• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Portugalii

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#21
Gdzie w Lizbonie mozna kupić takie modele tramwaju? W muzeum tramwajów?

A jakiś sklep modelarski? Macie namiary?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#22
W każdym kiosku z pamiątkami, w muzeum komunikacji miejskiej oczywiście też. Sklepu modelarskiego nie znalazlem, ale też nie miałem za bardzo czasu na szukanie.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#23
Kiedyś widziałem te modele na "ebay". Poszukiwałem sklepu modelarskiego w Lizbonie i podobnie nie znalazłem. Model takiego tramwaju kosztuje od 12 do 15 euro, w zależności od kiosku.
 
Ostatnio edytowane:

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
445 18 0
#24
Gdzie w Lizbonie mozna kupić takie modele tramwaju? W muzeum tramwajów?

A jakiś sklep modelarski? Macie namiary?
Sklep modelarski znajdziesz na Avenida de Paris bodaj pod numerem 6. Dojazd metrem w kilka minut z zabytkowego centrum.
Te same rzeczy znanych producentów kupisz i w naszych sklepach.
Modele tramwajów wykonane przez i na naszym rynku goszczącą firmę Atlas (seria tramwaje świata) kupisz niemal w każdym sklepie z pamiątkami.
Najdrożej jest w Museu da Carris ale tam wagonik kupisz z napisem Carris (ichniejszy przewoźnik). Szukając nieco lepiej i targując się zapłacisz 10€.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
#25
Metro w Porto, Portugalia.

001F3A80-7AC2-42BA-B85B-5E5CA3213C71.jpeg


Jak to metro w terenie górzystym, czasem pokaże się na powierzchni.

8D97F881-C520-4C68-BB4C-0BA77BC1025D.jpeg


Słynny most budowniczego wieży paryskiej ze składem metra.

4BFA4958-A1D3-4334-A2B7-CC7E4057C4ED.jpeg


Szerokość torów daje sporo miejsca wewnątrz.

BE95D955-8621-4693-954F-F9BF4B32A621.jpeg


Wagon zbudował Bombardier, obecnie część Alstom. Kolega z Bombardiera powiedział mi, że przegląd i naprawy wózków można zrobić bez wchodzenia pod wagon. Boczne osłony dają dostęp do wszystkiego co należy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#26
Ostatnio edytowane:

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
#27
Czasem to jedzie w tunelu, większość linii jest na powierzchni.

Szerokość toru jest akurat normalna, 1435 mm.
”Czasem to jedzie w tunelu ..” - a gdzie napisałem, że to akurat metro jeździ głównie pod ziemią?
Owszem, szerokość torów jest normalna (nie portugalska wersja iberyjskiej), ale kilka linii dojazdowych, włączonych w system, miało metrowy rozstaw, który powiększono.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#28
gdzie napisałem, że to akurat metro jeździ głównie pod ziemią?
A jak rozumieć takie stwierdzenie?
Jak to metro w terenie górzystym, czasem pokaże się na powierzchni.
W kontekście całego opisu "metra" w Porto dla mnie było to jednoznaczne. Co do szerokości torów, to zdanie
Szerokość torów daje sporo miejsca wewnątrz.
wyraźnie sugeruje, że szerokość toru jest tu większa, niż w innych systemach metra, zwłaszcza, że mówimy o kraju, gdzie linie kolejowe mają tor szerszy, niż gdzie indziej.
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
445 18 0
#32

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
#33
Nie musisz proponować. Znam to rozwiązanie.

Napisałeś (powtórzę): Albo ktoś nie wie co robić przy wagonie, albo najzwyczajniej nie wykonuje przeglądu pojazdu.
”Albo ktoś nie wie co robić przy wagonie..„ - brzmi to jakoś niezgrabnie.

Porady i sugestie kierować do
Alstom poprzednio Bombardier, Kingston
Manufacturing facility and Engineering office
Manufacturing and engineering facility (rolling stock)
5095 Taylor-Kidd Boulevard, Country Road 23 - Millhaven, Ontario K7M 6J9 - Canada

Zawsze mogą się czegoś nauczyć.

Tak przy okazji, po co wchodzić pod wagon, by na przykład wymienić tarcze hamulcowe, skoro jest dostęp z boku? Fotka z 23/05/2022
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
445 18 0
#34
Byłoby pięknie gdyby tak było jak piszesz i cały zakres przeglądu można byłoby wykonać po otwarciu klapy obok wózka. Niestety, takiej możliwości nie ma. Już zupełnie pominę fakt, że do napędów zewnętrznych, a taki zastosowany jest w podanym wagonie, potrzebne są pewne rozwiązania infrastruktury. Odchylenie osłony to niestety nie wszystko.
Przytoczona wymiana tarczy hamulcowej rzadko kiedy jest w zakresie przeglądu, natomiast w takim rozwiązaniu wózka, co jest bardzo dużą wadą, musi być każdorazowo zdejmowana by dostać się do jakichkolwiek urządzeń, które podlegają właśnie tym przeglądom.
A jak dokonać przeglądu elementów mocowania i przenoszenia siły pociągowej, których interwał przeglądu jest zazwyczaj najmniejszy?
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
#35
Byłoby pięknie gdyby tak było jak piszesz i cały zakres przeglądu można byłoby wykonać po otwarciu klapy obok wózka. Niestety, takiej możliwości nie ma. Już zupełnie pominę fakt, że do napędów zewnętrznych, a taki zastosowany jest w podanym wagonie, potrzebne są pewne rozwiązania infrastruktury. Odchylenie osłony to niestety nie wszystko.
Przytoczona wymiana tarczy hamulcowej rzadko kiedy jest w zakresie przeglądu, natomiast w takim rozwiązaniu wózka, co jest bardzo dużą wadą, musi być każdorazowo zdejmowana by dostać się do jakichkolwiek urządzeń, które podlegają właśnie tym przeglądom.
A jak dokonać przeglądu elementów mocowania i przenoszenia siły pociągowej, których interwał przeglądu jest zazwyczaj najmniejszy?
A gdzie napisałem, o „całym zakresie..”? Podałem dokładnie informację jaką uzyskałem. Nie mieści się tam „kopanie w koło”, ani jakiekolwiek wpisy ad personam.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
#36
Nowy tramwaj linii 15 w Lizbonie. Prawdopodobnie wyprodukowany przez CAF. Zdjęcie pochodzi z Bellem tuż obok słynnej piekarni z najlepszymi „pastel de nata“.

ADA2A4D2-428C-4757-928E-B9B4B8215891.jpeg


Kilkaset metrów nad Tagiem pociągi podmiejskie zdążające na okoliczne plaże znane z surfingu. W wagonach specjalne miejsce na deski surfingowe i rowery.

F2D7E46C-91A1-441D-8F2F-6C2FED6ECCD1.jpeg
 

Podobne wątki