• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Tillig 74872 osobowy drugiej klasy.

dark

Użytkownik
Reakcje
12 1 1
#1
Nie jestem pewien czy wybrałem dobry dział, jeśli nie proszę o przeniesienie do właściwego.
Kupiłem dwa wagony Tilliga 74872. Jest to czerwono-kremowa druga klasa. Chciałbym zapytać czy taki wagon istniał naprawdę.
Kolorystyka jak wagonów pierwszej klasy a oznaczenie wielka "2" z góry dziękuje za wyjaśnienie.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#2
Istniały, a być może istnieją do dziś, ale oczywiście teraz w innym malowaniu. Była to druga dostawa wagonów typu Z dla PKP, 1 i 2 klasy, nietypowo obie wersje w barwach typowych wówczas dla 1 klasy. Jeździły w pociągach intercity.
 
OP
OP
dark

dark

Użytkownik
Reakcje
12 1 1
#3
Istniały, a być może istnieją do dziś, ale oczywiście teraz w innym malowaniu. Była to druga dostawa wagonów typu Z dla PKP, 1 i 2 klasy, nietypowo obie wersje w barwach typowych wówczas dla 1 klasy. Jeździły w pociągach intercity.
Dziekuję Andrzeju. Nigdzie nie znalazłem filmu ani zdjęć dlatego zapytałem. To wiele mi wyjaśnia.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#5
Kolorystyka jak wagonów pierwszej klasy a oznaczenie wielka "2"
Była to druga dostawa wagonów typu Z dla PKP, 1 i 2 klasy, nietypowo obie wersje w barwach typowych wówczas dla 1 klasy.
W momencie dostarczenia wagonów typu Bautzen91 (rok 1991), to raczej typowe było jeszcze malowanie oliwkowe ;)
Ale nawet jeśli wziąć pod uwagę późniejsze lata, to malowanie wagonów tego typu też nie do końca odpowiadało malowaniu wagonów klasy 1. Wagony typu Bautzen91 były malowane nieco ciemniejszym kolorem. Różnicę widać na poniższym zdjęciu:
http://swr.podkarpackakolej.net/wagony/img/ademnur.jpg
Wagony klasy 2 oczywiście też były:
http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/EC-IC/Bdmnu/PKP_Bdmnu_WienSO.jpg
W czasie eksploatacji większość z tych wagonów została przemalowana w typowe barwy czerwono-kremowe i zielono-kremowe, przez co trudniej znaleźć zdjęcia wagonów w „fabrycznym” schemacie malowania.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#7
W momencie dostarczenia wagonów typu Bautzen91 (rok 1991), to raczej typowe było jeszcze malowanie oliwkowe
Wśród eksploatowanego taboru, tak, ale obowiązujący był już nowy wzór: kremowo-czerwony dla 1 klasy i kremowo-zielony dla 2 klasy. A odcień Bautzenów faktycznie był ciemniejszy, niż typowy, mnie się bardziej podobał.
Takie, jak na moim zdjęciu, do którego link podałem wyżej ;), bo przecież kolega dark pytał właśnie o 2 klasę. A na zdjęciu podlinkowanym przez kolegę Miko, są już z naniesionym logo Intercity.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#8
były malowane nieco ciemniejszym kolorem. Różnicę widać na poniższym zdjęciu:
Różnica w kolorach oceniana na różnych zdjęciach robionych w zupełnie innym oświetleniu i w innych ustawieniach aparatu fotografującego to jak wróżenie z fusów.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#10
Wierz mi Maćku, dobrze pamiętam, te wagony na prawdę były ciemniejsze.
Rozumiem i doceniam Andrzeju, ale porównywanie kolorów i ich odcieni na różnych zdjęciach jest totalnie niemiarodajne. Porównywanie zdjęcia modelu wagonu wklejonego przez kolegę @dark z kolorami na podlinkowanych zdjęciach przez Ciebie i przez kolegę @Miko jest naprawdę takie jak wróżenie z fusów. Możesz porównać wzór napisów, czcionkę, rozmieszczenie elementów itd. itp. ale odcień czerwonego jest nieporównywalny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#11
Ale nikt nie mówi o porównywaniu koloru modelu z oryginałem, a o porównaniu odcieni czerwonego w wagonach polskiej produkcji z wagonami importowanymi z Niemiec. A tę różnicę widać właśnie na zdjęciu z Krakowa.
W momencie dostarczenia wagonów typu Bautzen91 (rok 1991), ...
... to malowanie wagonów tego typu też nie do końca odpowiadało malowaniu wagonów klasy 1. Wagony typu Bautzen91 były malowane nieco ciemniejszym kolorem. Różnicę widać na poniższym zdjęciu:
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#12
Ale nikt nie mówi o porównywaniu koloru modelu z oryginałem, a o porównaniu odcieni czerwonego w wagonach polskiej produkcji z wagonami importowanymi z Niemiec. A tę różnicę widać właśnie na zdjęciu z Krakowa.
OK, to teraz rozumiem. Dzięki za wyjaśnienia.
A jak kolega @dark zdecyduje, że nasza dyskusja zaśmieca jego temat to proponuję ją usunąć.
 
OP
OP
dark

dark

Użytkownik
Reakcje
12 1 1
#13
Jestem trochę laikiem w takich sprawach i każda informacja wiele dla mnie znaczy. Widać, że wiedza na ten temat nie jest wam obca a ja korzystam czytając wasze wypowiedzi. Dlatego zostawiamy i czekam na więcej.
Zdjęcia mogą rzeczywiście ukazywać różnie kolory. Znam to na codzień bo dużo fotografuję. Fotka podlinkowana przez kolegę Miko faktycznie odpowiada kolorem mojemu Tilligowi.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#14
@Andrzej Harassek już powyżej wyjaśnił, ale jeszcze potwierdzę, że chodziło mi właśnie o porównanie kolorów oryginalnych wagonów na jednym zdjęciu (to z fragmentem czerwono-kremowego Y-ka i całym bordowo-kremowym Bautzenem).
A odcień Bautzenów faktycznie był ciemniejszy, niż typowy, mnie się bardziej podobał.
Takie, jak na moim zdjęciu, do którego link podałem wyżej
Też uważam, że to był udany schemat malowania. W dodatku wagony restauracyjne miały bardzo zbliżony a może nawet taki sam kolor. Jednolity skład wyglądał bardzo elegancko, co widać na Twoim zdjęciu.

Przy okazji jeszcze kilka zdjęć, na których załapały się bordowo-kremowe dwójki:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,1414471,1414471 (dwa zdjęcia z EP05-01 i EP09-004)
https://wedrownosc.flog.pl/wpis/10908538/2250-archiwalne-z-olszynki
https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zas...-warszawa-zachodnia-i-warszawa-centralna#main
http://rail.phototrans.eu/14,109071,0,PaFaWag_102E_EP08_015.html
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
#15
Mnie zastanawia inna rzecz mianowicie, skoro już wtedy obowiązywały barwy zielono-kremowe dla 2 kl. dlaczego IC zamówiło w fabryce wagony w takiej właśnie malaturze?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#16
Trochę zgaduję, ale to były pierwsze na PKP wagony 2 klasy z 6 miejscami w przedziale i były przeznaczone do pociągów IC. Być może założeniem było, że skoro cały skład IC miał tylko przedziały 6-miejscowe (taki był wymóg dla pociągów IC, w odróżnieniu od Ex), to miał być w jednolitym malowaniu. W tych latach IC były najwyższą kategorią pociągów w ruchu krajowym.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 2
Tabor 9
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 10

Podobne wątki