• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Łodzi

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#1
Tramwaje łódzkie stanowiły i stanowią dla mnie zawsze interesujący temat, tym bardziej, że poruszają się po torze wąskim. Jako łodzianin z urodzenia mam do nich szczególny sentyment. Niestety wiele lat straciłem bezpowrotnie nie wykonując żadnych zdjęć. A na łódzkich torach działo się wiele. Dlatego postanowiłem założyć ten wątek. Zacznę od wyprawy jaką po po wielu latach odbyłem z Łodzi do Lutomierska na pokładzie łódzkiej N-ki dnia 22 lipca 2012 roku.
Na pierwszych dwóch zdjęciach prezentuje się tramwaj 5N na pętli przy zajezdni tramwajowej na Stokach. Dalej widać ulicę Pomorską i przystanek przy Placu Wolności. Następnie jedziemy przez Bałuty aby na chwilę zatrzymać się na Zdrowiu i przy zajezdni Brus. Jazdę kończymy na rynku w Lutomiersku. Przy okazji przesyłam pozdrowienia i podziękowania Kolegom z Klubu Miłośników Starych Tramwajów z Łodzi.
 

Załączniki

OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#2
W dniu 6 czerwca 2012 r. na ulicach Łodzi można było spotkać skład osiemsetpiątek w historycznym malowaniu. Skład prezentuje się ul. Narutowicza przy Parku im. J. Matejki. Na drugim zdjęciu klasyk we współczesnym malowaniu na ul. Narutowicza przy parku im. S. Staszica i skrzyżowaniu z ul. Tramwajową.
W nawiązaniu do poprzednich zdjęć, załączam kilka fotografii z drogi powrotnej Lutomiersk-Łódź. Na rynku w Lutomiersku ocalał (wtedy) relikt nie tak odległych lat. Na dwóch przedostatnich zdjęciach widok trójkąta manewrowego w Konstantynowie. Pożegnaliśmy gościnną N-kę na Zdrowiu.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#3
Spotkanie w zajezdni Brus, 27.07.2013 r. Zajezdnia pełni już funkcję wyłącznie historyczną. Jest to moja ulubiona zajezdnia łódzka. Patrząc na Brus, lokalizację i zakamarki zajezdni, właściwie trudno orzec, czy to tramwaje tam stacjonują czy to już remiza kolei podmiejskiej.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#6
Łódzkie tramwaje w dniu 5 września 2008 r. Osiemsetpiątka klasyczna w wersji de luxe na Retkini oraz helmut na pętli Zdrowie. Tych helmutów do dzisiaj nie mogę odżałować. Wyjątkowo ładne, ciche i o dużej kulturze jazdy. Pozostały po nich zdjęcia i artykuł w ŚK.
 

Załączniki

sluzbowo

Znany użytkownik
#7
Wyjątkowo ładne, ciche i o dużej kulturze jazdy.
Oprócz tego również wygodne - doskonale nadawały się na długą linię ozorkowską. Miękkie siedzenia i stoliczki pod oknami nadawały im charakter pociągu podmiejskiego.

A na dodatek wyposażone były w ciekawy system sterowania - Geamatic

"odpowiadający za automatyczne dobieranie parametrów rozruchu w stosunku do warunków trasowych. Na przykład w sytuacji, gdy wagon podczas przyspieszania wpadnie w poślizg system GEAMATIC automatycznie obniży o jeden stopień pozycję rozruchu. Gdy wystąpi poślizg podczas hamowania zostaną automatycznie załączone piasecznice."

cyt. http://www.transportszynowy.pl/e1rozruch.php

Poniżej linki do filmików nakręconych w wagonie nr 202:



Pozostały po nich zdjęcia i artykuł w ŚK.
Artykuł ukazał się w Świecie Kolei nr 7/2007, a jego autorem jest Łukasz Stefańczyk, w owym czasie prezes łódzkiego Klubu Miłośników Starych Tramwajów.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#9
Moją ulubioną linią tramwajową była trzynastka, łącząca Radiostację z Nowym Złotnem. Za moich czasów na linii tej kursowały przegubowce 803Na, moim zdaniem najładniejsze tramwaje, idealnie pasujące do toru 1000mm. Jeśliby Koledzy Łodzianie lub Inni miłośnicy łódzkich miejskich torów zamieścili zdjęcie z czasów kiedy ta linia żyła byłbym bardzo wdzięczny. O ile dobrze pamiętam ostatni kurs trzynastka wykonała w 1989 roku.
KMST w Łodzi ma nową, bardzo interesującą stronę: http://www.kmst.pl/
Poniżej zajezdnia Brus, 6 kwietnia 2012 r., kilka dni po zamknięciu zajezdni dla obsługi ruchu planowego (zamknięcie 31 marca 2012 r.).
 

Załączniki

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
#11
Dżijematik jak go u nas zwą jest i w górnośląskich E1, zaś jego odpowiednikiem w wagonach Pt jest Simatic. Niestety, nie nazwałbym żadnego z nich niezawodnym... Nie w ich wieku ;)

Faktem jest natomiast, że helmuty to strasznie wygodne i wdzięczne maszyny, elegancko się prowadzi. Mimo to Pt (PtB) mają moim zdaniem wyższą kulturę pracy, wedle opinii pasażerów wygodą biją na głowę nowe konstrukcje, no i... Nie rzuca nimi tak bardzo na krzywych torach ;)
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#13
Przez lata już dawno miniowe byłem pasażerem liniowych enek i zaobserwowałem pewną dobrze widoczną prawidłowość. Wiele tych wozów silnikowych, a czasem i doczep, jeździło z widocznym "przegłębieniem na dziób". Ten ujemny trym można było dobrze wyczuć przy jeździe na wyeksploatowanym torze. W mieście było też kilka ciekawych, łamanych skrętów, np. ten przy bocianach na Retkini (w obu kierunkach), na Radiostacji w kierunku ongiś ul. Nowotki i inne.
 
Ostatnio edytowane:

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#14
Krańcówka na Chojnach opodal dworca PKP. 8.08.2015

DSC_0006.JPG


Przystanek Telefoniczna. 26.06.2016

DSC_0033.JPG


Łódzki, nie łódzki tramwaj 27.05.2012 skrzyżowanie Al.Śmigłego Rydza i Dąbrowskiego.

P1130380-crop.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#16
Jasne że tak, siódemka nie wyjeżdżała na Al.Włókniarzy, ale dupa jestem, dzięki za zwrócenie uwagi, pośpiech jest dobry tylko przy łapaniu pcheł.
Jeszcze mogłem poprawić.
[DOUBLEPOST=1476391833,1476390911][/DOUBLEPOST]Dla Michała, z pewnością pamięta jak robiliśmy to zdjęcie, jakość taka jaka jest, dzień był pochmurny i mglisty. 19.11.2006

DSCF2079.JPG
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
#18
Odnośnie tego defektu budy w eNce - mocno typowe. Spora część liniowych wagonów miała zapadnięte pomosty.

Chłopaki, pytanie do was, bo mogło mi umknąć - jak u was wyglądała sygnalizacja mijankowa..? Na trasie do Lutka napotkałem dwa sygnalizatory, ale nic o tym dalej się nie dowiedziałem.
 
#19
Na linii pabianickiej sygnalizacja na mijankach działa. Na pozostałych liniach podmiejskich jeździ się "na rozkład" z dodatkowym zabezpieczeniem "na telefon". W lokalnej prasie była nawet kiedyś z tego powodu awanturka. Jeden z miejscowych brukowców grzmiał ze świętym oburzeniem, że motorniczowie rozmawiają przez telefony podczas prowadzenia pojazdu, na co rzecznik MPK argumentował, że muszą mieć kontakt między sobą bo rozkład rozkładem ale zdarzają się opóźnienia itd. Ponoć była nawet taka cicha obietnica, że jak motorniczy dostanie mandat za takie gadanie, to mu kasę zwrócą.
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#20
Jasne że tak, siódemka nie wyjeżdżała na Al.Włókniarzy, ale dupa jestem, dzięki za zwrócenie uwagi, pośpiech jest dobry tylko przy łapaniu pcheł.
Jeszcze mogłem poprawić.
[DOUBLEPOST=1476391833,1476390911][/DOUBLEPOST]Dla Michała, z pewnością pamięta jak robiliśmy to zdjęcie, jakość taka jaka jest, dzień był pochmurny i mglisty. 19.11.2006

Zobacz załącznik 424776
Paweł, klimat jest niesamowity! To ul. Tramwajowa i historyczny skręt towarowy do składnicy węgla? Chyba tak.

Odnośnie tego defektu budy w eNce - mocno typowe. Spora część liniowych wagonów miała zapadnięte pomosty.

Chłopaki, pytanie do was, bo mogło mi umknąć - jak u was wyglądała sygnalizacja mijankowa..? Na trasie do Lutka napotkałem dwa sygnalizatory, ale nic o tym dalej się nie dowiedziałem.
Nie wiem jak to wygląda teraz ale mogę powiedzieć, jak wyglądało w latach 80tych. Mijanka była obsługiwana tzw. semaforem saneczkowym, tzn., pantograf po przejechaniu kontrolnego podcinka sieci włączał odpowiednie światło, zwykle czerwone dla wozu jadącego z przeciwka, jeśli nasz wagon silnikowy dojeżdżał do mijanki. Tak było np. na jednotorowym odcinku na Stokach do końca lat 80tych. Podobnie funkcjonowały automatyczne zwrotnice np. na skrzyżowaniu ul. Narutowicza i Kopcińskiego. Czasem jak pociąg tramwajowy linii 22 lub 29 albo 9 miał podniesione dwa pantografy dochodziło do komplikacji i zwrotnica była przerzucana dwa razy. Dlatego później, drugi wagon 805tki zasilany był przewodem górnym i miał opuszczony swój macierzysty pantograf. W Poznaniu był ten sam problem jak w Łodzi z pociągiem dwuwagonowym i dwupantografowym (przykład-ul. Głogowska i skręt na Most Dworcowy).
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki