• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Tory na makiety

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#21
Podzielam zdanie corwina co do torów Tilliga.
Podkłady wyglądają bardzo ładnie, są gęste przez co tory wyglądają na masywniejsze i bliższe realizmowi, natomiast jakość szyn... każda szyna w innym odcieniu oraz długości.
.
Moim zdaniem podkłady Tilliga są za szerokie. Mierzyłem podkłady w torze rzeczywistym i te w Tilligu są po prostu takie jak napisałem. W tym temacie szerokość podkładów Roco jest OK.
Aby była jasność mam na myśli to:

Tillig.jpg


Poza tym szkoda, że rozjazdy 1:9 Tilliga pomimo bardzo realistycznego skosu, pięknie wykonanych moim zdaniem krzyżownic i iglic nie są wykonane w wersji z podwójnymi podkładami /podrozjezdnicami, czy jak się to mówi/. W PL tego multum było w PRL-u i takiej wersji mi brakuje u Tilliga, jeśli chodzi o te rozjazdy. Jest Weinert /Peco/ - szkoda tylko, że nie da się tego w Polsce dostać, ale z tego co napisał kolega Misiek (mimo, że ze znakiem zapytania), jest chyba jakaś szansa w niedługim czasie - i na to czekam :)

Ponoć już niedługo będą lepiej dostępne?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#23
Tillig Elite zasadniczo ma trzy różne rodzaje podkładów ;) I taki inny, drobny szczegół, przekrój podkładów jest lekko zbliżony do trapezu, różnica pomiędzy górną, tj. widoczną częścią podkłada a dolną jest w granicach 0,1-0,15mm. Może też dlatego, że w dolnej części jest sporo nadlewek.
Szerokość podkładu drewnianego na PKP jest 260mm, co w H0 daje ~3mm, dokładnie 2,99mm ;)
Szerokości podkładów są różne w rozjazdach, we flex'ach i w wersji "sztywnej", w prostych bądź łukowych: podrozdjazdnice ~3mm, we flex'ach ~3,1mm, w wersji "sztywnej" ~2,8mm, jako mniej więcej średnia z kilkunastu pomiarów w górnej części podkładu :) Czyli najbardziej skalowo wykonane są podrozdjazdnice :) A 0,1mm we flex'ach da się strawić bez większego bólu, wydaje mi się, że bardziej rażąca jest tutaj wysokość szyny :D Stosowanie sztywnych podkładów w połączeniu z flex'ami raczej mija się z celem, różnica w szerokości jest jednak zbyt widoczna.

Z rokokokolajnów mam pod ręką tylko sztywne odcinki, zmierzona szerokość podkładu jest ~2,8mm, czyli te są raczej za wąskie.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#24
Szerokość podkładu drewnianego na PKP jest 260mm,
Może źle pamietam, ale wydaje mi się, że jak mierzyłem na prawdziwym torze, to wychodziło, że tam jest średnio 240mm... stąd tamten mój wniosek, że w Tilligu te 3mm za szeroko było, a w Roco OK.
Te pomiary szerokości podkładów robiłem na torze, gdzie drewniany podkład nie wymieniany był od czasu IV epoki. Może te 260mm to tylko w teorii, albo potem stosowali szersze? W sumie nie ważne.... te 2cm wg mnie nie robi takiej różnicy aby w oczy to jakoś szczególnie raziło w skali 1:87.

W tamtym poście pisałem że "w Tillig-ach za dużo" ale raczej należy na to patrzeć bardziej teoretycznie, niż praktycznie - 2.8mm czy 3mm... przeżyjemy :)
 
Ostatnio edytowane:

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#25
Podkłady miały różną szerokość w zależności od tego z której części pnia były zrobione. Mam parę podkładów w ogrodzie, stanowią u mnie murek oporowy. Właśnie zrobiłem dla porównania takie fotki:
 

Załączniki

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#26
Podkłady miały różną szerokość w zależności od tego z której części pnia były zrobione. Mam parę podkładów w ogrodzie, stanowią u mnie murek oporowy. Właśnie zrobiłem dla porównania takie fotki:
No właśnie, przynajmnie 2 pierwsze nie mają 260mm. Jak mierzyłem w torze, to też nie udało mi się namierzć takiego, co by miał 26cm. Dlatego podkłady Roco wydały mi się lepsze "wizualnie" od Tilliga jeśli chodzi o proporcje. Nie ważne. Dzięki Mafo za pomiary :)
 

heatbeat

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
Dzisiaj w przypływie optymizmu postanowiłem zmienić układ torów na szkielecie makiety którą robię. W zasadzie 90% torów to Fleischmann(czarne podkłady, mosiężna szyna) i takie właśnie fleksy chciałem zakupić. Jak usłyszałem cenę za sztukę, to się o mało parówka przy śniadaniu nie udławiłem. "Jedyne" 45 zł za prawie metrowy odcinek. No i teraz jest pytanie: czy jakiś inny producent robi fleksy zbliżone wyglądem do Fleischmanna?
 

Mayko

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#28
Witajcie
Jestem nowy na forum.
Wracam po prawie ćwierć wieku do H0 i mam dużo pytań, których nie będę tu zadawał.
Tylko jedno, bo nie mogłem znaleźć wprost odpowiedzi na forum (co nie znaczy że jej nie ma):
Mam bardzo dużo torów starego typu (z lat 90), taboru nie mam żadnego - czy nowy tabor DCC lub Analogowy po nich pojedzie?
Jeżeli jest ktoś na forum kto byłby skłonny popisać ze mną na pv to będę wdzięczny.
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#30
Wydaje Ci się to drogo? Weź pod uwagę, że te tory nie są produkowane w Chinach. Niemiec zrobił je dokładnie, z dobrych materiałów i na maszynach wysokiej klasy. Ja zrezygnowałem z jedzenia mięsa (zwłaszcza parówek, pasztetówek i kaschanek) i stać mnie na takie tory jakie chcę.
Przecież w tym co wymieniłeś nie ja mięsa.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#31
Witajcie
Jestem nowy na forum.
Wracam po prawie ćwierć wieku do H0 i mam dużo pytań, których nie będę tu zadawał.
Tylko jedno, bo nie mogłem znaleźć wprost odpowiedzi na forum (co nie znaczy że jej nie ma):
Mam bardzo dużo torów starego typu (z lat 90), taboru nie mam żadnego - czy nowy tabor DCC lub Analogowy po nich pojedzie?
Jeżeli jest ktoś na forum kto byłby skłonny popisać ze mną na pv to będę wdzięczny.
Witamy na forum.
Możesz założyć swój temat i zadawać w nim jakiekolwiek pytania - od tego mamy dział dla początkujących.
Jest to spora grupa osób, która dysponuje odpowiednią wiedzą w tej dziedzinie, więc nie krępuj się.
Wracając do odpowiedzi na Twoje pytanie:
Mam bardzo dużo torów starego typu (z lat 90), taboru nie mam żadnego - czy nowy tabor DCC lub Analogowy po nich pojedzie?
Lokomotywy czy to w analogu, czy w DCC, bez problemu powinny działać na Twoich starych torach, w zależności od ich stanu technicznego.
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#32
Witajcie
Jestem nowy na forum.
Wracam po prawie ćwierć wieku do H0 i mam dużo pytań, których nie będę tu zadawał.
Tylko jedno, bo nie mogłem znaleźć wprost odpowiedzi na forum (co nie znaczy że jej nie ma):
Mam bardzo dużo torów starego typu (z lat 90), taboru nie mam żadnego - czy nowy tabor DCC lub Analogowy po nich pojedzie?
Jeżeli jest ktoś na forum kto byłby skłonny popisać ze mną na pv to będę wdzięczny.
Tory mowę stare i bardzo stare nie różnią sie niczym oprócz wyglądu.
Jeżeli są to stare u-rurki (szynę stanowi blaszka wygięta w odwrócone u) czy stare modelowe czy najnowsze produkty różnią sie one tylko materiałem z jakiego są wykonane.
Stare u-rurki to raczej już sie nie używa, bo niestety za słaby kontakt maja i sprawia to problemy. Reszty mozna używać. Do budowy makiety użyłbym jednak nowych torów.
Oczywiście pomijam tu Marklina, bo to inny system sterowania.
 

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.810 40 1
#33
Wydaje Ci się to drogo? Weź pod uwagę, że te tory nie są produkowane w Chinach. Niemiec zrobił je dokładnie, z dobrych materiałów i na maszynach wysokiej klasy. Ja zrezygnowałem z jedzenia mięsa (zwłaszcza parówek, pasztetówek i kaschanek) i stać mnie na takie tory jakie chcę.
Wow, to dużo tego badziewia musiałeś pochłaniać;)
A, co do torów to jak ćwierć wieku leżały nie używane to lepiej to sprzedać i kupić już coś co jest obecnie na czasie.Nowe lub używane, oby tylko współczesne.
 

heatbeat

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#34
Wydaje Ci się to drogo? Weź pod uwagę, że te tory nie są produkowane w Chinach. Niemiec zrobił je dokładnie, z dobrych materiałów i na maszynach wysokiej klasy. Ja zrezygnowałem z jedzenia mięsa (zwłaszcza parówek, pasztetówek i kaschanek) i stać mnie na takie tory jakie chcę.
Nie obchodzi mnie gdzie są te tory są robione - jeśli nie w Polsce, to niech robią je gdziekolwiek. Nie dbam o to. Tak samo jak, wybacz bezpośredniość, nie dbam o Twój gust kulinarny ani zasobność Twojego portfela. Oprócz ceny tych Fleischmannów kłopotliwa jest także ich dostępność - podobno minimum 2 tygodnie. To pewnie dlatego że Ty i Twoi koledzy wykupiliście wszystkie drogi flexy w naszym kraju :D

Pytanie było proste: czy ktoś robi flexy podobne do Fleischmannowskich. Nie pomogłeś - szkoda. Liczę że może następnym razem wygenerujesz mniej uszczypliwości a więcej pomocy. Pozdrawiam.

@jestrabh : Moje Fleischmanny nie mają ćwierć wieku - jest to całkiem współczesna produkcja kupiona w pudełku z napisem "standard tracks".
 
J

Jurek ST44

Gość
#35
Wydaje Ci się to drogo? Weź pod uwagę, że te tory nie są produkowane w Chinach. Niemiec zrobił je dokładnie, z dobrych materiałów i na maszynach wysokiej klasy. Ja zrezygnowałem z jedzenia mięsa (zwłaszcza parówek, pasztetówek i kaschanek) i stać mnie na takie tory jakie chcę.[/QUOTE

Na samym zielsku długo nie pociągniesz.
 

Qucyk1977

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
#39
Ma pan rację panie Andrzeju. Przegapiłem, przepraszam, więcej się nie powtórzy. Niemniej jednak zestawienie bardzo obrazowe i mimo mojej pomyłki może posłużyć jako zalążek dla podobnego w H0. Pozdrawiam.
 

Podobne wątki