

Komunikacja jest super, tramwaje i autobusy na kluczowych liniach jeżdżą co 8-9 minut.
Bilety: nie ma jednorazowych papierków. Kupuje się plastikową kartę (mam ważną do 2020) za ok.10zł i nabija impulsami za ok. 3,5zł każdy. Jeden impuls to 90minut jazdy w strefie 1 i 2 (Belgrad zasadniczy, opłotki to już strefa 3 i 4). Można też nabyć bilet kilkudniowy, wtedy jest to karta papierowa/jednorazowa za ok. 1,5zł plus nabite impulsy za ok. 28zł za 3dni jazdy.
ZONK, kartę aktywuje się w kiosku przy zakupie a nie przy pierwszym dotknięciu kasownika. Kioski z biletami w centrum miasta są prawie na każdym kroku.

Wyjątek. na lotnisku nie można kupić biletów - trzeba u kierowcy autobusu a to kosztuje nie 3,5zł tylko ok. 6zł ;)
Zresztą normalnie, "w mieście" też można kupić taki bilet "u vozilu kod vozača"


p.s. opis linii na wiki (skąd brałem nazwy tramwajów, bo się na tym nie wyznaję) się nie zgadza, "trójka" jeździ inaczej.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki