• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

TKt3 oraz OKl2

qwertas

Aktywny użytkownik
#1
Dzień dobry,
czy w okolicy 1965 gdzieś w Warszawie lub w jej okolicach był na stanie parowóz TKt2 lub OKl2 który prowadził pociągi pasażerskie na trasach w okolicach Warszawy?
P.
 
#2
W nagłówku Kolega podaje serię TKt3, a w pytaniu TKt2 :niepewny:. Odniosę się więc do parowozów OKl2 i TKt2.

Opierając się na artykule „Parowóz serii OKl2” (Świat Kolei nr 6/2000), którego autorem jest Roman Witkowski, w większej ilości parowozy serii OKl2 stacjonowały w DOKP Warszawa do 1951 r. (17 maszyn, zgrupowanych tam po 1946 r. ponieważ w 1946 na terenie tej dyrekcji odnotowano tylko jeden parowóz tej serii – z 37 wpisanych na stan PKP). Stacjonowały one w MD warszawa Wschodnia i w MD Warszawa Zachodnia.

W latach 1951/53 warszawskie OKl2 w ilości 15 szt. przekazane zostały innym dyrekcjom, ponieważ ruch podmiejski przejęły TKt48. Z dwóch maszyn pozostawionych w DOKP Warszawa, jedną z nich była tajemnicza OKl2-1 (skreślona ze stanu w 1954 r). Prawdopodobnie był to parowóz pochodzenia węgierskiego (MAV), serii 342 (miał np. kocioł o nr 4219 z 1916 r), błędnie przypisany do BR64. W latach 1960 – 1965 w Warszawie stacjonowała tylko OKl2-32, przekazana ostatecznie do MD Iława.

Według stanu na 1.01.1966 na PKP były 32 szt. OKl2, i żadna nie stacjonował w dyrekcji warszawskiej.
W DOKP Katowice9 szt. (MD Jaworzno Szczakowa – 7 szt. o nr inwentarzowych: 11, 12, 16, 19, 20, 23, 34; oraz po jednym w MD Katowice: OKl2-9 i MD Ruda Chebzie: OKl2-7.
W DOKP Poznań również 9 szt. w tym: MD Zbąszynek – 5 szt. o nr 3, 21, 22, 24, 26 oraz po dwie sztuki w MD Wolsztyn: 33, 37 oraz MD Żagań: 13, 35.
W DOKP Wrocław7 szt. wszystkie w MD Nysa: 2, 5, 6, 8, 25, 28, 36
W DOKP Gdańsk7 szt. w tym w MD Korsze – 4 szt.: 17, 18, 30, 31 oraz w MD Iława – 3 szt.: 10, 29, 32.


Natomiast co do parowozów TKt2 to opierając się na artykule „Parowozy serii TKt2” (Świat Kolei nr 3/2005), którego autorem jest również Roman Witkowski, seria ta zdominowała DOKP Wrocław. Do 1.10.1948 zgrupowano tam 65 maszyn (w tym 35 sprawnych), z 68 wpisanych na stan PKP, przy czym z tych trzech pozostałych: TKt2-55 skasowano w październiku 1948, a pozostałe dwa parowozy oczekiwały naprawy głównej w dyrekcji lubelskiej i poznańskiej, po której w latach 1949 – 1951 dołączyły do swoich braci w DOKP Wrocław.

Jeszcze ok. 1950 skasowano pierwsze dwie wrocławskie maszyny (15 i 19), w 1952 przekazano do przemysłu „36”, a TKt2-38 skasowano w 1955. Kolejne 19 maszyn w latach 1954-56 sprzedano do przemysłu (6, 11, 12, 16, 27, 28, 30, 35, 37, 40, 45, 54, 57, 60, 61, 63, 64, 65 i 68). Pozostałe 44 szt. nadal figurowały na stanie PKP, ale nr 7, 13 i 24 (pod koniec 1957) oraz 51, 33 (na początku 1958) przekazano do MD Opole, które to należało wówczas do DOKP Katowice, jednak zmiana granic dyrekcji w dniu 1.04.1958 spowodowała, że MD Opole znalazło się w DOKP Wrocław i z automatu tamtejsze TKt2 powróciły nijako do „macierzy”.

Kolejny epizod zmiany stacjonowania TKt2 to przekazanie w latach 1961-62 do DOKP Warszawa łącznie 7 szt. (TKt2-5, 8, 10, 21, 43, 48, 56). W stołecznym węźle oprócz pracy manewrowej, prowadziły one także pociągi pasażerskie, w zamian za SN61, na trasie Warszawa Gł. - Radom, przy czym odcinek do stacji Czachówek Płd. był już zelektryfikowany (w ruchu podmiejskim kursowały EZT) i chodziło o stworzenie dalszego połączenia do Radomia. Parowozy stacjonowały w MD Warszawa Odolany, a plan pracy dla 4 parowozów przewidywał zatrudnienie przy wszystkich pociągach w relacji Czachówek Płd. - Warka i Warka – Radom, oraz prowadzenie trzech pociągów na całej trasie Warszawa Gł. - Radom, a więc częściowo „pod drutem”. W obiegu znalazły się cztery składy sześciowagonowe (5 Bhix + 1 Ahx), a w sumie było to 25 pociągów o rozkładowej prędkości 70 km/h., które w ciągu doby pokonywały aż 1112 km. Codziennie dwie maszyny nocowały w Radomiu a dwie pozostałe w Warce. Zjazdy na płukanie kotła i podmiany lokomotyw umożliwiały dwa pociągi bezpośrednie do Warszawy o godz. 6.27 i 12.05. Pociągi powrotne wyjeżdżały o godz. 8.33 do Warki i 14.27 do Radomia. Wszystko to skończyło się w lutym 1964 roku. Pracę TKt2 w węźle warszawskim przejęły SN61 przybyłe do MD Warszawa Wschodnia. Sześć parowozów sprzedano wówczas do przemysłu, a tylko jeden pozostawiono w rezerwie (TKt2-10). Ostatecznie w lipcu 1965 parowóz ten został skierowany do MD Opole i tak zakończył się epizod TKt2 w DOKP Warszawa.

Oczywiście co do szczegółów służby OKl2 i TKt2 odsyłam do w/w artykułów.
 
OP
OP
qwertas

qwertas

Aktywny użytkownik
#3
Super, dziękuję za info.
Nie zauważyłem literówki, a chodziło mi o parowóz TKt3, ex Br86...
Znaczy, że warszawskie ryflaki robo, pasowałyby jedynie i to tylko "od biedy" do iławskiej OKl2 ;)
 
#4
a chodziło mi o parowóz TKt3, ex Br86
Co do TKt3 to opierając się na artykule "Parowóz serii TKt3" (Świat Kolei nr 2/2003), którego autorem jest Paweł Terczyński, to tendrzaków tej serii właściwie nie można było spotkać w węźle warszawskim w pracy trakcyjnej przy pociągach osobowych. Drobny epizod TKt3 w DOKP Warszawa to przekazanie dopiero w II połowie roku 1970 (a więc schyłkowym już okresie pracy trakcji parowej w węźle warszawskim) dwóch egzemplarzy (TKt3-1 i TKt3-25) z MD Zagórz (DOKP Kraków) do MD Warszawa Praga i MD Warszawa Wschodnia (ostatni przydział obydwu). Nie odegrały one tam jednak żadnej roli w pracy trakcyjnej, ponieważ zostały wydzierżawione do ZNTK Pruszków i bazy PKS w Pilawie, a w 1972 zostały wycofane ze służby.

DOKP Kraków (gdzie TKt3 przewinęły się przez co najmniej 13 parowozowni, w tym tak egzotyczną jak MD Nowa Huta) była największą i zarazem, obok DOKP Poznań, ostatnią ostoją TKt3 na PKP. Najbliżej Warszawy TKt3 były w DOKP Lublin, w MD Dęblin (TKt3-16, 41) i MD Chełm (20, 21) (Chełm położony jest jednak znacznie dalej). Trafiły tam zaledwie 4 szt. i wprawdzie było to w 1963 r. (czyli mniej więcej w okresie o który Kolega pyta), to jednak już w połowie 1964 r. wszystkie lubelskie TKt3 zostały sprzedane przez PKP (jako jedyne tej serii) do resortu górnictwa. Warto dodać, że przemysłowe TKt3 utrzymały się najdłużej w służbie. Służba nielicznych TKt3 w DOKP Szczecin, Gdańsk i Katowice zakończyła się w pierwszej powojennej dziesięciolatce. Nieco dłużej pracowały w DOKP Wrocław (gdzie w pewnym okresie służyło aż 23 maszyn, ostatnia odeszła w 1963). W DOKP Poznań prawie wszystkie TKt3 zgromadzono w MD Poznań Towarowa, gdzie pełniły służbę przy manewrach i w pociągach zdawczych (w przeciwieństwie do DOKP Kraków gdzie TKt3 pracowały głównie przy pociągach pasażerskich, w najważniejszych lokalnych relacjach, w tym do Zakopanego, Krynicy, Zagórza, Tarnowa... Jasielska TKt3-13 jako ostatnia z tej serii prowadziła pociągi osobowy, do 8.05.1971, na krótkim odcinku Zagórzany - Gorlice).

Do szczegółów pracy TKt3 odsyłam oczywiście do w/w artykułu.
 

Podobne wątki