• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#1
Dzień dobry :)
Dziś, w dzień moich 38 urodzin uroczyście otwieram nowy wątek w Relacjach.

Oto, co będzie:

MAKIETA „TORCINEK
Wymiary: 125cm x 300cm
Skala: H0
Użyte tory: Piko A-gleis
Budynki na makiecie: Faller, Vollmer, Auhagen i inne.
Sterowanie : DCC Roco

Założenie i historia.
Makieta miasteczka osadzona będzie w realiach polskich, w latach 1989-1995.
Fikcyjne polskie miasteczko na pomorzu, gdzieś między Kołobrzegiem, a Ustką.
Miejsce atrakcyjne turystycznie. Stary młyn wodny, rzeka, latarnia morska, targ rybny z wędzarnią, . Są też wczasy wagonowe i pole kempingowe, coś dla wielbicieli wakacji w warunkach polowych ;)
Będzie stacja TORCINEK (z 2ma peronami, bocznicami do magazynu, lokomotywowni jednostanowiskowej i do wczasów wagonowych), oraz przystanek TORCINEK PORT z jednym peronem i małym dworcem.
Przejeżdżając przez przejazd kolejowy w kierunku północnym dojedzie się do małego portu rybackiego i na plażę (które niestety nie zmieszczą się na makiecie).
W miasteczku znajdziecie , latarnię morską, targ rybny z wędzarnią, a także piekarnię, sklep wielobranżowy GS, stację CPN, duży kościół z plebanią, pole kempingowe z plażą nad rzeką, niedaleko wspomnianego młyna.
Po drugiej stronie stacji Torcinek znajduje się ośrodek wczasów wagonowych PKP, lokomotywownia i wieża ciśnień.

Istnieje szansa na to, że niektóre elementy się zmienią lub ich nie będzie. To żywy organizm.
Już za niedługo rozpoczynam budowę makiety. Będzie to dłuuuugi proces, ale każdy krok do przodu będzie wydarzeniem w życiu miasteczka.

Dlaczego Torcinek?
Makieta z obwodem zamkniętym torów nazywana jest potocznie „tortem”.
Moja makieta jest mała, więc to nie duży tort, tylko mały Torcinek ;)

Poniżej plan i parę zdjęć.
Relacja będzie , w miarę możliwości regularna, ale dłuuuuuuuuuga, bo makieta stoi w miejscu oddalonym o 50km, poza tym czas na to mam tylko w weekendy.
Ale się zaczęło. Zakończyłem etap planowania zasadniczego na wersji #80 :)
Niedawno przyszedł korek, większość materiałów już mam, więc trzeba zabrać się do roboty :)

Część budynków już zacząłem sklejać. Konkretnie strażnicę przejazdową Fallera i tejże firmy młyn wodny.
Musiałem je trochę podmalować, bo takie plastikowe strasznie były ;) Będzie też waloryzacja, ale powolutku.
W niektórych budynkach zrobię wnętrza.

Uprzedzając pewne komentarze:

Pokój ma tylko dwa małe okienka, więc zdjęcia w świetle dziennym nie będą powalać. :p
Na stół nie miałem większego wpływu - to była niespodzianka :)

Z racji lenistwa będę bazował na większości gotowców, ale z "moją duszą" ;)
Ile dam radę, zrobię sam.

Będę wdzięczny za konstruktywne uwagi i wszelką pomoc.

K.
 

Załączniki

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#5
@Kris, to trzymam kciuki za powodzenie misji "Torcinek" i przy okazji wszystkiego najlepszego dla Jubilata(y). Ja zacząłem budować swoją dużo poźniej i tak sobie cały czas dłubię w wolnych chwilach:kawa:, aczkolwiek ostatnio dawno nic nie robiłem.;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#6
Wszystkiego najlepszego w dniu urodzin! Żeby jednak nie było za słodko, to kilka uwag:

Jak dla mnie, to trochę za dużo tego wszystkiego. Ja wolę makiety, na których cała reszta jest dodatkiem do kolei, a nie kolej dodatkiem do reszty, ale to kwestia osobistego gustu. Góra z tunelem na brzegu morza to trochę mało polskie, ale rozumiem, że coś trzeba było zrobić z tym słupem. Do samego układu torowego mam następujące uwagi:

Wydłużyłbym maksymalnie tory stacyjne, zwłaszcza ten przed samym dworcem, nawet kosztem wejścia z rozjazdami na przejazd. Nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie, ale zdarzało się, zwłaszcza w przeszłości, a jak rozumiem stacja ma być dość stara. Żeberko przed nastawnią po lewej stronie nie jest konieczne, jeżeli tor przed budynkiem stacyjnym będzie torem głównym dodatkowym, z semaforami wyjazdowymi. W innym wypadku należałoby zastosować żeberko albo wykolejnicę. Ale myślę, że jednak to powinien być tor główny dodatkowy, żeby umożliwić wyprzedzanie pociągów.

Dojazd do lokomotywowni powinien być wprost z toru głównego, bez konieczności dwukrotnej zmiany kierunku jazdy. Ponieważ należy też zapewnić wjazd na tor wczasów, przydałoby się dwukierunkowe połączenie torów. Ale można nawet zrezygnować z łącznika, zaznaczonego na żółto. Pozwoli to na niezwiększanie liczby rozjazdów, a jednocześnie da to ciekawy efekt krzyżujących się odgałęzień. Takie rozwiązania stosowano dawniej, a bezpośrednie połączenie lokomotywowni z torami wczasów nie jest sprawą bezwzględnie konieczną.

Poniżej moje propozycje zmian.

Nowy Torcinek 73 free.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#8
Dziękuję za życzenia :)
Panie Andrzeju, dziękuję także za uwagi. Niestety nie mogę przesunąć rozjazdów toru wewnętrznego, bo:
1. po prawej stronie nie zmieści się nastawnia, a nie chcę jej przenosić, bo ze względu na nagromadzenie rozjazdów jest to dla niej optymalne miejsce, pod względem doprowadzenia pędni.
2. po lewej ma być przejazd kolejowy.
Co do tej krzyżówki przy lokomotywowni....do rozważenia, póki jeszcze nie przykleiłem torów :) Ale musiałbym dokupić WL :)

Co do tej góry z tunelem, wiem że nie polskie, ale jak słusznie Pan zauważył, musiałem jakoś ogarnąć ten słup.
Poza tym, ten tunel jest jakiś km od brzegu, więc jakoś można się z tym pogodzić. ;) No i....jest to miejsce fikcyjne, co "usprawiedliwia". ;)

Choć z...trzeciej strony, takie wzgórza są na mierzei wiślanej....gdyby tam szły tory...... ;)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#11
Sto lat Kris i powodzenia w budowie.
W ramach prezentu urodzinowego mogę Ci taką frajdę sprawić.
Podaj mi proszę tylko adres do wysyłki i już. Chyba, że używka w 100% sprawna i wysyłka z DE nie wchodzi w grę.
Już napisałem Panu Andrzejowi na pw, że nie będę nic zmieniać w układzie torowym, bo mi się na szerokość nie zmieści.
Ale dziękuję za życzenia, czujność i chęci :)

Dzisiaj jadę TAM i w weekend lub po weekendzie będzie kolejny wpis :)
 

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#12
Dwie małe uwagi. Gdzie jest brzeg? Latarnie są raczej bardzo blisko brzegu, a tu nic nie wskazuje na taka bliskość. Chyba, ze będzie chociaż pas drzew nadmorskich, albo cokolwiek. Jak dla mnie jest ona zbędna.
Druga sprawa to pole campingowe. Zastanawiam się, czy jego umiejscowienie przy cmentarzu to dobry pomysł no i jak to wpłynie na atrakcyjność tego miejsca
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#13
nie będę nic zmieniać w układzie torowym, bo mi się na szerokość nie zmieści.
Dałoby się to zrobić, przycinając rozjazdy i skrzyżowanie 30 stopni tak, by na siebie zachodziły. Wtedy odległość między równoległymi torami pozostanie niezmieniona. Taki zestaw miał dawno temu Pilz, nie wiem, czy Tillig to kontynuował jako "system standard". Było też coś takiego w starym Roco (szyna 2,5 mm). Zastosowanie normalnych rozjazdów i skrzyżowania, bez ich przycinania, faktycznie spowoduje rozsunięcie torów.

Tak to wygląda w wykonaniu Pilza:
https://modellbahn-shop.online/Spur-HO-Pilz-5270-Doppelte-Gleisverbindung-verkupfert-1049/1050
Były też wersje z jednym torem na wprost, ale to już trzeba składać z kawałków:
https://www.amazon.de/Pilze-Modelle...k:Pilze,p_n_feature_four_browse-bin:358636031
A tak wygląda wersja Roco:
https://modellbahn-shop.online/Spur-HO-Roco-4560-Doppelte-Gleisverbindung-839
Napędy da się odłączyć i umieścić pod makietą, ale wymaga to małych przeróbek.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#14
Wszystkiego najlepszego !

Merytorycznie - temat tunelu - może jednak są inne opcje niż tylko tunel - jak rozumiem chodzi o to by optycznie albo ukryć albo odróznić ten fragment. Myślę, że można się zastanowić nad alternatywami:
- gęsty las (sosny nadmorskie) - włącznie z obklejeniem odpowiednimi zdjęciami filara do pewnej wysokości
- tor w wykopie - ale to chyba za mało miejsca będzie
- wykorzystanie terenu za słupem w powiązaniu z rzeką jako terenu zalewowego i cały ten róg na moście, który ma dwa przęsła nad rzeką a pośrodku przęsła nad terenem zalewowym

Bo chyba nie tylko chodzi by "ukryć" ale może po prostu by jakoś odróżnić ?
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#15
Dwie małe uwagi. Gdzie jest brzeg? Latarnie są raczej bardzo blisko brzegu, a tu nic nie wskazuje na taka bliskość. Chyba, ze będzie chociaż pas drzew nadmorskich, albo cokolwiek. Jak dla mnie jest ona zbędna.
Druga sprawa to pole campingowe. Zastanawiam się, czy jego umiejscowienie przy cmentarzu to dobry pomysł no i jak to wpłynie na atrakcyjność tego miejsca
Brzeg jest jakiś km na północ od przystanku.
Na Helu latarnia jest w środku lasu, jakieś 500m od brzegu... :)
U mnie jest na tyle blisko brzegu, że jest ok. Ale się nie upieram przy niej. W pierwszej wersji miał być tam wiatrak Koźlak (od Zvolacka)....może powróci.
W miejscu pola campingowego była już stadnina koni, tłocznia soków i sad z, oddzielonym miedzą, młynem (który powędrował za magazyn).
Nie umiem się tam zdecydować na nic....może po prostu będzie las.....
Przy cmentarzu też się nie upieram, ale taki mały dodałby uroku otoczeniu kościoła...
Jestem otwarty na sugestie związane z tym kawałkiem. Rzekę bym chciał utrzymać, choć może być i jezioro, ale młyn nad jeziorem niekoniecznie pasuje.....chyba :)

Dałoby się to zrobić, przycinając rozjazdy i skrzyżowanie 30 stopni tak, by na siebie zachodziły. Wtedy odległość między równoległymi torami pozostanie niezmieniona. Taki zestaw miał dawno temu Pilz, nie wiem, czy Tillig to kontynuował jako "system standard". Było też coś takiego w starym Roco (szyna 2,5 mm). Zastosowanie normalnych rozjazdów i skrzyżowania, bez ich przycinania, faktycznie spowoduje rozsunięcie torów.

Tak to wygląda w wykonaniu Pilza:
https://modellbahn-shop.online/Spur-HO-Pilz-5270-Doppelte-Gleisverbindung-verkupfert-1049/1050
Były też wersje z jednym torem na wprost, ale to już trzeba składać z kawałków:
https://www.amazon.de/Pilze-Modelleisenbahn-H0-Vorgefertigte-Druckgussmodelle/s?ie=UTF8&page=1&rh=n:358607031,k:pilze,p_n_feature_four_browse-bin:358636031
A tak wygląda wersja Roco:
https://modellbahn-shop.online/Spur-HO-Roco-4560-Doppelte-Gleisverbindung-839
Napędy da się odłączyć i umieścić pod makietą, ale wymaga to małych przeróbek.
Jak pisałem w pw, układ zostanie jak jest. Mnie nie przeszkadza :)

Wszystkiego najlepszego !

Merytorycznie - temat tunelu - może jednak są inne opcje niż tylko tunel - jak rozumiem chodzi o to by optycznie albo ukryć albo odróznić ten fragment. Myślę, że można się zastanowić nad alternatywami:
- gęsty las (sosny nadmorskie) - włącznie z obklejeniem odpowiednimi zdjęciami filara do pewnej wysokości
- tor w wykopie - ale to chyba za mało miejsca będzie
- wykorzystanie terenu za słupem w powiązaniu z rzeką jako terenu zalewowego i cały ten róg na moście, który ma dwa przęsła nad rzeką a pośrodku przęsła nad terenem zalewowym

Bo chyba nie tylko chodzi by "ukryć" ale może po prostu by jakoś odróżnić ?
A to są dobre sugestie. Brakowało mi innego pomysłu na ten róg. Bardziej chciałem go zakryć tym tunelem, ale Twoje propozycje są warte rozważenia....
Ten sklep GSu też mi wędruje......nie bardzo mam go gdzie dać, a gdzieś muszą jabłka, fajki i halbę kupować.... ;)
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#16
Z rogiem to jeszcze taka modyfikacja tych sugestii - mieszanina lasu i nie tyle wykopu a wydm - nawet częściowo porośniętych - to by było bardzo "helsko".
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#20
Pamiętam, pamiętam :) Wbrew pozorom budynków tak dużo nie będzie, ale nie może być też pusto :)
Dlatego kwestia "środka" jest ruchoma...a tak naprawdę kwestia prawej strony.
Lewej już nie chciałbym ruszać, bo mi się całość posypie :)

Poniżej efekt około półgodzinnej pracy....
Położony korek (5mm) i położony układ torowy na korku.
Następny etap to wycięcie korka.....

Dlaczego korek? Bo tak wybrałem, nie chodzi o wytłumienie, tylko o różnicę poziomów, podtorze i materiał, z którym łatwo się pracuje :)

O ile lewa strona nie stanowi problemu, o tyle prawa sprawia pewien problem i rodzi wątpliwości :)
Będę wdzięczny za sugestie. Jak już wyrżnę koryto rzeki, to będzie pozamiatane :)
Wolę więc przeciągnąć nieco etap przyklejania korka i torów, ale żeby nie było później oops. :)
 

Załączniki