• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Trakcja ukrotniona w DCC

#1
Witam wszystkich.

Od jakiegoś czasu bawię się w sterownie cyfrowe. Korzystam z Mulitmausa, jednak nie rozgryzłem go jeszcze za bardzo. Dlatego mam pytanie odnośnie trakcji ukrotnionej. Czy istnieje możliwość tak zaprogramowania dekoderów aby przy pomocy MM udawać trakcję ukrotnioną?

Dziękuję bardzo i pozdrawiam.
Piotr
 

Merlin

Moderator Działu Makieta i moduł oraz Tabor
Zespół forum
BGM
H0e
#2
Możesz przypisać dwie lokomotywy pod jeden adres, wtedy będą jeździć razem, jednak problem pojawi się w przypadku dwóch różnych lokomotyw, zgranie ich prędkości jest niesamowicie trudne.
Kiedyś widziałem sprytne rozwiązanie, mianowicie w jednej lokomotywie osie są odwracane, tak, by zębatki w wózku nie stykały się z przekładnią (zębatki są umieszczone po prawej lub lewej części wózka)

PS: Zdjęcie zapożyczone z internetu
 

Załączniki

OP
OP
kovalsky
#3
Też o tym myślałem że jeśli modele są takie same (ten sam typ lokomotywy) to nie powinno być problemu po przepisaniu im jednego adresu. Mi jednak chodzi głównie o sterowanie dwoma różnymi modelami (taki scenariusz: lokomotywa spalinowa przeciąga elektryczną po odcinku toru bez druta).
 
#4
Przecież to jest od wieków objęte standardem DCC: szukaj pod "consist". Można czasowo nadać dwóm lokomotywom wspólny adres, pod którym będą odbierały polecenia prędkości i kierunku, z zachowaniem (lub bez) indywidualnego sterowania wybranymi funkcjami na ich zwykłych adresach.
Oczywiście problem zgrania prędkości zawsze będzie, ale jak połączysz lokomotywy, to prędkość będą miały wspólną, najwyżej się będą ciut męczyć.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
#5
Jeśli ustawiasz ten sam adres dla dwóch lokomotyw, to nawet przy takich samych lokomotywach, z tej samej serii produkcyjnej, przy takich samych ustawieniach cv występują rozbieżności w jeździe - tzn różnice w prędkości. Trzeba obie lokomotywy "zgrywać" najlepiej puszczając je w "kółeczku". Po takim w miarę idealnym ustawieniu, jeśli lokomotywy przejadą kilkanaście razy po makiecie, to trzeba je ustawiać od nowa, ponieważ po pewnym czasie zaczynają i tak jeździć minimalnie z inną prędkością.

 
OP
OP
kovalsky
#6
Wiec wygląda na to że nie jest to taka prosta sprawa. Ten termin "consist" o którym wspomniał Kolega @Blue , wiecie Koledzy coś więcej na ten temat? Czy wspomniany "consist" jest osiagalny z MM? Przeglądając menu mausa nie natknełem się na taką zakładkę w którymś z podmenu.
 

Cobrix

Aktywny użytkownik
#8
Z tego co mi sie wydaje to MM nie ma wbudowanej w menu opcji consist ale mozna to obejsc na kilka sposobow.
Najprosciej bedzie uzyc CV19.

Jezeli uzywasz jakis "normalnych" dekoderow to nalezy w obu lokach zaprogramowac w CV19 adres pod ktorym beda jezdzic wspolnie. Trzymaj sie niskich adresow 1-99 poniewaz nie jestem pewien czy MM radzi sobie z wyzszymi (do 127).

Przykladowo masz loki o adresach 1 i 2.
1. Dla loka o adresie 1 programujesz CV19=5.
2. Dla loka o adresie 2 programujesz CV19=5. Jezeli chcesz aby drugi lok byl w zestawie odwrocony (jezdzil tylem do przodu) to programujesz CV19=133 (128+5)
Od tego momentu loki beda reagowac na adres 5 i jezdzic wspolnie.

Jezeli chcesz je rozlaczyc i wrocic do adresow 1 i 2 programujesz dla adresu 5 CV19=0.

To jeden ze sposobow. Drugi to wykorzystanie adresow krotkich i dlugich i programowanie CV29.
 

Bobik

Aktywny użytkownik
#10
W menu Minimousa 3.6 od Paco jest coś takiego jak "double header", jak mniemam chodzi o jazdę ukrotniona? Skoro tak, to spraw sobie minimousa, mogę nawet go Tobie zrobić za zwrotem kosztów części, działa w xpressnet -podobnie jak MM
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
#12
Jazda ukrotniona może być zrealizowana na dwóch poziomach: w dekoderach oraz w systemach DCC.

W dekoderach może być realizowana bez ich wspomagania (ustawienie tego samego adresu w obu dekoderach) i z ich wspomaganiem.
Ich wspomaganie dodaje pewne dodatkowe funkcjonalności: np.: umożliwia określenie które funkcje ma realizować który dekoder, czy któryś z dekoderów powinien prowadzić loka w drugą stronę niż normalnie, itp.

Jazda ukrotniona realizowana na poziomie systemu DCC polega na równoległym wysyłaniu tych samych komend na dwa różne adresy.

Oba sposoby są niezależne i raczej nie powinno się ich łączyć.
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#13
Jazda ukrotniona może być zrealizowana na dwóch poziomach: w dekoderach oraz w systemach DCC.

W dekoderach może być realizowana bez ich wspomagania (ustawienie tego samego adresu w obu dekoderach) i z ich wspomaganiem.
Ich wspomaganie dodaje pewne dodatkowe funkcjonalności: np.: umożliwia określenie które funkcje ma realizować który dekoder, czy któryś z dekoderów powinien prowadzić loka w drugą stronę niż normalnie, itp.

Jazda ukrotniona realizowana na poziomie systemu DCC polega na równoległym wysyłaniu tych samych komend na dwa różne adresy.

Oba sposoby są niezależne i raczej nie powinno się ich łączyć.
A moglbym poprosic o jakas lopatologiczna instrukcje jaki i co ustawic?
 
OP
OP
kovalsky
#15
No i pokłoniła się moja niewiedza jeśli chodzi o MM. Jak Koledzy zmienić CV19 o którym wspominał Kolega @Cobrix? Wciskając menu+1 lub 2 itd. wchodzę w CV1 lub CV2 itd. CV 19 ? Jak je zmienić? Tymczasem jednak modelom dałem ten sam adres i efekt jest wysoce nie zadowalający :(, SMka ucieka i to bardzo siódemce, więc najprostsze rozwiązanie ze wspólnym adresem nie wchodzi w grę.

 

Misiek

Znany użytkownik
#16
Zmniejsz CV5 w SM.
Np. do ok. 1/4 wartości max (czyli np. do 60 - jeśli odczytane max to 255), sprawdź jak jeżdżą. Jak nadal ucieka to znowu zmniejsz. Jak EU ucieka to zwiększ w SM.
 
OP
OP
kovalsky
#17
Zmniejsz CV5 w SM.
Np. do ok. 1/4 wartości max (czyli np. do 60 - jeśli odczytane max to 255), sprawdź jak jeżdżą. Jak nadal ucieka to znowu zmniejsz. Jak EU ucieka to zwiększ w SM.
Ok, dzięki(y). Jak Kolego odczytać jaka jest aktualna wartość CV5? Może się mylę ale MM nie odczytuje chyba wartości jakie mają poszczególne CV tylko wyświetla wartości domyślne. Pytam bo nie chciałbym za bardzo nabałaganić w dekoderach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#18
Niestety, MM nie czyta CV. W modelu, tak jak na prawdziwej kolei, do trakcji podwójnej powinno się używać lokomotyw o podobnej charakterystyce trakcyjnej, najlepiej tej samej serii.

CV5 standardowo ustala Vmax, ale w różnych dekoderach ma różne zakresy. W Zimo do 255, ale np. w ESU tylko do 64, więc trzeba znać typ dekodera i sprawdzić zakres wartości.
 
OP
OP
kovalsky
#19
Tak, wiem że do trakcji podwójnej używa się lokomotyw tego samego typu lub o podobnej charakterystyce. Ja jednak tak jak napisałem wcześniej chcę udawać przeciąganie lokomotywy elektrycznej spalinówką. Niezbyt precyzyjnie zatytułowałem ten wątek.
 

Cobrix

Aktywny użytkownik
#20
... Jak Koledzy zmienić CV19 ...Wciskając menu+1 lub 2 itd. wchodzę w CV1 lub CV2 itd. CV 19 ? Jak je zmienić? ...
A intrukcje do MM masz?
https://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/multiMAUS/10810_multimaus_pl.pdf
strona 20

SMka ucieka i to bardzo siódemce, więc najprostsze rozwiązanie ze wspólnym adresem nie wchodzi w grę.
Zeby byla jasnosc. Zaden ze sposobow nie zmieni stylu jazdy lokomotywy. Mowimy tylko o sterowaniu kilkoma modelami pod tym samym adresem.

________________
Niestety, dostosowanie wlasciwosci jezdnych roznych modeli to jest bardzo trudne zadanie. I mimo wielu opinii, ze te same modele jezdza tak samo nie jest to prawda. Wiele zalezy od jakosci uzytych komponentow. Silniczki czy sa z tej samej partii, przekladnie czy tak samo zmontowane, z tego samego materialu (ten sam model wyprodukowany w pierwszej partii moze jezdzic kompletnie inaczej niz ten z drugiej partii produkcyjnej), jakie dekodery, jak steruja silnikiem. Z tego co pamietam proby ze Stonkami, ktore chcialem posiadac to zadna nie jezdzila dobrze sama z kilkoma dekoderami, ktore mialem (NCE, Digitrax, TCS, Soundtrraxx). W koncu ze specjalnie kupionym Lenzem jakos to jezdzilo ale tylko po zmianie paru CV, ktore tu na forum byly publikowane. Mysle, ze jakosc elementow w modelech Piko to nie jest HI-END w zwiazku z tym trudno o ich powtarzalnosc i dlatego kazdy model zyje swoim zyciem.

Ale zeby nie bylo ze jade po Piko....
Mam kilka modeli SD70ACe w malowaniach okolicznosciowych lini NS. Producent Athearn seria Genesis, a wiec najwyzsza polka tego producenta i modele jakosciowo bardzo dobre. Kupione w tym samym momencie od tego samego sprzedawcy wiec mozna by sie spodziewac, ze zeszly z linii produkcyjnej w tym samym czasie. Roznice w predkosciach modeli dramatyczne ! Do tego stopnia, ze loki wypychaja sie wzajemnie na lukach i dochodzi do wykolejenia.

Jedyny znany mi producent, ktory rozwiazal problem to MTH. Ich dekodery ProtoSound maja funkcje nazwana SpeedControl. Oznacza to, ze kazdy model ma wyskalowana predkosc. Nie ma znaczenia jakiej lokomotywy wezme model - jezeli postawie na tory i nadam mu predkosc np. 11 krokow to bedzie jechal ze stala wyskalowana predkoscia przypisana do tego kroku. Biore inny model od MTH - predkosc 11 i bedzie jechal z ta sama predkoscia. Moge ustawic kilka model z odstepami miedzy nimi np. 2cm. Przegonie je dwa kolka w lewo, trzy kolka w prawo i na miejsce startu przyjada z takimi samymi odstepami (+/- 0.5cm)

Chyba jedyna opcja przy duzych roznicach we wlasciwosciach jezdnych modeli, ktore chcemy zestawic w consist to uzycie tablicy predkosci i metoda prob i bledow ustawienie przyblizonych predkosci dla kazdego kroku w kazdym z modeli.
Niestety to tez nie jest idealne rozwiazanie. Spedzilem kilka dni probujac zgrac te moje SD70ACe, porobilem sobie arkusze specjalne, zbudowalem osobne kolko z torow na podlodze zeby widziec czy sie loki gonia czy nie. Prawie bylem zadowolony z rezultatu. Nadal byly roznice ale delikatne i loki sie nie wypychaly. Pod obciazeniem kilkunastu wagonow dawaly rade. Problem w tym, ze ustawienia byly ok ale tylko dla jednego kierunku. W druga strone znowu sie zaczely cyrki z wykolejaniem. Zgaduje, ze przez te pare dni jak kombinowalem to sie loki dotarly i zaczely plynniej jezdzic ale tylko w tym kierunku w ktorym caly dzien jezdzily. Pewnie jak bym spedzil nastepne pare dni na jazde w drugim kierunku to dojde do jakiegos rezeltatu :)