• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje Ganz typu CSMG i KCSV7 w Budapeszcie

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.253 18 1
#1
Podczas pobytu w Budapeszcie na równi z dworcem Keleti urzekły nas tramwaje Ganz'a. Na fotkach pojawią się głównie dwa typy - starszy CSMG i unowocześniona wersja KCSV7, zgodnie z podpowiedzią wiki eksploatowane w ilości odpowiednio 103 i 30 egzemplarzy. Tramwaje dwukierunkowe, trójczłonowe, w całości wysokopodłogowe - w mojej opinii przepiękne ...
Wiem, że nie wszystkim fotki przypadną do gustu, bo postanowiłem wygasić niektóre barwy, ale nic nie poradzę - takie mi się podobają i takie są na magnesikach lodówkowych z serii Absolute Budapest, które nabyłem w ilości dostępnej :)

Tak że - Panie i Panowie - nie ma to tamto - zapraszam na prezentację Ganz'ów na tle bezbarwnego Budapesztu :)

absolute_budapest_01.jpg

absolute_budapest_02.jpg

absolute_budapest_03.jpg

absolute_budapest_04.jpg

absolute_budapest_05.jpg

absolute_budapest_06.jpg

absolute_budapest_07.jpg

absolute_budapest_08.jpg

absolute_budapest_09.jpg

absolute_budapest_10.jpg

absolute_budapest_11.jpg

absolute_budapest_12.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#7
Ja takich fotek nie mam (nie potrafię zresztą tak ich obrobić), ale parę innych budapeszteńskich tramwajów mam i jeżeli gospodarz tego wątku pozwoli, mogę tu parę wrzucić.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#9
Ja pamiętam z lat 80., oprócz oczywiście wagonów CSMG (tambylcy mówią na nie csemege, czyli słodki) składy dwóch wagonów motorowych czteroosiowych z małą doczepką w środku. Doczepka była przedwojenna i miała okna otwierane korbką. Zna ktoś może oznaczenie tych wozów? Ciekaw jestem, czy jeszcze jakiś się zachował.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#10
Ja te składy pamiętam z lat 1970-tych. Wtedy jeździły na dwóch, chyba najważniejszych liniach, okrążających miasto przez dwa mosty: linie 4 i 6. W 2007 roku linie 4 i 6 były już obsługiwane najnowszymi tramwajami Siemens Combino (podobno najdłuższe tramwaje w Europie, jeżeli nie na świecie), stare wozy zostały skierowane na bardziej peryferyjne linie. Gdy byłem tam kolejny raz w 2011 nie widziałem ich już na ulicach, ale może jeszcze gdzieś przetrwały? Ale w październiku znowu jadę do Budapesztu, więc może coś się trafi? Choć będzie to podróż służbowa, więc czasu za dużo na przyjemności nie będzie...

IMG_7918.JPG
IMG_7920.JPG
IMG_7930.JPG
IMG_7932.JPG
IMG_7945.JPG
IMG_8001.JPG
IMG_8002.JPG


A tu parę innych typów, ale ich oznaczeń nie znam. Typów pokazanych przez kolegę Bronco_Billy już nie będę powtarzał. Tramwaje w Budapeszcie prezentowaliśmy też w innym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threads/budapeszt-i-koleje-węgierskie-mav.21127/

IMG_7472.JPG
IMG_7474.JPG
IMG_7476.JPG
IMG_7970.JPG
IMG_7971.JPG
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#11
A tu parę innych typów, ale ich oznaczeń nie znam.
Ten żółty dwuprzegubowy to Duewag TW6000 z hanowerskiego premetra, stąd ma takie dziwne schodki wejściowe. Tatry budapeszteńskie mają oznacenie T5C5. Jedne i drugie pochodzą z lat siedemdziesiątych.
Te, o które wcześniej pytałem, znalazłem już - wagony silnikowe to UV z lat 50/60., doczepka to VM. Obu Kolegom serdecznie dziękuję za zdjęcia i zazdroszczę, albowiem wybieram się na Węgry jak sójka za morze...
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#14
Te z przyczepkami miały sterowanie wielokrotne i stanowiska motorniczego tylko na jednym końcu i sterowane przez motorniczego drzwi ale tylko w wagonach silnikowych. Były jeszcze b. podobne wagony dwukierunkowe z drzwiami jednosekcyjnymi na pomostach. Pamiętam je solo na linii wzdłuż prawego brzegu Dunaju, ciekawostką było, że nie było klucza do nastawnika tylko motorniczy miał jedną korbę do obu nastawników i jak zmieniał kierunek jazdy to przenosił ją z jednego końca na drugi. Wzdłuż lewego brzegu na linii chodziły składy dwuwagonowe. Te węgierskie dwuprzegubowce pamiętam z lat osiemdziesiątych na 4 i 6. Z 1970 roku pamiętam niesamowita mozaikę taborową z dwuosiowymi wagonami z lirami włącznie. Pamiętam jedną końcówkę na małym rondzie gdzie była zmiana kierunku jazdy (dwa tory schodziły się w jeden) i kursowała tam tylko jedna linia obsługiwana dwuosiowym wagonem z lirą. Zrobił na mnie wrażenie fakt, że motorniczy tej liry nie "obracał" tylko odcinek drutu jezdnego był "luźny" i po zmianie kierunku jazdy wagon przez krótka chwilę "pchał" lirę która na luźnym odcinku sama podnosiła się i przekładała do jazdy w "drugą stronę".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#15
Te z przyczepkami miały sterowanie wielokrotne i stanowiska motorniczego tylko na jednym końcu i sterowane przez motorniczego drzwi ale tylko w wagonach silnikowych. Były jeszcze b. podobne wagony dwukierunkowe z drzwiami jednosekcyjnymi na pomostach.
Gwoli ścisłości, te pierwsze też są dwukierunkowe, tyle, że mają stanowisko motorniczego tylko na jednym końcu, więc muszą jeździć parami, spięte tyłami, ew. z wstawionym w środek dodatkowym wagonem doczepnym.

Z Budapesztu A.D.1973 pamiętam jeszcze jedną scenkę "tramwajową": jednokabinowa lokomotywka elektryczna z normalnymi zderzakami ciągnęła na torze tramwajowym środkiem ulicy 4-osiową cysternę MÁV w charakterystycznym brązowo-czarnym malowaniu. Oczywiście zdjęcia nie zrobiłem.:(
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#16
Kiedyś w innym wątku o kolejach węgierskich wrzuciłem kilka swoich zdjęć tramwajowych z Budapesztu. Jednym z nich było zdjęcie linii tramwajowej biegnącej serpentyną w wąwozie w Budzie (prawobrzeżnej dzielnicy Budapesztu). Pisałem wówczas, że znałem to miejsce z albumu fotografii o tym pięknym mieście, wydanym przez wydawnictwo Corvina w 1956 roku. Dziś mogę Wam pokazać skan tego oryginalnego zdjęcia z lat 1950-tych i jeszcze raz moją fotkę tego samego miejsca, zrobioną w 2011 roku. Ściśle biorąc, wydaje mi się, że moje zdjęcie jest zrobione z przeciwnej strony, praktycznie z miejsca na wprost pozycji fotografa z dawnych lat. Poza wagonami, niewiele zmian można dostrzec w tym miejscu.

SCAN0272d.jpg

IMG_7606.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#17
W ubiegłym tygodniu byłem kilka dni w Budapeszcie i zrobiłem trochę zdjęć, między innymi tramwajów. Na początek ulubiony tramwaj kolegi Bronco_Billy, typ CSMG:

IMG_8709.JPG
IMG_8714.JPG
IMG_8715.JPG


A tu w wersji 1:87 (o samej makiecie napiszę w innym wątku):

IMG_8632.JPG


I jeszcze węgierka odmiana Tatry, tym razem w trakcji potrójnej. Ciekawostką jest fakt, że środkowy wagon choć pracuje, ma opuszczony pantograf, a nie widać przewodu zasilającego między wagonami. Najwyraźniej jest on wprowadzony do złącza elektrycznego w sprzęgu samoczynnym typu Scharfenberg.

IMG_8720.JPG
IMG_8722.JPG
IMG_8724.JPG


I jeszcze dwie fotki tasiemcowego Siemens Combino.

IMG_8741.JPG
IMG_8744.JPG
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#19
Z Budapesztu warto popłynąć statkiem do Szentendre, gdzie na stacji kolejowej znajduje się muzeum komunikacji publicznej Budapesztu. Na prawdę warto! Zbiory BHEV są imponujące i w bardzo dobrym stanie.

P1490372.JPG
P1490379.JPG
P1490391.JPG
P1490395.JPG
P1490401.JPG
P1490410.JPG
P1490425.JPG
P1490433.JPG
 

Podobne wątki