• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Tort na dwa składy

OP
OP
tibi

tibi

Użytkownik
#21
@Slawomir : Oblot przy fabryce farb próbowałem w dwóch wersjach - w pierwszej (A) było jednak ciasno, zrobiłem zamianę zwrotnic z tą przy lokomotywowni i tak powstała wersja B.

@melonowy : z zamianą torów rozładunkowy<->stacja paliw faktycznie dobry pomysł, fajnie się to sprawdza w praktyce. Mam jednak dylemat teraz - chodzi o zabudowe i dorgi, żeby to jednak jakos miało sens i wyglądało. Pierwotnie zakładałem drogę wchodzącą od prawej strony makiety i dochodzącą zarówno pod dworzec jak i plac rozładunkowy. Teraz nie wiem jak to rozwiązać, żeby nie napaćkać - robić drugi osobny na plac od lewej? Z przejazdem przez łuki? Od góry raczej nie bardzo - lewy górny róg to będzie wzniesienie i tunel. Poproszę o sugestie.

Na koniec: pomierzyłem jaka miałaby być skrzynia (a w zasadzie dwie połączone na wypadek zmiany lokalizacji makiety). 260x130 będzie ok, zbudowane z dwóch, jedna o dł 100cm, druga 160cm, chodzi o to ze przy ew. demontażu łączenie skrzyń nie wypadnie np. na angliku albo rozjazdach.

wersja_A_zmn.jpg wersja_B.png zabudowa.png
 
#22
wariant_ostateczny.png

Znów napaćkałem... Taka propozycja. Dojazd do dworca jest bardzo ciasny. Można zmienić nieco bieg toru do stacji paliw i rozluźnia się wówczas ten fragment. Można też do stacji poprowadzić (brązowy) a za anglikiem wstawić jeszcze zwrotnicę i ten tor, który jest zostawić nieco skrócony. Zyskujesz dodatkowy tor odstawczy do manewrów. Od placu rozładunkowego poprowadzenie dalej drogi pod znakiem zapytania - opcjonalne (ja bym nie robił).
 
OP
OP
tibi

tibi

Użytkownik
#23
Dzięki za sugestie :)
Pokombinowałem trochę - faktycznie, odgięcie tego toru co zaznaczyłeś na brązowo daje trochę przestrzeni.
W wersji "podłoging" wygląda to tak (zabudowa by mój syn ;) )
uklad_torow.jpg

Na schemacie zabudowę widzę mniej więcej tak:
plan_zabudowy_zmn.jpg

Jest trochę kompromisów:
- rampa/bocznia jednak z lewej, bo tam mogę zmieścić najdłuższą
- bocznica przy farbach bardzo zbliza sie do w/w bocznicy, odsuwanie można osiągnąć przez wstawienie R1/7.5 albo R2/7.5 ale wtedy lokomotywa by wjeżdżała na szlak po którym coś by jeżdziło
- dojazd do fabryki tylko pociągiem ;)
- sygnalizatory tylko wyjazdowe przy dworcu i semafor przy farbach
- nastawnie tylko dwie, przy większej ilości trochę się zrobi nackane
- rondko przy dworcu narysowane tylko schematycznie - tam będzie cos bardziej owalnego z miejscem na parkowanie/przystanek
- od lewej przejazd kolejowy na łuku - jeszcze nie wiem, jak to zrealizować

Wzniesienie zacznie się zaraz za fabryką, wyjazdy z tunelu u góry będą stwarzały wrażenie jazdy w wykopie, ktory stopniowo będzie się kończył przed rozjazdami. Po środku między bocznicami też planuję niewielkie wzniesienie, w narożnikach imitacje jazdy w wykopie - to wszystko żeby nieco "odpłaszczyć" wizualnie makietę.

Rozrysowałem sobie wstępnie punkty elektryczne (podłączenia zasilania torów, napędy zwrotnic, sygnalizatory, latarnie i oswietlenia wewnątrz budynków) - trochę tego jest :) , czeka mnie sporo pracy, ale w sumie to frajda jest też (jeśli nie głównie ;) ) z budowania.
 
#24
plan_zabudowy_zmIENIONY.jpg

No coraz fajniej.
Moje sugestie.
Tor odstawczy przy stacji paliw wydłuży się i więcej wagonów wejdzie.
Przy placu wyładowczym tor ciut skróć, bo będzie na wcisk...
Ta droga w tym miejscu... jak wyżej napisałem.
Pokombinuj jednak, żeby połączyć jakoś ten plac z fabryką farb. Fabryka bez drogi to jakoś nie pasuje.
Na koniec prosty zabieg aby odsunąć tor oblotowy nie skracając go (lok musi się zmieścić) od szlaku.
Przełóż ten krótki tor przed górnym rozjazdem na lewo i wówczas cały zaznaczony na niebiesko fragment przesunie się o trochę w prawo zwalniając miejsce po lewej na dole przy oblocie. Możesz wówczas zmienić nieco profil tego toru wstawiając np. R9.
Pamiętaj, że możesz dokupić tor flex, który wyprofilujesz jak Tobie pasuje i będzie GIT.
Pokombinuj jeszcze trochę w SCARMIE używając flexa.
Jeszcze jedno. Widzę, że nie planujesz parowozów (a szkoda bo pięknie wyglądają). Brak nawęglania i obrządku dla "ciufci". Może przy stacji paliw wstawić też zasieki z węglem i nawadnianie...?
 
Ostatnio edytowane:
#25
Witam! Makieta jest takich rozmiarow, ze powinien byc zaplanowany dostep przynajmniej z dwoch dluzszych bokow, jako, ze ludzka reka moze operowac w promieniu do 80 cm. Czy makieta styka sie z scianami pomieszczenia? Jezeli tak, to gdzie one sa? Jak sie orientuje, Kolega zamierza podzielic na dwie szkrzynie, aby transport byl wykonalny. To tez pomoze w dostepie. W takim przypadku, czy zostalo przewidziane miejsce, aby rozsunac moduly i wcisnac sie w przerwe miedzy nimi, aby zyskac bezcenny dostep do tylnej czesci makiety?
 

WrocT

Aktywny użytkownik
#26
Makieta wygląda na bardzo przeładowaną. Polecam pooglądać makiety na YT i odnaleźć swój styl. Moze na początek tak jak tu niektórzy robią zrobić bocznicę fabryki Polifarbu, później inne elementy a z czasem połączyć torem po dywanie.
 
OP
OP
tibi

tibi

Użytkownik
#27
Witam! Makieta jest takich rozmiarow, ze powinien byc zaplanowany dostep przynajmniej z dwoch dluzszych bokow, jako, ze ludzka reka moze operowac w promieniu do 80 cm. Czy makieta styka sie z scianami pomieszczenia? Jezeli tak, to gdzie one sa? Jak sie orientuje, Kolega zamierza podzielic na dwie szkrzynie, aby transport byl wykonalny. To tez pomoze w dostepie. W takim przypadku, czy zostalo przewidziane miejsce, aby rozsunac moduly i wcisnac sie w przerwe miedzy nimi, aby zyskac bezcenny dostep do tylnej czesci makiety?
Makieta nie będzie stykać się ze ścianami, przy czym górna krawędź (patrząc na plan) będzie w pobliżu skosu.
Najlepszy dostęp będzie od lewej i od dołu, od prawej też tylko trochę ciaśniej. Na czas budowy cały stelaż będzie tak ustawiony, żeby dojść z każdej strony. Miejsce na rozsunięcie skrzyń (w razie czego) będzie.

Przy okazji próbowałem trochę zoptymalizować plan, zachowując mniej więcej pomysł (tj. stacja osobowa, fabryka z wjazdem ze szlaku, bocznice+lokomotywownia itp.) i do tego zmniejszyc rozmiar ze 130cm do 120, wygląda to jak na obrazku. Założenie było takie, żeby wykorzystać zakupione już rozjazdy łukowe i nie dokupować kolejnych (budżet, czas), z tym że nie udało mi się uniknąć flexów na łukach - jak to ułożyć, żeby wykorzystać standardowe odcinki?

optymalizacja_zmn.jpg
 

melonowy

Użytkownik
#28
nie udało mi się uniknąć flexów na łukach
Nie bój się flexów. Mało tego, flexy są lepsze. Być może masz jeszcze problemy z ułożeniem ich w SCARMie, ale po dopasowaniu wszystkiego w programie, wydrukowaniu planu i przeniesieniu go na deskę, będziesz zadowolony. Wszyscy profesjonaliści stosują flexy. Oczywiście jeśli masz kupiony już materiał to trzeba go wykorzystać, ale jeśli trzeba wstawić gdzieś flexa żeby pasowało, to trzeba to zrobić.
Ten łukowy rozjazd po lewej przeniósłbym ciut niżej. Symetrycznie do tego po prawej.
Jeszcze jedno. Wymiary płyty to 1250x2500mm. Chyba musisz jeszcze coś poprawić chcąc zmieścić się na płycie.
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Użytkownik
#30
Za dużo pod sobą, ale nie zdążyłem z edycją.
TU masz link do pobrania powyższego planu w SCARMie. Na stronie zielona belka POBIERZ PLIK. Po pobraniu tylko kliknij i otworzy się w programie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#31
o tylko propozycja, z której można coś zatrzymać, albo coś wyrzucić
Przy tak małej odległości między torami nie da się zrobić oddzielnych tuneli jednotorowych, w dodatku z przesuniętymi portalami. Tam musi być jeden tunel 2-torowy, chyba, że rozsunie się dość znacznie tory od siebie.
 

melonowy

Użytkownik
#32
@Andrzej Harassek Tak ,tak. Nie miałem jak zrobić podwójnego tunelu, a żeby rozsunąć to starczy zmienić wewnętrzne 239 na 231, lub ciut dodać na zewnętrznym szlaku. To propozycja do rozwinięcia i poprawek...
 
OP
OP
tibi

tibi

Użytkownik
#34
Dzięki @melonowy :) . Wczoraj jeszcze chwilę kombinowałem, trochę dla sportu, czy da się zrobić ten układ bez flexów - jednak ten jeden odcineczek trzeba flexem. Załączam rysunek - flexy na nim są tylko z tego względu, że dojechałem do max. liczby elementów we free wersji SCARMa (z tym, że potem skasowałem drogi i budynki jak juz określiłem gdzie). Ułożę na żywo Twój układ, pokombinuję jeszcze z zamianą bocznic z lokomotywownią. Sklejka zamówiona.
Teraz elektryka - tu też trochę utknąłem na zamówieniu przewodów i zacząłem przekopywać forum. Jaki przekrój pod magistralę zasilającą tory i jakie pod akcesoria? Które na drucie a które na lince? Sterowanie planowałem na Digikejs'ie + gbbkolejka (zwrotnice, sygnalizacja)+multimaus (lokomotywy+zwrotnice alternatywnie).
optymalizacja2zmn.jpg
 

melonowy

Użytkownik
#35
No kombinuj/ Na tym moim planie zmieściłem się w wymiarze płyty 1250x2500. Ten Twój nie mieści się...
Zdublowany... Naciśnij edytuj i wykasuj tekst.
 

melonowy

Użytkownik
#37
Ściągnij sobie ten plan do SCARMu i trochę zmień na swą nutę. Link masz parę postów wyżej.
Układ zwrotnic przy fabryce farb jest chyba bardziej funkcjonalny.
 

Magic

Aktywny użytkownik
#38
A gdyby tor gdzie jest budynek z rampą "odbić" i budynek postawić na dole, przez co droga dojazdowa nie musiałaby przechodzić przez tor, tylko od razu na zaplecze budynku gdzie można również wygospodarować jakiś parking?
 

melonowy

Użytkownik
#39
No też tak myślałem, ale budynek i cały rozładunek przy rampie byłby tyłem do "maszynisty", czyli naszych oczu ;)
Jak zjem to jeszcze coś pokombinuję.
 

melonowy

Użytkownik
#40
Tylko wszystko po lewej się dzieje... Po prawej tylko wzgórze i ewentualnie jeszcze "cóś". Nie wiem jak ten tunel dobrze rozwiązać.
propozycja a.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 2
Planuję 10
Planuję 15
Planuję 105
Planuję 7

Podobne wątki