• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Tort 1:160 :)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#41
Fajnie, ale należałoby się najpierw zastanowić, gdzie i skąd pojawia się rdza na torach. Rdzewieją same szyny i stalowe elementy przytwierdzeń, ale nie tłuczeń. Sam kozioł oporowy, jeśli jest stalowy, jak tu, również koroduje, ale nie sypie się z tego wszystkiego (szyny i kozioł) rdzawy pył, a sam tłuczeń zostaje z grubsza bez zmian. Oczywiście, tłuczeń i piasek na zasypce toru przed kozłem się brudzi i po jakimś czasie nie jest jasno szary, lecz ciemnieje, ale nie jest rdzawy. Rdzawy pył pojawia się na torach przede wszystkim w miejscach, gdzie pociągi często hamują. Pył ten pochodzi z żeliwnych klocków hamulcowych, a nie z szyn. W mniejszym stopniu pył powstaje też na ostrych łukach, podczas zdzierania się obrzeży kół i bocznej powierzchni szyn. Na prostych odcinkach toru, gdzie pociągi jadą ze stałą prędkością, tego pyłu jest znacznie mniej. Rdzawy pył pokrywa pokłady przy szynach, a w znacznie mniejszym stopniu na środku toru. Trzeba też pamiętać, że obecnie coraz częściej stosuje się hamulce tarczowe, a w hamulcach tradycyjnych używa się wkładek hamulcowych kompozytowych. To wszystko powoduje, że na nowych liniach kolejowych tego rdzawego nalotu jest znacznie mniej (chociaż w Polsce nie jest to jeszcze tak bardzo widoczne).
 
OP
OP
lukas76
#42
Dziękuję za opinię i pewnie tak jest ale to są lata powiedzmy 70 więc o ile były hamulce tarczowe to mało. Tak jak napisałem to pierwszy etap. A tak z innej beczki właśnie siedzę sobie w pociągu w Wieliczce i jest naprawdę bardzo dużo rdzy na kamieniach. Tak że jeszcze raz dziekuję i wezmę pod uwagę przy kolejnym etapie który powinien ten efekt złagodzić
A wracając do szutru Polaka to nr 5361
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#43
Tak, jak napisałem, rdzy na torach w Polsce było i wciąż jest sporo, ale kwestią jest gdzie i jak się rozkłada. Z pewnością pyłu rdzawego nie powinno być na ziemi i na tłuczniu, także na podkładach dookoła kozła oporowego ani przy szynach przed samym kozłem, bo tam tabor nie dojeżdża, a już z pewnością nie hamuje tak intensywnie, by sypał się pył z klocków. Z tego samego powodu przed samym kozłem całe szyny łącznie z główkami są zwykle zardzewiałe.