• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaj warszawski w H0 - relacja z budowy

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#1
Witam,
Chciałbym przedstawic relację z budowy warszawskiego tramwaju typu Simmens-Schuckert w skali H0. Nie jest to wprawdzie model typowo "kolejowy" ale ponieważ nie ma u nas forum tramwajowego jak na przykład w Niemczech, w ogóle niewielu modelarzy chyba interesują tramwaje, zamieszczam tą relację tutaj, może kogoś zainteresuje. Większośc elementów jest już gotowych i rozpoczyna się montaż. Konstrukcja składa się z elementów wycinanych laserowo z kartonu, odlewanych z żywicy i innych np. z wycinanych z tworzywa HIPS. Rama z 2-milimetrowej blachy stalowej zapewni stabilnośc i obciąży odpowiednio tramwaj, gdyż na dodatkowy balast w takim maleństwie nie ma już miejsca. Do napędu tramwaju posłuży mały silnik mashima. Widac już, że okna są za małe w stosunku do oryginału i malowanie też nie za bardzo więc ściany boczne zostaną raczej wykonane jeszcze raz.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#3
Budowa tramwaju powoli zbliża się do końca. Brakuje jeszcze paru elementów na dachui pantograf lirowy jeszcze niedokończony. Przy okazji, dzięki Cocu za zainteresowanie relacją jako jedyna osoba na forum.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#4
Bardzo fajny model. Ale faktycznie, modele tramwajów nie są bardzo u nas popularne, może dlatego, że mało jest fabrycznych modeli tramwajów używanych w polskich miastach. Drobna poprawka: "lira" to typ odbieraka prądu, a nie pantografu. Pantograf jest obecnie najpopularniejszym typem odbieraka prądu w transporcie szynowym (praktycznie 100% odbieraków kolejowych do sieci górnej to pantografy). Inne typy odbieraków są jeszcze czasem (ale też dość rzadko) stosowane w tramwajach, no i oczywiście w trolejbusach.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#5
O, i całkiem ładnie.
Tylko że miała być relacja, a już w drugim poście pokazujesz niemal gotowy model. :D Gdzie więc ta relacja? :D

Fakt, temat tramwajów jest mało popularny. Ale może dzięki pokazywaniu takich modeli, zainteresuje się tym więcej osób?
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#6
Andrzej i Cocu dzięki za miłe słowa odnośnie modelu. Oczywiście, że nie jest to pantograf, który jest zupełnie innym urządzeniem, zresztą stosowanym nie tylko jako odbiornik prądu. Moja bezmyślnośc.
Relacja faktycznie jest bardzo oszczędna, ale to z braku czasu, a wolne chwile wolę poświęcic na dłubanie przy modelach. Przy następnych się poprawię, sam lubię czytac relacje z tego co robią inni. Teraz zabiorę sie za SM03, a od pewnego czasu powstaje wagon motorowy produkcji Cegielskiego SBCgix z 1934 roku.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#7
No proszę. Ciekawe tematy wybierasz.
Ale pisz więcej szczegółów. Na przykład pochwal się, co to za wózki teraz ukazałeś.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#8
Wózki są właśnie do wagonu SBCgix, własna produkcja, gdyż ze względu na nietypowy dosyć duży rozstaw osi żadnych gotowych nie dało się dopasować. Na razie utknąłem na budzie, która ma być z blachy, fototrawiona i muszę gdzieś zamówić.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#11
Podoba mi się zarówno tramwaj jak i ostoja wagonu z wózkami :) Kolega odlewy robi chałupniczo czy przy użyciu bardziej zaawansowanych narzędzi? Chodzi mi o odlewy poszczególnych części.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#13
Doszły zestawy kołowe do SM03 od Brawy. Koła mają 11,4 mm średnicy i są całkowicie metalowe. Rozpocząłem też wykonywanie pierwszych elementów składowych budy SMki. Są z HIPSu i będzie to buda-matka do wykonania formy silikonowej. Na jednym z końców próba odwzorowania żaluzji według mojego pomysłu.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#14
Eee, no gościu. Nie jesteś taki gupi. ;)
Pochwal się proszę, jakie są numery katalogowe tych elementów napędu do SM03 od Brawy. Bądź napisz jak to kupić.
Co się tyczy żaluzji, to jak widać po pracach innych, one się w warunkach domowych średnio odlewają. Mięc najlepszym wyjściem, to odlać gładkie ściany, zaś później naklejać fototrawione elementy, w tym na przytkład drzwi z żaluzjami do przedziałów maszynowych.
Intrygują Twoje prace coraz bardziej. Powodzenia życzę.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#15
Gdyby ktoś chciał sobie sprowadzic podaję numery zamówieniowe tych zestawów:
koła: 0550.50.03 Radsatz DC kpl. - 6,29 Euro/1 oś, więc trzeba zamowic 2 szt.
śrubki mocujące wiązar: 0550.01.29 Ansatzschraube 6-kt. schwarz - 0,83 Euro/szt.
wał napędowy: 0550.50.10 Blindwelle kpl. DC - 4,19 / szt.
Wiązarów nie zamawiałem bo w niemieckiej lokomotywie w odróżnieniu od SM03 układ napędowy jest niesymetryczny, wał napędowy jest minimalnie przesunięty w stronę jednej z osi. Widac to na zdjęciu, które załączam. Ja chcę wytrawic wiazary z nowego srebra, co prawda w SMce nie byłoby to aż tak widoczne więc podam też nr zam. wiązarów:
0550.01.05 Kuppelstange - 4,19 / szt. (potrzeba więc 2 szt. na model).
W sumie wychodzi ok 25 euro za komplet :(
Email do brawy każdy sobie znajdzie wpisując Brawa Modellbahn.
Co do żaluzji to nie sądzę żeby był problem z olewaniem, a blaszki trawione nawet 0,2 mm grubości będa odstawac od powierzchni oblachowania, a w oryginale drzwi tworzą raczej jedną płaszczyznę z resztą. Ale zobaczymy w praktyce jak to wyjdzie.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#17
Nastąpił pewien postęp na odcinku SM03. Ostoja wycięta laserem. W tym egzemplarzu osie będą łożyskowane w łożyskach kulkowych. Srednica takiego miniłożyska to 4 mm. Nie są nawet drogie, w Conradzie sprzedawane po 4 sztuki w cenie ok 30 złoty jednak pewnym problemem jest spasowanie z osią. Oś 1,5 i średnica wew. łożyska też 1,5 mm więc powinny wchodzic na lekki wcisk. W rzeczywistości jest jednak luz. W następnych będą więc mosiężne tulejki ślizgowe. Na początek powstaną 4 sztuki wg tej technologii w celu przetestowania.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#19
dlaczego zasmiecanie, widzę że próbowałeś zaadaptowac jakies zestawy kołowe. Tez tak kombinowałem ale dałem sobie spokój jak znalazłem ten niemiecki model.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 100
Tabor 3
Tabor 33

Podobne wątki