• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje Ganz typu CSMG i KCSV7 w Budapeszcie

#1
Podczas pobytu w Budapeszcie na równi z dworcem Keleti urzekły nas tramwaje Ganz'a. Na fotkach pojawią się głównie dwa typy - starszy CSMG i unowocześniona wersja KCSV7, zgodnie z podpowiedzią wiki eksploatowane w ilości odpowiednio 103 i 30 egzemplarzy. Tramwaje dwukierunkowe, trójczłonowe, w całości wysokopodłogowe - w mojej opinii przepiękne ...
Wiem, że nie wszystkim fotki przypadną do gustu, bo postanowiłem wygasić niektóre barwy, ale nic nie poradzę - takie mi się podobają i takie są na magnesikach lodówkowych z serii Absolute Budapest, które nabyłem w ilości dostępnej :)

Tak że - Panie i Panowie - nie ma to tamto - zapraszam na prezentację Ganz'ów na tle bezbarwnego Budapesztu :)

absolute_budapest_01.jpg

absolute_budapest_02.jpg

absolute_budapest_03.jpg

absolute_budapest_04.jpg

absolute_budapest_05.jpg

absolute_budapest_06.jpg

absolute_budapest_07.jpg

absolute_budapest_08.jpg

absolute_budapest_09.jpg

absolute_budapest_10.jpg

absolute_budapest_11.jpg

absolute_budapest_12.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Ja takich fotek nie mam (nie potrafię zresztą tak ich obrobić), ale parę innych budapeszteńskich tramwajów mam i jeżeli gospodarz tego wątku pozwoli, mogę tu parę wrzucić.
 

Terebesz

Znany użytkownik
#9
Ja pamiętam z lat 80., oprócz oczywiście wagonów CSMG (tambylcy mówią na nie csemege, czyli słodki) składy dwóch wagonów motorowych czteroosiowych z małą doczepką w środku. Doczepka była przedwojenna i miała okna otwierane korbką. Zna ktoś może oznaczenie tych wozów? Ciekaw jestem, czy jeszcze jakiś się zachował.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#10
Ja te składy pamiętam z lat 1970-tych. Wtedy jeździły na dwóch, chyba najważniejszych liniach, okrążających miasto przez dwa mosty: linie 4 i 6. W 2007 roku linie 4 i 6 były już obsługiwane najnowszymi tramwajami Siemens Combino (podobno najdłuższe tramwaje w Europie, jeżeli nie na świecie), stare wozy zostały skierowane na bardziej peryferyjne linie. Gdy byłem tam kolejny raz w 2011 nie widziałem ich już na ulicach, ale może jeszcze gdzieś przetrwały? Ale w październiku znowu jadę do Budapesztu, więc może coś się trafi? Choć będzie to podróż służbowa, więc czasu za dużo na przyjemności nie będzie...

IMG_7918.JPG
IMG_7920.JPG
IMG_7930.JPG
IMG_7932.JPG
IMG_7945.JPG
IMG_8001.JPG
IMG_8002.JPG


A tu parę innych typów, ale ich oznaczeń nie znam. Typów pokazanych przez kolegę Bronco_Billy już nie będę powtarzał. Tramwaje w Budapeszcie prezentowaliśmy też w innym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threads/budapeszt-i-koleje-węgierskie-mav.21127/

IMG_7472.JPG
IMG_7474.JPG
IMG_7476.JPG
IMG_7970.JPG
IMG_7971.JPG
 

Terebesz

Znany użytkownik
#11
A tu parę innych typów, ale ich oznaczeń nie znam.
Ten żółty dwuprzegubowy to Duewag TW6000 z hanowerskiego premetra, stąd ma takie dziwne schodki wejściowe. Tatry budapeszteńskie mają oznacenie T5C5. Jedne i drugie pochodzą z lat siedemdziesiątych.
Te, o które wcześniej pytałem, znalazłem już - wagony silnikowe to UV z lat 50/60., doczepka to VM. Obu Kolegom serdecznie dziękuję za zdjęcia i zazdroszczę, albowiem wybieram się na Węgry jak sójka za morze...
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#14
Te z przyczepkami miały sterowanie wielokrotne i stanowiska motorniczego tylko na jednym końcu i sterowane przez motorniczego drzwi ale tylko w wagonach silnikowych. Były jeszcze b. podobne wagony dwukierunkowe z drzwiami jednosekcyjnymi na pomostach. Pamiętam je solo na linii wzdłuż prawego brzegu Dunaju, ciekawostką było, że nie było klucza do nastawnika tylko motorniczy miał jedną korbę do obu nastawników i jak zmieniał kierunek jazdy to przenosił ją z jednego końca na drugi. Wzdłuż lewego brzegu na linii chodziły składy dwuwagonowe. Te węgierskie dwuprzegubowce pamiętam z lat osiemdziesiątych na 4 i 6. Z 1970 roku pamiętam niesamowita mozaikę taborową z dwuosiowymi wagonami z lirami włącznie. Pamiętam jedną końcówkę na małym rondzie gdzie była zmiana kierunku jazdy (dwa tory schodziły się w jeden) i kursowała tam tylko jedna linia obsługiwana dwuosiowym wagonem z lirą. Zrobił na mnie wrażenie fakt, że motorniczy tej liry nie "obracał" tylko odcinek drutu jezdnego był "luźny" i po zmianie kierunku jazdy wagon przez krótka chwilę "pchał" lirę która na luźnym odcinku sama podnosiła się i przekładała do jazdy w "drugą stronę".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#15
Te z przyczepkami miały sterowanie wielokrotne i stanowiska motorniczego tylko na jednym końcu i sterowane przez motorniczego drzwi ale tylko w wagonach silnikowych. Były jeszcze b. podobne wagony dwukierunkowe z drzwiami jednosekcyjnymi na pomostach.
Gwoli ścisłości, te pierwsze też są dwukierunkowe, tyle, że mają stanowisko motorniczego tylko na jednym końcu, więc muszą jeździć parami, spięte tyłami, ew. z wstawionym w środek dodatkowym wagonem doczepnym.

Z Budapesztu A.D.1973 pamiętam jeszcze jedną scenkę "tramwajową": jednokabinowa lokomotywka elektryczna z normalnymi zderzakami ciągnęła na torze tramwajowym środkiem ulicy 4-osiową cysternę MÁV w charakterystycznym brązowo-czarnym malowaniu. Oczywiście zdjęcia nie zrobiłem.:(
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#16
Kiedyś w innym wątku o kolejach węgierskich wrzuciłem kilka swoich zdjęć tramwajowych z Budapesztu. Jednym z nich było zdjęcie linii tramwajowej biegnącej serpentyną w wąwozie w Budzie (prawobrzeżnej dzielnicy Budapesztu). Pisałem wówczas, że znałem to miejsce z albumu fotografii o tym pięknym mieście, wydanym przez wydawnictwo Corvina w 1956 roku. Dziś mogę Wam pokazać skan tego oryginalnego zdjęcia z lat 1950-tych i jeszcze raz moją fotkę tego samego miejsca, zrobioną w 2011 roku. Ściśle biorąc, wydaje mi się, że moje zdjęcie jest zrobione z przeciwnej strony, praktycznie z miejsca na wprost pozycji fotografa z dawnych lat. Poza wagonami, niewiele zmian można dostrzec w tym miejscu.

SCAN0272d.jpg

IMG_7606.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#17
W ubiegłym tygodniu byłem kilka dni w Budapeszcie i zrobiłem trochę zdjęć, między innymi tramwajów. Na początek ulubiony tramwaj kolegi Bronco_Billy, typ CSMG:

IMG_8709.JPG
IMG_8714.JPG
IMG_8715.JPG


A tu w wersji 1:87 (o samej makiecie napiszę w innym wątku):

IMG_8632.JPG


I jeszcze węgierka odmiana Tatry, tym razem w trakcji potrójnej. Ciekawostką jest fakt, że środkowy wagon choć pracuje, ma opuszczony pantograf, a nie widać przewodu zasilającego między wagonami. Najwyraźniej jest on wprowadzony do złącza elektrycznego w sprzęgu samoczynnym typu Scharfenberg.

IMG_8720.JPG
IMG_8722.JPG
IMG_8724.JPG


I jeszcze dwie fotki tasiemcowego Siemens Combino.

IMG_8741.JPG
IMG_8744.JPG
 

prepik

Znany użytkownik
#19
Z Budapesztu warto popłynąć statkiem do Szentendre, gdzie na stacji kolejowej znajduje się muzeum komunikacji publicznej Budapesztu. Na prawdę warto! Zbiory BHEV są imponujące i w bardzo dobrym stanie.

P1490372.JPG
P1490379.JPG
P1490391.JPG
P1490395.JPG
P1490401.JPG
P1490410.JPG
P1490425.JPG
P1490433.JPG
 

Podobne wątki