• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tory Tillig czy Roco

krzys.

Aktywny użytkownik
#41
Owszem szyny maja taki kolor jak trzeba (choć odcieni kolorów szyn [w odcieniach brązów] jest dość sporo),ale nie są niestety do końca matowe i patrząc pod pewnym katem, błyszczą się boki co jest nienaturalne...
Dlatego nawet delikatnie ,ale warto szyny też "pociągnąć" profesjonalnym sprayem matowym, bądź areografem....:)
A mógłbyś podać jakie spray-e są najlepsze i ew. kolory ? :)
 

jafrap

Znany użytkownik
#44
Odświeżam temat bo ostatnio zrobiłem zdjęcia w macro dwóch flexów - Tillig Elite vs Roco Line.

Tak więc poniżej krótki TEST torów FLEX, Tillig Elite vs Roco Line:

Pomyślałem, że jak ktoś ma dylemat co kupić, to szybciej zdecyduje jak się z nimi zapozna.
Tak pokrótce- takie mam swoje spostrzeżenia:

1) Roco ma bardziej skalowe mocowania szyn (tak mi się przynajmniej wydaje). U Tilliga są bardziej takie jakby to określić, "rozdeptane" (Roco 1, Tillig 0)
2) Roco ma nieco węższe podkłady, Tillig szersze. Obie szerokości można uznać za prawidłowe bo w rzeczywistości różnie to bywało, wspomnę np. o podkładach typu IB, IIB, czy IIIB (Roco 1, Tillig 1), tutaj polecam też link http://drogizelazne.org/nawierzchnia.html#3.4._Podk%B3ady
3) Roco ma nieco ładniej (delikatniej) odwzorowaną strukturę drewna, u Tilliga jest nieco toporna, ale widać to dopiero w zbliżeniu, (Roco 1, Tillig 0),
4) Tillig ma ładniejszą szynę, bardziej smukłą, szyjka szyny jest cieńsza, bardziej delikatna, bardziej skalowa (Tillig 1, Roco 0).
5) Szyna Tilliga jest oksydowana (zbliżona kolorem do używanego oryginału), Roco nie. I tak każdy maluje tor, ale dla tych co tego nie robią trzeba napisać, że: (Tillig 1, Roco 0),
6) Własności FLEX, a więc elastyczności toru są lepsze u Tilliga. Tor Tilliga lepiej się profiluje, układa, dokonuje poprawek. Roco jest nieco bardziej sztywne. Jednak w tym miejscu przyznaję Remis, gdyż ktoś może uzanć nieco sztywniejszy tor w układaniu jako zaletę (Tillig 1, Roco 1).

Podsumowując: Roco 4, Tillig 4. REMIS.

Wybór należy do ciebie :)

Teraz sobie pomyślałem, że gdyby wsadzić szynę Tillig Elite w podkłady Flexa Roco Line to byłoby fajne rozwiązanie. Pomysł ten narodził mi się jak już zamocowałem Tillig Elite do swoich skrzynek /w trakcie realizacji/. Szkoda, że własnych fotek wcześniej nie obejrzałem. Węższe podkłady Roco by mi nie przeszkadzały bo i tak robię linię drugorzędną. Generalnie to takie szczegóły widać dopiero w makro, bo na pierwszy rzut oka nie zauważa się tego.

Teraz trochę fantazji: Gdyby tak flex miał podkłady o wymiarach z Tilliga i strukturze drewna z Roco, który miałby imitacje złącz z Roco i szynę Tilliga, to byłby całkiem fajny tor :D

Poniżej dwie fotki. Z lewej Flex Tillig Elite (code 83), z prawej Roco-Line (code83).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Zbyszek

Zajebistość roku
#45
Ja tak zrobiłem na swojej stacji.:) Z przyziemnej przyczyny, miałem 10 flexów Roco i nie bardzo wiedziałem co z nimi zrobić. Taniej było podmienić szynę. Szyna Tilliga wsuwa się bardzo luźno i tor się lekko pofalował, ale taki efekt miał być.
 

jafrap

Znany użytkownik
#48
Szkoda że sklepy w PL Weinerta nie dystrybuują. Ale Weinert też ma swoje wady:
http://www.abload.de/img/weinert_gleis_14x9rtu.jpg
http://www.abload.de/img/weinert_gleis_37izrsi.jpg
...np. brak imitacji mocowań po wewnętrznej stronie toru - z uwagi na niższy profil szyny - CODE75 nie każdy tabor by przejechał, turkocząc o imitacje mocowań, stąd ten patent:
http://www.abload.de/img/weinert_gleis_13iekpw.jpg
Jednak trzeba przyznać, że w zestawieniu z Roco Line i Tillig Elite, Weinert jest w moich oczach na 1 miejscu.

Taka ciekawostka. Tillig z lewej, Weinert z prawej. Te mocowania rzucają się w oczy. Ich jakość ewidentnie lepsza u Weinerta:
http://www.abload.de/img/weinert_gleis_100tjn1.jpg
 
Ostatnio edytowane:
#52
I szczerze mówiąc nie wiem czemu po wewnętrznej stronie też nie ma śrub mocujących, skoro dostawiłem dwa tory tak, by sprawdzić jak to będzie z dotykaniem obrzeży kół w taborze i nic się nie działo. Okazuje się ,że śruby są na tyle odsunięte od szyn ,że praktycznie każdy tabor ,ze standartowymi kołami śmiało może jeździć...
 

drab

Aktywny użytkownik
#53
Temat stary, ale powracam.
Podsumowując, szyny Tilliga lepsze bo ładniejsze (smukłe, cienka szyjka, ale mogą mieć różna wysokość - niepowtarzalną), podkłady ładniejsze Roco.
Ale mam pytanie, czy w związku z tym po torach Tilliga lokomotywy nie jeżdżą "gorzej"? To mogą być subiektywne uczucia, ale biorąc pod uwagę, że główka szyny jest mniejsza w Tiligu, co za tym idzie mniejszy obszar styku w kołami, gorszy przepływ prądu, plus ubrudzenia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#54
szyny Tilliga lepsze bo ładniejsze (smukłe, cienka szyjka, ale mogą mieć różna wysokość - niepowtarzalną),
Co Kolega ma na myśli mówiąc o różnej, niepowtarzalnej wysokości? Szyny systemu Tillig Elite mają jedną wysokość, 2,07 mm. Nie mam doświadczeń, ale nie sądzę, by szerokość główki miała wpływ na jakość odbioru prądu.
 

drab

Aktywny użytkownik
#55
A to ja przepraszam jeśli chodzi o wysokość. Opierałem się na informacji Zbyszka z postów na pierwsze stronie tego wątku. Jeżeli standardem jest 2,07 mm to nie dyskusji.
A jeśli chodzi o mniejszą szerokość główki ( a jest mniejsza, co sam mierzyłem) to zmniejsza się powierzchnia styku, stąd tak na chłopski rozum pogarsza się przepływ prądu i przez to są bardziej wrażliwe na zabrudzenia.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł H0 10
M
Makieta i moduł H0 5
Makieta i moduł H0 3
Makieta i moduł H0 9
Makieta i moduł H0 36

Podobne wątki