• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje na Górnym Śląsku

Gethvar

Znany użytkownik
#1
Jako że ostatnio wpadłem na informacje odnośnie przebiegu planowanej linii na południe Katowic a nie znalazłem wątku o tramwajach górnośląskich postanowiłem założyć wątek i przy okazji zapytać kolegów z Katowic i okolic co sądzą o owych planach, ale też generalnie fajnie było by sobie podyskutować o problemach i bolączkach sieci tramwajowej KZKGOP a także pooglądać ciekawe zdjęcia...
 
OP
OP
Gethvar

Gethvar

Znany użytkownik
#2
Tutaj jeszcze planowana mapa linii i jej warianty:




źródło grafik gazeta wyborcza

Tak patrząc na te mapki, to mam wrażenie że w chwili obecnej raczej chodzi o podniesienie cen mieszkań na "Bażantowie" niż jakieś konkretne rozwiązania komunikacyjne...
 

KSK 1982

Moderator Grupy GGM i kustosz forum Sala pamięci
Zespół forum
GGM
#4
Jak dla mnie ta linia tramwajowa na południe póki co po prostu niema sensu, raz że jeszcze obecnie nie jest na tyle mocno zaludniona to dwa iż większość mieszkańców to ludzie zamożni poruszający się samochodami, obecnie nawet autobusy praktycznie jeżdżą puste. Dlatego właśnie przydało by się dobre połączenie drogowe.
Faktem natomiast jest iż tylko południe miasta posiada jeszcze wolne tereny inwestycyjne ( nielicząca Załęskiej Hałdy - tam jednak szkody górnicze je skutecznie uniemożliwiają) i w najbliższych latach ta część Katowic będzie się mocno rozwijała co daje podstawy do powstanie takowej linii.
Widzę że opcja linii nadziemnej już umarłą a całą reszta dla mnie to tylko próba wyjścia z twarzą:

http://katowice24.info/prezydent-katowic-zapowiada-budowe-szybkiego-tramwaju-na-poludnie-katowic/
 
OP
OP
Gethvar

Gethvar

Znany użytkownik
#5
Powiedzmy że miała by potencjał, przy drobnej modyfikacji można by pomyśleć o przedłużeniu jej np do Mikołowa czy w kierunku KWK Boże Dary czy jeszcze dalej Mysłowice-Wesoła (tam można by wykorzystać starotorze dawnej linii kolejowej) czy wręcz przedłużyć ją w kierunku Tychów, Bierunia, Lędzin (wtedy zyskały by na pewno także linie do kopalni i generalnie poprawiły by komunikację tamtych okolic, aczkolwiek na terenie KWK Mysłowice-Wesoła pracuje bardzo dużo osób z okolic Wadowic, Andrychowa czy z Żywiecczyzny więc może niekoniecznie aż taki ogromny wzrost przewozów był by z tego powodu) poza tym linia tramwajowa raczej służyła by jako dojazd do pracy z północy na południe dla pracowników sklepów mającego powstać na kolejowej centrum handlowego itd... Poza tym fajnie by jednak było gdyby powstała linia np na ligotę, która niewątpliwie znacznie by rozładowała ligockie korki (odkąd się wyniosłem z Ligoty zapomniałem niemal jak korek wygląda ;) )
 

KSK 1982

Moderator Grupy GGM i kustosz forum Sala pamięci
Zespół forum
GGM
#6
Nie sadzę aby z ekonomicznego punktu te rozwiązanie przyniosło efekt, raz iż odległość do pokonania jest bardzo duża a dwa w większości przebiega poprzez lasy i niską zabudowę. Faktem jest iż należy usprawnić połączenie z całym Południem> Średnio 2 razy w tygodniu przejeżdżam samochodem trasę z 1000 lecia na Kostuchnę i wiem iż jest tragedia ale widzę też te puste autobusy poza godzinami szczytu które i tak kursują w znacznych odstępach.Ligota posiada dworzec kolejowy zawsze można z niego skorzystać, stacja Brynów pomimo remontu świeci pustkami ( jakieś 30 lat temu gdy wybierałem się tam w pierwszą podróż koleją wyglądało to z goła inaczej)
Temat który kolega zaczął "Tramwaje na Górnym Śląsku" jest ze względu na tabor, historię i mocno rozbudowana sieć bardzo ciekawy, i mam nadzieję że się będzie rozwijał. Szkoda tylko iż władze miasta przez tyle lat poprawiając połączenie z Zagłębiem nie potrafiły ulżyć swoim Południowym mieszkańcom i sąsiadom i proszę nie doszukiwać się tutaj żadnego podtekstu.

W ramach kampanii obiecywane było takie coś:
bilde.jpg


A co wyjdzie zobaczymy;) byle nie takie niby widmo:

Ghost-Train-Spodek_fot_ts.jpg

http://www.kurierkolejowy.eu/images/news/Ghost-Train-Spodek_fot_ts.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gethvar

Gethvar

Znany użytkownik
#7
Ligota owszem ma dworzec kolejowy, aczkolwiek nie rozwiązuje on niestety problemów komunikacyjnych Ligoty (coś o tym wiem bo spędziłem tam circa about 12 lat jeżdżąc w tym czasie w różne zakamarki Aglomeracji Śląskiej, początkowo jako student, potem stażysta a potem już jako pracownik) są pory roku i godziny gdzie dojazd do centrum Katowic to jest po prostu jedno duże "NOPE!" a w zasadzie dotyczy to jakiegokolwiek wyjazdu z Ligoty) pociągi jeżdżą zbyt rzadko, chociażby z tego względu że pociągi relacji Wisła-Głębce- Katowice nie zatrzymują się (a przynajmniej się nie zatrzymywały) na Ligocie tylko w Piotrowicach (co było dla mnie o tyle niezrozumiałe że dworzec Piotrowice to de facto ruina, do tego nie zadaszona, z niskim peronem, z małym zagęszczeniem ludności w okolicy i do tego kładką w opłakanym stanie, gdzie na Ligocie do dyspozycji był zadaszony wysoki peron z przejściem podziemnym w punkcie o jednym z największych zagęszczeń ludności... poza tym nie rozwiązuje on problemów komunikacyjnych ul Panewnickiej, Kijowskiej ani Kokocińca,a na wspomnianej Kijowskiej ma się budować kolejne duże osiedle (osiedle franciszkańskie) więc innymi słowy jak to wszystko siądzie za kierownicę... w Maglevy bym nie wierzył, bo to bujdy, SKM niby działa, ale działa dobrze wg mnie tylko w Tychach, natomiast stacje Murcki i Kostuchna w zasadzie już nie istnieją, w Murckach rozebrano perony z tego co pamiętam gdy byłem tam po raz ostatni a Kostuchnę to już chyba las pochłonął... poza tym są to linie w chwili obecnej użytkowane dosyć intensywnie przez ruch towarowy i rzucenie tam ruchu osobowego mocno skomplikowało by np. transport węgla z kopalni "Boże Dary"... ale generalnie dobrze że coś się jednak myśli o rozbudowie sieci tramwajowej, bo do tej pory praktycznie większość miast rozbudowywała tramwaje a na Śląsku się tory zalewało asfaltem...
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
#8
Widzę, że będzie gdzie wstawiać fotki taboru i infrastruktury. W ramach relaksu wyjście przed klatkę schodową z aparatem i fotka co 10 minut ;)

20 lat spędziłem w śląskich tramwajach...
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
#10
Nie wiem ile w tym prawdy ale słyszałem od pracownika TŚ, że z "Karlikami" było tak: kupiono kilkanaście sztuk z czego kilka stało w zajezdni i brano z nich części bo się okazało, że serwis w umowie był przeraźliwie drogi. Jak pamiętam to spora afera z nimi była.
 
OP
OP
Gethvar

Gethvar

Znany użytkownik
#11
A ja pamiętam jak pierwszy raz jechałem Karlikiem... człowiek czuł się jakby nie w Polsce... z tego co pamiętam to jakieś problemy z hamulcami na początku były...
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
#18
Kilka moich zdjęć z dzisiejszego spaceru. Na trasie Sosnowiec-Huta Katowice i Czeladź-Huta Katowice w zasadzie tylko jeden typ tramwaju 105N Konstalu więc popisów się nie spodziewajcie. Od jakiegoś czasu nie widziałem jednak ich oryginalnych wersji. Będzin zmodernizował już chyba wszystkie. W Zagłębiu można jeszcze spotkać 102N ale tylko na trasie Katowice-Sosnowiec-Będzin o numerze 15

Konstal 105N zmodernizowany 1.JPG
Konstal 105N zmodernizowany 2.JPG
Konstal 105N zmodernizowany 3.JPG
Konstal 105N zmodernizowany.JPG


Przy okazji zauważyłem, że jakbym chciał sobie zrobić dioramę tramwajową to nie musiałbym się specjalnie martwić o to czy zwykła szyna kolejowa będzie dobrze wyglądać. Chociaż takiego łączenia bym już chyba nie wymodelował :) Na szczęście używane są też najzwyczajniejsze łubki. Ostatnie zdjęcie pokazuje dlaczego w śląskich tramwajach jeździ się jak w wesołym miasteczku...

szyna tramwajowa.JPG szyna tramwajowa 1.JPG szyna tramwajowa 2.JPG szyna tramwajowa 3.JPG
 

Czapajew

Znany użytkownik
#19
@Adam Okuń Tramwaje Śląskie od lat nie eksploatują wagonów serii 102N/ 102NA. Podejrzewam, że miałeś na myśli sprowadzone z Wiednia w 2011r wagony tramwajowe serii E1 :)
http://www.tram-silesia.pl/www/wp-content/uploads/2008/10/1.jpg

Na drugiej fotografii z torowiskiem widać tzw. styk delatacyjny, który stosuje się po to, aby zapobiec zniekształcaniu się szyn wskutek wysokich i niskich temperatur.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki