• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Krakowie

Ł

Łukasz K

Gość
#1
Zauważyłem ciekawy dział to i cosik od siebie dorzucę, bo komunikacja tramwajowa w Krakowie, Warszawie, Katowicach i Częstochowie to coś co tygryski lubią najbardziej :D

Na początek kilka moich zdjęć...jak przypadną do gustu to mogę czasem coś wstawić jak będzie ciekawego na mieście, a także z innych w/w miast, do których czasem pielgrzymowałem.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=275049
Skład 105Na #423+424 z Zajezdni Nowa Huta. Jeden z moich ulubionych. Skreślony bodajże w wakacje 2006. Obecnie pod tymi numerami bocznymi jeżdżą wagony #709+710 z Podgórza, które wcześniej były w Hucie pod Numerami #438+437 (ot taka mała porcja numerologii ;) ).
W Podgórzu w tej samej reklamie mieli skład 105NG (105N po naprawie głównej wykonanej w MZNT (chyba tak ten zakład się wtedy nazywał)) #636+637.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=284590
Skład 105Na #895+896. Też już nie istnieje. Skreślony ze stanu podgórskiej zajezdni w listopadzie, bądź grudniu 2009.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=313007
Skład 105Na+105NaD #419+420 z Nowej Huty. Na 4 w tygodniu w większości brygad jeżdżą składy 3x105Na z obydwóch zajezdni. Sytuacja ze składami 2x105Na ma miejsce w niedziele i inne większe święta.Skład podczas naprawy głównej powstał z wagonów, które wcześniej miały numery boczne....?? do dziś tego dojść nie mogę ale w MPK Kraków, tak jak w przyrodzie - nigdy nic nie ginie to może kiedyś się dowiem :p
W każdym razie dawny #448+447 został odstawiony i po naprawie głównej jeździ jako #936 i #938 w Podgórzu w stałym trójskładzie #936+937+938. Na miejsce odstawionego #448+447 wszedł w Hucie skład 105Na #419+420. Więc obecne wagony #447+448(+407) to dawne #419+420, a z czego powstał obecny #419+420 ?

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=326468
Ostatni skład nowohucki jaki poszedł na NG #402+403 (105Na+105NaD).
Jednak i tutaj Diabeł tkwi w szczegółach:
#402+403 to coś Podgórskiego podmienionego w czasie NG
Hucki #402+403 po naprawie głównej jeździ jako #939+940 w Podgórzu, natomiast oryginalny #939+940 ponoć po rozbebeszeniu skończył, na którejś lawecie.
Więc z jakich wagonów (numery boczne) powstał obecny #402+403?
Pomoże ktoś w tej numerologicznej łamigłówce ?
 
Ł

Łukasz K

Gość
#2
Jutro 19 marca, w związku z powyższym Krakowskie Tramwaje będą obchodziły bardzo ważną rocznicę:
110-lecie uruchomienia pierwszej linii tramwaju elektrycznego w naszym mieście.
Z tej okazji jest udostępniona publiczności wystawa w Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Jutro, natomiast z pętli na Dajworze do pętli w Bronowicach Małych będą kursowały zabytkowe wozy:
SN1 zwany potocznie "Gracówką". Najstarszy, czynny wóz zabytkowy w Krakowie
Linke-Hofman #1076 (ile ta seria ma wspólnego z Krakowem?).
Niestety nie pamiętam dokładnych godzin odjazdów (o której zaczynają jeździć, i o której kończą) ale z każdej z w/w pętli odjazdy są o pełnych godzinach.
Jutro jakieś zdjęcia wstawię.
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
#3
Szczegóły jak zwykle na stronie przewoźnika.

A co ma wrocławski wagon do Krakowa? Dużo, bardzo dużo. Warto poszukać elementów wspólnych. Nie przeszkadza to w niczym, że nie jeździł po torach krakowskich dawniej. A teraz... mija już 27 lat jak jeździ :D
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
#15
Może nie ten dział, a może tak...

Dziś do ruchu na krakowskich torach wszedł kolejny odrestaurowany wagon historyczny. Wyprodukowany i przebudowany we Wrocławiu ale prawie 40 ostatnich lat stał w Krakowie. Nieczynny, z wieloma brakami i przeróbkami przywieziony został nad Wisłę w celu wzbogacenia zbiorów powstającego muzeum, a wrocławskie przedsiębiorstwo pozbyło się wówczas zbędnego pojazdu. Po wielu latach prób udało zrealizować się remont lokomotywy, która przed laty po torach tramwajowych w swoim rodzinnym mieście ciągnęła także wagony kolejowe - stąd na wagonie zderzaki i stosowne sprzęgi. Ten niewielki pojazd pasażerów wozić nie może, ale może prowadzić inne pojazdy, w tym m.in. pasażerskie przyczepy.
Dziś był pierwszy dzień jazdy wagonu. Chyba udany. Nie miałem czasu na robienie zdjęć - dla mnie ważniejsza jest sam jazda oraz eliminowanie i wykrywanie wszelkich, nawet najmniejszych, usterek i błędów. Niemniej coś udało się zrobić by i Wam zaprezentować pojazd.
DSC_8651x.jpg
 

Generał

Znany użytkownik
#18
Producent podwozia to Eisenberg Gustav Trelemberg 1901-1903 ktore używano w Linke Hofmanie do produkcji tramwajów tyu Berolina dla Wrocławia. Na holownik przebudowano go w latach 20tych we Wrocławiu i ztamtejszego MPK w latach 80 tych został pozyskany do przyszlego Muzeum w Krakowie.
[DOUBLEPOST=1483303562][/DOUBLEPOST]Po trzydziestu latach doczekał się swojej kolejki w rekonstrukcji.
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
#19
Krzyśku, troszkę pomyliłeś nazwy.

Winno być:
Eisenwerk Gustav Trelenberg
oraz
Linke Hofmann Werke AG

Jeśli jednak chodzi o elektrowóz to jest zdecydowanie więcej pytań co do producenta i lat wytworzenia.
Nie ulega wątpliwości okres budowy elektrowozu jako całego pojazdu, ale samo podwozie budzi sporo wątpliwości. Rama, choć podobna do wytworów zakładów Trelenberga nie jest oryginalna. Jest zdecydowanie mocniejsza i wykonana została w inny sposób niż te znane z wagonów do ruchu z pasażerami. Tak, maźnice i same zestawy kołowe są niemal identyczne ale daty wybite w momencie produkcji na tych elementach nie pokrywają się z wymienionymi wcześniej latami produkcji.
Jest pewne, że jeżdżący ponownie elektrowóz (tramwaj, holownik) został zbudowany w oparciu o elementy pochodzące z dawnych tramwajów pasażerskich. Być może wyprodukowanych przez zakłady Trelenberga, ale co też możliwe z innych wytwórni, jakie dostarczały tramwaje i ich części do Wrocławia.

Byłoby miło móc rozwiązać tę zagadkę. Może teraz, gdy wagon ponownie wyruszył na ulice, z domowych archiwów wypłyną jakiekolwiek zdjęcia, rysunki czy informacje na temat tego elektrowozu. Może u kogoś z Was leży zdjęcie czynnego lub też wyłączonego z ruchu holownika. Mimo dość sporej znanej bazy zdjęć wrocławskich tramwajów tej lokomotywki nie udało się jakoś odnaleźć na fotografiach pomiędzy 1950 a 1980 rokiem.
 

Podobne wątki