Fajnie, ale należałoby się najpierw zastanowić, gdzie i skąd pojawia się rdza na torach. Rdzewieją same szyny i stalowe elementy przytwierdzeń, ale nie tłuczeń. Sam kozioł oporowy, jeśli jest stalowy, jak tu, również koroduje, ale nie sypie się z tego wszystkiego (szyny i kozioł) rdzawy pył, a sam tłuczeń zostaje z grubsza bez zmian. Oczywiście, tłuczeń i piasek na zasypce toru przed kozłem się brudzi i po jakimś czasie nie jest jasno szary, lecz ciemnieje, ale nie jest rdzawy. Rdzawy pył pojawia się na torach przede wszystkim w miejscach, gdzie pociągi często hamują. Pył ten pochodzi z żeliwnych klocków hamulcowych, a nie z szyn. W mniejszym stopniu pył powstaje też na ostrych łukach, podczas zdzierania się obrzeży kół i bocznej powierzchni szyn. Na prostych odcinkach toru, gdzie pociągi jadą ze stałą prędkością, tego pyłu jest znacznie mniej. Rdzawy pył pokrywa pokłady przy szynach, a w znacznie mniejszym stopniu na środku toru. Trzeba też pamiętać, że obecnie coraz częściej stosuje się hamulce tarczowe, a w hamulcach tradycyjnych używa się wkładek hamulcowych kompozytowych. To wszystko powoduje, że na nowych liniach kolejowych tego rdzawego nalotu jest znacznie mniej (chociaż w Polsce nie jest to jeszcze tak bardzo widoczne).
- 4
- 1
- 1
- Pokaż wszystkie