• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje-oświetlenie

saabal

Użytkownik
Reakcje
5 5 1
#1
Witam

Przymierzam się do oświetlenia wszystkich modeli tramwajów, równiez tych bez napędu.
Na DCC nie przechodzę, ponieważ na potrzeby manewrów na terenie zajezdni swoją role wystarczająco spełniają odcinki izolowane, podobnie jak na pętlach dwutorowych. Pomyślałem o stałym +12V w sieci trakcyjnej jedynie do oswietlenia wagonów wewnątrz. Tramwaje (te statyczne bez napędu również) znajdujace się "pod drutem" były by w tym czasie podświetlone, a pytanie techniczne to:

Jak rozwiazać kwestję nie pojawiania się 2 x 12V na obwodzie oswietleniowym po zmianie kierunku jazdy, jedyny pomysł jaki wpadł mi do głowy, to przekaźnik, który odcina + 12V z sieci trakcyjnej po zmianie kierunku na "do tyłu" ale wtedy wszysto co pod drutem gaśnie na moment cofania jednego z tramwajów. Jest do coprawda do zaakceptowania przez mnie, ale może ktos ma jakiś pomysł, zeby to rozwiązać z głowa.

Pozdrawiam
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#3
Dwa osobne izolowane od siebie zasilacze - jeden regulowany do jazdy, drugi staly do oswietlenia. +12V z zasilacza oswietleniowego do trakcji, - do jednej z szyn, w srodku uklad z 2 diodami:
szyna 1---|<|----masa oswietlenia----|>|-----szyna 2
W ten sposob zawsze masz +12V do oswietlenia niezaleznie od tego co sie dzieje w obwodzie jazdy i niezaleznie od tego w jakim kierunku masz wagon tramwajowy.
-|<|- oznacza diode, np 1N4007, przy tej diodzie elektroda "z paskiem" to ta w ktorej strone wskazuje strzalka
 
OP
OP
saabal

saabal

Użytkownik
Reakcje
5 5 1
#4
Dwa osobne izolowane od siebie zasilacze - jeden regulowany do jazdy, drugi staly do oswietlenia. +12V z zasilacza oswietleniowego do trakcji, - do jednej z szyn, w srodku uklad z 2 diodami:
szyna 1---|<|----masa oswietlenia----|>|-----szyna 2
W ten sposob zawsze masz +12V do oswietlenia niezaleznie od tego co sie dzieje w obwodzie jazdy i niezaleznie od tego w jakim kierunku masz wagon tramwajowy.
-|<|- oznacza diode, np 1N4007, przy tej diodzie elektroda "z paskiem" to ta w ktorej strone wskazuje strzalka
Czyli odseparowane mam od siebie toki szynowe poprzez diody w wagonie, nie mam zwarcia a (-) oświetlenia pochodzi wtedy z jednej z szyn, w zalezności ad aktualnego kierunku jazdy, tak? ;)
[DOUBLEPOST=1479066732][/DOUBLEPOST]
Wystarczy zamienić polaryzację szyn, ale i polaryzację sieci trakcyjnej.
Nie bardzo, hala zajezdni byłaby wtedy przejezdna, wszystko by ruszyło do tyłu w jednym momencie.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#5
Minus pochodzi z tej szyny ktorej nie dzielisz na odcinki izolowane bo tam masz podlaczyc a diody sa po to zeby dzialalo obojetnie czy wagon postawisz ryjem do przodu czy do tylu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 8
Elektryka 14
Elektryka 8
Elektryka 10
Elektryka 13

Podobne wątki