Uzupełniając pierwszą część relacji o kolejach Majorki chaciałem przedstawić tramwaje z Sóller.
Linia z Sóller do oddalonego o 5km Port de Sóller został oddana do użytku równo 100lat temu 4 października
1913 roku. I była to zarazem pierwsza linia zelektryfikowana i stanowiła przedłużenie koleji Ferrocarril de Sóller
prowadzącej z Palmy do Sóller. Obie linie mają ten sam rozstaw 914mm.
Linię tramwajową zasilono prądem 600V produkowanym przez 65konny silnik spalinowy połączony z dynamem wyprodukowanym przez Siemens-Schuckert AG.
Linia nie tylko była wykorzystywana do transportu pasażerów, ale także produktów spożywczych oraz min i torped
do bazy łodzi podwodnych w Port de Sóller.
Stowrzyłem taką małą listę taoborową:
No. 1,2,3 to oryginalne pojazdy z 1912 roku wyprodukowane przez Carde & Escoriaza in Zaragoza.
No. 4 to ex.tramwaj z Bilbao
No. 5,6 oryginalne doczepy z 1912r.
No. 7 to doczepa z Bilbao do No.6
No. 8,9,10,11 to doczepy ‘jardinera’pozyskane w 1954 z Palmy (ex. konny tramwaj)
No. 20,21,22,23 i 24 to ex. tramwaje z Lisbony przekute na 914mm.
Zdjęcia z Sóller:
oryginalny pojazd z 1912r No24 ex-lisboński
doczepa z 1912r. Przejazd przez rynek w Sóller
Linia z Sóller do oddalonego o 5km Port de Sóller został oddana do użytku równo 100lat temu 4 października
1913 roku. I była to zarazem pierwsza linia zelektryfikowana i stanowiła przedłużenie koleji Ferrocarril de Sóller
prowadzącej z Palmy do Sóller. Obie linie mają ten sam rozstaw 914mm.
Linię tramwajową zasilono prądem 600V produkowanym przez 65konny silnik spalinowy połączony z dynamem wyprodukowanym przez Siemens-Schuckert AG.
Linia nie tylko była wykorzystywana do transportu pasażerów, ale także produktów spożywczych oraz min i torped
do bazy łodzi podwodnych w Port de Sóller.
Stowrzyłem taką małą listę taoborową:
No. 1,2,3 to oryginalne pojazdy z 1912 roku wyprodukowane przez Carde & Escoriaza in Zaragoza.
No. 4 to ex.tramwaj z Bilbao
No. 5,6 oryginalne doczepy z 1912r.
No. 7 to doczepa z Bilbao do No.6
No. 8,9,10,11 to doczepy ‘jardinera’pozyskane w 1954 z Palmy (ex. konny tramwaj)
No. 20,21,22,23 i 24 to ex. tramwaje z Lisbony przekute na 914mm.
Zdjęcia z Sóller:
oryginalny pojazd z 1912r No24 ex-lisboński
doczepa z 1912r. Przejazd przez rynek w Sóller