• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

TRAMWAJ WE WROCŁAWIU

Reakcje
7 0 0
#21
Tak, ale prywatny podmiot miał stworzyć centrum kultury wraz z muzeum, http://www.wroclaw.pl/konkurs-na-zajezdnie-dabie-rozstrzygniety
Mały cytat z linku:

"Hala nr 1 będzie przeznaczona na część społeczną Centrum. Tam planowane jest zwiększenie powierzchni możliwej do wykorzystania na cele społeczne poprzez stworzenie dodatkowego piętra – niezależnej konstrukcji, nieobciążającej hali. W budynku od frontu zlokalizowane będzie duże foyer, łączące funkcję lokalnej zajezdni z funkcją ekspozycyjną, tam będą mogły być eksponowane odremontowane zabytkowe tramwaje."

Jeżeli nic z tego nie wyjdzie, to tym bardziej jestem przekonany, że Wrocław totalnie odwraca się od historii i jest miastem "niedasizmu" :(

Tak mogłoby to w przybliżeniu wyglądać http://www.archdaily.com/438502/vias-cultural-center-estudio-sic
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
#24
-mam i ja u siebie dwa wraki LH przeznaczone do odbudowy, bo remont to za malo , ten widoczny na zdjeciu to po skresleniu ze stanu liniowego trafil do sluzby po przerobce rowniez jako odsniezny G5923

obecnie oba LH stoja w hali warsztatow kolejowych bo tam beda odbudowywane
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#26
Warszawski wagon typ 105N #1006 został skierowany do Konstalu w 1986 roku, w celu przeprowadzenia modernizacji. Powrócił do Stolicy w 1990 jako 105Na ... ale był to całkowicie nowy tramwaj. Poza numerem taborowym, nie miał nic wspólnego z tramwajem, który kilka lat wcześniej pojechał do Konstalu.

Oryginalny, warszawski #1006, od 1987 roku kursuje po Wrocławiu jako #2276. Czy możecie potwierdzić ten fakt? Jaka jest wrocławska historia wagonu #2276, bo z dostępnych w Internecie zdjęć wynika, że przeszedł spore przeobrażenia.
 
Ostatnio edytowane:

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
439 18 0
#30
Przecież słup stoi poza skrajnią wagonu. Problemem jest to, że nikt z urzędników zarządzających wówczas infrastrukturą nie uwzględnił tego, iż wagon ma jeszcze lusterka, które na łukach nie mieszczą się w skrajni. Nie pierwszy to i zapewne nie ostatni przypadek dopóki infrastrukturą tramwajową zarządzać będą osoby nie związane z tramwajem. Takich "kwiatków" w Krakowie, gdzie od 1994 roku torami zajmują się najlepsi z najlepszych (choć nie koniecznie z jako takim poziomem IQ) biurowi urzędnicy, jest wiele.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
#31
Przecież słup stoi poza skrajnią wagonu. Problemem jest to, że nikt z urzędników zarządzających wówczas infrastrukturą nie uwzględnił tego, iż wagon ma jeszcze lusterka, które na łukach nie mieszczą się w skrajni. Nie pierwszy to i zapewne nie ostatni przypadek dopóki infrastrukturą tramwajową zarządzać będą osoby nie związane z tramwajem. Takich "kwiatków" w Krakowie, gdzie od 1994 roku torami zajmują się najlepsi z najlepszych (choć nie koniecznie z jako takim poziomem IQ) biurowi urzędnicy, jest wiele.
Cytując klasyka "... słupy też były złe";)
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
980 23 0
#32
Znalazłem ciekawy film o tramwajach we Wrocławiu. Niestety do filmu nie ma żadnego opisu. A szkoda, bo pokazane są fragmenty nieczynnych torowisk i osoba nie znająca Wrocławia nie wie, gdzie, co jest. Może ktoś pokusi się o opis z odniesieniem do poszczególnych fragmentów filmu?

FILM
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
#33
@krakowiak. Jak znajdę czas to może mi się uda cos naskrobać. Na początek Plac Staszica z budynkiem bardzo ciekawym (0:15 min) - byłej Kolej wąskotorowej do Trzebnicy ( Kolej Wroclawsko-Trzebnicko-Prusicka [Breslau-Trebnitz-Prausnitzer Kleinbahn AG].

Troche zdjec na polska-org.pl. Ponizej krotki jej opis plus komentarz jednego z uzytkownikow tejze strony

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA

BRAK WYOBRAŹNI, GŁUPOTA, NIEGOSPODARNOŚĆ!
Niespełna 10 lat temu można było ją jeszcze spotkać w naszym powiecie. Obecnie coraz rzadziej napotykamy się na jej pozostałości.
Pod koniec XIX w. szybko zaczęły rozwijać się wąskotorowe linie kolejowe, szczególnie po wydaniu 28.07.1892 r. ustawy zawierającej zasady budowy i finansowania kolejek wąskotorowych oraz normalnotorowych lokalnego znaczenia (tzw. Kleinbahnen). Ustawa o kolejkach przewidywała dotacje państwowe na pokrycie kosztów budowy głównie tych kolejek, które zostaną udostępnione do ruchu publicznego, zarówno osobowego jak i towarowego. Ponieważ rozwijana w tym samym czasie budowa dróg nie przynosiła dochodów wynikających z ich eksploatacji, zwracano raczej uwagę na rozwój kolejek, zapewniających nieraz znaczne dochody.


Z DZIEJÓW TRZEBNICKIEJ KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ
Początki Trzebnickiej Kolei Wąskotorowej sięgają XIX. 8 grudnia 1894 r. Niemiecka Spółka Akcyjna Kolejki Żmigrodzko - Milickiej doprowadziła do uruchomienia linii wąskotorowej o szerokości toru 750 mm ze Żmigrodu do Prusic. Odcinek ten, o długości zaledwie 15 km, wybudowała i początkowo eksploatowała poznańska firma Schneege & Co. Rok później 1 października 1895 roku uruchomiono połączenie z Przedkowic przez Milicz do Sulmierzyc. Ogólna długość linii wzrosła do 63 km; siedzibą zarządu kolejki był Żmigród.
Tymczasem również we Wrocławiu przemyśliwano nad uruchomieniem linii kolejki, która połączyłaby Wrocław z Prusicami. 1 lipca 1898 r. staraniem Spółki Akcyjnej Kolejki Wrocław Trzebnica - Prusice powstała 26 km linia - również o szerokości toru 750 mm - łącząca Wrocław z Trzebnicą. Budowę tej linii prowadziła firma Schneege, a eksploatację berlińska spółka Allgemeine Deutsche Kleinbahngesellschaft AG. 5 października 1898 r. przedłużono tę linię o 11 km, do Prusic i tym samym uzyskano połączenie z Kolejką Żmigrodzko - Milicką. Trasy kolejki wiodła przez malownicze tereny: lasy, łąki, pola i wąskie wąwozy, co stanowiło o jeszcze większej atrakcyjności turystycznej trzebnickiej kolejki. Dworzec we Wrocławiu usytuowany został na peryferyjnym osiedlu Karłowice (obecnie farbiarnia). 5 stycznia 1899 r. oddano do użytku dworzec Wrocław Wąskotorowy Osobowy, usytuowany w pobliżu stacji normalnotorowej Wrocław Nadodrze, a odległy o 1/3 km od starego dworca, który przejął funkcję dworca towarowego. Zarząd kolejki mieścił się we Wrocławiu, tam też usytuowana była część warsztatów naprawczych, część mieściła się w Trzebnicy. Kolejka dysponowała stacjami stycznymi z liniami normalnotorowymi w Trzebnicy i Wrocławiu - Różance. Projekty połączenia sieci żmigodzkiej i wrocławskiej z Kolejka Krotoszyńską oraz doprowadzenia do stacji normalnotorowej w Odolanowie nigdy nie doszły do skutku.
Do 1945 r. kolejki administrowane były przez dwa zarządy. Stacją łączącą były Prusice obsługiwane przez personel kolejki wrocławskiej. Oba w imię dobrze pojętych interesów ściśle ze sobą współpracowały, a intensywny ruch towarowy i osobowy odbywał się po torach jednej i drugiej kolejki, jednak za pomocą właściwego taboru.
Statystyka ruchu kolejowego z 1901 r. informuje, że łącznie obie kolejki przewiozły ok. 115 tys. ton towarów oraz 451 tys. pasażerów.
Spustoszenia wojenne 1945 r. nie oszczędziły kolejki. Od czerwca 1945 r. obie kolejki przeszły pod zarząd DOKP we Wrocławiu jako Wrocławska Kolej Dojazdowa o łącznej długości 106 km. W 1945 r. kolejka posiadała 20 lokomotyw (w większości uszkodzonych podczas wojny) 43 wagony osobowe, 7 wagonów bagażowych, 48 towarowych krytych, 204 węglarki.
Kolejka nie miała dobrej prasy. Mnożyły się ataki, że zadymia miasto, niszczy środowisko, koliduje z ruchem drogowym. I tak rzeczywiście było. Czasami dochodziło do kolizji z tramwajami oraz samochodami. Niejednokrotnie zdarzały się wypadki z udziałem pieszych. W efekcie głosów zręcznie sterowanej tzw. opinii publicznej 17 grudnia 1951 r. kolejkę usunięto z centrum miasta na Karłowice, a 27 maja 1967 r. zawieszono kursy pasażerskie na linii do Trzebnicy.


KOLEJKA TRWA, CHOĆ DYSZY CORAZ CIĘŻEJ...
Nie było pożegnania kolejki we Wrocławiu, nie zauważono, że ostatni wieczorny kurs wykonał wagon motorowy MBxd 115. Później odcinek z Wrocławia do Trzebnicy po prostu rozebrano. Od tego momentu los kolejki był już przesądzony. Na pozostałej linii ruch odbywał się już taborem nowszej, polskiej konstrukcji. W 1967 r. sprowadzono 2 lokomotywy serii Lyd 1. W 1960 r. kolejką przewieziono ok. 550 tys. pasażerów i ok. 80 tys. towarów; w roku 1981 już już tylko ok. 114 tys. osób, a ruch towarowy zaspakajał praktycznie tylko lokalne potrzeby gospodarcze. Wąskotorówka podlegała już Polskim Kolejom Państwowym, które traktowały ją jako zbędny balast. Nikomu nie zależało na tym aby ją ratować. Dlatego cztery lata później przewozy towarowe zostały ostatecznie zlikwidowane, a osobowe spadły do wielkości symbolicznych. Do lat dziewięćdziesiątych kolejka dotrwała w stanie szczątkowym. Próby ratowania choć krótkiego odcinka kolejki, nie powiodły się. Do dnia dzisiejszego zachowały się tylko nieliczne fragmenty taboru kolejowego.
Ostatni pociąg z Trzebnicy odjechał 14 września 1991 roku. Dla Trzebnicy zamknęła się pewna epoka.
Uważam, iż pomysł likwidacji kolejki wąskotorowej był wyjątkowo nieszczęśliwy, a powiat zaprzepaścił ogromną szansę na rozwój turystyki. W innych miastach takich jak np. Krotoszyn, Pleszew kolej wąskotorową przejęły gminy lub powiaty. Dlaczego więc i nasze miasto nie mogło tego zrobić ?


Łukasz Dobrosielski

Zrodlo : https://polska-org.pl/508833,Wrocla...tacja_kolejowa_Wroclaw_Waskotorowy_dawna.html
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#35
Zabytkowa Linia Tramwajowa /ZLT/ uruchomiona w wakacje 2021 we Wrocławiu..... o czym dowiedziałem się z folderu, który można sobie wziąć w biurze informacji turystycznej na rynku.

Miałem okazję się przejechać z przewodnikiem za 3,50zł. Dobra alternatywa dla wózków elektryczych ruszających z rynku za 70zł od łebka....

w3.JPG

w2.JPG

w1.jpg

w22.JPG


Polecam skorzystać. Ja jechałem z przystanku OPERA do ZOO :)

Przyjechał typ 4N. W tramwaju było takie info:

w21.JPG
 

mzk804

Nowy użytkownik
Reakcje
11 0 0
#36
Wyszukałem wagon w bazie na Phototrans.pl i wygląda na to, że to nie jest typ 4N tylko N zmodernizowany do standardu 4N. Duże okna na lewym boku również sugerują taką wersję.

W bazie danych możemy wyczytać, że wagon pochodzi z 1955 roku i do 1968 roku kursował w Warszawie. Potem trafił do Wrocławia, gdzie jeździł liniowo do 1991 roku.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#38
Znalazłem bilet z tej zabytkowej linii. Nie znam się, ale chyba wzorowany na jakichś dawnych biletach z tego co widać po brzmieniu tekstu na bilecie.... jeśli tak, to fajnie, że i o tym pomyśleli wprowadzając linię zabytkową.

1C5064F3-1FD7-44B9-A56A-AC0486B39B28.jpeg
 

Podobne wątki