• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta TIMESAVER

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#1
Szanowni forumowicze



Niestety z pewnych względów musiałem, zmienić plany. I stoję przed kolejnym zadaniem. Tym razem chciałbym zbudować plan bocznicy kolejowej. Wymiary płyty 40 cm szerokości i 180 cm długości. Mogę wydłużyć do 200 cm. Konstrukcja oparta jest na torach Weinert. Chciałem dokładnie odwzorować w programie SCRAM, niestety nie mam tych rozjazdów w programie. Dlatego rysunek jest poglądowy. Oglądajac różne strony i filmy natknołem się na bardzo ciekawą pracę, ale chciałbym aby była bardziej realistyczna. Układ torowy oparty jest na TIMESAVER.

Co do ogólnej pracy mam kilka wątpliwości. Czy układ taki powinien posiadać wykolejnice I w jakiej odległości od rozjazdu powinna być instalowana? Czy każdy z torów żeberkowych powinien mieć wstawiony znak ukresu, do którego można pozostawić tabor aby stał bezpiecznie.

Na planie widać układ gdzie lokomotywa może przyjechać z 3 wagonami do samego końca toru. Zatrzymać się, a następnie odstawić naprzykład jeden wagon do magazynu węglowego. Po odstawieniu wagonu, odjeżdża. Dojeżdżając z wagonem do znaku ukresu przed zwrotnicą ostatnią, aby rozłączyć lokomotywę, dzięki, bardzo krótkiemu toru dodatkowemu, może objechać skład. I można podłączyć lokomotywę z drugiej strony, aby pchając wagony odstawiła wagon do Magazunu na rozładunek.

Czy układ taki może posiadać sygnalizację manewrową, naprzykłąd semafory karzełkowe. Jeśli, tak czy może mi ktoś poradzić wyrób dobrej firmy?

Jak wcześniej wspomniałem budowa mojej małej makiety opiera się na produktach firmy Weinert, zamówiłem rozjazdy 74402 oraz 74401. Opis długości toru I odcinków znajduje się nad rysunkiem. Rozjazdy mają długość 264mm. Cały tor ma długość 1800mm.

Czy pociąg wykonujący manewry może przejechać przez drogę samochodową, czy mam traktować jest to miejsce, które jest wyznacznikiem końca przetaczania wagonów. Jeżeli można jednak przejeżdżać domyślam się, że powinienem ustawić znak W6a, w jakiej odległości umieścić?

Ustawienie znaku W5, za drogą samochodową a w odpowiedniej odległości do sygnalizacji wyjazdowej – semafor dwuramienny. Ogólnie mówiąc, pociąg złożony z 4 wagonów oraz lokomotywy, oczekuje na wyjazd z bocznicy kolejowej.
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#2
Pomieszanie z poplątaniem!!! Nic z tego opisu nie wiadomo! Po pierwsze należy określić jaki jest charakter tej bocznicy (bocznic?). Czy stacyjna czy szlakowa i jak jest prowadzony ruch na bocznicę, czyli czy na prawach szlaku czy też toru dojazdowego. Dalej, czy bocznica (bocznice?) maja swoja lokomotywę czy też obsługa jest wykonywana lokomotywą przewoźnika. Mając te informację można dopiero zastanowić się na ustawieniem (jeśli będą potrzebne) sygnalizatorów i innych wskaźników. Co do ukresów, to ustawia się je przed wszystkimi rozjazdami i skrzyżowaniami torów, splotami. Wykolejnice umieszcza się w odległości min 4-6m od ukresu.
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#3
Faktycznie coś namieszałem.

Zadania na bocznicy:
1) Przyjmowanie pociągów towarowych, rozrządzanie i zestawianie wagonów na odpowiednie punkty ładunkowe
2) Odbieranie wagonów z punktów ładunkowych i zestawienie z nich składu według zamówienia, a następnie wyprawianie pociągu
3) Przetaczanie wagonów w obrębie stacji, na życzenie odbiorcy, czyli zamiana kolejności wagonów na punktach ładunkowych, w celu podstawienia wskazanego wagonu pod odpowiedni element infrastruktury stacji.

Bocznica kolejowa nie ma własnej lokomotywy manewrowej. Przyjedzie lokomotywa wraz z odpowiednim składem z innej pobliskiej stacji. Tor oznaczony strzałką to tor główny, z którego odjedzie po wszelkich manewrach i zestawieniu pociągu na szlak.

Układ Torów
Oprócz głównego toru, znajdują się tutaj cztery punkty ładunkowe oraz tor objazdowy. Tor główny pełni funkcję toru przyjazdowo - odjazdowego.

Gdzie mógłbym znaleźć więcej informacji dotyczących różnicy między bocznicą stacyjną a szlakową? Mam troszkę pomieszane informacje i nie mogę wybrnąć z tego. Zależy mi aby układ można było połączyć później z kawałkiem toru, który by dochodził do jakieś stacji kolejowej, gdzie znajdowała by się lokomotywownia. Lokomotywa manewrowa przyprowadza skład na tą stację. Jeśli nadal coś nie tak piszę proszę o pomoc w poprawieniu mnie. Bardzo dziękuję za pomoc.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#4
1) Przyjmowanie pociągów towarowych...
2) Odbieranie wagonów z punktów ładunkowych i zestawienie z nich składu według zamówienia, a następnie wyprawianie pociągu
Rozumiem, że chodzi o tor główny, ten przed nastawną?
Czy aby nie jest ten tor za krótki (208mm)?
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#5
W pewnym sensie nie. Bo załóżmy. Przyjeżdża lokomotywa z 3 wagonami. Zatrzymuje się przy nastawni. Po konsultacji i omówieniu z kierownikiem zadań. Rozpoczyna się przetaczanie wagonów na odpowiednie miejsca infrastruktury kolejowej. Załóżmy jedzie do końca toru. Aby można było przestawić rozjazd w kierunku Magazynu węgla. Następnie skład za zgodą kierownika pcha cały skład na ten tor żeberkowy. Zostawiają wagon z węglem. Lokomotywa z dwoma wagonami wraca w poblize nastawni. Przy nastawni powinien byc znak ukresu, przy którym załoga rozłancza wagon od lokomotywy. W miedzy czasie korzystaja z toru objazdowego i lokomotywa objezdza dwa wagony. I ustawia sie z tył za nimi. Aby popchnąć je w kierunku Magazynu głównego. Zostawia wagon jeden i wraca z powrotem po za rozjazdy na lini głównej. Aby podstawić wagon pod rampę.
[DOUBLEPOST=1515075499][/DOUBLEPOST]Zestawienie moze odbyc sie w trakcie przetaczania składu i zamiany wagonów. Wówczas wyciągam skład w kierunku wyjazdu z stacji towarowej.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#7
Skoro ten układ ma być dołączony do jakiejś stacji to niejako "automatycznie" musi być to bocznica stacyjna. Bocznica stacyjna odgałęzia się od torów stacyjnych, bocznica szlakowa odgałęzia się od toru szlakowego. Tor szlakowy jest między stacjami. Podstawowa różnica pomiędzy bocznicą stacyjną, a szlakową jest w sposobie prowadzenia ruchu. Na bocznicę stacyjną wyjeżdża się jazdą manewrową, a na szlakową jest to pociąg bocznicowy. Odgałęzienie bocznicy szlakowej może być na kilka sposobów tj z posterunkiem lub bez co określa sposoby prowadzenia ruchu. W proponowanej sytuacji mamy klasyczną bocznicę stacyjną, a nie stację towarową, a nawet jest to zespół bocznic. Odgałęzienie bocznicy w stacji musi być zabezpieczone przy pomocy wykolejnicy lub rozjazdu z żeberkiem ochronnym. Na terenie zespołu bocznic każda bocznica (punkt ładunkowy) musi być zabezpieczona wykolejnicą lub rozjazdem z żeberkiem ochronnym. W związku z tym przed magazynem musi być wykolejnica umieszczona tak aby pomiędzy nią a rozjazdem zmieściła się lokomotywa. Gorzej jest z obsługą punktu paliw. Tor do rampy musi być zabezpieczony wykolejnicą. Odległość wykolejnicy od rozjazdu musi umożliwiać obsługę punktu paliw bez otwierania tej wykolejnicy. Pytanie: czy będzie tam tyle miejsca? Wykolejnica na torze punktu paliw musi wykolejać "na lewo" a nie jak na rysunku "w prawo". Do obsługi lokomotywa ze stacji ciągnie lub pcha wagony zgodnie z potrzebą. Rozjazdy są przekładane ręcznie przez drużynę manewrową w związku z czym nie potrzeba żadnych tarcz manewrowych ani semaforów tym bardziej nie potrzebna jest nastawnia. Klucze do rozjazdów i wykolejnic zamykających poszczególne punkty ładunkowe (bocznice) ustawiacz pobiera z nastawni w stacji.
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#8
Szanowny Panie Tomku

Dziękuje za poświęcony czas i wyjaśnianie mi regulacji dotyczących mojego układu. Chciałbym rozważyć jeszcze jeden układ. Czy może by się udało go zrobić, przy ewentualnie nie wielkiej zmianie. Chociaż wolałbym aby układ torowy pozostał taki. Czy można w jaki kolwiek sposób mówić o wstawieniu posterunku bocznicowego? Aby to on kontrolował semafor wjazdowy i wyjazdowy, oraz pociąg za nim wyjedzie na szlak, wówczas pracownik posterunku musi skontaktować się z odpowiednim posterunkiem telefonicznie w celu potwierdzenia, że tor na szlaku jest wolny i może wyprawić pociąg w trasę. Czy w takim przypadku, z punktu widzenia pracownika nastawni, czy gdyby moja mała diorama posiadała by przejzad kolejowy z rogatkami, to wówczas obsługa przypada temu posterunkowi, czy konieczny jest dostawiony kolejny budynek kolejowy – budka dróżnika.



Układ torowy

Magazyn wspomniany, długość w tej chwili toru od rozjazdu to 400 mm, bez problemu schowa się lokomotywa i jeden wagon towarowy. Jeżeli mam przewidzieć miejsce na wykolejnice to pytanie jedno czy wówczas prawidłowo powinien być umieszczony jakiś znak, że do tego miejsca można schować wagony. A potem ustawia się wykolejnice, bo wtedy znacznie to skróci tor przy magazynie. Czy wariant przewidywać może postój na krótki czas tylko w celu rozłądunku i załadunku wagonu lub dwóch wagonów krytych, które zaraz po zakończeniu prac będą zabierane z powrotem, wówczas nie ma w tym miejscu wagonów. Zastanawia mnie wariant czy w sytuacji kiedy stoi wagon przy magazynie można dokonać innych manewrów potrzebnych z wagonami po pozostałym układzie torowym. Kiedy wagony zostaną rozstawione oraz pozabierane z odpowiednich magazynów, lokomotywa pchając wagony, z głównego toru podłącza ostatni wagon z magazynu głównego i dojeżdża do semafora wyjazdowego i oczekuje na wyjazd. Jeśli taki układ jest możliwy, to czy pociąg oczekując chwile na sygnał wyjazdowy może zablokować przejazd kolejowy, czy sygnał wyjazdowy powinien być przed przejzadem kolejowym, aby nie blokować ruchu drogowego i w odpowiednim czasie zamykany jest przejazd kolejowy oraz lokomotywa dostaje sygnał wyjazdu z bocznicy.



Skład Węglowy na drugim końcu bliżej wyjazdu jest wstanie zmieścić dwa duże wagony na węgiel.

Przewidziałem w tym miejscu postój dwóch wagonów około długości 380mm. Skład w tym miejscu bez problemu będzie miał miejsce na wstawienie znaku ukresu oraz wykolejnicy.



Skłąd z Rampą, przewiduje postój dwóch wagonów towarowych i lokomotywy czyli mamy tutaj długość składu około 500mm. Wóczas też domyślam się, że powinno być zabezpieczenie wykolejnicą oraz punkt wskaźnika dotyczącego postoju taboru.



Magazyn paliwa, jest wstanie pomieścić 2 wagony i lokomotywę, też jest przewidziane około 500mm. Wspomniane miejsce powinno być zabezpieczone wykolejnicą oraz posiadać znak ukresu.



Jeżeli układ oprzemy na posterunku bocznicowym (D). Czy pociąg przyjeżdżający ze szlaku, wjeżdżając po głównym torze bocznicowym może mieć umieszczony wskaźnik W4 niedaleko posterunku bocznicowego, a przed wjazdem na rozjazd, który będzie posiadał również znacznik W17. Odległość około 670 mm liczona od końca toru.



Czy powyższy układ może zaistnieć?



Problem, że nie rozumiem w jakim miejscu się je montuje oraz na którą stronę, powinno się ją zastosować w kwestii ochrony toru.
[DOUBLEPOST=1515156670,1515155559][/DOUBLEPOST]Uciekło mi kawałek tekstu chodzi o wykolejnicę.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#9
Strasznie dużo na jeden raz.....
Najpierw rzeczy proste. Każda wykolejnica musi mieć wskaźnik Z1wk/Z2wk, umieszcza się go po prawej stronie toru patrząc w kierunku jazdy. W przypadku jeśli wykolejnica ma "dzielić" tor na dwie części (tak jak przy magazynie) to stosuje się dwa wskaźniki tak aby dla każdego kierunku jazdy widoczny był po prawej stronie. Obraz wskaźnika Z1wk zabrania dalszej jazdy!!! Zgodnie z przepisami wykolejnica oddziela bocznicę od stacji lub od innej bocznicy (odpowiednio może być rozjazd z żeberkiem ochronnym). Kwestia czasu postoju wagonów nie ma tu żadnego znaczenia. A tak na marginesie to ile może trwać wyładunek/załadunek wagonów? Odpowiedź: minimum od jednej obsługi bocznicy do drugiej czyli raz max dwa razy na dobę.
Dalej....
Wskaźnik (nie znacznik) W17 czyli ukres ustawia się przed każdym rozjazdem i skrzyżowaniem torów ew. splotem torów o różnej szerokości i tylko tam, nigdzie indziej!!! Wskaźnik W4 ustawia się w stacjach za peronem dla określenia miejsca do którego ma dojechać pociąg pasażerski mający rozkładowy postój, przy czym jeśli za peronem w odległości max 25m jest semafor to wskaźnika się nie stosuje.
Teraz trudniejsze....
Chcesz "na siłę" zrobić z tego układu stację. No "na upartego" można, ale.... Realizmu w tym nie będzie "za grosz"..... Stację do obsługi bocznic buduje się jeśli ilość bocznic do obsługi jest duża (a tu raptem cztery) i ilość wagonów podstawianych na te bocznice jest duża, a na część z nich przyjeżdżają całe wahadła. U Ciebie można podstawić na każda bocznicę max 2 wagony czyli może "w porywach" przyjechać 8 wagonów! I gdzie ten pociąg przyjąć skoro tor ma dwadzieścia kilka centymetrów. Dalsza sprawa. Jak stacja to musza być semafory. Co najmniej trzy: wjazdowy, wyjazdowy i trzeci do którego może dojechać pociąg po minięciu semafora wjazdowego. Gdzie je ustawić?!! Wg mnie to co chcesz zbudować jest za małe na bycie stacją.
Co do przejazdu to oczywiście nie powinno się go zastawiać stojącym składem - postaw się w sytuacji kogoś kto stoi przed tym przejazdem i czeka na możliwość przejazdu!!! Przejazd można nastawiać ze strażnicy lub z nastawni (jeśli jest), może też obsługiwać go drużyna manewrowa (tak jest często na torach do bocznic) zamykając rogatki lub po prostu ustawiacz lub manewrowy zatrzymuje ruch na przejeździe dając odpowiedni sygnał ręką.
Jeszcze o wykolejnicach. Na symbolu wykolejnicy jest strzałka. Nie jest obojętne w która stronę jest skierowana. Strzałka pokazuje kierunek ew. wykolejenia taboru. Są wykolejnice prawe i lewe. Wykolejnica powinna mieć kierunek "wykolejania" ustawiony tak aby wykolejony tabor nie narobił innych szkód! Wykolejnica na torze do magazynu paliw jest prawa co spowoduje, że wykolejony tabor znajdzie się w skrajni (lub na) sąsiedniego toru i dlatego należy zmienić ją na lewą aby wykolejała "na zewnątrz".
Spróbuj ponumerować tory, rozjazdy i wykolejnice. Wykolejnice numeruje się kolejno z literami Wk np Wk2 itd.i rozjazdy kolejno ze wzrostem kilometraża, tory: od toru Nr 1 który jest przedłużeniem toru szlakowego/dojazdowego stojąc "plecami" do początku kilometraża w prawo tory nieparzyste w lewo tory parzyste.
Tyle na dziś.... Coś czuję, że dalszy ciąg nastąpi.....:podstepny:;):).
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#10
Panie Tomaszu

Bardzo dziękuje ponownie za poświęcony czas. Oczywiście poprawię rysunek wstępny.
Faktycznie to na razie mogę sobie pozwolić na wymiary 45 cm szerokość i 200 cm długości płytę z odchodzącym szlakiem. Ze względu na ciągłe przeprowadzki.

Pozwolę sobie wkleić link. Bardzo mi się spodobała makieta u innej osoby i dlatego zacząłem ten temat.


Od dawna szukam rozwiązania na moją makietę. Chciałem aby to była bocznica z możliwością manewrowania.
Przyjść po pracy i dla relaxu prowadzić miniaturowy pociąg.
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#11
Panie Tomaszu

Zrobiłem dodatkowy projekt mojej bocznicy kolejowej.

Zrobiłem troszkę inne założenie, nie wiem czy realne ale będę próbował aż w końcu wyjdzie. Lokomotywa, która jest przypisana do tej bocznicy, odebrała wagony ze stacji, która jest w pobliżu. Lokomotywa z wagonami zajęła Tor numer 1. Długość tego toru wynosi 922 mm. Lokomotywa po rozłączeniu od składu, może dojechać do końca toru, przewidziane jest 250 mm, tor 1a. Lokomotywa ma miejsce aby objechać skład drugim torem i można rozpocząć manewry. Do celów manewrowania na tej bocznicy, musi być przewidziane wjeżdżanie na szlak do wskaźnika pozwalającego przetaczać wagony, po wcześniejszym otrzymaniu pozwolenia od kierownika.

Jeżeli okaże się, że mam za mało miejsca na budynki, wówczas do likwidacji pójdzie tor numer 4, a rozjazd zostanie odwrócony i będę miał dwa tory boczne numer 5 i 6. Jutro jak wstanę będę mierzył czy mieszczą się czy brakuje.

Układ
1 - Tor główny - długość 922 mm
2 - Tor pomocniczy - długość 394 mm
2a - Tor boczny Magazyn - długość 514 mm
3- Tor boczny Dźwig - długość 776 mm
4 - Tor boczny Magazyn Węgla - długość 776 mm
5 - Tor boczny Paliwo - długość 700 mm
6 - Tor boczny - lokomotywownia

Jeżeli nastąpi usunięcie toru 4. Wówczas pozostanie Tor 3 jako magazyn węgla i dźwig, Tor 5 będzie paliwo, a Tor 6 mogę zostawić miejsce na trzymanie lokomotywy manewrowej.
Lub zamiana i Tor 3 dostanie Magazyn paliwowy, krótszy tor byłby wówczas ze względu na rampę do rozładunku węgla oraz miejsce postoju lokomotywy.
 

Załączniki

OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#12
W związku z prowadzonymi pracami czy mógłby mi ktoś udzielić informacji.

Konstrukcja modelowa torowiska i nawierzchni kolejowej, znalazłem informacje w Świat Kolei 3/2002 strona 48.
Budowa toru szerokość wynosi 50 mm. Ile trzeba jeszcze przeznaczyć na konstrukcję abym mógł w przyszłości dostawić słupy potrzebne do budowy konstrukcji elektrycznej dla pociągów.
Druga kwestia jeśli przy torze będę musiał wstawić wskaźniki, linię naciągową do rozjazdów, znaki hektometrowe to w jakiej odległości od toru. Projekt to skala H0.
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#13
Panie Tomaszu

Po pewnych przemyśleniach związanych z moim projektem. Przedstawiam wersję ostateczną bez jakichkolwiek zmian w układ torowiska. Sytuacja jest bardzo prosta. Z uwagi na sytuację lokalową więcej nie zmieszczę, a i tak tor szlakowy, będzie osobno dokładany w trakcie zabaw manewrowych na mojej dioramie. Po wszystkim niestety trzeba będzie go składać. Sama diorama jest stojąca. Po wszelkich obliczeniach, ustawienia budynków, drogi wszelkich dodatkowych elementów, diorama nie jest wstanie zmieścić większej liczy torów bocznych. Z uwagi na całą sytuację nie może posiadać własnej lokomotywowni. Brak miejsca.
Projekt chciałbym aby był jak najbardziej zbliżony do realiów kolejowych. Zdaje sobie sprawę, że trzeba będzie pójść na pewien kompromis. Oglądam od dawna budowę innych modelarzy ich stacje, miejsca usługowe i wiem, że nie mam szans na coś takiego. Dlatego jak wspomniałem wcześniej bardzo bym chciał aby moja diorama była jak najbardziej zbliżona do realnej. Po za tym mam to sprawiać przyjemność po pracy. Móc w miarę możliwości pobawić się miniaturowym światem.
Może kiedyś w przyszłości zbuduje normalnie tak jak powinno się. Model ten jest również eksperymentalny, dlatego zależy mi również bardzo aby wstawić pewne elementy infrastruktury kolejowej. Budowanie i dokładanie na tak małą dioramę sprawiać mi będzie przyjemność. Dlatego chciałem jak najwierniej odtworzyć.

Chciałbym jednak aby fikcyjnie był to posterunek bocznicowy. Tak jak Pan wspomniał, powinny być minimum 3 semafory. W kwestii 3 semaforów, to byłby na pewno wyjazdowy wstawiony na torze numer jeden po zestawieniu składu. Wówczas mogła by lokomotywa podjechać i podłączyć się pod skład, która by była wyprawiana na szlak.
Jeżeli jest to posterunek bocznicowy to on mógłby ustawiać przebieg pociągu na manewrach? Czy całkowicie odbiegnę od realizmu?

Znalazłem rozwiązanie w kwesti, jeszcze jednego toru, niestety elementy modelarskie nie za bardzo mi odpowiadają. Rozjazd krzyżowy. W asortymencie Weinert jest bardzo ładnie zrobiony anglik Numer 74641. Natomiast na kolei na różnych zdjęciach trafiłem na dwa rozwiązania. Jedno tradycyjna lampa ze strzałką, montowana przy rozjazdach wszystkich typów, nawet krzyżowego. A drugi to lampa ze strzałkami 4. Problem w tym, że model ostatni Weinert 7228 niestety będę mógł tylko dostawić jako element infrastruktury kolejowej, ale nie będzie pokazywał położenia iglicy rozjazdu. W tym przypadku jest to również kompromis modelarski.

Kolejny element, którego nie mogę ułożyć niestety to latarnie do zwrotnicy. Opcję są dwie, albo ręczna i wówczas montuję przeciw wagę, albo elektryczna ze wskazaniem położenia. Jeżeli wstawimy elektryczne to stoję przed kwestią zamontowania pędni. Aby ruszyć z projektem muszę dokładnie sprecyzować moją makietę.

Zastanawiam się, czy wspomniana sytuacja, że posterunek bocznicowy ma posiadać minimum 3 semafory. Wówczas to on będzie je ustawiał. Oczywiście po uzgodnieniu telefonicznym z inną nastawnią w celu upewnienia się że tor szlakowy jest wolny. Jak również prowadzenie manewrów nadal wymaga wjechania na tor szlakowy. Przyjmijmy sytuację, że jest możliwe zajęcie jednego toru szlakowego przez pociąg manewrujący, w bezpieczny sposób nie zagrażający problemu w prowadzeniu ruchu. Przyjmijmy, że gdzieś dalej jest linia dwutorowa, z odgałęzieniem do bocznicy szlakowej. Czy taka sytuacja może zaistnieć, czy poszedłem na bardzo duży kompromis?

Układ
Pociąg przyjeżdżający ze szlaku, wjeżdża na tor 1, lokomotywa odjeżdża na tor 1a, oczekuje na ustawienie drogi przejazdu. Lokomotywa znajdująca się na 2b w lokomotywowni, jedzie do toru numer 3. Tam czeka na otrzymanie dalszych instrukcji dotyczących rozpoczęcia prac manewrowych. Lokomotywa, która stała na torze 1a, może przejechać na tor 1b do lokomotywowni (załoga na przerwę). Lokomotywa manewrowa, może zebrać część wagonów już wcześniej rozładowanych a stojących przy magazynach, tor 3, 3a. A odpowiednie wagony, które są przyprowadzone rozstawić na odpowiednie magazyny. Po złożeniu składu. Lokomotywa wyjeżdża z lokomotywowni, dwie opcje wyjazdu albo jedzie do toru numer 3 albo toru numer 2.
Pierwsza sprawa czy taki wariant pracy może zaistnieć?
Jeśli tak, to na pewno tor 1 posiada semafor wyjazdowy do wyprawiania składu na szlak. Natomiast jak wygląda sytuacja z pozostałymi torami. Mam wrażenie, że tory powinny być wówczas zabezpieczone sygnałami manewrowymi .
No i sprawa najważniejsza, czy powyżej opisana sytuacja może zajść gdy na torze 2 lub 3 są pozostawione wagony, ale jest wystarczająco miejsca aby mogła wjechać lokomotywa, która potrzebuje zmienić tor tylko.
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#14
Chyba pisałem, że ciąg dalszy nastąpi......
Po pierwsze układ torowy który proponujesz (wersja ostatnia) jest O.K., tylko później piszesz o lokomotywowni na torze 2b (?), ale na planie go nie ma?!!! Może i dobrze bo przy tej wielkości układu torowego ja bym manewry wykonywał lokomotywa która przyjechała z wagonami. Odpada kwestia "zabezpieczania" lokomotyw tak aby w danym momencie mogła poruszać się tylko jedna.
Po drugie semafory. Muszą być trzy: wjazdowy na torze dojazdowym. 100m (w realu oczywiście) od wskaźnika W5 (granica przetaczania czyli miejsce do którego można manewrować). Semafor wyjazdowy przy torze 1 15m przed ukresem rozjazdu 1. I jeszcze 15m przed ukresem rozjazdu 5 przy torze 1 semafor ze światłem czerwonym kończący przebieg wjazdowy. W przypadku jeśli miałaby być sygnalizacja kształtowa to w tym miejscu należy ustawić tarczę zaporową.
Po trzecie nastawnia. Skoro są semafory to musi być i nastawnia. Wg mnie parterowa i urządzenia kluczowe czyli rozjazdy nastawiane ręcznie. Moja rada: nie pchaj się w pędnie bo polegniesz....
Na razie tyle bo obowiązki służbowe wzywają....... Ciąg dalszy niewątpliwie nastąpi(y):).
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#15
Witam...

Faktycznie temat bardzo maglowany... Uwaga zauważona na temat kawałka toru to brakujący plan. Przepraszam już dodaje załącznik do przedniego opisu. Tor 2b istnieje tylko wówczas jeśli bym musiał koniecznie wstawić lokomotywownię, jak słusznie zostało zauważone nie ma sensu. Raz będzie bardzo ciasno na makiecie dwa, nie chcę za dużo wstawić. Wolę rozważyć propozycję, aby dobrze wyglądało. Chyba, że warto aby ten kawałek toru istniał na potrzeby manewrów. Tylko lokomotywa sama mogła by tam wjechać. Rozjazd krzyżowy, i kawałek toru 2b jeśli nie jest aż tak potrzebny to wolałbym zostawić na potrzeby innych elementów na makiecie.

Niestety z braku miejsca nie dam rady utrzymać odległości ustawienia semaforów. Jest to spowodowane, że Tor nr 1, będzie bardzo krótki. Stracę możliwość wjazdu dłuższym składem. Niestety wiem, że będę musiał iść na bardzo duży kompromis. Sugerowane metry dotyczące ustawienia semafora i ukresu, powodują, że nie mam możliwość. Totalna rozpacz, tak pięknie zapowiadający się projekt, i zaraz legnie w gruzach.

Układ torowy
Główna linia Tor Nr 1, budowa tego odcinka przewiduje:
Tor 1a - długość 250 mm, na tym odcinku znajduje się tylko kozioł oporowy, oraz może wjechać lokomotywa
Rozjazd - długość 264 mm
Tor 1 - długość 1002 mm, ukres, w którym zostaje umieszczony to 45 mm, wyliczono i przymierzone z taborem, odległość od ukresu niestety semafor, lub tarcza zaporowa. Następnie 944 mm długość toru, który przyjmuje lokomotywę SM42 oraz 4 węglarki Eanos. Kolejny element to Semafor wyjazdowy oraz ukres i rozjazd identyczne odległości.
Tor 1b - długość 230 mm

Niestety w tej sytuacji konieczny jest kompromis i obawiam się bardzo duży pod względem ustawienia semaforów. Idąc na kompromis makieta ma służyć jako miejsce relaksu po pracy i przyjemniej gry logicznej TIMESAVER. Ale z elementami prawdziwej kolei. Starając się zbudować ją aby za bardzo nie odbiegała od realiów PKP.

Sygnalizacje.

Semafor wyjazdowy, chciałbym wstawić semafor kształtowy dwu ramienny. Czy przed tym semaforem nie powinno również znaleźć się tarcza sygnałowa gdyby lokomotywa wjechała na ten tor podczas manewrów. Semafor wjazdowy pokazuje sygnał Stój, natomiast tarcza sygnałowa, zezwala na wyjazd i prowadzenie manewrów do wskaźnika W5. Oczywiście będzie rysunek dodatkowy gdzie znajduje się semafor wjazdowy oraz wskaźnik W5
Semafor wjazdowy, na bocznicę będzie semafor kształtowy dwu ramienny, nie ma go na planie, przedstawię później dwa końcowe rysunki. Na tą chwilę zajmijmy się tylko bocznicą.
Czy tor 2a powinien mieć wykolejnicę oraz tor 2. Czy też powinny być tarcze manewrowe? Czy w takiej sytuacji przewidujemy jakieś inne rozwiązanie?
Tor 3 i 3a na pewno posiadają wykolejnice.

Najważniejsza sprawa w trakcie dojazdu pociągu do bocznicy, czy nie lepiej było by wstawić ograniczenie prędkości dla poruszającego się składu, powiedzmy najpierw wskaźnik W8 a potem W9a.

Bardzo dziękuję za cierpliwość przy moim projekcie i chęć prowadzenia dalszych konsultacji Panie Tomaszu.
 

Załączniki

OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#16
Zapomniałem dodać, że odleglość ukresu to 45mm a semaforu od ukresu niestety 20 mm. Na rysunku jest zaznaczone. Dlatego to jest ten olbrzymi kompromis. Odleglości obowiązują z obu stron przy umieszczaniu semaforów.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#17
Semafory i tarcze. Tarcze są zaporowe, manewrowe i ostrzegawcze, nie ma tarcz sygnałowych. Semafor wjazdowy może być "od biedy" dwuramienny ale wyjazdowy jednoramienny. Po co sygnalizować wyjazd 40km/h skoro jest "po prostej"?!! Na końcu toru 1 przed ukresem rozjazdu tarcza zaporowa. Jak już pisałem poprzednio urządzenia srk na tym posterunku kluczowe czyli rozjazdy nastawiane ręcznie co powoduje, że manewry są prowadzone na sygnały ręczne. Skoro ma być sygnalizacja kształtowa to do semaforów trzeba doprowadzić pędnie, tarcza zaporowa może być stała. Semafor wyjazdowy będzie na wąskim międzytorzu więc musi być tzw. "wąski" natomiast wjazdowy na maszcie kratowym.
Tor 2 służy do "oblotu" więc wykolejnice nie są potrzebne, natomiast tor 2a jest pewnie jakąś bocznica lub punktem ładunkowym więc będą tam stały wagony i wykolejnica jest potrzebna. Na torze 3 wykolejnica jest prawidłowo prawa, ale blisko początku rozjazdu i dla dojazdu na tor 3a będzie musiała być otwierana. Trochę uciążliwe. Wykolejnica na torze 3a narysowana źle! Ma wykolejać "w lewo" , ale jeśli tabor "zbiegnie z toru 3a w kierunku toru 3. Z rysunku wynika, że wykoleja "w prawo" przy jeździe na tor 3a.
Ograniczenia prędkości. Nie widzę potrzeby. Skoro to mają być realia PKP to na torze dojazdowym prędkość szlakowa była by maksymalnie 40km/h albo i mniej.
Odległości. Podawane wcześniej odległości ustawienia sygnalizatorów odnosiły się do rzeczywistej kolei. Jestem ostatnim który by wprost przeliczał te odległości do modelu. Wg mnie należy zachować zdrowy rozsądek i proporcję.
Ciąg dalszy na pewno nastąpi...:podstepny:(y).
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#18
Panie Tomaszu

Mam nadzieję, że link da się otworzyć i zerknąć na mój wybór:

Tarcza zaporowa Weinert Nr 1502
https://www.modellbahnshop-lippe.co...01001-0-0-0-0-0-0-grp-pl-p-0/ein_produkt.html

Semafor wjazdowy i wyjazdowy. Z jednej strony chciałem semafor dwu ramienny ponieważ można ustawić pokazanie sygnału jednego ramienia albo dwóch w zależności od potrzeb. Tak przewiduje produkt Weinert. Taką informacje znalazłem w katalogu. Natomiast z uwagi, że i tak będę miał sporo pracy przy moim modelu, może faktycznie nie warto sobie na pierwszy raz utrudniać życia.

Semafor Weinert 0302
https://www.modellbahnshop-lippe.co...01001-0-0-3-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html

Trzeci element na mojej makiecie to wykolejnica. Oglądałem zdjęcia, czytałem informacje jakie byłem wstanie znaleźć. Jest jeden mały problem, czy dobrze rozumiem główny element to belka wykolejająca. Dla przykładu mój rysunek. Jeżeli wykolejnica zabezpiecza tor 3. To belka wykolejająca powinna znajdować się z prawej strony. Patrząc w kierunku rozjazdu numer 3.
Natomiast wykolejnica na torze 3a powinna być w tym wypadku zamontowana po lewej stronie belka wykolejająca, patrząc w kierunku rozjazdu numer 3. Zgodnie z zasadą maszynista powinien widzieć wskaźnik sygnałowy wykolejnicy. Zawsze powinno być po prawej stronie zgodnie do kierunku jazdy. To znaczy, że będę musiał przemyśleć jak podłączyć wskaźnik lampy z dwóch stron?


Rozjazdy
Czy wskaźnik sygnalizujący ustawienie zwrotnicy zawsze powinien być zainstalowany po stronie toru zwrotnego?


Wskaźniki
Przejazd kolejowy, prawdopodobnie zostanie wybudowany, w związku z tym wskaźnik W6a, obowiązkowo musi być na makiecie
Pociąg przecinając drogę dla ruchu samochodowego powinien również dać sygnał baczność W6a, chodzi mi o miejsce przejazdu z toru 1 na tor 3.
Czy wskaźnik W7 może zostać umieszczony przy torze 3a, aby maszynista dał sygnał Baczność bo wjeżdża z wagonami na stację paliw gdzie są pracownicy.
Czy mój układ powinien jeszcze jakikolwiek znak lub wskaźnik posiadać?

Jazda manewrowa po układzie

Ostatni element w całej układance mam nadzieję. Lokomotywa przyjeżdżająca ze szlaku na tor nr 1. Zatrzymuje się przed Tarczą Zaporową. Tarcza wskazuje sygnał Z1. W trakcie jest odczepiana lokomotywa od składu. Na Tarczy Zaporowej zmienia się sygnał Z2. Lokomotywa rusza w kierunku toru Nr 1a. Przejazd z toru 1a, przez tor 2, aż wraca z powrotem na tor 1, aby podłączyć lokomotywę do składu i zabrać odpowiednie wagony na pierwszą bocznicę. Jazda dozwolona jest za zgodą kierownika manewrów (gwizdek). Lokomotywa gotowa do wyjazdu i wagony przygotowane, będzie je odstawiać na tor 2a. Jak ma ruszyć jeśli na semaforze wyjazdowym jest sygnał Stój, w związku z tym myślałem, że tutaj też powinno się wstawić Tarczę zaporową, która po wskazaniu sygnału Z2, umożliwia wyjazd z Toru Nr 1. Maszynista kontynuuje manewry. Czy Tarcza zaporowa nie jest wymagana i wówczas po mimo sygnału na semaforze Stój, może maszynista przejechać gdyż dostał on polecenie od kierownika manewrów.

Jestem bardzo dociekliwy i będę drążył temat aż w końcu wszystko będzie dla mnie jasne. Mam nadzieję, że nie zniechęciłem do dalszej współpracy.

Pozdrawiam
Andrzej
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#19
Jesteś dociekliwy i dobrze, tylko problem polega na tym, że coś wiesz ale nie do końca, a już chcesz to zastosować(n);).
Semafory: jeśli chodzi o wskazania to semafory kształtowe występują w "przyrodzie" w trzech konfiguracjach:
1. Jednoramienne które sygnalizują jazdę z maksymalna dozwoloną prędkością,
2. Dwuramienne sprzężone które sygnalizują dwoma ramionami jazdę z prędkością zmniejszoną (zasadniczo 40 km/h),
3. Dwuramienne nie sprzężone które sygnalizują jednym ramieniem jazdę z maksymalna dozwoloną prędkością lub dwoma ramionami jazdę z prędkością zmniejszoną (40 km/h).
Jaki obraz semafora pojawia się w danym momencie nie jest sprawa dowolną. Jeśli jest jazda "na wprost" to semafor zawsze pokaże sygnał jednym ramieniem, jeśli jest jazda "na krzywo" to zawsze będą dwa ramiona. Tu nie ma "w zależności od potrzeb" bo to jest ustalona na etapie projektowania urządzeń sygnalizacyjnych dla konkretnej stacji. Twój semafor wyjazdowy nie musi mieć dwóch ramion bo nigdy nie pokaże takiego sygnału. Na tym semaforze wystarczy tylko jedno ramię. Weinert produkuje wszystkie odmiany semaforów który można użyć zgodnie z punktami powyżej. Dlatego pisałem o semaforze jednoramienny. Ale nie ten który podałeś. Po co Ci semafor 12m, raczej 0502 na wyjazdowy i 0202 na wjazdowy.
Tarcza zaporowa którą proponuję służy w założeniu do wskazania maszyniście pociągu przyjeżdżającego do którego miejsca może dojechać. Po rozwiązaniu drogi przebiegu dla wjazdu kończy się jazda pociągowa i zaczynają się manewry.
Tarcza zaporowa zabraniająca jazdy i semafor wskazujący "Stój" obowiązują tak pociągi jak i manewry. Pociąg może pominąć tarczę zaporową tylko jeśli jest "uchylona" lub maszynista otrzymał rozkaz pisemny. Tak samo jest z semaforem. Pociąg może go minąć tylko jeśli wskazuje sygnał zezwalający na jazdę lub na podstawie rozkazu pisemnego. Natomiast z manewrami jest inaczej. Jazda manewrowa po za tarczę zaporową może się odbyć jeśli zostanie ona uchylona lub jeśli wyznaczony pracownik (np. dyżurny ruchu, nastawniczy, ustawiacz, manewrowy etc.) poda maszyniście odpowiedni sygnał ręczny i dźwiękowy. Pominięcie przez jazdę manewrowa semafora jest możliwe tylko na sygnał ręczny i dźwiękowy lub jeśli na umieszczonej tuż przed semaforem tarczy zaporowej (koleje niemieckie) lub tarczy manewrowej (PKP) zostanie podany sygnał zezwalający na manewrowanie. Rozwiązanie takie stosowało się na dużych stacjach dla jednoznacznego określenia z którego toru jazda manewrowa ma się odbyć. Na tak małych "stacjach" jak Twoja jest to niepotrzebne. Tu manewruje tylko jedna lokomotywa i wiadomo dla kogo jest sygnał ręczny podawany.
Latarnie, wykolejnice etc. - Latarnie zwrotnicowe umieszcza się z zasady po tej stronie po której jest przeciwwaga (kula ew. bambuła w zależności od rejonu kraju), a te umieszcza się tak aby obsługujący jak najrzadziej musiał przechodzić przez tory do ich obsługi czyli np "na zewnątrz" drogi zwrotnicowej.
Jeśli są potrzebne dwie latarnie wykolejnicowe to jedna jest przy przeciwwadze (napędzie), a druga montowana po drugiej stronie toru jest połączona prętem z wykolejnicą.
Wykolenicę wykolejającą "w prawo" montuje się na szynie prawej patrząc w kierunku najazdu, a wykolejającą "na lewo" na szynie lewej.
Tyle "na dziś"....... Ale to pewnie jeszcze nie koniec:podstepny:(y)....
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#20
Panie Tomaszu

Dziękuje za spore wyjaśnienia, bardzo wiele się nauczyłem dzięki Panu i mogę jeszcze dokładniej dopracować mój projekt. Wiele spraw, które były dla mnie nie zrozumiałe, mogłem w końcu ze spokojem uporządkować. Przeglądałem i Internet i Forum. Aby jak najwięcej znaleźć informacji, stąd czasem mogłem coś pomieszać lekko.

Końcowy rysunek i oznaczenia mam nadzieję, że wszystko już jest poprawnie i nie będę musiał nic zmieniać. W pierwszej części planu...

Układ
Semafor jedno ramienny S1
Tarcza zaporowa Tm1
Wykolejnice Wk1, Wk2, Wk3
Rozjazdy
Przed przejazdem kolejowym Wskaźniki W6a
Przed wjazdem na tor 3a Wskaźnik W7, pracujące osoby przy Magazynie Paliw.
Przed wjazdem na tor 3 Wskaźnik W7, pracujące osoby przy Suwnicy

Czarne kostki przy rozjazdach i wykolejnicach to kule lub bambuła, aby pracownik nie przekraczał za dużo razy torów.
 

Załączniki