• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Łodzi

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
Ozorkowskie tramwaje kurują teraz w "mieście" i bardzo dobrze bo bardzo je lubię, tym bardziej że kursują na linii nr 4, która zaczyna się na Dąbrowie(moje osiedle) a kończy na Helenówku.
Dziś złapany na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Tatrzańskiej.

P1260087-crop.JPG
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
Zanudzania ciąg dalszy.
Dziś rano na przystanku Dąbrowskiego/Śmigłego-Rydza GT8 1512

DSC_0457.JPG


Niegdyś ulica Tramwajowa mimo iż była "normalną" ulicą, w zasadzie była wewnętrzną ulicą starej zajezdni/warsztatów naprawczych, miała swoją pętlę po której dziś zostały tylko wspomnienia i szyny coraz mnie widoczne.
Wjazd na pętlę, dziś parking UŁ

DSC_0459.JPG


Wyjazd.

DSC_0460.JPG


I już nowa ulica Tramwajowa a na niej GT8-509

DSC_0463.JPG


Czekając na tramwaj do domciu cyknąłem jeszcze GT8-513.
Skrzyżowanie Narutowicza i Kopcińskiego.

DSC_0466.JPG


I jeszcze ten który mi uciekł, prawie.
Dąbrowskiego/Śmigłego-Rydza

DSC_0470-crop.JPG


A tego wczoraj Pietrzyk cyknął obok Fabrycznej.

DSC_0172.JPG
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
... Paweł , jakoś tam strasznie pusto , gdzie ruch , samochody , piesi itp ?
Na Tramwajowej prawie nie ma ruchu pieszego, tylko nieliczni mieszkańcy i pracownicy MPK, na Narutowicza wykadrowałem wszystkich, a jest tam mnóstwo studentów bo niedaleko UŁ, u mnie na łosiedlu też udało mi się bez ludzi, a na Fabrycznej to brak ludzi to norma, zwłaszcza w hali dworcowej, ochroniarze i brygady sprzątające w zasadzie robią frekwencję, cała nadzieja w tunelu łączącym "Fabrykę" Z Kaliską.
 
Ostatnio edytowane:

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
@Paweł R - jeśli możesz, to uchwyć proszę 1881 i 1882 na Dąbrowie.
:confused: Nie bardzo wiem o czym mowa, czyżby o tych w jedynie słusznym malowaniu.

449.jpg


Jeśli tak to tego jeszcze na Dąbrowie nie widziałem.

A tych o których piszesz to nawet nie kojarzę, zbyt dużo tego się plącze po Łodzi, w takim samym kamuflażu.
I miłośnikiem tramwajów raczej takim niedzielnym i wybiórczym jestem.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Miałem na myśli najnowsze wypusty z firmy PESA. Oba kursują na linii 14. Trzeci wczoraj dojechał na Telefoniczną i jest przygotowywany do wyjazdu na miasto.

Parę dni temu spotkałem 1881 podczas testów na ul. Dąbrowskiego, ale zdjęcia wyszły mi marne... robione tosterem z samochodu.

IMG_20180314_103547633.jpg IMG_20180314_103621006.jpg IMG_20180314_103623625.jpg IMG_20180314_103624670.jpg
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Zanudzania ciąg dalszy.
Dziś rano na przystanku Dąbrowskiego/Śmigłego-Rydza GT8 1512

Zobacz załącznik 550462

Niegdyś ulica Tramwajowa mimo iż była "normalną" ulicą, w zasadzie była wewnętrzną ulicą starej zajezdni/warsztatów naprawczych, miała swoją pętlę po której dziś zostały tylko wspomnienia i szyny coraz mnie widoczne.
Wjazd na pętlę, dziś parking UŁ

Zobacz załącznik 550464

Wyjazd.

Zobacz załącznik 550465

I już nowa ulica Tramwajowa a na niej GT8-509

Zobacz załącznik 550466

Czekając na tramwaj do domciu cyknąłem jeszcze GT8-513.
Skrzyżowanie Narutowicza i Kopcińskiego.

Zobacz załącznik 550467

I jeszcze ten który mi uciekł, prawie.
Dąbrowskiego/Śmigłego-Rydza

Zobacz załącznik 550468

A tego wczoraj Pietrzyk cyknął obok Fabrycznej.

Zobacz załącznik 550469
Paweł, dzięki za tę relację. Pamiętam tę pętle na Tramwajowej jeszcze z lat 80tych. Mieszkaliśmy na Ki, czyli na Kilińskiego, w kamienicy, która już nie istnieje. Ponieważ miałem fioła na punkcie kolei i tramwajów, chodziłem na ul. Tramwajową z ojcem, a czasem dziadkiem, aby zobaczyć co się dzieje na zapleczu flagowej łódzkiej zajezdni. Na ul. Tramwajowej stały, do połowy lat 80tych, odstawione wozy typu 102Na, a pętla używana była dla przejazdów technicznych. Czasami z bazy, zaplecza technicznego wyjeżdżał dźwig tramwajowy na podwoziu Stara, z zawiesiem z podwójnym hakiem, a często, czekał na torach tej pętli wóz techniczny, czyli ucięta N-ka. Oprócz tego, istniał jeszcze budynek "dyspozytorni" przy wyjeździe z pętli. W latach 60 i 70tych, była to liniowa pętla tramwaju linii 16, relacji ul. Tramwajowa - pętla Łagiewnicka (lub Arturówek - proszę Kolegów łodzian o weryfikację). Też lubię tę ex-niemieckie tramwaje. Dobrze, że nie zardzewiały w krzakach. Czołem Łódź!
Paweł, pamiętam jako malec, tramwaj linii 25 jadący ul. Narutowicza i skręcający w Kopciucha, czyli Kopcińskiego, a następnie z Kopciucha na Widzew. Przegubowiec 102Na lub 803Na jak rozpędził się na ul Narutowicza, to urywało mu tył, a na Kopcińskiego, to nastawnik na pozycję szóstą i przód w prawo, a tył w lewo, czyli drgania w przeciwnych fazach. Jazdę przegubowcem linii 25 kończyliśmy na pętli przy wiadukcie dawnej zaborczej szerokotorowej kolei obwodowej, i pieszo, na działki do dziadka, przy stacji Łódź Widzew. Tam zwykle czekał ST44 z pociągiem towarowym (przyprowadzał skład towarowy na Widzew) z Olechowa pod semaforem. Jak ruszał, szyby z domków działkowych wypadały, taki był bas, mimo tłumika. A jak zatrąbił ruskim puzonem, to okoliczne psy i koty uciekały, psy w krzaki, a koty na drzewa. I ulica o nazwie "Parowozowa" w czerwcu 1984 roku, i moich dwóch ś.p. Dziadków, jak wspólnie mokliśmy podczas wiosennej burzy, bo wnuczkowi zachciało się oglądać pociągi. To se někdy ne vrati.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
A może ktoś wyjaśnić po co ten splot, tylko na długości przystanku? Czyżby po to, by uzyskać większą szerokość peronu od strony jezdni? Nie było innego sposobu?
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Postąpiono dobrze i nie wycięto drzew w okolicznym parku(?) na miejsce dla torowiska i przystanku lub tak było po prostu taniej. Podobny splot jest również pod wiaduktem łącznicy kolejowej Łódź-Widzew -Zgierz. Wcześniej znajdował się tam pojedynczy tor i dwie zwrotnice. Podobne sploty rozwiązania stosowane są u naszych zachodnich i południowych sąsiadów.
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Pamiętam jazdę 8-semką w 1985 roku, skład prowadzony przez wagon silnikowy typu 2N z doczepą N lub 5N. Klimat był niesamowity. Niedługo później pojechaliśmy z Dziadkiem tramwajem linii 16 (wsiadaliśmy na Kilińskiego, na przystanku przy cerkwi p.w. Aleksandra Newskiego, i gazu, rura! klasyką N-kową na pętlę przy ul. Łagiewnickiej). Torowisko na ul. Kilińskiego było miejscami wymienione, miejscami stare, w bruku granitowym, tramwajem szarpało, miotało wręcz na nierównościach i zygzakach teoretycznie prostego toru. Później Rynek Bałucki, tor ułożony z szyn kolejowych lekkich, typu ok. 24 kg/metr bieżący, nasza N-ka tańczyła jak baletnica na tym odcinku, a na koniec ul. Łagiewnicka z szynami typu tramwajowego, tak wyrobionymi, że koła tramwaju prawie wyjeżdżały na bruk posklejany z asfaltem, czyli betonem bitumicznym. Okropny czas z punktu widzenia historii naszej Ojczyzny, na którą jestem chory jak Broniewski, i piękny czas, bo byłem dzieckiem i jechałem z moim ukochanym, najlepszym Dziadkiem. Bądź tu mądry. To se ne vrati.
Kochani Łodzianie i wszyscy, wrażliwi na historię. Jak macie zdjęcia starej pętli na ul. Łagiewnickiej, zapodajcie. Z podziękowaniem, z serca. Stara Konserwa łódzko-poznańska.
 

Podobne wątki