• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#61

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#62

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#63
Dopiero dzisiaj natrafiłem na ten wątek. A szkoda że nie wcześniej bo bym nie dał spokoju dopóki nie wydłużysz tego toru glownego dodatkowego przy budynku dworca;). Ja ten temat przerabialem 30+ lat temu i wiem jak za krótki tor potrafi psuć zabawę. Nastawnia jak najbardziej moze stać tam gdzie jest. Mam nadzieję że tory nie są zbyt mocno przyklejone i da się wprowadzić pewne modyfikacje.
Jest kawałek morza.
Jest las sosnowy.
Jest "oddech" (mniej znaczy więcej). ;)
Jest bardziej polsko (?).

Co Wy na to?

PS. Będę musiał zrobić dioramę z młynem, bo w tym planie się nie załapał. :)
Co do młyna to znalazłem dla niego zastosowanie. Jeśli to jest ten mały domek o ladnej architekturze to wystarczy go odmłynic czyli zdemontować kolo. Jak dla mnie to budynek jest zbyt mały jak na młyn. Nawet na osobnej dioramie by wyglądał karykaturalnie. Podejrzewam ze producent chcąc uatrakcyjnić swoją ofertę dodał kolo wodne do zwykłego budynku mieszkalnego. Jak masz w planach mieć młyn wodny to przejrzyj ofertę Auhagena lub poszukaj starych wyrobów Vero lub Mammos. Są conajmniej dwa takie młyny.
A ten domek po zdjęciu kola wodnego spokojnie możesz ustawić gdzieś w miasteczku Torcinek. Tutaj biorąc pod uwagę temat malego miasteczka nad morzem to zasadę im mniej tym więcej można zburzyć. Będąc w kilku takich malych miastach czesto tam gdzie zachowała się stara architektura można zobaczyć duże zagęszczenie małych budynków.
Kibicuję temu projektowi i powodzenia.(y)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#64
Dziękuję kolegom @Marqus Marq i @Andrzej Harassek . Właśnie o to mi chodziło. W razie wątpliwości, będę dopytywać.
@Jacek765, kwestia młyna poszła się huśtać już dawno temu. Jest sklejony, więc go wykorzystam właśnie na dioramie i właśnie jako młyn. :)
Co do toru stacyjnego, to jakie masz rozwiązanie?
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#65
@Kris, jezeli temat młyna jest nadal aktualny, to zaraz poszukam w swoich zasobach. Dawno temu kupiłem od kogoś sklejony młyn, który wymaga lekkiej kosmetyki. Na mojej makiecie niestety nie znalazł miejsca, a ponieważ po długiej przerwie prace zbliżają się do końca już go tam nie wstawię.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#67
Nie jestem obeznany w grafice komputerowej więc postaram się opisać w miarę zrozumiale zmiany w układzie tor(t)owym:).
Lewa głowica rozjazdowa - rozjazdy przenieść o długość jednego odcinka prostego w lewo (tylko te od toru głownego i głownego dodatkowego przy budynku dworca)
Prawa głowica rozjazdowa - analogicznie jak po lewej stronie rozjazdy przenieść w prawo. Tor żeberkowy z magazynem i placem ładunkowym przesunie się w prawo i raczej będzie trochę krótszy ale jak zrezygnujesz z lokalizacji placu zabaw w tamtym rogu powinno się zmieścić. Nastawnia nr 2 może być na końcu peronu nr 1 symetrycznie do nastawni nr 1.
Teraz zmiany w układzie przebiegu ulic w Torcinku. Tutaj sobie pozwoliłem nadać nazwy ulicom (absolutnie nie musisz ich stosować jeśli masz swoje nazwy) żeby było łatwiej pisać. Ul. Dworcowa to ta główna przy budynku dworca, ul. Portowa to ta co prowadzi przez przejazdy do portu, ul. Kościelna to ta równoległa do Portowej, ul Plebańska to ta między plebanią a piekarnią i ul Piekarska przy piekarni. Mam nadzieję że Ci się nie rządzę w Twoim miasteczku;).
Ponieważ poprowadzenie przejazdu przez rozjazdy na stacji Torcinek może być problematyczne proponuję ulicę Portową skrócić tylko do ul Dworcowej, natomiast ulicę Dworcową przedłużyć w lewo na skos i przejazd umiejscowić na łukach torów pomiędzy rozjazdami łukowymi. Droga może kolidować z lokalizacją wieży wodnej dlatego proponuję lokomotywownię przesunąć kilka centymetrów w prawo a wieżę wodną umieścić za nią. No chyba że się ją jeszcze da przesunąć nieco w prawo. CPN można umieścić na skrzyżowaniu ulic Portowej i Dworcowej lub na tym ukośnym odcinku ul Dworcowej , a na przeciwko CPN-u może być ten plac zabaw przeniesiony zza magazynu.
Dzięki takim modyfikacjom tor przy peronie 1 wydłuży się z 693mm do 1155mm nadal mało ale już swobodnie wejdzie lokomotywa i trzy długie wagony albo 4 długie wagony bez lokomotywy lub z lokomotywą jeśli by wykorzystać tory żeberkowe. Na 700mm ledwo by się zmieściła SP42 i dwa ryflaki. Sam układ ulic sprawiał by wrażenie mniej tortowe bo dwa przejazdy na jednej ulicy na przestrzał wyglądały by zbyt nienaturalnie jakby od innej linii kolejowej.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#68
Jacku, dziękuję za pomysł.
W międzyczasie plany i założenia się zmieniły. Tor przy dworcu nie jest torem głównym, tylko manewrowym. Dlatego nie będę go wydłużać.
Port przeniosłem na lewą stronę. U góry będzie plaża i ośrodki wczasowe, ale droga będzie za przejazdem rozwidlać się w lewo do portu, w prawo do ośrodków wczasowych.
Przejazd na dole też zostanie. Przy żeberku po lewej będzie poczta.
Pozwolisz, że nazwy ulic z małymi modyfikacjami sobie przywłaszczę, bo mi się podobają. :)
Może uda mi się dzisiaj wrzucić aktualny plan ( po zmianach ).
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#69
To oczywiście Twój tort i miasteczko i jak najbardziej masz prawo w nim wszystko urządzać jak Ci pasuje:). Moje sugestie dotyczą głównie przyjemności z zabawy i z moich doświadczeń wynikających z dużej niewygody przy zabawie ze zbyt krótkimi torami stacyjnymi. To czy tor przy budynku dworca ma status toru głównego dodatkowego czy też manewrowego ma i tak mniejsze znaczenie przy braku możliwości oblecenia składu pociągu przy zachowaniu przepustowości torów głównych. No chyba że byś zrezygnował z wczasów wagonowych a przynajmniej z obecnej lokalizacji a tor nr 4 polączył z prawej strony w łuku toru rozjazdem łukowym. Proponowałbym tutaj ponumerować tory i tak przy dworcu tor nr 3, przy peronie 2 tor główny nr 1 pod drugiej stronie peronu tor nr 2 i tor do obecnych wczasów wagonowych to tor nr 4 i do szopy 4A. Nie wiem jak bardzo jesteś przywiązany do tej szopy ale tak biorąc realia w skali 1:1 to raczej nie ma ona racji bytu. Natomiast w jej miejscu można by urządzić wczasy wagonowe by tor 4 mógł być torem głównym dodatkowym. Albo przenieść wczasy wagonowe w prawy górny róg z rozjazdem przy przystanku osobowym Torcinek Port. Warto mieć przynajmniej jeden tor główny dodatkowy gdzie by można było wpuścić pociąg na bok a pozostałe tory by były w pełni przepustowe.
Nazwy ulic jak najbardziej jeśli chcesz możesz je wykorzystać jak tylko chcesz z mojej strony to tylko propozycje dla ułatwienia planowania:).
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#70
Szopy nie będzie, będzie bocznica do portu.
Wczasy wagonowe wyszły poza kadr w prawą stronę. Dolny tor pełni rolę bocznicy do wczasów wagonowych i toru wyciągowego dla składów portowych.
Jak pisałem, opublikuję najnowszy plan ze wszystkimi zmianami.
Co do możliwości zabawy. To tort, jego drugie imię to Kompromis. ;)
Zdecydowałem się na takie rozwiązanie, ponieważ chcę uniknąć karykatury dużej lub średniej stacji. Nie przeszkadza mi to :)
To miejscowość turystyczna, więc będą tam dojeżdżać składy głównie pasażerskie lokalne, dalekobieżne (5-6wagonowe) i jakieś lokalne krótkie towarowe związane z rodzajem przemysłu i handlu w Torcinku.
Ruch niezbyt wielki poza sezonem. ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#72
Dopiero dzisiaj natrafiłem na ten wątek. A szkoda że nie wcześniej bo bym nie dał spokoju dopóki nie wydłużysz tego toru glownego dodatkowego przy budynku dworca
Lewa głowica rozjazdowa - rozjazdy przenieść o długość jednego odcinka prostego w lewo (tylko te od toru głownego i głownego dodatkowego przy budynku dworca)
Prawa głowica rozjazdowa - analogicznie jak po lewej stronie rozjazdy przenieść w prawo. Tor żeberkowy z magazynem i placem ładunkowym przesunie się w prawo i raczej będzie trochę krótszy ale jak zrezygnujesz z lokalizacji placu zabaw w tamtym rogu powinno się zmieścić. Nastawnia nr 2 może być na końcu peronu nr 1 symetrycznie do nastawni nr 1.
Jacku, ja to proponowałem już na pierwszej stronie tego wątku. Jednak kolega Kris ma inne priorytety i nie poszedł na to (niestety). Ale myślę, że my jesteśmy skażeni zawodowo i nie "czujemy bluesa"... ;)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#73
Jasne że każda makieta to kompromis. Moje skażenie zawodowe mi mówi że każda nawet mała stacja zwłaszcza jeśli na niej mają być formowane pociągi (tutaj bocznica do portu) powinna mieć przynajmniej jeden tor główny dodatkowy gdzie można by wyciągać składy towarowe i przygotowywać do wyjazdu. W tym przypadku do tego celu najlepiej dostosować tor nr 4. Jest to największy możliwy do zaakceptowania kompromis. Pociągów nie formuje się na torach głównych zasadniczych, a tych jest w tym projekcie dwa. Gdyby to była linia jednotorowa to byłby jeden tor główny zasadniczy a drugi by pełnił funkcję toru głównego dodatkowego i wtedy to co zamierzasz miało by sens. Ponieważ jest to linia dwutorowa czyli w założeniu ruch nie ma być całkiem mały wymagane jest by tory głowne zasadnicze nie były zajmowane na długo by nie blokować ruchu na linii kolejowej. dlatego właśnie wszelkie czynności związane z wyprawianiem pociągów są wykonywane na torach głownych dodatkowych. Jak lokomotywa manewrowa przyciągnie skład wagonów z portu do tego jeszcze dostawi wagon z wolnych torów czyli z placu przeładunkowego przychodzi spisywacz, sporządza dokumentację pociągu , przychodzi rewident wykonuje oględziny techniczne składu pociągu gdy się dopnie lokomotywa wykonuje próbę szczegółowa hamulca zespolonego to wszystko wymaga czasu. Tak więc jak chcesz by w miniaturze choć odrobinę naśladować życie na kolei to warto te kryteria uwzględnić w zmianach projektu.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#74
Dziękuję za rady. Doceniam. Takowe pojawiały się już wcześniej i brałem je pod uwagę.
Dłuuuuuuuuuuuuuuugo siedziałem nad ostatecznym planem, zastanawiałem się, przeglądałem setki makiet i zdjęć prawdziwych stacji. Wiem, że macie rację.
Nie mniej podjąłem taką decyzję i będę się trzymać tego planu. :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#75
Obiecany aktualny plan Torcinka z zaznaczonymi semaforami (dzięki pomocy @Tomek K ).
Może to rzuci trochę światła na obecną sytuację. :)
A tak przy okazji, plan samego centrum może ulec zmianie, jeśli okaże się, że kościół, który wybrałem będzie ciut za duży.
Cała reszta jednak nie zmieni się (mam nadzieję). :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#76
Więc jednak ten tor przy dworcu będzie torem głównym. W tej sytuacji jeszcze raz poważnie zastanowiłbym się nad wydłużeniem tego toru tak, jak pokazałem na pierwszej stronie. Nawet, jeżeli nie chcemy wchodzić z rozjazdem na przejazd, to można na obu końcach przesunąć rozjazdy o jeden krótki odcinek prosty. Nie rozumiem, dlaczego tego nie można zrobić.

A poza tym brakuje semafora wyjazdowego z toru drugiego od góry w lewo, to przecież tor główny zasadniczy.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#78
Czy ten dołożony semafor nie powinien być czterokomorowy, z komorą pomarańczową dolną?
Brakuje mi sygnału S10.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#79
Panie Andrzeju, w momencie, kiedy zobaczyłem powiadomienie o Pana komentarzu, zorientowałem się, że nie zmieniłem tych semaforów z toru przy dworcu na tarcze manewrowe. Jeszcze w momencie kiedy pracowaliśmy nad tym z Tomkiem, była opcja, że będzie tam wjeżdżać ganz turystyczny, albo lokalny z jednym wagonem (więcej tam się nie zmieści).
Ale później przyszła myśl, że z peronu pierwszego nie będzie można wsiadać do pociągu, bo będzie płotek przy krawędzi. Peron wyłączony z użytku pasażerskiego, będzie tylko służył jako poczekalnia lub pasaż do kładki nad torami.
Gdyby to były moduły, nie byłoby sprawy, ale to tylko tort. :) Wersję wydłużenia tego toru już ćwiczyłem, nie podobało mi się... ;)

W załączniku poprawiona wersja - moja.

Swoją drogą zastanawiam się jeszcze, czy robić kładkę, czy przejście podziemne....


TORCINEK 91.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#80
Czy ten dołożony semafor nie powinien być czterokomorowy, z komorą pomarańczową dolną?
Brakuje mi sygnału S10.
Teoretycznie tak, bo wyjazd jest po mniejszym łuku rozjazdu łukowego, ale zakładając domyślnie, że promień całego łuku toru (nie samego rozjazdu) pozwala na jazdę z największą prędkością szlakową, można przyjąć, że nawet ten ciaśniejszy łuk rozjazdu ma ten sam promień, co cały łuk i można po nim jechać z pełną prędkością. Tak to jest zwykle w rzeczywistości, rozjazdy łukowe w torach głównych zasadniczych wbudowuje się w łuk toru o określonym promieniu i jadąc torem głównym (bez zmiany toru) jedzie się z największą prędkością. Tor odgałęziający się może mieć nawet większy promień (tak jest tu), ale może odgałęziać się do wewnątrz łuku, wtedy promień jest mniejszy i trzeba ograniczyć prędkość. W modelu to wygląda trochę inaczej.