• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Testowa diorama

OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
miałem na mysli wyspowy, ale obydwa fajnie wyglądają
Wyspowy na ostatnim module to bym najchętniej zlozyl of poczatku, gdyż jest totalnym miszmaszem krawędzi peronowych począwszy od krawędzi Faller-owskich, kawałka bristolu o skończywszy na krawędziach od Hugwy. Teraz bym zrobił za pomocą ścianek od Hugwy. Wypełnienie z tego co pamiętam byl o jakąś pseudo gipsowa pianka (bardzo lekką) do wypełnienia dziur w ścianach (np po wkrętach). Zaś sama warstwa ostateczna to chyba drobny piasek malowany farba betonową Fallera i pudrowany. Wole osobiście użyć papieru ściernego o b malej gratulacji (1200) zamiast piasku - tak zrobiłem na module z dworcem)
 

Misiek

Znany użytkownik
Ja miałem taką w dwóch wersjach. Rzadką malowało się fajnie, ale się skończyła. Teraz mam gęstą i będę rozcieńczał, bo malując pędzlem zostawia smugi/wałki.

Wersją rzadka malowałem papier ścierny, potrafił napęcznieć. Ale było do ogarnięcia po wyschnięciu.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Będzie semafor wyjazdowy i myślę o przyjedzie kolejowym ale nie wiem czy są jakieś uwarunkowania co do usytuowania przyjazdu względem seniora wyjazdowego. Zakładam że sam semafor musi być "przed" przejazdem ale czy również jest jakaś zależność pomiędzy lokalizacją semaforu a ukresem pierwszego rozjazdu?
Powrócę do mojego wcześniejszego pytania. Na kolejnym module chciałbym zrobić przejazd kolejowo-drogowy. Do tego powinienem postawić semafor wjazdowy do stacji.

Z tego co wyczytałem, to semafory wjazdowe ustawia się w odległości min 100m od miejsca niebezpiecznego - w tym przypadku będzie to owy przejazd. Dobrze rozumuje?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Też chętnie poznam odpowiedź na to pytanie. Chyba przejazd kolejowy mimo swoich zagrożeń nie jest brany pod uwagę w ustawieniu semafora wjazdowego. Wnioskuję to na podstawie układu kilku stacji w pobliżu. Ta odległość 100m dotyczy minimalnej odległości między semaforem wjazdowym, a pierwszym rozjazdem. Sygnały na semaforach są uzależniane od "wydania zgody" przez dróżnika przejazdowego ale w czasach, w których osadzasz Twoją piękną stacyjkę takich uzależnień mogło nie być. Dróżnik przejazdowy otrzymywał sygnał dźwiękowy w sekwencji uzależnionej od kierunku wjazdu pociągu i występującego tam układu torowego. Przejazdy były w dowolnym miejscu (np. B-stok Starosielce). Z drugiej strony na stacji Ostrów Mazowiecka semafor wyciągnięty jest znacznie przed stację, przed skrzyżowanie z drogą do Łomży. W Rembertowie semafor jest tuż przed przejazdem kolejowym ale w odległości znacznie większej niż 100m od pierwszego rozjazdu. Może to po prostu zależy od konkretnego RTS (regulaminu technicznego stacji)? Czekajmy na naszych Nauczycieli :)
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Też chętnie poznam odpowiedź na to pytanie. Chyba przejazd kolejowy mimo swoich zagrożeń nie jest brany pod uwagę w ustawieniu semafora wjazdowego. Wnioskuję to na podstawie układu kilku stacji w pobliżu. Ta odległość 100m dotyczy minimalnej odległości między semaforem wjazdowym, a pierwszym rozjazdem.
Wg instytucji Ie-4 którą tylko pobieżnie przeglądałem jest rys 2.14 który określa odległość semaforu od przejazdu zaś na w dole strony 21 jest dodatkowa parafka o tym że przejazd jest uznawany za miejsce niebezpieczne
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Jak już chcecie odnosić się do zapisów w przepisach o projektowaniu urządzeń srk to proponuje najpierw określić ramy czasowe w których były budowane urządzenia i odnieść się do przepisów które wtedy obowiązywały. Co do lokalizacji semafora wjazdowego to ustawia się go 100m przed miejscem niebezpiecznym i najczęściej jest to wskaźnik W5 czyli granica przetaczania. Miejscem niebezpiecznym może być np. początek pierwszego rozjazdu, początek peronu, koniec drogi ochronnej z przeciwnego kierunku. Przepisy Ie-4 zawierają całą listę "miejsc niebezpiecznych" przejazd też może nim być. Należy jednak pamiętać, że określenia co jest miejscem niebezpiecznym i jaka odległość i gdzie od semafora do tego miejsca powinna być zmieniały się przez lata i stąd moja pierwsza uwaga.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Dziekuje za informacje. Stacja bedzie/jest osadzona w realiach "jak mi tabor podejdzie" ale najwiecej mam "żółtych czol" wiec najczęściej bedzie udawala lata 90te. Mówiąc szczerze nie byłbym za tym żeby utrzymać te 100m, gdyż w skali jest to odległość jednego modułu a jak każdy wie każdy moduł jest na wagę złota. Ustawie to najpewniej ok 10-15cm od przejazdu w takim razie. Chyba że ktoś mnie werbalnie wychłosta, to może zmienię zdanie;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Ustawie to najpewniej ok 10-15cm od przejazdu w takim razie. Chyba że ktoś mnie werbalnie wychłosta, to może zmienię zdanie;)
Bierzesz kartkę papieru i długopis lub piksele ekranu komputera i klawiaturę, opisujesz uwarunkowania miejscowe, piszesz wniosek i prośbę o uwzględnienie odstępstw od instrukcji Ie-4 i wysyłasz do dyrektora Polskich Kolei Podomowych Szefa Wszystkich Szefów Tomka K. Dostaniesz zgodę - wpisujesz do RTS i nikt Cię nie ma prawa za nic wychłostać. Nie dostaniesz - noś w spodniach poduszkę na każdej imprezie z Twoimi modułami.
W archiwum mojej lokomotywowni pozaklasowej w Popowowie Fabrycznym do dziś trzymam odręczny rysunek Dyrektora pokazujący jakie knoty zrobiłem i jak powinienem wyjść z tego z twarzą. Jak dokończę to, co robię też wyślę podanie o zatwierdzenie RTS :);)
A Twoje moduły są niezwykle klimatyczne i mam nadzieję, że nie będą tylko dioramą testową.
Pozdrawiam Michał
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Podstawowa sprawa: nie przeliczaj odległości wprost bo to bez sensu. Stosuj zasadę zdrowego rozsądku czyli: zachowaj proporcje. Ja w Świerkowie przyjąłem odległość od semafora wjazdowego do wskaźnika W5 ok 20cm przy torach stacyjnych ok 3,5m. Jeśli zaczniesz przeliczać odległości wprost ze skali, to tory stacyjne zaczną wychodzić koszmarnie długie - tor 700m wychodzi trochę ponad 8m!!! Czyli i składy powinny mieć "skalową" długość. Wyobrażasz sobie pociąg o 50 wagonach, która lokomotywa w dłuższej perspektywie to przeżyje!. To bez sensu. Dlatego jeszcze raz: zachowaj proporcje!!!
Michał!!! Nie rób ze mnie jakiegoś "satrapy":confused:;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Może też warto wziąć pod uwagę funkcję stacji. Skoro jest rampa, to odległość od ostatniego rozjazdu do W5 powinna być taka, aby zamieściła się odpowiednia ilość wagonów plus manewrówka. A od W5 do semafora "umowne" 100m
Co do Nauczyciela Satrapy, to znowu zostałem źle zrozumiany. Po prostu opinia Szefa Wszystkich Szefów jest wiążąca. To nie jest kwestia "brązowego nosa" czy innej wazeliny. Uważam, że ludzi posiadających tak dużą wiedzę i praktyczną i teoretyczną trzeba zawsze doceniać i to okazywać :) . To moja forma okazywania szacunku. Ale skoro przesadzam, to pozostanę przy sercach. Przepraszam i Gospodarza wątku i Dyrektora.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Oj Michał, Michał;) Skoroś mnie "awansował" na dyrektora to będzie "klasyka": ..Dzięki za awans proszę o pieniądze"....
Kol. Miki - to, że stacja będzie "osadzona" w realiach lat 90-tych to nie jest to o co mi chodziło. Ja pytam kiedy były budowane urządzenia srk na tej stacji. Akurat przepisy o projektowaniu zmieniły się (i to diametralnie w zakresie własnie dróg ochronnych) w 1996 roku i jeśli przyjąć, że urządzenia na tej stacji powstały wcześniej to trzeba się odnieść do przepisów które wtedy obowiązywały. W przepisach po zmianie w 1996 roku jest bardzo ważny zapis który mówi, że urządzenia pobudowane przed wejściem w życie tych przepisów mogą być nadal eksploatowane wg zasad wg jakich zostały zaprojektowane o ile konieczność dostosowania ich do nowych przepisów nie wynika z odpowiednich zarządzeń lub wprost z zapisów w nowych przepisach. Obowiązku dostosowania długości istniejących dróg ochronnych do nowych przepisów nigdy nie było.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Ja pytam kiedy były budowane urządzenia srk na tej stacji
O to trzeba zapytać Pana Klube aczkolwiek wątpię żeby to nastąpiło przed 1996. A tak na poważnie to będzie to dla mnie niejako furtka legislacyjna którą pozwoli na elastyczność co do projektowania zgodnie z wytycznymi;)
Skoro jest rampa, to odległość od ostatniego rozjazdu do W5 powinna być taka, aby zamieściła się odpowiednia ilość wagonów plus manewrówka. A od W5 do semafora "umowne" 100m
Rampa i magazyn jest drogi Michale od drugiej strony stacji. Tutaj jest tylko żeberko (i rampy od tej strony nie bedzie).Ogólnie jak wspominałem na początku relacji stacja jest wzorowana na układzie stacji Szklarska Poręba Górna a mój przejazd kolejowy jest wariacja na temat wjazdu od Jeleniem Góry (zamiast przejazdu w postaci wiaduktu). Niestety nie mogę załączyć zdjecia ale schemat można znaleźć pod poniższym linku

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Szklarska_Poręba_Górna
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
O to trzeba zapytać Pana Klube aczkolwiek wątpię żeby to nastąpiło przed 1996

Rampa i magazyn jest drogi Michale od drugiej strony stacji. Tutaj jest tylko żeberko (i rampy od tej strony nie bedzie).Ogólnie jak wspominałem na początku relacji stacja jest wzorowana na układzie stacji Szklarska Poręba Górna a mój przejazd kolejowy jest wariacja na temat wjazdu od Jeleniem Góry (zamiast przejazdu w postaci wiaduktu). Niestety nie mogę załączyć zdjecia ale schemat można znaleźć pod poniższym linku
Tak, tak. Wszystko rozumiem. Natomiast mnie chodzi o to jakie będziesz miał plany Ty podczas zabawy. Możliwości rozładunku na stacji o takim układzie torowym będzie wymuszała manewrowanie na obu głowicach rozjazdowych. Wiem, że nie jestem żadnym przykładem i że moja stacja rodzi się w bólach od lat (ale na usprawiedliwienie napiszę, że jeszcze wieszam nad nią sieć co opóźnia i demotywuje wielce) ale po uczestnictwie w kilku imprezach wiem, że opłaca się wydłużyć tory wyciągowe i odsuwać W5. Wyprawianie manewrujących składów za semafor wjazdowy jest jednoznaczne z zamknięciem szlaku. Natomiast przy okazji żartu z semaforami Z. Kluby, w latach 90 nie wszędzie malowano tylną część tarczy tłowej na czarno. Warto to sprawdzić.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Michale, aż wstyd sie przyznac ale nomenklatura kolejowa jest dla mnie trochę abstrakcyjna, więc nie wiem jak wydłużyć tory wyciągowe i jak to się ma do wskaźnika w5 (granica przetaczania?) Czy musiałbym zmienić układ torowy?
 

Podobne wątki