• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Torcik do kawy.

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 0 0
#21
Witam
Absolutnie nie wykluczam tego co Pan napisał. Pewnie tak właśnie jest. Ja tylko powtarzam to, co jest napisane na temat tego tunelu i tego co wszyscy znawcy i miłośnicy tej linii kolejowej o nim mówią a także piszą.
"Na Podkarpaciu znajduje się najdłuższy w Europie tunel kolei wąskotorowej 32. Zlokalizowany jest on na linii Przeworsk-Dynów, w miejscowości Szklary,
a jego długość wynosi 602 m 33. Był wykonany jako przebicie w miękkim piaskowcu i cały obmurowany. Należy nadmienić, że co najmniej od 1925 r. do zakończenia II wojny światowej kolej wąskotorowa „Przeworsk-Dynów” była prywatna w obrębie lwowskiej Dyrekcji kolejowej 34. Po II wojnie światowej została upaństwowiona. W latach 50. XX w. nastąpiła zmiana rozstawu szyn z 760 mm na 750 mm. W latach 70. XX w. PKP wprowadziły transportery dla wagonów normalnotorowych. W 1986 r. wycofano trakcję parową. Wkrótce zawieszono regularny ruch pasażerski."
(Rocznik Historyczny DYNOVIANA Nr 2 - 2015 Paweł Gugla)
"Budowę tunelu rozpoczętą 23 lutego 1903 roku ukończono 1 maja 1904. Konstrukcja w zależności od potrzeb była kamienna lub betonowa. Długość
tunelu osiągnęła prawie 600 m. Na żądanie władz wojskowych wykonano komory minerskie (przewidywano zniszczenie tunelu w razie wojny)." (item,
Andrzej Bożek)

Itd. itd. Pozdrawiam gorąco. Tomek
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#22
Ciekawe, skąd wzięła się ta legenda, że jest to najdłuższy tunel wąskotorowy w Europie, ale widać, że jest bezkrytycznie powtarzana w różnych publikacjach. Być może w momencie budowy był to najdłuższy tunel (wspomniany przeze mnie Gösingtunnel (2369 m) był otwarty w 1906, więc 2 lata później). Nie znam jednak aż tak dobrze historii budowy linii wąskotorowych w Szwajcarii i nie wiem, czy w tych latach były już tam dłuższe tunele.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Dobrzyn

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#27
Czepiacie się... Mamy wszak:
- największą parowozownię (normalnotorową, w Gnieźnie)
- najwyższy most (wąskotorowy, w Koronowie)
to i tunel możemy mieć najdłuższy... A co tam