• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tory Tillig czy Roco

Tata1000

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
Myślałem o Tillingach ale to jest różnica 2 rozjazdy Roco za 1 Tillinga.
Czy teraz już się nie buduje modułów na torach code 83 ? Tylko code 75 ? Coś mi umknęło jak czytałem tyle wątków ? Hm...
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Myślałem o Tillingach ale to jest różnica 2 rozjazdy Roco za 1 Tillinga.
Czy teraz już się nie buduje modułów na torach code 83 ? Tylko code 75 ? Coś mi umknęło jak czytałem tyle wątków ? Hm...
Kolego, może ci się przyda, Tory Weinert + porównanie z Tilligiem EW5/6: http://www.h0-modellbahnforum.de/t321561f54854-Weinert-Modellbau-mein-Gleis-3.html
Co do Roco wcale nie uważam, że są złe. WR/WL10 to dobry kompromis (głównie cenowy) dla EW5/EW6 Tillig jak i tych Weinertów. Cena bowiem jest niemal 2x mniejsza, a w przypadku porównania do Weinert'ów nawet 3 - 4x mniejsza. Zresztą dla wielu miłośników "kolejek" to i Roco WR/WL10 będzie za długi i nierzadko na makietach spotyka się rozjazdy 12-15 stopniowe o długości 20cm (PIKO, Roco, Fleischmann) i użytkownicy też są zadowoleni.
 
Ostatnio edytowane:

Tata1000

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
Dziękuję z świetny link.
Wpadło mi tam zdanie, które chce zacytować:
" ale także od dziedziny zastosowania: Tillig odpowiada powojennej konstrukcji z epoki III, szczególnie w rejonie DR; Weinert odpowiada Reichsbahnbauart, z epoki II, którą później można było raczej znaleźć na bocznicach ".
No i jasne do mnie, że upierając się przy IV epoce w DDR lepszym wyborem dla mnie będzie Tiling.
Teraz muszę to porównać z Roco ;-) i wybrać sensownie.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Tillig, nie TilliNg. Koledzy poprawiali wcześniej.
Dziękuję z świetny link.
Wpadło mi tam zdanie, które chce zacytować:
" ale także od dziedziny zastosowania: Tillig odpowiada powojennej konstrukcji z epoki III, szczególnie w rejonie DR; Weinert odpowiada Reichsbahnbauart, z epoki II, którą później można było raczej znaleźć na bocznicach ".
No i jasne do mnie, że upierając się przy IV epoce w DDR lepszym wyborem dla mnie będzie Tiling.
Teraz muszę to porównać z Roco ;-) i wybrać sensownie.
Z tymi epokami to bym nie przesadzał. To nie wagony... Jeśli bowiem chodzi koledze o kompromis cenowy - jak sugerowali przedpiścy wyżej, że Weinert to za dużo - śmiało bierz Roco. Na makiecie Leszka Lewińskiego "Lewin Leski" są te rozjazdy i wygląda to całkiem dobrze - ZOBACZ . Autor jakoś do dziś z tego co mi wiadomo nie pokusił się o ich wymianę. Geometria tego rozjazdu, a także jego (sprawdzona w bojach) funkcjonalność połączona z ceną z powodzeniem zaspokoją twoje potrzeby.
Jeśli zaś kolega jest hiperrealistą, czego jednak nie podejrzewam (rozważanie nad Roco) - ale załużmy że tak - wówczas ja bym brał Weinerta, gdyż w rozjeździe tym kompromisy są już na niskim poziomie, całość zmierza do jak najwierniejszego odtworzenia nie tylko geometrii ale i np. kształtu cięgła iglic... czy krzyżownicy.... i rozjazd nie kosztuje 1000zł jak jakieś manufaktury o których ktoś wyżej wspomniał. Jeszcze jako tako można wyskrobać te - dajmy na to 250 zeta.... Tego w Roco nie ma. Tam (w Roco) np. cięgłem iglic jest jakiś tam plastik o kształcie "zapałki". Wiem, może pojechałem, ale chodzi mi o zarysowanie tendencji tych kompromisów w stosunku do ceny. W drogich rozjazdach takie pierdoły są już jakoś odtwarzane - w tanich - nie.

W tym miejscu chciałbym mimo wszystko zaznaczyć, że na hiperrealizm w geometrii rozjazdów (w ogóle układów torowych - ale głównie rozjazdów) trzeba masę miejsca. Chyba, że ktoś rozważa makietę prezentacyjną w formie dioramy-"akwarium", pokazującą np. fragment stacji. Stąd wcześniejsza uwaga o rozjazdach o geometrii 'tramwajowej'. Model rozjazdu 1:9 takiego, jak często spotyka się w realu, w skali H0 ma 40cm długości. Dwa rozjazdy - jeden za drugim + wstawka prosta - to już prawie metr.... sorry. Realizm.

Życzę udanego wyboru. :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.234 461 29
lepszym wyborem dla mnie będzie Tiling
Mam pustą 3 metrowej długości ścianę.
To wbrew pozorom bardzo niedużo. Jeżeli jeden rozjazd ma 40 cm długości, to ... Zawsze powtarzam, że ważne są proporcje. Jeżeli tor stacyjny ma w realu 600 m długości użytecznej, czyli w skali prawie 7 metrów, a w modelu robimy 2,5 m (co i tak jest dość długim torem na makiecie), to nie należy stosować rozjazdów w pełnej, skalowej długości, bo wygląda to karykaturalnie. Przykład makiety Leszka Lewińskiego jest tu bardzo dobry, ale nie tylko jego makiety są tak zrobione.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Mam pustą 3 metrowej długości ścianę.
Na 3m zapomnij o stacji w H0 z użyciem rozjazdów Roco WR/WL10.
W skali N bym się zmieścił z np. mijanką. Ale nie w H0. No chyba, że nie planujesz stacji, czy mijanek, lub też zrobisz coś na kształt zabawkowej mijanki ale z zastosowaniem rozjazdów o geometrii tramwajowej (Roco- Geo Line) lub planujesz jakąś dioramę o czym wcześniej wspominałem. Weź do tego dolicz nawrotki (jak w przypadku tortu) lub choćby skrzynki-szuflady z przesuwnym torem dla składu - i ile zostanie ci miejsca? Tyle co i nic. 3m to naprawdę niedużo w skali H0. Ja osobiście mam w budowie makietę, gdzie tak naprawdę robię fragment realnego szlaku bo na stację nie mam miejsca. Szczerze - to z uwagi na fakt dostępnego miejsca przerzuciłbym się chętnie na TT - tylko jest tam jeden ból. Nie ma taboru PKP w takim wyborze jak w H0. Niby są manufaktury, ale jakość taboru i cena... powiedzmy, że średnio mnie zadowala. Trza więc budować to, na co miejsce jest.
Dobrego wyboru (złe trochę kosztują :) )...
 
Ostatnio edytowane:

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
798 69 5
By nie zakładać nowego tematu, mam pytanie odnośnie rozjazdów Peco. Kolega @stare tory w jednym z wątków proponuje rozjazdy Peco sl-e 188.
Peco.jpg

Jak to się zachowuje elektrycznie? Rozumiem, że to co widać na obrazku od 15 do 25cm. to odizolowana krzyżownica?
Czy iglice od 3 do 9cm. są połączone pewnie i bezawaryjnie z resztą szyny do tej szczeliny, czy też trzeba przylutowywać dla pewności dodatkowe przewody?
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
966 82 11
Dołączę schemat,będzie wszystko widać.
pecoelec_C75-   lewy od spodu.gif

Iglica jest połaczona z krótkimi szynami za pomocą dwóch "łapek"przy montażu trzeba je delikatnie dogiąć i tyle,
połaczenie jest pewne i jak dotąd nie sprawia kłopotów ale jak ktoś chce to można podlutować kabelki do "łapek".
Krótkie szyny są połączone z krzyżownicą za pomocą wgrzanego drucika,można go oderwać bez użycia dużej sily,
a sama krzyżownica ma dogrzany nieizolowany drut do podłączenia polaryzacji.
 

Eksploatator

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Przyznam, że bardzo ciekawy wątek, szczególnie dla początkujących potrzebujących wybrać odpowiednie rozjazdy.

Ja mam pytanie o rozjazdy z plastikowymi dziobami krzyżownic - czy stosuje się jakieś sposoby na zamaskowanie tego plastiku? Nie wiem, może jakieś pryśnięcie farbą w kolorze metalu czy coś? Pewnie to trochę głupie, ale cóż, wolę zapytać i się upewnić zanim wybiorę rozjazdy, bo coś czuję że w miarę realistyczny wygląd krzyżownicy będzie jednym z kryteriów wyboru w moim przypadku.
 

matej

Moderator Grupy TMM
Zespół forum
FREMO Polska
T M M
Reakcje
147 5 0
Nieco odświeżę wątek...

Kupiłem ostatnio fabrycznie nowego rocowskiego "beselerka", czyli rozjazd podwójny krzyżowy 15 stopni z iglicami poza czworobokiem rozjazdu. Ma to numer 42451. Po jednej stronie zauważyłem problem z doleganiem iglic w jednym z położeń - nawet po dość mocnym przesunięciu belki. Po przyjrzeniu się znalazłem bubel wykonawczy, załączam zdjęcia z porównania dwóch stron tego samego rozjazdu:

roco42451a.jpg


roco42451b.jpg


Tam gdzie zaznaczone na pomarańczowo na drugim rysunku - element opiera się o szynę wcześniej niż dziób iglicy i nie pozwala jej dobrze przylegać. Sama iglica też ma trochę inny profil niż analogiczna po drugiej stronie rozjazdu. Pewnie po spiłowaniu tego kawałka będzie już działać dobrze, ale w nowym rozjeździe tego producenta to nie powinno się zdarzać.
 

luqa4fun

Nowy użytkownik
Reakcje
19 0 0
czy robi ktoś jeszcze tory, rozjazdy na wysokość 2,7? mam zrobione na starych fleischmannach 1724 ale chciałbym przerobić na serwo rozjazdy (mam elektryki)
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
Koledzy, czy przykładowo na modułach FREMO, zastosowanie rozjazdów krzyżowych Tillig 85390 (DKW 15°, 228 mm, promień 484 mm) będzie wielkim "grzechem"?
Rozjazdy Tillig 85391 (DKW II 15°, 276 mm, promień 1050 mm) totalnie mi nie podchodzą.
Odpowiednik Roco 42496 (DKW 10 °, 345 mm, promień 995 mm) jest jakąś alternatywą, ale nie ukrywam że jakość wykonania Tilliga podoba mi się najbardziej.
Poniżej zdjęcia porównawcze pomiędzy Tillig 85390, a Tillig 85391 z różnych perspektyw, dodatkowo w połączeniu z rozjazdem Tillig 85354 (EW3 9°):
Tillig Elite 01.jpg Tillig Elite 02.jpg Tillig Elite 03.jpg Tillig Elite 04.jpg Tillig Elite 05.jpg Tillig Elite 06.jpg Tillig Elite 07.jpg Tillig Elite 08.jpg Tillig Elite 09.jpg
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Koledzy, czy przykładowo na modułach FREMO, zastosowanie rozjazdów krzyżowych Tillig 85390 (DKW 15°, 228 mm, promień 484 mm) będzie wielkim "grzechem"?
Rozjazdy Tillig 85391 (DKW II 15°, 276 mm, promień 1050 mm) totalnie mi nie podchodzą.
Odpowiednik Roco 42496 (DKW 10 °, 345 mm, promień 995 mm) jest jakąś alternatywą, ale nie ukrywam że jakość wykonania Tilliga podoba mi się najbardziej.
Poniżej zdjęcia porównawcze pomiędzy Tillig 85390, a Tillig 85391 z różnych perspektyw, dodatkowo w połączeniu z rozjazdem Tillig 85354 (EW3 9°):
Zobacz załącznik 1014205 Zobacz załącznik 1014206 Zobacz załącznik 1014207 Zobacz załącznik 1014208 Zobacz załącznik 1014209 Zobacz załącznik 1014210 Zobacz załącznik 1014211 Zobacz załącznik 1014212 Zobacz załącznik 1014213
Dla mnie zawsze grzechem jest stosowanie rozjazdów innych niż Tillig EW5/EW6 czy np. Weinert DKW 49-190 1:6,6...
Ale ja jestem wypaczony :)... a na poważnie.... w NORMIE nic o tym nie ma?

Taki rozjazd krzyżowy systemu Baeselera jak ten TILLIG widoczny na górze na TYM zdjęciu widziałem gdzieś w Polsce z zakładzie przemysłowym.
W realu tak to wygląda: KLIK (źródło Rozjazd – Wikipedia, wolna encyklopedia).
Ale podobno np. na stacji Stargard Szczeciński jest kilka takich (było?).... Także są lub były stacje w PL je posiadające.

W polskiej wersji normy FREMO wyczytałem, że:

4. Zaleca się stosować materiał torowy z szynami modelowymi Code83 lub niższe. Wskazane jest, aby bezproblemowo mógł jeździć tabor zarówno z kołami RP25 jak i wg NEM.

4.1. Na szlaku i torach głównych zaleca się promień łuku co najmniej 2000 mm, a w przypadku linii dwutorowej, 3000 mm. Minimalny promień łuku na torach z jazdą pociągową powinien być nie mniejszy niż 1000 mm, na bocznych torach warunkowo dopuszcza się trochę mniejsze promienie o ile wynikają z przeliczenia z modelowanego oryginału.

Zatem wydaje się, że nie będzie problemu bo piszesz o promieniu większym niż 1000mm.
 
Ostatnio edytowane:

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
Tego rozjazdu użyłbym w przypadku zastosowania złota jako posypki, zamiast tłucznia :)
Nie znalazłem nic odnośnie rozjazdów krzyżowych.
Taki rozjazd krzyżowy systemu Baeselera jak ten TILLIG widoczny na górze na TYM zdjęciu widziałem gdzieś w Polsce z zakładzie przemysłowym.
Było ich całkiem sporo, jest też kilka zdjęć z rejonów polski, nawet we Wrocławiu w którym mieszkam, na dworcu Świebodzkim jest. Muszę się wybrać i obczaić, co nie zmienia faktu, że ten rozjazd najzwyczajniej nie podoba mi się.
Znalazłem jeszcze jedno ciekawe zdjęcie razem z rozjazdami klasycznymi.
Doppelkreuzungsweichen_im_Rbf_München_Nord.jpg


Zatem wydaje się, że nie będzie problemu bo piszesz o promieniu większym niż 1000mm.
No właśnie promień łuku dla rozjazdu Tillig 85390 (DKW 15°) wynosi 484 mm, ale jednak zdecyduję się chyba na inwestycję w te rozjazdy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
M
Buduję makietę 5
Buduję makietę 3
Buduję makietę 9
Buduję makietę 33
Buduję makietę 36

Podobne wątki